Wie heeft er weleens een evenwichtsorgaanonderzoek gehad????

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Wie heeft er weleens een evenwichtsorgaanonderzoek gehad????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 18:36

Omdat ik al ruim anderhalf jaar loop met evenwichtsstoringen gaan ze nu verder onderzoeken.
Ik krijg zo'n 3 delige test ( E.N.G) met elektroden op je ogen en dan lampjes volgen, ronddraaien op een stoel en water in de oren spuiten.

Zie dr echt heel erg tegenop! Iemand al eens zoiets meegemaakt? En viel het mee? In de zin van dat je er niet keiziek van wordt ofzo???

Hoipiepeloii

Re: Wie heeft er weleens een evenwichtsorgaanonderzoek gehad????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:02

Ik heb het nooit meegemaak, maar wel van veel anderen gehoord dat het best naar kan zijn. Vooral het ronddraaien en water in de oren spuiten. Maar dat is natuurlijk ook niet zo raar, want je hebt niet voor niets klachten.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:04

tja.. ik heb dat jaren geleden gehad. Heb der nu nog steeds last van. Ik kom der eigenlijk nooit meer vanaf. Tja een hocky bal blijft nog altijd harder dan mijn hoofd!

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:04

Ik ben wel een keertje 1,5 maand ziek geweest omdat ik iets met me evenwichtsorganen had, steeds duizelig, ik viel bijna flauw steeds, ik moest ondersteund worden met het naar de wc gaan,, Dat kwam waarschijnlijk door het vliegtuig, (de luchtdruk verschillen ofzo iets) Dat was echt Eng en Naar,,
Wat jij moet, Lijkt me ook vervelend .. Ik wens je Sterkte,, Knipoog

lore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:27

Ik heb onlangs dat onderzoek ondergaan, draaistoel met lichten en het eerder warme water in het oor kippen. Ik vond het niet aangenaam, maar het deed geen pijn ofzo. Ik wist het niet op voorhand (op spoed opgenomen) dus kon er natuurlijk ook niet voor stressen. Maar valt mee. Ik werd er ook niet misselijk en draaierig van (terwijl ik net een aanval achter de rug had). Dus veel succes, dat komt wel in orde. Je mag altijd pm-en voor vragen.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:59

Ik heb verscheidene malen een E.N.G. onderzoek gehad, en ik kan je vertellen dat het GEEN pretje is.
Door afwisselend warm en koud water in je oren te laten spuiten wordt het evenwichtsorgaan geprikkeld. Daardoor ontwikkel je nystagmen (bewegingen met je ogen) en die registreren ze. Ik heb zelf niet op een ronddraaiende stoel gezeten, omdat mijn aandoening daar te ernstig voor is.
Ik kreeg van het onderzoek waanzinnige aanvallen van draaiduizelingen. Wist niet meer wat boven/onder, op of neer was. Verschrikkelijk. Ik lag op de tafel, maar het leek alsof ik in de diepte viel en miljarden keren per seconden ronddraaide.

Mijn reactie was dus heftig, maar bij iedereen is dit anders.
Ik wil je niet bang maken, maar je vroeg naar ervaringen, vandaar dat ik t neertyp Lachen

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 01:17

Ik ben door een hele molen gegaan al heel jong in mijn leven.
De onderzoeken of testen vielen mee, mijn enige zorg was dat ze de oorzaak van de duizelingen konden vinden en ik er van verlost zou worden.
Jaren en jaren van neurologen, de ene medicatie na de andere die het probleem nooit hebben opgelost.
Menige Fysio ( standaard handelingen ) en dan weer eentje die ging kraken omdat er een wervel niet op de juiste plaats zat, resultaat was tegen de muur lopen omdat ik aan de rechterkant uitval kreeg ( mijn arm en gezichtsveld namen niets meer waar )
Na correctie terug in oude stand was dit weer normaal.
Neuroloog die stug bleef volhouden dat ik een probleem met mijn evenwichtsorgaan had, liggend op een bank mijn hoofd wild alle kanten op bewoog om iets uit te lokken.
Helaas werd ik daardoor niet duizelig, dus bijna boos liep hij weg en in een gesprek moest hij toegeven dat de jarenlange slikpartijen van medicatie waardeloos bleken omdat ik niets aan mijn evenwichtsorgaan mankeerde.
Bijna 30 jaar later kom ik via een behandeling bij een haptonoom ( ja ik heb ze allemaal gehad ) waar ik aan een tractie apparaat werd gekoppeld en mijn nekwervels werden gerekt, met spoed in het ziekenhuis. ( bewusteloos achter elkaar )
Via huisarts naar de beste Neuroloog die landelijk bekend is en ook foto's kan 'lezen' kwam eindelijk het verlossende antwoord.
Ik zal niet uitwijden, maar door omstandigheden zitten mijn bovenste halswervels te dicht opeen, aan weerzijde daarvan lopen de bloedvaten welke worden afgekneld bij spierspanning en dus geen zuurstof naar de hersenen kunnen vervoeren, resultaat duizelig in extreme vormen en zelfs bewustzijn verliezen.
Ik zal daar nooit vanaf komen, is aangeboren en moet ik mee leren leven.
Maar heb daardoor wel mijn huidige fysio die weet waar het probleem zit, die iedere week zorgt voor behandeling waarbij de nek en de lagere wervels in de positie blijven of terugkomen en ik minder problemen heb.

Dus mocht de test niets uitwijzen, zorg dat er foto's van de nek worden gemaakt, hopend dat iemand die ook goed kan lezen en daar misschien een afwijking in vinden wat je duizeligheid kan verklaren.
Vaak na ongeluk ontstaan dit soort problemen ook, net zo goed als dat je teveel spanning kan opbouwen en nek/schouders gaan vastzitten en daardoor die 2 belangrijke bloedvaten worden bekneld ( resultaat duizelig in minder of meerdere mate )

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:45

Ik heb nadat ik een trap van een paard tegen het hoofd heb gehad zo'n onderzoek gehad. Vondt het onderzoek niet echt erg. Je wordt alleen heel duizelig.
Ik heb een beschadiging aan het evenwichtsorgaan en wordt dan ook snel duizelig. Helen doet het niet. Loop er al 10 jaar mee rond.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 12:26

Bedankt alvast voor jullie verhalen! Ik begrijp eruit dat de onderzoeken even vervelend kunnen zijn. Maar dat is denk ik dan van tijdelijke aard? Of blijft dat heel lang hangen nog???

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:05

Als je klaar bent merk je er niets van.
Hoogstens dat je last hebt van duizeligheid, maar dat had je al en omdat er wat onderzoek is gedaan, je uit zithouding omhoog komt kan dat je even uit balans brengen.
Doe daarom altijd je bewegingen rustig, neem een korte pauze voordat je gaat staan of lopen.
Mocht je namelijk wel een probleem aan het evenwichtsorgaan hebben, dan moeten 'de korrels' weer in balans.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:58

Nou het onderzoek is inmiddels achter de rug! Poehhh vond het niet prettig hoor! Vooral die stoel was niet leuk, ik wist echt niet meer wat voor,achter of opzij was! Ik werd echt heel erg draaierig....

Ook het koude water in de oren was niet prettig, daardoor ging echt alles draaien...

Maar ja ik heb het weer gehad, over 2 weken krijg ik hiervan de uitslag......

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:14

Ik heb het een jaar of 7 geleden gehad.
Het is niet pijnlijk, wel heel raar. Niet echt prettig.
Maar als je goede verpleegkundigen om je heen hebt staan, vangen ze je heel goed op.
Doordat mijn evenwichtsorgaan geprikkeld werd, dacht ik dat ik zomaar van de behandeltafel afviel. Wat dus niet gebeurde.

Hoe het verder in z'n werk ging, weet ik niet eens meer precies.
Ik herinner me vooral het "valmoment".

Ik moest het ondergaan omdat ik door ziekte eenzijdig verlamd ben geweest. Mijn gehoor is eenzijdig blijvend verlamd gebleven, alleen duurde het nog een aantal jaren voordat het evenwichtsorgaan zich daar aan ging aanpassen.
Daardoor kreeg ik last van duizelingen.