Hardlopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Hardlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 21:11

Ik weet niet of het hier hoort maar ik wil graag gaan hardlopen(bij ons is dat joggen,weet nog of het bij jullie ook zo is?)Maar nu is het zo dat ik dit ook een uurtje per week op school bij gym doe.
Daar loop ik 3200m zonder stoppen.

Hoe begin ik dan het best?Met een beginnerschema of gewoon de 3200m?

Fleur_Laura

Re: Hardlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:14

er is een topic over start to run, ik weet niet of je die al gezien hebt?

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:14

Tegen mijn wordt altijd verteld,
dat je het rustig aan kunt opbouwen..
en zo kan je steeds langer volhouden en grotere afstanden lopen Clown

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:16

Fleur_Laura schreef:
Heb je een link daarnaar?

Ik wil ook graag hardlopen.
Ik heb nu 3 keer gelopen.
Anderhalf uur,en dan afwisselend lopen en rennen.
Ik kan nu al iets langer rennen dan de eerste keer.
Steeds een stukje opbouwen,je merkt vanzelf dat je langer door kan gaan.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:18

Ren je een uur over 3,2 km? Dat lijkt me eigenlijk sterk...
Maar zoek eens op internet, er zijn veel trainingsschema's te vinden, en je kunt kijken wat het beste bij je past.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 21:21

Dniesjj117 schreef:
Ren je een uur over 3,2 km? Dat lijkt me eigenlijk sterk...
Maar zoek eens op internet, er zijn veel trainingsschema's te vinden, en je kunt kijken wat het beste bij je past.

Ik doe er 22min over en nog een aantal seconden.
Ik heb al gekeken voor trainingschema's maar dat is voor beginners
2min lopen,1min stappen.

Wat wij doen is een rondje inlopen en dan even stoppen en dan de 3,2km

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:33

Armaris schreef:
Ik heb al gekeken voor trainingschema's maar dat is voor beginners
2min lopen,1min stappen.

Wat wij doen is een rondje inlopen en dan even stoppen en dan de 3,2km

Zo'n schema's zijn voor beginners, maar die bouwen wel op naar een hoger niveau.
Ik heb hier ook zo'n trainingsschema van Adidas liggen, om in 6 weken je conditie om te bouwen:

Week 1
Dag 1: 5x 1min joggen, 1min wandelen (in het totaal 3 series hiervan, met tussendoor 6min wandelen)
Dag 3: 3x 1min joggen, 1min wandelen (5 series, 4min wandelen)
Dag 5: 10x 2min joggen, 2min wandelen
(Dagen 2, 4 en 6 rustdag)

Week 2
Dag 1: 5x 1min joggen, 1min wandelen (5 series hiervan, 6min wandelen)
Dag 3: 2x 2min joggen, 1min wandelen (5 series hiervan, 6min wandelen)
Dag 5: 3x 4min joggen, 3min wandelen

Week 3
Dag 1: 3x 2min joggen, 1min wandelen (4 series hiervan, 6min wandelen)
Dag 3: 2x 4min joggen, 2min wandelen
Dag 5: 3x 8min joggen, 3min wandelen

Week 4
Dag 1: 5x 4min joggen, 6min wandelen
Dag 3: 4x 6min joggen, 4min wandelen (3 series hiervan, 6min wandelen)
Dag 5: 3x 10min joggen, 5min wandelen

Week 5
Dag 1: 5x 6min joggen, 4min wandelen
Dag 3: 4x 8min joggen, 4min wandelen (2 series hiervan, 6min wandelen)
Dag 5: 3x 12min joggen, 5min wandelen

Week 6
Dag 1: 6x 4min joggen, 2min wandelen
Dag 3: 10x 2min joggen, 2min wandelen

Ik hoop dat dit duidelijk is, want dit helpt echt heel goed om je conditie op te bouwen. Als je je hieraan houdt, zou je normaal moeiteloos die 3.2km moeten uitlopen.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 02:18

Als fanatieke hardloopster ( sinds 2 jaar bijna niet meer wegens lichamelijke klachten ) ben ik ooit begonnen bij een hardloopschool.
Rustig opbouwen zoals de schema's het aangeven.
Want je kunt wel in 1 keer 3,2 km lopen, neem aan dat het niet het einddoel zal zijn.
Je lichaam moet wennen aan inspanning, je hart en bloedsomloop moet zich aanpassen en ook je spieren de kans krijgen het op den duur langer vol te houden.
Een dam tot dam, halve marathon vond ik voldoende, dus trainde ik 4 keer per week 2,5 uur ( oefeningen/sprint/tempoversnellingen/heuveltraining enz, plus ook nog de sportschool omdat het nou eenmaal verslavend kan werken.
Zelfs na trainen moesten de rottweilers er nog aan geloven Knipoog
Naast goed schoeisel, je voeten en lichaam moeten namelijk langer mee is een schema aan te bevelen.
Kijk hier eens rond, er zit vast wel iets bij wat je kunt gaan volgen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 08:21

Kan het ook kwaad als je geen schema volgt,en gewoon rustig begint,na een paar minuten gaat rennen(rustig) en dan na 2 minuten weer gaat lopen,op adem komt,en weer gaat rennen enz.?
Zo doe ik het nu namelijk.

Ik heb pas 3 keer gerent,en de eerste keer,dat was afgelopen zondag,toen voelde ik me helemaal licht worden,na een uur rennen.(niet aan 1 stuk natuurlijk) Clown
Maar ik voelde me als een ..hertje,ik veerde,en het kostte me bijna geen moeite om vooruit te komen.
Ik was licht,en zweefde bijna over de grond.
We waren wet 3 meiden,en 1 van die tweed andere had het ook.
Het voelde echt heel erg fijn,ik heb het ook nog nooit eerder gevoeld.
Na die ene keer heb ik dat niet meer gehad..
(iemand zei me dat dat waarschijnlijk een "runners high" was)

Ik heb dinsdag en vrijdag hetzelfde rondje gelopen,en dinsdag ging het makkelijk allemaal,maar vrijdag leek ik wel een blok beton.
Mijn benen leken wel lood,en ik moest steeds net eerder stoppen dan de vorige keren.
Hoe kan dit??
Ik dacht dat het elke keer iets makkelijker werd,maar gisteren leek ik wel 80 jaar ipv. 34. Clown

Zo als ik er vrijdag naar uitkeek om te gaan lopen,zo zie ik er nu tegenop om maandag weer te gaan...
Stel dat ik dan nog moeizamer vooruit kom..
Maar ik ga het wel porberen hoor,ik geef niet zo heel snel op.
Ik rook niet,ik drink niet,ik eet gezond,dus een stukkie hollen moet ik ook kunnen. Haha!

Ik zie veel mensen in een korte broek met shirtje lopen onderweg,en ik heb een t-shirt met versje aan,en een lange trainingsbroek.
Waarom hebben die mensen een korte outfit aan met dit weer?
Is dat beter,of is lange kleding beter?

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:47

even een stipje Haha! Ik ben ook fanatiek de laatste paar maanden Knipoog

Ik ga na korte warming-up gewoon rennen, en als ik wat moe word, of ik begin een spiertje iets te veel te voelen, ga ik wandelen en ff strechen. Zo doe ik het nu al heel die tijd.

In het begin kon ik maar 25 meter rennen en dacht ik al dat ik dood zou gaan Clown Maar nu kan ik 5 kilometer hardlopen Lachen (met maar een paar keer, heel even lopen)

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:22

Ik kan je start to run aanbevelen! Heel leuk, bouwt rustig op...
Je moet alleen heel erg opschieten, want de lessen zijn maar tot morgen te downloaden! Dus moet je alle liedjes in 1 x downloaden...
http://www.een.be/vlaanderensportland/ en dan staat daar onderaan de podcast Lachen
Succes!

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:21

Als je korte afstanden loopt, pauze's als wandelen tussendoor doet is goed ademende kleding belangrijk.
Deze tijd van het jaar kan al flink koud zijn, zeker als je lichaam niet gewend is aan duurloop.
Katoen is fout, houdt vocht vast en dan krijgen je spieren flink op zijn donder.
Loop eens een sportzaak in, speciale loopkleding gaat soms voor minder dan de helft weg omdat ook dit aan mode onderhevig is ( kleurtje/streepje enz )
Goede tight voor najaar/winter is aan te bevelen, zomers kun je lekker in een korte broek.
Degene die je nu in korte broek ziet, bloot lijf enz zijn gewoon dom.
Ik gebruik altijd meerdere lagen termo, die kan ik uittrekken en om me heen knopen.

Vooraf een opwarming, na afloop stretchen om de spieren op lengte te brengen, hoe kort je ook loopt.
Alles wat je lichaam nooit heeft gedaan zal zijn weerslag hebben.
Dat de ene dag niet gaat zoals de andere heeft met meerdere factoren te maken.
Voeding/tijdstip van lopen/iets onder de leden hebben/meer ophoping van afvalstoffen in de benen =verzuring en zal dan gevoelt worden als lood in de benen.
Dan doe je het even rustiger aan, ga niet je maximum zien te halen, en neem vooral een dag rust tussendoor.
Zorg dat je vooraf goed drinkt, houd het bloed dunner ( vooral bij warmte )
Tussendoor op een gedroogde/gewelde abrikoos kauwen geeft veel energie, is gezond ook.
Het gevoel wat je krijgt alsof je zweeft is een fase alsof je vleugels hebt, dat is heerlijk en bereikt niet iedereen en ook niet bij iedere loop.
Dat is iets wat in de hersenen gebeurt, high lijk je te worden.
Geniet van zo'n moment, er komen er vast wel meer.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:28

MariekeVol schreef:
Ik kan je start to run aanbevelen! Heel leuk, bouwt rustig op...
Je moet alleen heel erg opschieten, want de lessen zijn maar tot morgen te downloaden! Dus moet je alle liedjes in 1 x downloaden...
http://www.een.be/vlaanderensportland/ en dan staat daar onderaan de podcast Lachen
Succes!

Dit start to run programma kan ik de TS inderdaad aanbevelen. Heel fijn programma waarin je stap voor stap 'onder begeleiding' je conditie rustig kunt opbouwen en nog leuke muziek ook. Zo weet je zeker dat je niet teveel van je lichaam eist.

Tip 1: last wel steeds rustdagen in, zo voorkom je blessures.
Tip 2: goede schoenen voorkomen ook blessures!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:29

Ik heb alle mp3's gedownload!
Makkelijk hoor,op je mp3 zetten,en dan lopen maar! Haha!

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:28

vandaag ook weer wezen hardlopen, het was heerlijk met dit weer Lachen

een vraagje: hebben jullie ook regelmatig "pijntjes" om ze zo maar even te noemen???
En wat doen jullie daarmee; - gewoon doorrennen (dan vermindert de pijn)
- meteen wandelen en pas weer hardlopen zodra je niets meer voelt

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:45

Je moet afwegen wat je onder pijntjes noemt, is het normale spierpijn of een pijn bijvoorbeeld in de knie, onder de voet enz.
Spierpijn hoort erbij, je doet iets wat je normaal nooit eerder deed, of het pad waarop je liep is van een andere ondergrond ( bospad wat aan één kant stijler afloopt en waardoor je been aan die ene zijde lager neerkomt, of je hebt een wat stijlere helling gelopen of tijdens de loop maakte je een misstap en voelde je pijn.
Pijn in knie, of aan/onder de voet/of op het scheenbeen moet je mee uitkijken.
Neem normaal een dag rust ertussen, is het een zwaardere loop dan kan 2 dagen rust beter zijn.
Hoe inspannender hoe meer verzuring in de spieren ( spierpijnen )
Na lopen niet laten afkoelen, maar trek iets aan, neem een warme douche.
Drink voldoende vocht.
Doorlopen met een blessure is voor degene die er zijn brood mee moet verdienen, die kan niet anders.
Wil je langer plezier hebben van je hobby, luister naar je lichaam.

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:48

Fleur_Laura schreef:

Start to run kan je downloaden tot vandaag, dus als je het wilt!
Vandaag doen!!! Knipoog (ik denk ik waarschuw je even, heb je ook al een pb gestuurd)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:49

Ik heb tot nu toe nog geen spierpijn gehad raar genoeg.
(en ik was hiervoor toch echt niet bewegelijk)
Ik heb tijdens het rennen na een tijd wel last van steek in de zij,of voeten van lood. Clown
Maar dan ga ik even lopen(wandelen) en dan gaat het al snel weer.
Ben net nog geweest,heerlijk gevoel!
Is het goed om tijdens het rennen (lopen) te drinken onderweg?
Of kan je dat beter niet doen?

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:55

Tinkerloos schreef:
Ik heb tijdens het rennen na een tijd wel last van steek in de zij,of voeten van lood. Clown

Je moet ook altijd nog even doorlopen, niet in een x stoppen, dan koelen je spieren te snel af.
Van drinken onderweg kun je volgens mij wel steek krijgen, ik doe het iig niet.
Kom anders meepraten in het start to run topic, daar zijn een heleboel hardlopers...
Je kan de lessen nu nog downloaden! Tong uitsteken
Edit: viewtopic.php?f=34&t=741993&hilit=&start=3725
De link in de beginpost doet het niet meer, op de laatste bladzijden staan de wel werkende links.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:57

Ik heb een tijd geleden een huiskamertopic over hardlopen geopend, en er is inderdaad ook een start-to-run topic. Somewhere. Zal linkjes zoeken. Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 23:04

Tinkerloos schreef:

Mij werd gezegd dat die stekende pijn komt van je organen die op en neer wippen Knipoog
Probeer eens een vuist te maken en met je duimen op je wijsvinger te drukken,het helpt bij mij

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 00:24

Vooraf genoeg drinken en op warme dagen is drinken belangrijk tussendoor.
Nu ( koelere dagen ) heeft het pas echt zin bij ongeveer 5 km, dus loop je nog steeds minder dan is het niet nodig.
Zweet je erg veel dan verlies je vocht, dat moet je aanvullen.
Bij warm weer is het bloed ook dikker, drinken dus.
Nu moet je wel kunnen drinken Knipoog , ik werd altijd misselijk omdat alles wat je bij flinke inspanning tot je neemt, niet meer wordt opgenomen ( vanaf 8 km op hoger tempo )
Klotste in de maag, dus beperkte me tot kauwen op verse kauwgom, zo bleef in ieder geval mijn mond vochtig omdat je een droge mond kunt krijgen als die openhangt Knipoog ( bij inspanning wel of door gesprekken onderweg )

Pijn als steken komen door de milt, enige wat dan helpt is tempo terug of even wandelen en de armen beide hoog boven het hoofd strekken, dit hou je even vol tot de steken minder worden.
Rustig ademhalen en vooral concentreren op buikademhaling.
Voeten van lood betekend dat je ongeveer je grens hebt bereikt op dat moment, verzuring slaat toe.
Warm weer heb je het ook sneller, ochtend/middag of avond bepaalt het ook.
Ga je vroeg in de ochtend heb je nog weinig gegeten en moet ergens energie vandaag komen.
Ga je in de middag, heb je al iets meer gegeten in de ochtenduren.
Ga je in de avond, dan heb je de hele dag de tijd koolhydraten te verzamelen en te gebruiken.
Ben je zover dat er 10 km gelopen kan worden dan zul je als de koolhydraten op zijn je vetopslag aanspreken.
Dat is zwaarder lopen, wel een uitdaging mocht je willen afvallen ( dit heeft pas resultaat bij minstens 3 x per week gemiddeld 10 km )
Zorg wel voor afwisseling, doe bijvoorbeeld maar een halfuur tempo wisselingen waarbij je korte stukjes voluit gaat, dribbel een minuut en werk naar een sprintje toe, herhaal.
Dit zorgt dat je hart/bloedsomloop leert dat je er meer van vraagt, loop je de dagen erna weer een duurloop dan gaat die plotseling stukken makkelijker.

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:20

poeheee! Dat klinkt wel erg intensief... Bloos Ik heb het idee dat ik een beetje blijf hangen op het niveau dat ik nu heb...5 kilometer hardlopen met enkele keren 30 sec lopen.
Is dat normaal, komt dit vanzelf goed?, of moet ik mezelf er gewoon meer tot zetten?

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:19

Als je minstens 3 keer per week traint en het langzaam opbouwt kun je ver komen.
Je lichaam went aan 5 km, je kan je beperken tot die 5 en de tijd sneller maken, of je maakt steeds meer kilometers in de maanden daarna.
Voor iedere extra kilometer zul je een inspanning moeten leveren, maar geloof me dat je eerste 10 km een machtig gevoel geven.
Daarna wil je steeds meer, ergens is een leuke wedstrijd en zou je als beloning ook wel een medaille willen Knipoog
Niet iedereen is gebouwd voor langere afstanden, loop alleen die kilometers waar je je lekker bij voelt.
Je doet het tenslotte om je lekker te voelen ( geestelijk en lichamelijk ) , beter figuur te krijgen en fitter te voelen.
Als je met tegenzin gaat lopen moet je je afvragen waardoor dat is, misschien is het je sport niet, voel je je beter in een sportschool of zit je niet goed in je vel.
Hangen op een bepaalt niveau > hoe ouder je bent ( telt vanaf 30 bij hardlopen ) dan moet je steeds meer doen om hoger te komen of sneller in dit geval.
Alleen lopen kan de ene prima, ik liep in groepsverband of met een paar personen omdat ik meer gemotiveerd werd door te gaan en je elkaar er door sleept.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 22:49

juno1 schreef:
Als je minstens 3 keer per week traint en het langzaam opbouwt kun je ver komen.
Je lichaam went aan 5 km, je kan je beperken tot die 5 en de tijd sneller maken, of je maakt steeds meer kilometers in de maanden daarna.
Voor iedere extra kilometer zul je een inspanning moeten leveren, maar geloof me dat je eerste 10 km een machtig gevoel geven.
Daarna wil je steeds meer, ergens is een leuke wedstrijd en zou je als beloning ook wel een medaille willen Knipoog
Niet iedereen is gebouwd voor langere afstanden, loop alleen die kilometers waar je je lekker bij voelt.
Je doet het tenslotte om je lekker te voelen ( geestelijk en lichamelijk ) , beter figuur te krijgen en fitter te voelen.
Als je met tegenzin gaat lopen moet je je afvragen waardoor dat is, misschien is het je sport niet, voel je je beter in een sportschool of zit je niet goed in je vel.
Hangen op een bepaalt niveau > hoe ouder je bent ( telt vanaf 30 bij hardlopen ) dan moet je steeds meer doen om hoger te komen of sneller in dit geval.
Alleen lopen kan de ene prima, ik liep in groepsverband of met een paar personen omdat ik meer gemotiveerd werd door te gaan en je elkaar er door sleept.

Vraagje:bedoel je daarmee 10km aan een stuk? Koe
Zou idd machtig zijn moest ik dat kunnen.

Ik stel het wel steeds uit maar morgen begin ik er echt aan!Probleem is het weer,het regent hier constant maar heb gehoord van mijn tante(loopt een uur aan een stuk)dat dat nog beter is voor de spieren?

Het probleem is ook dat ik een te goede conditie heb(om zo maar even te zeggen)om 2min lopen te doen.Dus ben op zoek naar iets zwaardere schema's