Gezocht: sport voor slechte knieen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Gezocht: sport voor slechte knieen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 14:17

Hallo

Ik moet van de dokter meer sporten ivm mijn astma. Nu is dat heel leuk aan aardig, maar ik heb het patello femuraal pijnsyndroom in beide knieen. Zoals het woord: pijn als doet vermoeden, zijn mijn knieen een beperking qua sporten. Ik mag niet rennen, want dat is funest voor mijn knieen.

Dus: wie weet een leuke sport waarbij ik mijn knie zo min mogelijk belast?

Prrrr

Re: Gezocht: sport voor slechte knieen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:19

Zwemmen? Hoewel die chloorlucht me dan weer niet handig lijkt met astma...

Kun je misschien toch het beste even met je arts overleggen...

edit: typo's!
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 24-09-07 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 14:21

Zwemmen is inderdaad goed voor mijn knie, omdat het in contact is met water. Alleen ik kan inderdaad niet zo goed tegen de chloorlucht Nagelbijten / Gniffelen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:23

Zwemmen is ook het eerste dat in mij opkwam, alleen met astma lijkt me dat niet heel verstandig.
Jemig, wat lastig. Laat die dokter wat verzinnen. *LOL*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 14:24

hihi ik vrees dat zij aan komt zetten met fietsen Clown

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:26

fitness (geen kardio maar kracht)
zijn heeeeeeeeeeeel veel oefeningen waar je je benen niet bij gebruikt. en t is goed voor je conditie en kracht Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:29

Taijiquan kan ik je aanraden, maar de echte vorm. Niet de qichong x nog wat dat hier vaak gegeven word.

Je leert hiermee je adem controleren, en ook je lichaam. Je krijgt er in tegenstelling tot wat het lijkt wel conditie van, en balans en lenigheid wat nooit slecht is. Ook kan je zelf de belasting bepalen, ik denk persoonlijk dat dit echt iets voor jou is

http://www.youtube.com/watch?v=TBvF6r6DOvc dit is de basis vorm, van hieruit ga je naar vormen met meer bewegingen, maar ook de waaier vorm, en de zwaard vorm

De meeste bewegingen kun je terug in wushu vinden, maar dan trager

wushu http://www.youtube.com/watch?v=gCtCMc7JUVs
Laatst bijgewerkt door lesilla op 24-09-07 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:30

Juist bij dit soort knieklachten is het belangrijk om je bovenbeenspieren te trainen. Ben ervoor onder behandeling?
Als je er helemaal niets mee doet zal het ook niet beter worden..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:31

Nou, dat is nog niet eens een slecht idee.. al weet ik niet precies wat voor kwaal jij hebt..

Mijn knieën zijn versleten, bijna geen kraakbeen meer.
Hardlopen is voor mij ook funest omdat ik dan elke pas een klap in mijn gewricht krijg..
Dus ben ik gaan fietsen.. je knieën blijven in beweging, soms met wat kracht, maar soms ook weer rust..

Bij mij was dat igg heel goed te doen, al moest ik er wel even doorheen.. tot mijn spieren gewend waren aan deze belasting..

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:50

ik heb iets soort gelijkst bijna alle kraabeen weg flink versleten maar mijn arts zei dat ik moets bljven paardrijden zodat mijn bovenbene getrained worden.. (met sprenger mee verende beugels)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 14:52

Fietsen doe ik al (naar de stad is 20 minuten stevig doortrappen Lachen ).
Mijn knie gebruik ik wel degelijk. Onder behandeling ben ik niet, er is geen behandeling voor. Ik moet mijn pijngrens verhogen op een veilige manier (dus niet door over te belasten). Een sport waarin ik uit het niets in een keer moet bewegen is niet geschikt (zoals bv tennis: vanuit stilstand rennen).
Taijiquan hmmm nooit van gehoord, maar zal mij er wel in gaan verdiepen Lachen Heb 1 jaar karate gedaan, was goed in balans totdat 1 kerel een scheurtje in mijn bot trapte Clown (en ook toen had ik knieklachten, maar ik weet nu pas de oorzaak)

Paardrijden is ook goed, omdat ik dan contact hou met alles. Maar ik wil er nog iets bij doen, want in de wintermaanden is rijden niet altijd mogelijk Knipoog
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-09-07 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 14:54

Even voor de duidelijkheid: het is geen probleem met het kraakbeen. Het is het probleem met mijn knieschijf en mijn bovenbeen (knieschijf loopt niet goed in de groeve)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:55

Kanoën?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 14:55

in de winter?

en ik wil juist mijn benen bewegen Lachen
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-09-07 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:56

Welshcobfan schreef:
Onder behandeling ben ik niet, er is geen behandeling voor.

Ben je al onder behandeling geweest of ga je ervan uit dat er geen behandeling is?
Als je bijvoorbeeld deze link bekijkt zie je dat er wel degelijk eea mogelijk is met training.
http://www.mtchuizen.com/patella.php

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 14:56

Mijn orthopeed zei dat er geen behandeling voor was Verward

die website kende ik al. De enige 'behandeling' die er is, is de pijngrens te verhogen dmv oefeningen. Op die website staat wel: De waarde van de specifieke oefeningen van de VMO door Jenny McConnell beschreven wordt onvoldoende wetenschappelijk ondersteund.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-09-07 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:57

Ik weet niet waar je woont, maar in Voorburg is een zwembad met zout water, dus geen chloorlucht. Volgens mij zijn er meer van dat soort zwembaden in nederland. Zou een oplossing kunnen zijn.
Voor de rest.... yoga? Ik ben zelf ook niet zo'n sporter en weet dus weinig van de verschillende belastingen...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:59

Welshcobfan schreef:
Mijn orthopeed zei dat er geen behandeling voor was Verward

Een orthopeed kijkt alleen of hij het kan opereren of niet... Kan hij er niet in snijden dan is er geen behandeling.
Misschien kun je via de huisarts doorverwezen worden naar een fysio? Die kunnen er dus wel degelijk wat mee...

Welshcobfan schreef:
die website kende ik al. De enige 'behandeling' die er is, is de pijngrens te verhogen dmv oefeningen.

Vind ik niet, de 'behandeling' bestaat uit het trainen van spieren waardoor je patella weer beter 'spoort'.

Welshcobfan schreef:
Op die website staat wel: De waarde van de specifieke oefeningen van de VMO door Jenny McConnell beschreven wordt onvoldoende wetenschappelijk ondersteund.

Ja dat betekent alleen maar dat er nog niet voldoende onderzoek naar is gedaan.. Misschien dat uit (verder) onderzoek zal blijken dat het niet 100 % helpt bij ieder patient, maar het lijkt mij het proberen waard.
Laatst bijgewerkt door Figaro op 24-09-07 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:00

ik had ook het idee dat er met de juiste behandeling best verbetering mogelijk is. ik heb zelf goede ervaring met kinesiotaping in combinatie met actieve oefentherapie.

qua sport: (nordic) wandelen, fietsen, pilates, fitness (gedoseerd).

betreffende je opmerking over 'onvoldoende wetenschappelijke steun': dan kun je de hele fysiotherapie wel afschrijven! Haha! weinig onderzoek naar gedaan (want dta is peperduur), maar des te meer in de praktijk bewezen dat het werkt.
iets van tafel vegen onder het mom van 'onvold. wetensch. bewijs' vind ik dus ook erg kortzichtig. Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 15:02

Ik woon in Groningen, daar is alleen een thermaal bad waar je juist niet in mag bewegen Nagelbijten / Gniffelen
Zoutwaterzwembad hebben wij wel, maar die is openlucht...

Dat was wat de orthopeed ook zei: dmv oefeningen de pijngrens te verhogen. Dat wil ik dus doen dmv sport. De fysio heeft mij niet echt geholpen Clown

Fietsen doe ik al Lachen Fitness lijkt mij ook wel wat!
Wandelen niet, doet te veel pijn aan mijn knieen. Eerst de pijngrens omhoog en daarna pas wandelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 15:04

Wat betreft de behandeling: die is erop gericht om de pijngrens te verhogen (om zo mijn kwaliteit te verbeteren). Dit heb ik van zowel mijn orthopeet als fysio. Ik moet dus (been) oefeningen doen om pijngrens te verhogen. Fietsen is goed, paardrijden is goed en ik zoek nog een derde optie Tong uitsteken