Meer mensen met Binge Eating?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LynnDenise

Meer mensen met Binge Eating?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 09:28

Begin dit jaar is er bij mij Binge Eating Disorder vastgestelt. In normaal nederlands is dit (vr)eetbuienstoornis. Het is te vergelijken met boulimia, in tegenstelling tot boulimia probeert iemand die BED heeft zijn voedsel niet kwijt te raken (denk aan braken, overmatig sporten)

Zijn er meer mensen die er hier last van hebben?

Flew

Re: Meer mensen met Binge Eating?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:29

Ik heb vreetkicks, maar of het een stoornis is bij mij weet ik niet. Nagelbijten / Gniffelen

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:33

Ja, dat hebben ze bij mij ook geconstateerd Huilen . Ik weet dat al een paar jaar. Ben zelfs al voor in behandeling geweest bij de Stichting Vrouwen met Eetproblemen. Heeft bij mij echter niks geholpen Boos! .

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 09:35

Ik ben er momenteel ook voor in behandeling, groepstherapie zou de oplossing moeten zijn. Ik moet nog minimaal een half jaar dus het gaat nog wel even duren voordat ik kan zeggen dat ik er ooit vanaf ga zijn.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:47

Veel succes dan Ach gut . Er zijn ook mensen die er wel afgekomen zijn hoor, maar bij mij werkte het dus niet Boos! .

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:00

Hm ik kende deze eetstoornis niet, dus maar even wat opgezocht op internet. Ik heb zelf ook een eetstoornis, maar ik pas eigenlijk nergens tussen, bij deze ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:15

Flew schreef:
Ik heb vreetkicks, maar of het een stoornis is bij mij weet ik niet. Nagelbijten / Gniffelen

Dat zal wel meevallen BING gaat een stapje verder.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:47

vreetkick heeft vaak te maken met hormonen (tijdens de menstruatie willen dames wel wat meer eten dan normaal Nagelbijten / Gniffelen)

Binge is eigenlijk continue vreetkick... en echt een stoornis itt een af en toe een vreetbui. Gelukkig heb jij niet het purging type! Dat is helemaal funest voor het lichaam. Dit is beter te controleren dmv therapie dan purging. Ik hoop dat je er bovenop komt!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:54

hmm klinkt alsof ik het heb. Soms heb ik van die buien dat ik gewoon echt moet eten of ik nou honger heb of niet. Voor en na mn menstruaite is het het ergst, maar tijdens heb ik nergens geen trek in.
Is er ook bekend wat je er aan doen kan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:59

Indian lady dat klinkt meer normaal...(in de vorm: jij moet wat meer op je eetpatroon letten) binge eating disorder is een zeer ernstige stoornis waarvoor je veel therapie nodig hebt. Voor en na de menstruatie vreetbuien hebben is normaal, dat is een kwestie van hormonen. Binge eating betekent paar keer op een dag extreem veel eten. Het is een beetje een dwangstoornis: je móet gewoon zoveel eten. Je hebt geen beheersing meer over je eigen eetgedrag.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:02

lynndenise: dan val jij dus onder non-purgerende type: overcompenseer jij door veel te sporten, bewegen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:03

hm als je mn gewicht wist. Ik vreet hele snoepzakken op, moet eigenlijk altijd chocolade zijn. Ik ben op dit ogenblik alleen thuis (ouders zijn op vakantie) ik heb een hele week al geen normale maaltijd op. Vreet de hele dag door waardoor ik 's avonds geen trek heb. Het meeste geld van mn salaris gaat aan eten op (en de paarden)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:05

Even voor de duidelijkheid wat valt eronder:
A criteria
Veelvuldige vreetbuien waarbij:

1. In korte tijd veel meer eten dan de meeste mensen in dezelfde tijdsperiode en dezelfde omstandigheden zouden doen.
2. Een gevoel van controle verlies

B criteria
Tenminste drie kenmerken:

1. Veel sneller eten dan gewoonlijk
2. Eten totdat men zich onbehaaglijk voelt
3. Grote hoeveelheden eten, hoewel men fysiek geen trek heeft.
4. In afzondering eten, omdat men niet betrapt wil worden bij het eten
5. Gevoelens van afschuw, schuld of somberheid na een eetbui.

C,D,E criteria

C. Er is een duidelijke lijdensdruk ivm de vreetbuien
D. Tenminste 2 dagen per week en gedurende 6 mnd.
E. Maladaptief compensatiegedrag ontbreekt. (Zoals bij Boulemia nervosa)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:07

IndianLady schreef:
hm als je mn gewicht wist. Ik vreet hele snoepzakken op, moet eigenlijk altijd chocolade zijn. Ik ben op dit ogenblik alleen thuis (ouders zijn op vakantie) ik heb een hele week al geen normale maaltijd op. Vreet de hele dag door waardoor ik 's avonds geen trek heb. Het meeste geld van mn salaris gaat aan eten op (en de paarden)

Gewicht zegt niets hoor... Juist mensen die aan binge eating disorder lijden hebben doorgaans een normaal gewicht. purgerende types gooien alles na een binge bui er weer uit of gebruiken laxeermiddelen.Non purgerende doen juist aan overcompensatie door bv veel te sporten. Klinkt meer als ongezond eetgedrag dan een stoornis (of stoornis op een ander vlak als bv een depressie of wat dan ook). Zoals ik dit zo lees is het geen binge eating disorder, maar eten omdat je je misschien alleen voelt.

Bovendien moet je 6 maand lang last hebben ervan... Het is niet zo simpel als af en toe een vreetbui hebben. Het gaat veel en veel dieper dan dat.

(ik kan het van een afstand niet beoordelen natuurlijk Knipoog zolang je niet alles uitkotst of aan de laxeermiddelen gaat óf overmatig gaat compenseren door als een idioot te gaan sporten bv ben je veilig )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-10-07 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:15

Nou.. ik heb wel praktisch altijd honger. Heb ik net heel veel avondeten gehad, kan ik 5 minuten later weer een vol bord op. Heb ik voedsel in mijn bereik, dan is het ook niet veilig.
En dat al zowat sinds m'n 12e (ben nu 17), dus weet niet of je dat kan schuiven op de hormonen. Heeft ook niets met mijn cyclus te maken, want ik heb het altijd.
Maar gelukkig helpt veel bedsport en paardrijden tegen alle extra calorien die ik binnenkrijg Vork Blijf ik nog een beetje op gewicht..

Weet dus niet of je het BED kan noemen bij mij. Het lijkt erop, maar iets wat lijkt, hoeft nog niet zo te zijn;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:17

Ik heb ook altijd eetlust: ik heb een te snelle stofwisseling waardoor ik snel mijn eten verteer en dus weer snel trek heb. Lachen

Maar het komt toch wel vaak voor dat vrouwen rond de menstuatie extra zin hebben in de 'slechte' dingen door hormonen Knipoog

BID valt onder boulimia nervosa, variant op anorexia nervosa alleen dan hou je wel een normaal gewicht en eet je veel ipv onthouden van eten.

Boulimia nervosa betekent letterlijk: honger als een os.

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:28

nervosa betekent nerveus toch?
Anorexia nervosa betekent letterlijk gebrekkige of afwezige eetlust van nerveuze aard.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:34

Het griekse woord anorexie betekend: verlies van eetlust. Vroeger dacht men namelijk dat anorexia gepaard ging met verlies van eetlust, maar ze hebben wél een normale eetlust maar willen niet eten.
Nervosa duidt op een psychische stoornis. Dus: gebrek aan eetlust door psychische oorzaak.

Bij boulimia nervosa is het dus: honger als een os, door psychische oorzaak.

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:07

Oh ok, ik kijk namelijk weleens op sites met informatie omdat ik zeker weet dat ik een eetstoornis heb, maar ik in geen 1 hokje pas. Ik heb soms dat ik 2 dagen niet eet, of leef op Snack a Jacks. En ik heb dagen dat ik heel veel eet. Ik eet wanneer ik honger heb, alleen soms heb ik gewoon een hele tijd geen honger. Ik probeer dan te eten, maar ik krijg het niet weg. Ik denk soms dat ik ergens diep van binnen ook gewoon niet wil eten. Ik let absoluut niet op calorieen, dus het is niet zo dat ik zo min mogelijk calorien binnen probeer te krijgen. Ik zit rustig met een zak chips tv te kijken, ik heb alleen als ik teveel vet eten (patat, oliebollen) dat ik buikpijn krijg, maar dat heeft niks met mijn eetprobleem te maken. Ik zit in therapie vanwege een borderline-stoornis, mijn zus ook en heeft hetzelfde eetprobleem als ik. Wij doen allebei niet aan overgeven Beetje off-topic, maar heeft iemand een idee wat dit dan is? Het is duidelijk wel gebrek aan eetlust door een psychische oorzaak, maar dus geen anorexia.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:13

Sylke, tegenwoordig hebben veel dingen een naam, maar niet alles. Bij anorexia ben je inderdaad meestal ook bezig met afvallen, kcal, controledrang etc. Maar jij hebt 'gewoon' psychische problemen, die ook je eetgedrag negatief kunnen beinvloeden denk ik. Al ben ik geen psych, dus wie ben ik, maar dat is iig wat in mij opkomt als ik je berichtje lees. Lachen

LynnDenise, ik heb zelf geen ervaring met BED, maar ken wel mensen die hier ook mee kampen, en weet wel dat het niet makkelijk is! Gelukkig heb je al hulp, veel succes met de therapie!

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 18:31

Ik wist niet dat zoveel mensen hier al iets vanaf weten Lachen ik ben momenteel zelf bezig met een informatiesite voor BED. Meeste informatie dat ik heb kunnen vinden erover kwam van buitenlandse sites.

Even wat informatie;

'Binge Eating' zouden we letterlijk kunnen vertalen als (vr)eetbuien. Personen die lijden aan binge eating eten vaak heel erg veel in korte tijd. Ze ervaren hierbij het negatieve gevoel hun eetbui niet onder controle te hebben. Binge eating lijkt op boulimia nervosa, maar toch zijn er enkele verschillen.

eetbuien
Niet iedereen die overmatig eet heeft een 'echte' eetbui. Echte eetbuien (zoals die voorkomen bij binge eating, en ook bij boulimia nervosa) zijn gekenmerkt door:

Het frequent eten van abnormaal grote hoeveelheden voedsel (vaak veel sneller eten dan normaal, dit tot men zich oncomfortabel voelt, en ook zonder dat men hongerig is, en op basis van negatieve gevoelens)
Een gevoel het eten niet meer onder controle te hebben, met schuld- of onrustgevoelens achteraf.

binge eating
Eetbuien komen ook voor bij boulimia nervosa. Het verschil tussen binge eating en boulimia nervosa bestaat er in dat personen met boulimia pogingen doen om het voedsel terug te 'verwijderen' of te 'verwerken' na de eetbui door.

Een aantal gedragingen komen bij binge eating (na de eetbui) NIET voor:

medicatie gebruiken (laxeermiddelen, waterafdrijvende geneesmiddelen)
een langere periode niets meer te eten (24 uur of langer)
overmatige sportbeoefening
overgeven

Bij binge eating zijn er dus enkel eetbuien, en geen 'pogingen om de eetbui ongedaan te maken'.

gevolgen en behandeling
Binge eating trekt nog maar relatief recent de aandacht van onderzoekers en behandelaars. Dit is eigenaardig gezien het toch relatief vaak voorkomt (naar schatting 2% van de volwassenen zou eraan lijden, iets meer vrouwen dan mannen). Dikwijls gaat het gepaard met een overgewicht, met negatieve medische gevolgen zoals suikerziekte, hoge bloeddruk, cholesterol, enz. Overgewicht komt echter niet altijd voor bij binge eating.

Dieten (zeker bij personen met binge eating maar zonder ernstig gewichtsprobleem) is niet aan te raden. Het volgen van een dieet heeft immers soms een omgekeerd effect met verergering van de eetbuien. Psychotherapie kan aangeraden zijn, enerzijds om de eetgewoonten aan te passen, en anderzijds om anders te reageren (anders dan met een eetbui) op negatieve situaties en gevoelens.

Ik sport dus weinig, probeer mijn eten er niet uit te gooien en heb vaak meerdere keren per week een vreetbui. Deze vreetbui gaat verder dan 1 zak snoep of 1 pak koekjes.
Vaak gaan mijn vreetbuien gepaard met een emotionele gebeurtenis, bewust of onbewust.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:39

ik heb geen BED maar een niet nader omschreven eetstoornis
oftewel , allerlei symptomen uit verschillende hoeken waardoor er geen diagnose aan vast geplakt kan worden

wissel periodes van anorectisch gedrag af met periodes met boulimisch gedrag en ook BED periodes...
of gooi vanalles door elkaar ..ook heel fijn
persoonlijk voel ik mezelf het fijnste in een anorectische periode... (heel ziek maar ja, daar is het een stoornis voor )

BED en Boulimische periodes zijn gevoelsmatig een drama
idd het controle verlies etc etc .... hoewel boulimische periodes dat niet continu zijn, tijdens momenten dta het goed gaat (lees de compensatie is voldoende) dan is het wel okay...

maar ja , eind conclusie, het is gewoon niet tof en niet gezond
ben er niet voor onder behandeling op dit oment...ht agaat momenteel "goed" of beter gezegd ik kan het op dit moment redelijk onder controle houden

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:49

Ik lees even mee.

Wellicht dat ik later nog post... Moeilijk...

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:25

Ik ben wel bekend met Binge Eating, een vriendin van mij heeft dit al een flinke tijd.
Het komt er eigenlijk op neer dat mensen met Binge Eating Disorder in korte tijd heel veel eten, honger of niet. Vaak zie je ook dat ze in korte tijd behoorlijk aankomen.

De therapie schijnt, en dit beeld heb ik naar wat ik gehoord heb hoor, wel goed te zijn. Veel herkenbaarheid en 'lotgenoten' waar je steun bij kunt vinden. Daarnaast zijn de mensen die de therapie geven prof's op dit gebied natuurlijk..!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:31

oeps Clown ik las verkeerd, BED is inderdaad anders dan boulimia nervosa. Het is een a-typische stoornis.

Wat weetjes:

komt vooral voor bij mensen met obesitas (BMI is dan hoger dan 30), 1,5 maar zoveel bij vrouwen als bij mannen en 2 tot 8 procent van de zwaarlijvigen in de populatie en 1/3 van de mensen met overgewicht melden zich voor behandeling en voldoen aan de criteria. Bij zwaarlijvige mensen is er vaal ook nog sprake van een stemmingsstoornis.

BED is nog niet opgenomen in de DSM (klassicifactie psychische stoornissen) omdat er nog steeds onderzoek naar is.