Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
loveshadow schreef:Hier meldt zich nog een bokker die een oogafwijking heeft!Ook ik heb een lui oog. Met mijn linkeroog zie ik vrij goed en kan ik me wel redden zonder bril, met mijn rechteroog heb ik -3,5. Mijn rechteroog is lui en ik heb vroeger ook dagelijks met oogpleisters rondgelopen. Ik moest vaak naar het ziekenhuis voor oogdruppels, heel fijn
. Ik kijk maar met één oog tegelijk (maar ik kan wel kiezen met welke), waardoor ik ook geen diepte kan zien. Daardoor ren ik vaak tegen de kast aan met gym als ik eroverheen moet springen
.
Ik noem het geen handicap, maar het is soms wel lastig. Wat ik het ergste vond, is dat ik scheel keek en daar vaak opmerkingen over kreeg. Ik durfde mensen nooit in de ogen te kijken als ik met ze sprak, omdat ik wel eens de opmerking 'naar wie kijk je nou eigenlijk?' te horen kreeg en dan voelde ik me heel stom. Maar eind maart dit jaar ben ik aan mijn ogen geopereerd en nu kijk ik bijna helemaal recht! Dat was heel goed voor mijn zelfvertrouwen, ik kan nog steeds geen diepte zien, maar ik durf mensen nu tenminste weer aan te kijken als ik met ze praat.
Ik ben volgens het ziekenhuis wel een uitzonderingsgeval wat mijn ogen betreft. Ik woon in Drenthe maar moest om die reden helemaal in Leiden geopereerd worden. Ik keek (kijk) dus altijd met mijn linkeroog, waarbij mijn rechteroog altijd naar mijn neus en wat omhoog draaide. Bij mensen die een 'normaal' lui oog hebben, gebeurt niet het spiegelbeeld als ze met hun rechteroog kijken zei het ziekenhuis, maar bij mij dus wel. Het weegschaaleffect heet dat geloof ik. Verder heb ik ook een cillinder en een prisma en ik kan een beetje met mijn oogbollen draaien, niet alleen om ergens heen te kijken natuurlijk, maar het ziet eruit alsof ik ook met mijn iris kan draaien. Hihi! Maar daar heb ik geen last van. Ik heb sinds kort een bril om mijn rechteroog wat meer mee te laten doen en ik ga dinsdag naar het ziekenhuis om lenzen te regelen. En eind november moet ik als het goed is voor de laatste keer naar Leiden, dan gaan ze kijken wat voor effect de bril en de lenzen hebben gehad op mijn oogstand en gaan ze zeggen of er nog een operatie moet komen of niet. Ben benieuwd...
Flevogirly schreef:Ik zie 2 (rechteroog) en 4 (linkeroog) procent.
Ik snap dat je niet durft te springen, ik durf dat soort dingen ook niet. Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik zie ook geen diepte en het lijkt me best wel eng..
Ik heb niet hetzelfde als jouw (ik heb Aniridi, Nystachmus *edit* Ectopia Etlentis Pupeala ofzoiets )
Lijkt me ook sterk als ik zo iemand op internet zou vinden, ben enigste in NL die de dokters tot zover kende..
Als je vragen hebt ofzo, je kunt ze gerust aan me stellen! Zie je met je andere oog wel goed? Of heb ik daar over heen gelezen?
*Edit* ik rij trouwens op een manege waar alles is aangepast voor gehandicapten, zo ook voor mij. Grote borden (zie de letters nog niet maar wel het grote licht) en ik ben ook erg lichtschuw.. Maar ben ook nachtblind, dus moet maar net goed zijn voor mij wil ik alles goed zien.. Zit nu ook op een aangepaste school.
Ik noem het trouwens ook geen ''handicap'' ik ben ''visueel beperkt'' meer niet.
Liefs van Paulien