Blind aan 1 oog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Blind aan 1 oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 16:19

Hoi,

Ik ben blind aan mijn rechteroog, ik zie nog wel iets (5%) maar dat zijn alleen schimmen.

Waarschijnlijk heb ik het al vanaf mijn geboorte, ik heb zwarte vlekken in mijn glasachtig lichaam waardoor er geen licht op mijn netvlies kan vallen, daardoor zie ik dus bijna niks. Ik heb er géén enkel probleem mee dat ik maar 1 oog heb, behalve dat ik moeilijk diepte kan zien en dat ik rechts een 'dode hoek' heb.

Omdat ik het oog niet gebruik heb ik het (onbewust) uitgeschakeld, ik kijk dus alleen met mijn linkeroog.

Met paardensport heb ik last gehad met springen, ik kan dus bijna geen diepte zien en ik kwam in de knoei op de dubbelsprongen en driesprongen. En ik heb last van met snel focussen. Ook ineens van licht naar donker vind ik moeilijk, ik kan niet snel genoeg aan het donker wennen (bv van zonlicht in de schaduw, duurt bij mij langer om weer scherp te zien)

Zijn er meer bokkers die maar met 1 oog kijken?
En zijn er bokkers die dezelfde aandoening als ik hebben?
En hebben jullie er last van dat je maar 1 oog hebt?

Groetjes!

smurfje

Re: Blind aan 1 oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:23

hey,

ik ben bijna blind aan mijn linker oog.

problemen die jij zegt heb ik ook. niet alleen in de paarden sport maar ook gewoon in het dagelijks leven.
diepte, dode hoek, niet scherp kunnen zien.

ik heb dit al me hele leven, dus weet niet beter. voor de rest vind ik het geen handicap omdat ik niet beter weet.
mijn oog komt van een lui oog waar vroeger veel mee gedaan is, maar dat oog toch vertikte wat te doen, laseren heeft voor mij geen zin omdat ik ook cilinderformisch nodig heb ik mijn bril, dus dat gaat niet lukken.

groetjes

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:35

Gho, een amazone bij ons op de club heeft hetzelfde probleem.. Maar dan aan beide ogen. Ik kan me zelf niet goed voorstellen hoeveel ze nog ziet, maar het is allesinds niet veel. Bij het ingieten van drinken heeft ze altijd haar vinger in het glas, leest in braille, haar gsm is een sprekende, ze loopt met een blindenstok... MAAR! ze rijdt wel gewoon wedstrijden dressuur mee, net als al de anderen. Wel met aangepaste letters (letters van 75/100cm hoog).. Maar ze doet het toch! Chapeau, ook voor jou, voor het feit dat je niet gewoon opgeeft omdat het niet zo makkelijk gaat als bij iemand anders!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 16:35

Hoi Smurfje,
Leuk om eens een lotgenoot tegen te komen Haha!

Toen ik klein was dachten de artsen ook dat ik een lui oog had, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Een jaar heb ik voor nop met een afgeplakt oog gelopen (en overal blauwe plekken op mijn lijf).
Ik vind ook niet dat ik een handicap heb, als mensen vragen of ik het erg vind dat ik een oog mis dan antwoord ik dat ik liever een oog mis dan een arm of een been.

Niet veel mensen weten dat ik een oog mis, en als ik het iemand wel vertel dan gaan ze altijd zo raar staren naar mijn blinde oog, en dat terwijl er helemaal geen verschil is met het goede oog, het draait gelukkig alle kanten mee op en is dezelfde kleur. Wel loensde ik vroeger, maar dat is weggetrokken toen ik ouder werd.

In mijn goede oog heb ik een lens van -4.25. Ik zou best een laserbehandeling aan dat oog willen, maar ik denk niet dat er een oogsrts is die dat aandurft...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 16:39

Hoi Tantjeuh,
Wat knap zeg dat ze dat nog kan! Ik heb wel meer verhalen gehoord over mensen die paardrijden terwijl ze bijna of helemaal blind zijn, zelfs tot springen aan toe! Dan staat er iemand met een fluitje en die erop blaast als ze bijna bij de sprong is, daar liggen balken voor de sprong zodat het paard goed uitkomt. Natuurlijk moet je een zeer springzeker paard hebben, maar het bestaat!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:46

Ik kijk ook voornamelijk met links. Rechts kan ik nog wel zien, maar precies in het midden zitten een blinde vlek. Daarom kan ik ook niet lezen met rechts. Daarbij komt nog dat ik met dat oog enkele tinten lichter zie (vooral als de zon lekker schijnt, word ik half verblind. Draag daarom ook vaak een zonnebril met mooi weer).
Het is gewoon een lui oog. Ik zie nog wel rechts, maar niet bewust. Diepte zien is ook lastig voor mij, ik grijp wel eens mis, met springen mis ik het vermogen om de afstand tot een hindernis te zien. Vooral hoge hindernissen (vanaf 80 cm ong.) word het lastig voor mij, die kleine hobbeltjes zijn niet zo erg als je er te dicht onder komt of juist te ver Bloos

Heel grappig: ik kan kiezen met welk oog ik kijk Haha! Soms ga ik expres met rechts kijken of met alletwee tegelijk. Dan zie ik ook dubbel. Als ik dan bijv naar een punt kijk op het scherm, zie ik dit: . ' ipv: .

Plus dat ik nog 2.5 heb aan beide ogen. Ik zie in de verte niet zo goed, weet nooit of ik nou + of - heb Bloos Klasgenootjes beweerden dat ik niets kon zien als ik geen bril of lenzen zou hebben, toch leef ik 99% van mijn leven zonder bril. Ik zet 'm alleen op als ik tv kijken of heeel soms in de klas (als ik achterin zit en ze schrijven heel klein op het bord). Volgens hun zou ik dus ook half blind zijn Sigaar

Als je eraan gewend bent, is de ramp nog niet zo groot. Pas als je weet hoe het is om met beide ogen goed te kijken, weet je wat je mist Ach gut

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:45

ja zeker leuk een lotgenoot te hebben,
veel mensen weten van mij niet dat ik maar met een oog zie. heb idd ook heel lang met een afgelplakt oog gelopen, en ook die stomme druppels. maar hielp niet. ik heb ook 4.25 in me andere oog. maar ook nog cylinderformisch. anders word de zijkant van me bril heel wazig en dan zie ik nog niks Haha!.
voor de rest leef ik met bril, geen lenzen trouwens. me linkerglas is gewoon net zo dik als me ziende glas. anders zou de linkerkant zo zwaar worden Koe

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:19

Ik ben niet blind aan een oog, maar mijn ogen verschillen wel behoorlijk wat qua sterkte. Links heb ik -2, rechts -3.5. Ik kijk dus ook eigenlijk niet met m'n rechteroog, alleen als ik lees oid, maar ik merk dat dat ook steeds minder wordt.
Heb er zelf niet zo veel last van. Ik loop wel altijd tegen vanalles aan (bv. deurposten of kasten die in de weg staan) en over ongelijk terrein lopen vind ik ook erg moeilijk. Ook de trap af moet ik doen zonder te kijken, dan kan ik de afstanden wel redelijk automatisch inschatten, maar ik kan ze niet 'zien'.
Met rijden heb ik er nooit problemen mee gehad eigenlijk, ook niet met springen. Maar misschien heb ik dan wel altijd het geluk gehad dat ik op paarden reed die zelf veel feeling hadden voor de sprong.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:57

Ik zie 2 (rechteroog) en 4 (linkeroog) procent.

Ik snap dat je niet durft te springen, ik durf dat soort dingen ook niet. Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik zie ook geen diepte en het lijkt me best wel eng..

Ik heb niet hetzelfde als jouw (ik heb Aniridi, Nystachmus *edit* Ectopia Etlentis Pupeala ofzoiets )

Lijkt me ook sterk als ik zo iemand op internet zou vinden, ben enigste in NL die de dokters tot zover kende..

Als je vragen hebt ofzo, je kunt ze gerust aan me stellen! Zie je met je andere oog wel goed? Of heb ik daar over heen gelezen?

*Edit* ik rij trouwens op een manege waar alles is aangepast voor gehandicapten, zo ook voor mij. Grote borden (zie de letters nog niet maar wel het grote licht) en ik ben ook erg lichtschuw.. Maar ben ook nachtblind, dus moet maar net goed zijn voor mij wil ik alles goed zien.. Zit nu ook op een aangepaste school.

Ik noem het trouwens ook geen ''handicap'' ik ben ''visueel beperkt'' meer niet.

Liefs van Paulien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 23:15

Hier meldt zich nog een bokker die een oogafwijking heeft! Vork Ook ik heb een lui oog. Met mijn linkeroog zie ik vrij goed en kan ik me wel redden zonder bril, met mijn rechteroog heb ik -3,5. Mijn rechteroog is lui en ik heb vroeger ook dagelijks met oogpleisters rondgelopen. Ik moest vaak naar het ziekenhuis voor oogdruppels, heel fijn Knipoog . Ik kijk maar met één oog tegelijk (maar ik kan wel kiezen met welke), waardoor ik ook geen diepte kan zien. Daardoor ren ik vaak tegen de kast aan met gym als ik eroverheen moet springen Vork .
Ik noem het geen handicap, maar het is soms wel lastig. Wat ik het ergste vond, is dat ik scheel keek en daar vaak opmerkingen over kreeg. Ik durfde mensen nooit in de ogen te kijken als ik met ze sprak, omdat ik wel eens de opmerking 'naar wie kijk je nou eigenlijk?' te horen kreeg en dan voelde ik me heel stom. Maar eind maart dit jaar ben ik aan mijn ogen geopereerd en nu kijk ik bijna helemaal recht Lachen ! Dat was heel goed voor mijn zelfvertrouwen, ik kan nog steeds geen diepte zien, maar ik durf mensen nu tenminste weer aan te kijken als ik met ze praat.
Ik ben volgens het ziekenhuis wel een uitzonderingsgeval wat mijn ogen betreft. Ik woon in Drenthe maar moest om die reden helemaal in Leiden geopereerd worden. Ik keek (kijk) dus altijd met mijn linkeroog, waarbij mijn rechteroog altijd naar mijn neus en wat omhoog draaide. Bij mensen die een 'normaal' lui oog hebben, gebeurt niet het spiegelbeeld als ze met hun rechteroog kijken zei het ziekenhuis, maar bij mij dus wel. Het weegschaaleffect heet dat geloof ik. Verder heb ik ook een cillinder en een prisma en ik kan een beetje met mijn oogbollen draaien, niet alleen om ergens heen te kijken natuurlijk, maar het ziet eruit alsof ik ook met mijn iris kan draaien. Hihi! Maar daar heb ik geen last van. Ik heb sinds kort een bril om mijn rechteroog wat meer mee te laten doen en ik ga dinsdag naar het ziekenhuis om lenzen te regelen. En eind november moet ik als het goed is voor de laatste keer naar Leiden, dan gaan ze kijken wat voor effect de bril en de lenzen hebben gehad op mijn oogstand en gaan ze zeggen of er nog een operatie moet komen of niet. Ben benieuwd...

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 23:36

loveshadow schreef:
Hier meldt zich nog een bokker die een oogafwijking heeft! Vork Ook ik heb een lui oog. Met mijn linkeroog zie ik vrij goed en kan ik me wel redden zonder bril, met mijn rechteroog heb ik -3,5. Mijn rechteroog is lui en ik heb vroeger ook dagelijks met oogpleisters rondgelopen. Ik moest vaak naar het ziekenhuis voor oogdruppels, heel fijn Knipoog . Ik kijk maar met één oog tegelijk (maar ik kan wel kiezen met welke), waardoor ik ook geen diepte kan zien. Daardoor ren ik vaak tegen de kast aan met gym als ik eroverheen moet springen Vork .
Ik noem het geen handicap, maar het is soms wel lastig. Wat ik het ergste vond, is dat ik scheel keek en daar vaak opmerkingen over kreeg. Ik durfde mensen nooit in de ogen te kijken als ik met ze sprak, omdat ik wel eens de opmerking 'naar wie kijk je nou eigenlijk?' te horen kreeg en dan voelde ik me heel stom. Maar eind maart dit jaar ben ik aan mijn ogen geopereerd en nu kijk ik bijna helemaal recht Lachen ! Dat was heel goed voor mijn zelfvertrouwen, ik kan nog steeds geen diepte zien, maar ik durf mensen nu tenminste weer aan te kijken als ik met ze praat.
Ik ben volgens het ziekenhuis wel een uitzonderingsgeval wat mijn ogen betreft. Ik woon in Drenthe maar moest om die reden helemaal in Leiden geopereerd worden. Ik keek (kijk) dus altijd met mijn linkeroog, waarbij mijn rechteroog altijd naar mijn neus en wat omhoog draaide. Bij mensen die een 'normaal' lui oog hebben, gebeurt niet het spiegelbeeld als ze met hun rechteroog kijken zei het ziekenhuis, maar bij mij dus wel. Het weegschaaleffect heet dat geloof ik. Verder heb ik ook een cillinder en een prisma en ik kan een beetje met mijn oogbollen draaien, niet alleen om ergens heen te kijken natuurlijk, maar het ziet eruit alsof ik ook met mijn iris kan draaien. Hihi! Maar daar heb ik geen last van. Ik heb sinds kort een bril om mijn rechteroog wat meer mee te laten doen en ik ga dinsdag naar het ziekenhuis om lenzen te regelen. En eind november moet ik als het goed is voor de laatste keer naar Leiden, dan gaan ze kijken wat voor effect de bril en de lenzen hebben gehad op mijn oogstand en gaan ze zeggen of er nog een operatie moet komen of niet. Ben benieuwd...

Dat herken ik! Door mijn ziektes, zijn mijn pupillen niet rond, staan niet recht in de irisen en mijn ogen trillen constant (en natuurlijk niet alleen verticaal of horizontaal, allebei).. Durf soms ook mensen niet aan te kijken, gelukkig weten meeste mensen wel wat ik heb en spreken ze me hier niet op aan. Maar toch is het wel bekend bij me, ben vroeger heel veel gepest om mijn slechtziendheid... Tja, als ik er wat aan kon doen, zou ik het graag doen!

Kost me veel energie om te kijken, heb vaak pijn in mijn ogen en ben vaak moe in mijn ogen, hebben jullie dat ook?

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 23:42

Voor ik mijn bril had (die ik nu nog steeds niet altijd op heb, moet eigenlijk wel Bloos) had ik inderdaad zo'n zeurende pijn in mijn hoofd 'achter' m'n ogen als het waren, net alsof die spieren spierpijn hadden. Moeheid in m'n ogen heb ik ook heel vaak.

Moet er wel bij zeggen dat ze mijn bijziendheid (en het verschil tussen beide ogen) niet kunnen verklaren, en eveneens niet hoe het kan dat het zo ver achteruit is gegaan. Ik heb namelijk tot mijn 12e redelijk normaal gezien, links was +0.5 en rechts -0.5 oid, maar dat was dus niet zorgelijk. Omdat ik vorig jaar steeds hoofdpijn had, zijn we naar de opticien gegaan en daar bleek dus dat het links -2 en rechts -3.5 was geworden...
Ze gokken dat het een gevolg is van een lui oog, maar ik heb nooit geloenst of iets anders in die richting. Je ziet ook weinig aan m'n slechte oog, alleen m'n pupil kan zich slechter aanpassen aan veranderingen in licht en dat kan je ook zien als je er op let, dat m'n rechterpupil langzamer klein of groot wordt dan m'n linker.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 08:57

Flevogirly schreef:
Ik zie 2 (rechteroog) en 4 (linkeroog) procent.

Ik snap dat je niet durft te springen, ik durf dat soort dingen ook niet. Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik zie ook geen diepte en het lijkt me best wel eng..

Ik heb niet hetzelfde als jouw (ik heb Aniridi, Nystachmus *edit* Ectopia Etlentis Pupeala ofzoiets )

Lijkt me ook sterk als ik zo iemand op internet zou vinden, ben enigste in NL die de dokters tot zover kende..

Als je vragen hebt ofzo, je kunt ze gerust aan me stellen! Zie je met je andere oog wel goed? Of heb ik daar over heen gelezen?

*Edit* ik rij trouwens op een manege waar alles is aangepast voor gehandicapten, zo ook voor mij. Grote borden (zie de letters nog niet maar wel het grote licht) en ik ben ook erg lichtschuw.. Maar ben ook nachtblind, dus moet maar net goed zijn voor mij wil ik alles goed zien.. Zit nu ook op een aangepaste school.

Ik noem het trouwens ook geen ''handicap'' ik ben ''visueel beperkt'' meer niet.

Liefs van Paulien

Wat onwijs knap van je dat je nog paardrijd zeg!

Ik zie met mijn andere oog niet zo goed, ik heb -4,25. Dus zonder lens of bril kan ik geen kant op, ik zie dan echt heel slecht en durf dan niet de straat op.
Maar hoe lees jij hier op bokt dan eigenlijk? En als je je eigen paardje hebt, hoe gaat de verzorging dan?
Ik ben ook altijd heel bang dat ik mijn goede oog kwijtraak en helemaal blind raak, mijn goede oog gaat vrij snel achteruit.

En ik ben ook in Leiden naar het ziekenhuis geweest (LUMC, de barakken) maar ze konden niks voor me doen.
Weet iemand of het idd onmogelijk is om de vloeistof in je oogbol (glasachtig lichaam) te vervangen?

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:25

Storm76: ik lees bokt (ongeacht dan dat ik bijna het beeldscherm opeet, zo dichtbij zit ik er op Haha!) door mijn instellingen te veranderen. Als je bij je achtergrond/bureaublad staat, rechtermuis knop, dan heb je daar instellingen van het beeldscherm. Die staat op zijn grootst.

Ik ken ook braille, ben ook een tijdje echt bijna blind geweest. Gelukkig gaat het wat beter.

Als ik een eigen paardje ooit krijg, kan ik dat best verzorgen. Alleen als ik iets voel, laat ik wel mijn nicht (heeft ook paar jaar al een eigen paard) komen ofzo. En natuurlijk vraag ik aan mijn omgeving of ze, als ze iets raars zien, aan mij willen vertellen.

Moet goed komen! Ga geen dromen opgeven, omdat ik het allemaal niet zo goed zie, moet jij ook niet doen he Lachen!

Ik zou echt niet weten of dat kan.. Je zou misschien daar is meer info op internet ofzo moeten zoeken, of is naar het ziekenhuis moeten bellen..?

Liefs van Paulien