Heeft iemand ervaring met COPD???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Heeft iemand ervaring met COPD???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 00:20

Heeft iemand ervaring met de longziekte COPD en daarbij het verschijnsel vermageren??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Heeft iemand ervaring met COPD???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 05:07

Ik heb zelf COPD, maar vermageren heb ik geen last van Lachen

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:53

mijn buurvrouw had COPD.
Die woog op het laatst nog maar 37 kg.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:55

Ik heb COPD. Vermagering geen last van. Eerder het tegenovergestelde Bloos
Vermagering kan volgens mij niks met COPD zelf te maken, maar wel met bijvoorbeeld de medicijnen.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:02

Vermagering kan wel degelijk een verschijnsel zijn bij COPD. Het ademen kan soms zoveel energie kosten dat je er van af gaat vallen. Daarnaast is het vaak lastig/kost het veel energie om te eten als je erg benauwd bent. En ook een volle buik is niet prettig als je benauwd bent.
Je gaat dus minder eten, terwijk je juist meer van je lichaam vraagt.
Soms kan het helpen om een soort energiedrankjes te nemen (nutridrink oid).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:21

Mijn zus wordt maandag opgenomen vanwege haar longen. Het is niet zeker of ze COPD heeft, ze heeft 2 tiende liter te veel lucht in haar longen voor COPD, de dokter heeft het echter niet uitgesloten. Ze is onder de 42 kilo op het ogenblik en de 6 pakjes voeding (soort van astronautenvoeding dacht ik) helpt niet in het aankomen van gewicht. Volgende week krijgt ze allerlei testen, er wordt onder andere in de longen gekeken.
Volgens de arts kan het COPD zijn, ik ben benieuwd naar mensen die deze ziekte hebben en wat de vooruitzichten zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:24

Silkie: dat wist ik niet. Op die manier is het inderdaad een logisch gevolg.
Mindim: de vooruitzichten hangen helemaal af van in welke mate je zus last heeft van COPD. Ik heb het in een vrij zware vorm, puf minimaal 2x per dag, maar meestal vaker. Hier valt goed mee te leven. Ik rij gewoon paard en speel heel fanatiek saxofoon. Sporten, traplopen, roken en andere vreemde luchtjes zijn lastig. Maar verder heb ik geen problemen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:27

COPD en vermagering is een zeer veel voorkomend verschijnsel. Ik krijg op het spreekuur vrij veel doorverwijzingen van mensen met COPD en een gewicht wat echt heel laag is. Daarmee gaat eigenlijk altijd samen een veelste lage spiermassa en naar verhouding een te hoge vetmassa.

afhankelijk van de situatie worden er wat betreft de voeding een beleid opgesteld. Of de gewone voeding verrijken, of energieverrijkt poeder toevoegen of energieverrijkte drinkvoeding. Indien dit allemaal echt niks uithaalt kan er nog voor sondevoeding gekozen worden.

Gewichten laag in de 40 en zelfs daaronder komen vrij frequent voor. Daarentegen ook een veelste hoog gewicht.