Wat nu te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lena01

Wat nu te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 01:24

[Ik had het hele verhaal getypt, druk ik het weg Tong uitsteken]

Ik ben op zoek naar advies. Een heel verhaal... Maar ik heb even een luistert oor nodig.
Ik heb tot groep 6 op een gewone school gezeten. Het ging niet, ben daar geplaagd, en ik ben naar een andere school gegaan, een moeilijk opvoedbare school. Niet dat ik moeilijk was, maar daar was makkelijke lesstof. Heb wel moeilijke leerlingen in mijn klas gehad. Was altijd de beste van de klas.
Ben ook hier gepest. Was een klein schooltje, in Amersfoort, ongeveer 40 leerlingen. [2 scholen aan 1, totaal 40 leerlingen, ons gedeelte hoogstens 25]
Toen moest ik naar het middelbaar. We zochten een kleine school voor mij. Drukte is niet goed voor mij. Dan raak ik van de weg. We vonden een VMBO-T school in Arnhem. Met ongeveer 120 leerlingen. Heerlijk klein.. Maar te groot voor mij. Toen is ook gebleken dat ik Faalangst had. Toen die tijd was ik vet trots dat ik dat had. Lekker mee pronken thuis. faalangst trainingen gehad. Weinig geholpen. Omdat ik thuis ook problemen heb, ging het niet goed op school. Voor engels vaak 2e, 3e. Dit lukte niet langer. Ik ging naar een andere vesting van deze school, in Amersfoort, en deed nu VMBO-B. Hier ontzettend gepest. Naaldhakjes stonden af en toe in mijn benen. Kleine ronde blauwe plekjes. Die tijd was ik heel verlegen. Weinig contacten. Niemand kende mij, zoals ik ben. Soms kwamen mensen, met medelijden. Maar ik hoefde geen medelijden. Voor leraren was ik bang. Die schuwde ik af. En dan hadden we een weektaak, met taken voor de hele week, taak af, dan moest leraar kijken, en dan handtekening zetten. Een hel. Leraar roepen was een hel. Vooral die jonge leraar, die ik had. Dus elke vrijdag bleef ik na. Met sport had ik altijd een smoesje. [Dat durfde ik weer wel] Ik had een veotbalknie, waarrdoor ik niet mocht sporten. Zelf briefjes schrijven, of me zus. Tot een leraar me in de 4e betrapte. Ik kreeg prive les. Ik moest koprollen op een mat. Omdat ik overgewicht heb, durfde ik niet. Ik had, als ik moest sporten na schooltijd, sportkleding de hele dag over mijn eigen kleding, ik durfde niet om te kleden. Of ik trok sportkleding over mijn eigen kleren aan.
Die tijd heb ik een IQ test gehad, maar ik was toen zo verlegen, dat ik op alles 'weet ik niet' heb gezegd. Dus ik ben flink laag terecht gekomen. Ik moet hoger zitten. Ik krijg het thuis van mijn broers en zussen ook flink te horen. Dat ik dom ben.
Ik heb inmiddels mijn diploma VMBO-B gehaald. Ik moest door naar een andere school. Een andere school betekent: Nieuwe mensen, nieuwe omgeving, dus.. genoeg reden om in mn broek te scheiten. Ik besloot niet naar een andere school te gaan. Niemand stond achter me, begrijpelijk. Leraren waren hopeloos met me. Echt hopeloos. Was veel ziek. School goed afgrond.
In die tijd heb ik te horen gekregen, dat ik een contactenfobie heb. Ik kan slecht met mensen, ben bang voor mensen. Vooral jongens. Dan vraagt iedereen: Hebben jongens je wat aangedaan? Nee helemaal niks. Ik ben gewoon doodbang dat ze me vooroordelen. Met meiden vind ik dat minder, maar ook vreselijk. Ik heb terepie's gehad, en slik anti-depresiva [Voor de mensen die willen weten wat: Fluvoxamine-maleaat] en na een half jaar thuis gezeten te hebben, veel gesprekken, heeft mijn vriendin, die ging stoppen met haar werk, mij meegetrokken. Ik moest van haar soliciteren. Met lood in me schoenen. Ik vulde bij maat in: XL. Vriendin begon erover: nee man, blousejes vallen groot uit. Ik wou niet meer. Waarom keek ze mee? Waarom wist ze mijn maat? Toch heb ik ingeleverd. Mijn vriendin heeft er alles aangedaan om mij het werk te geven. ik ben aangenomen. De 1e weken waren een hel. Bang voor alles. Bang voor fouten op de kassa. Ik kan niet tegen een standje. Dan springen de tranen in me ogen. Chef kon niet met me over weg. Te verlegen was ik. Omdat ik dik ben, durf ik niet in gezelschap te eten. Ik moest eten van haar. Anders zou ik flauw vallen. Als ik niet ging eten, lag ik eruit. Ik moest wel eten. Ik ben haar nog dankbaar. We praatte nooit. Maar langzaam aan begon het beter te gaan. Ik durfde antwoord te geven, en nu kan ik heerlijk, uren lang praten met haar. Teveel Haha! Schat van een mensje. Met andere collega's kan ik ook goed, behalve mijn baas. Ben bang voor hem.
Nu loop ik ook bij de UWV voor eventueel een uitkering, en hulp. Ze vinden het niet slim dat ik in een winkel werk. Ik moet zorgen dat ik minder mensen tegen kom op een dag. Anders komt het niet goed. Stimuleert niet, als je dit hoort. En ik was er pas weer.. dan zie je wat voor baantjes wel kunnen. "Hotelschoonmaker. Huishoudelijk schoonmaker." Ik ga echt niet mijn elven lang schoonmaken. Ik heb ook tegen zitetn dat ik een lage diploma heb.
Maar ik heb het naar mijn zin op het werk, maar het ene probleem is niet voorbij, en het volgende begint al...
Ik ben sinds 2 maanden zo ontzettend moe. Naar.. Bloed geprikt. Niks.. Ben ziek geworden. Veel gebraakt. Duizeligheid, onvallen, zwart voor de ogen, piep in de oren, hoofdpijn en steken in de buik. Nu al 4 weken. Word maar niet minder. Weer nar de dokter. Hij zei: Een virus. Dat kan niet. Anders was dat te zien in het bloed. En het werd maar niet beter. En nu gister weer naar de huisarts. Hij ging er goed voor zitten en vroeg me naar de klachten. Heb hem alles verteld. Alles. Hij heeft mijn bloeddruk opgemeten, hij vroeg of ik op de weegschaal wou, maar dat wou ik niet, en nu is er opnieuw bloedgeprikt. Alsof dat werkt. Hij vertelde me: Ik ben bang dat het psychisch is. Dat het niet overgaat. Hij vroeg ook hoe het met mijn werk ging enzo. Hij zegt: "Het werk is jou te veel [terwijl ik maar 24 uur werk] en ik moest stoppen met het werk. Want anders word ik er niet beter op. Dus ik moet mijn werk, in feite mijn alles, waar ik fluitend naar toe ga.. opgeven? Voor wat? Scoohnmaken.. no way! Hij nmoet ik dit vertellen. Ze weetn daar niet van mijn omstandigheden af, van mijn beperkingen. Moet ik nu alles vertellen? Moet ik wachten? Ik kan je wel zeggen dat de moed me in de schoenen zakken. Waarom zit het nu weer tegen? Waarom... Dat spookt constant in mijn hoofd. Waarom? Me moeder zegt al: wacht het bloed af. Maar pas was dat ook niet. Waarom? Waarom? Moet ik alles wat ik heb, waar ik voor leef, opgeven? Mijn werk dus? Ik doe geen drol op een dag, wat moet ik doen? Ik zie uit naar het werk, maar dat lukt me niet, ben te naar. Val haast flauw. Moet ik het dan toch opgeven?
Ik kan wel huilen. Ik weet het echt niet meer. Wat is mijn levensdoel dan?
School lukt me echt niet. Moet ik dan vieze condooms gaan opruimen in een hotelletje? Ik weet het echt niet meer. Het leven heeft zo weinig waarde...
Bedankt voor het lezen. Ik moest het even kwijt...

Laulau1986

Re: Wat nu te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 01:33

wat een verhaal....

sorry ik kan je niet helpen...

heel veel sterkte in ieder geval...

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 01:40

Meid, wat een toestand zeg! Ach gut Als ik het eerlijk mag zeggen vind ik het onzin dat ze zeggen dat je je werk op moet geven. Als jij het leuk werk vindt en je het niet erg vindt dat je zoveel mensen ziet dan lijkt me dat juist goed voor je. Je maakt nu contacten in een vertrouwde omgeving ... als hotelschoonmaakster raak je denk ik juist meer geisoleerd, of niet?

Ik hoop dat ze er snel achter komen wat er met je aan de hand is. Dat je een fobie hebt wil niet zeggen dat je symptomen psychisch zijn. Kan natuurlijk wel, maar dat hoeft niet!

Hey, en dapper dat je dit topic geplaatst hebt! OK dan!

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:21

Wacht een verhaal idd! Bloos
Vind het ook dapper dat je dit hebt geplaatst!

Erg dom dat ze zeggen dat je moet stoppen met het werk wat je zo leuk vind, denk je zelf dat je het aankan?
Zoja, zou ik er niet mee stoppen, je voelt je daar thuis, je hebt 'ritme' in je leven, je weet hoe alles daar gaat.. waarom dan stoppen voor iets wat jou niet leuk lijkt? Knipoog
Schoonmaken enzo lijkt me trouwens erg 'vermoeiend' en dan ontmoet je ook veel mensen, dus ik snap waar je daar dan vooruitgang in zou hebben.. Knipoog

Echt heel veel sterkte!

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 09:38

Cool dat er al mensen gereageert hebben. Er valt eigenlijk nu ook een last van mijn schouders af, nu ik het heb kunnen vertellen/typen.

Ik kan dit werk wel blijven doen, maar dit is eigenlijk een bekend verschijnsel van me. Hieraan zie je dat ik vrij beperkt ben. Heb ik overal gehad.
De eerste maanden gaat het goed, alles is goed, mooi, blij, en daarna staat er een diepe dal, waarin ik val. Of ik er tegen vecht of niet.
Had nu zoiets van: Ik doe niet te blij, ik doe gewoon mijn best, en evengoed ben ik erin gevallen.

Ik word overigens over paar weekjes 18 [eind oktober], dat betekent ook dat er geld naar belasting moet, als ik niet werk, kom ik niet aan dat geld. Eventueel kan ik een uitkering krijgen, maar dat duurt zo lang voordat je die eindelijk heb, maar dan voel ik me zo gehandicapt. Ik heb het in me, ik weet het, maar het komt er niet meer uit.

Sparen komt er dus ook niet van. En kostgeld aan mijn ouders betalen.. word ook niks.
Dus ik moet wel doorzetten.
Ze zeggen al: kun je het werk niet verdelen? Ik werk nu van woensdag tot vrijdag, van 9 tot 6, maar eigenlijk tot 7, kassa's moeten geteld worden enzo. Of dat niet meer verdeeld kan worden over de week. Maar ik werk in zo'n kleinschalig winkeltje, dat dat bijna niet kan gewoon. Doordeweeks werken we met 3 personen.
Nu ik ziek ben, moet mijn chef [60 jaar!] de vrijdag van 9 tot 9 werken. Klokje rond. Toch te gek? Ze kunnen me niet missen.
Dus we kunnen het ook niet verdelen. 1 collega werkt ook op zaterdag, dus die moet doordeweeks eens vrij, de andere collega werk 4 dagen. Het valt niet te verdelen. Hopeloos dus... En voor mij zit er weinig op...

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:56

Is een andere part-timer aannemen dan niet de oplossing? Want dat als er iemand wegvalt, de rest het op deze manier moet overnemen is ook te gek voor woorden.

Ik vind het advies wat de dokter en UWV geeft ook erg raar. Het is juist heel erg goed dat je op deze manier kan omgaan met je fobie! Super toch, dat je zo'n doorzettingsvermogen hebt dat je tóch met mensen kan werken, ondanks je angst! Ik weet hoe het is, werk ook in een winkel, en ik denk dat dat wel een van de moeilijkste baantjes is wat betreft contact met mensen.
Denk je zelf dat je klachten misschien veroorzaakt kunnen zijn door je werk?

Volg je trouwens nog steeds therapie? Sterkte ermee in ieder geval Lachen

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:25

Misschien is het mogelijk om je dagen te ruilen met je collegas? Dat jij bijvoorbeeld maandag, woensdag en vrijdag gaat werken...dan heb je iedere keer even een dagje vrij om bij te komen en alles weer even op een rijtje te zetten. Weet natuurlijk niet of je collegas dit zien zitten...maar in pricipe hoef je alleen maar de donderdag te ruilen met iemand die op maandag werkt...

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 10:53

Laulau1986 schreef:
maar in pricipe hoef je alleen maar de donderdag te ruilen met iemand die op maandag werkt...

Daar had ik dus ook an gedacht, maar dat kan niet... Maandag draai je minder uren in de winkel. Wij zijn dan om 11 uur open. Dus 2 uur minder, en dat kan niet.

_Scarlet_ schreef:
Is een andere part-timer aannemen dan niet de oplossing?

Nee, dat willen ze niet. Het is niet een meest ideale winkel, die je maar kan bedenken. Het is ook maar een heel klein winkeltje, echt klein. En meer willen ze niet aannemen.

De UWV staat ook achter mijn keuze, en ik had eergister gesprek, maar ze weten dat het me zwar valt, eigenlik te zwaar.
Als ik een dag gewerkt heb, lig ik meestal 20:30/21:00 in bed, en slaap heel de nacht door en kom 's ochtends 07:30 uur uit bed, met het gevoel dat ik de hele nacht geen oog heb dichtgedaan, zo moe. Van inspanning.

Ik volg overigens geen therepie meer, omdat ik teveel vooruit was gegaan, in de weken dat ik werkte. Ik paste niet meer in mijn groepje. En ik ben blij toe, want het was elke keer weer een gevecht om er heen te gaan... Weinig geholpen

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:59

jammer dat je dan niet met die maandag kan ruilen...

Ik hoop dat je toch misschien nog een oplossing kan vinden, misschien kunnen je collegas even helpen meedenken? Het zou heel leuk voor je zijn als je tocch gewoon kan blijven werken, zonder al die vervelende dingen en die oververmoeidheid waar je dan last van krijgt. Ik hoop echt dat je een oplossing kan vinden en dan heel gelukkig word.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:14

Kan je niet een leuke cursus of zo gaan volgen,misschien kan je dan toch nog leuk werk tegen komen.Je bent een pracht meid,maar pas op dat je je niks laat aan praten.Ook zijn er mensen die misbruik van je kunnen maken,en zorg ook voor voldoende ontspanning.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:42

Als je je werk leuk vindt, moet je dat niet opgeven.
Noem mij eens één reden waarom je dat wel zou doen?
Omdat anderen het zeggen?
Het gaat niet om anderen....het gaat om jou...om wat jij wilt en kunt...om wat jou gelukkig maakt.

Ik heb even in je profiel gekeken.

Hoe komt het dat je zo onzeker bent?
Meid...wat heb jij een lieve ogen en een leuke lach! Je lijkt me zo van de foto's af gezien een hele lieve meid.
Ik denk dat jij aan je eigenwaarde en zelfacceptatie moet gaan werken.
Okay..je hebt overgewicht...so what? Maakt jou dat een mindere mens?
Nee...het gaat om wie je bent....en wat je uitstraalt.
Jij bent veel gepest. Dat heeft invloed op het beeld dat je van jezelf hebt. Je hebt een negatief beeld van jezelf gevormd. En dat straal je wellicht ook uit....en daar zit 't 'm nou net.
Recht je schouders...lach jezelf toe en zeg: "Ik mag er zijn!"
Want zo is het precies. Jij mag er zijn...net als ieder ander recht heeft op een plekje in deze wereld heb jij dat recht ook.
Jij bent waardevol. Je hebt mensen om je heen die van je houden (je ouders, je zus, en je dieren).
Haal daar je kracht uit. Treed de wereld open tegemoet....dat recht heb je!
Denk positief. denk in oplossingen en niet in problemen...

Kijk...je overgewicht kan een probleem zijn voor je gezondheid. Wellicht moet je er dan iets aan doen. Maar is het een licht overgewicht...acht..zo zijn er zovelen.
Maar hoe komt het nou dat het de ene wel dwars zit en de ander niet????
dat komt door de acceptatie er van.
En het is ook best lastig in een wereld waar veel om uiterlijk draait. Zeker op jouw leeftijd...

Maar...uiteindelijk gaat het niet om uiterlijk. Zelfs de mooiste mens wordt gerimpeld en grijs als je ouder wordt. Uiterlijk is maar betrekkelijk en vergankelijk.
Wie je bent en wat je voor anderen betekent is blijvend....daar zit je kracht!
Als je dat vast weet te pakken en daar positiviteit uit weet te halen....dan straal je dat ook uit.
Ook ik heb een beetje overgewicht. Ik heb een paar hele lelijke littekens, die echt in het oog springen.
Toch heb ik er geen last van....ik ben er niet mee bezig.
En wat blijkt? Je omgeving valt het daardoor ook minder op....
Ik ben een volwassen vrouw en heb toch al wat dingen meegmaakt in mijn omgeving (ziekte van dierbaren, overlijden, kindje overlijden etc.) waardoor je de dingen anders gaat zien.
ik had bij de pakken neer kunnen gaan zitten....maar dat heb ik niet gedaan.

Mijn advies voor jou: Jij mag er zijn...straal dat uit...blijf van de dingen genieten die je leuk vindt en probeer de dingen die minder zijn ten goede te veranderen.
je verleden kun je geen invloed meer op uitoefenen. dat is geweest. gedane zaken nemen geen keer.
Je toekomst ligt nog open....en voor een groot deel kun je zelf je toekomst vormen door de keuzes die je maakt.

Succes!

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 16:50

Uit het laatste berichtje haal ik heel veel kracht. Dankjewel. uit de rest ook zeker, maar uit de laatste, geeft het een speciaal gevoel. Iedereen bedankt vor het meedenken.

Ik ga toch even in op het laatste bericht Lachen
Ik ben zo onzeker, omdat ik een moeilijk verleden heb gehad. Mijn zus is 2 keer uit huis geplaatst, psychiatrisch ziekenhuis, 1 keer poging tot zelfmoord, mijn broertje 1 x weggeweest, mijn moeder 10 x. Mijn zus, broertje en zusje zijn autistisch, mijn zus heeft ook nog eens bordeline stoornis, mijn moeder ook. Mijn vader doet niks anders dan heel de dag achter zijn computer zitten. Oftewel, alles komt op mij neer. En al zo lang, en krijg gemopper te horen als het niet goed is. Dat sloopt. Ik doe het graag, maar wil ook eens rust...

Ik moet ook werken aan eigenwaarde, en zelfacceptatie. Je hebt helemaal gelijk, ik kan mezelf niet accepteren. Ik haat mezelf. Ik kan niks. Ik heb nooit een normale diploma kunnen halen, nooit geen vrienden, of anders op msn, omdat ik daar de vrolijke en vlotte 'marleen' uithang.
En overgewicht, het zit me zo in de weg. Ik schaam me zo. En ik voe, me minder.

Je zegt dat het uiteindelijk niet om uiterlijk gaat. Dat zegt iedereen. Zie je een mens voor het eerst, valt het innerlijk echt niet op. Op het eerste gezicht zullen ze lachen. Hoevaak fiets ik wel door het centrum dat ik nagelachen word? Hoe vaak, als ik moed bij elkaar verzamel, en bij mijn pleegouders ga paardrijden, mezelf wijsmaak, dat hij me houd [al geloof ik dat nooit] dat ik constant nagekeken word door iedereen?

maargoed, ik kan tegen blijven spreken, maar daar heb ik immers mezelf mee.
Bedankt voor je berichtje Lachen Iedereen Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:25

linchen schreef:
Je zegt dat het uiteindelijk niet om uiterlijk gaat. Dat zegt iedereen. Zie je een mens voor het eerst, valt het innerlijk echt niet op. Op het eerste gezicht zullen ze lachen. Hoevaak fiets ik wel door het centrum dat ik nagelachen word? Hoe vaak, als ik moed bij elkaar verzamel, en bij mijn pleegouders ga paardrijden, mezelf wijsmaak, dat hij me houd [al geloof ik dat nooit] dat ik constant nagekeken word door iedereen?

maargoed, ik kan tegen blijven spreken, maar daar heb ik immers mezelf mee.
Bedankt voor je berichtje Lachen Iedereen Lachen

Je hebt wel gelijk hoor. Natuurlijk letten we wel op het uiterlijk. En natuurlijk zijn er ook mensen die daar direct een waarde oordeel aan vast knopen. Maar...dat zegt meer over hoe oppervlakkig die mensen zelf zijn. En als je dat zo kunt zien, kun je er wellicht makkelijker mee omgaan.

En...denk eens bij jezelf na. Als je iets afwijkends ziet...kijk je ook. Bijvoorbeeld toen ik mijn vriendin de eerste keer ontmoette, toen dacht ik ook: jee...die is wel heel dik (is ze ook, weegt meer dan 100 kilo). Ik heb daar echter geen waarde oordeel bij...maar goed, je kunt er niet omheen, het valt je op. Als je dan verder met elkaar omgaat, valt dat weg. Dan is ze wie ze is.

Ik vertelde van mijn in het oog springende littekens. Ik merk ook dat mensen kijken. Maar....alleen uit kijken alleen kan ik niet de conclusie trekken of ze me veroordelen. Ik ga er dan ook altijd van uit, van niet. Sommige mensen zeggen er iets van, in de trant van: Goh...hoe kom je daar aan (dan geef ik gewoon antwoord) en anderen die weten van het ongeluk dat ik heb gehad zeggen: Jee...dat is erg, wat een ramp voor je....zit je daar niet mee...en dan zeg ik meestal iets van: Het is niet erg...ik had mijn benen kwijt kunnen zijn...dat was veel erger. Er gaan mensen dood aan kanker, honger en noem maar op, dat is een ramp...ook allemaal veel erger. Die littekens zijn vervelend...jammer...maar erg....een ramp...dat is heel wat anders. En dan sluit ik af met een grapje: Bovendien ben ik al getrouwd...dus... En dan moeten ze lachen. Zo maak je het zelf luchtiger.

Jij hebt veel meegemaakt zeg... Ik heb bewondering voor je. Je hebt zelf het idee dat je niets kunt...nou...ik vind dat dus anders.
Ik vind het knap hoe je het onder woorden brengt. Ik vind het knap hoe je je staande houdt. Ik vind het knap hoe je niet bij de pakken neer gaat zitten...maar toch weer op zoek bent naar een oplossing...
Jij bent een krachtige persoon...denk ik daardoor. Ik heb respect voor je.
Probeer dit ook zelf eens te zien.... Hou je taai! Jij komt er wel...dat weet ik zeker!