Welke sporten wel met astma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chientje92

Welke sporten wel met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 11:37

Hallo allemaal,
Ik heb best wel erg astma... Gemiddeld 1 keer per week een aanval... En soms wel 4 keer in een week.
En ik wil zo heel graag weer sporten...
Sinds Januari ben ik gestopt met jiujitsu... En sinds de zomervakantie ook maar met paardrijden...
Om dat het totaal niet meer ging...
En ik vind het helemaal niet leuk...
Volgens de Fysio kom ik wel aan me lichaamsbeweging.
Ik fiets namelijk 3 kwartier naar school. En ook weer terug.
Soms ben ik hier dan wel helemaal gesloopt van, bijvoorbeeld als het hard waait of iets dergelijks.
En dit wil ik blijven doen. Men zegt wel je moet naar je lichaam luisteren.
Maar ik heb veel doorzettingsvermogen.En eigenlijk teveel wilskracht.
Dit is soms echt ten nadele van mijn astma.
Dus bij deze de vraag welke sporten wel...
Waar ik mijn overige energie allemaal in kwijt kan?
(ik ben nogal druk... en ouders merken dat ook Knipoog)
Bedankt

Ps ik weet niet of het hier goed staat. Zo niet verplaats maar.

Lenneke_

Re: Welke sporten wel met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:06

Ga iig buiten sporten is mijn tip.
Ik heb ook astma, maar zolang ik buiten sport gaat het goed (meestal) Rijden die ik in de natuur. Zodra ik in een bak ga rijden gaat het snel mis (stof enzo) en dan vooral in de binnenbak. Dressuur kan ik ook veel minder lang volhouden dan buitenrijden. Ik rij endurance, dus op wedstrijd rij ik zo 8 uur en heb ik nergens last van. Maar rij ik dressuur dan moet ik om de 20 minuten gaan stappen.

Fietsen doe ik ook veel, dat gaat heel goed. Maar hardlopen bijvoorbeeld moet ik gewoon niet aan beginnen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:09

tsja buitensporten zijn goed te doen en dingen die goed zijn voor je conditie / uithoudingsvermogen bv op de sportschool dan kan je aangeven wat je hebt en kunnen ze je begeleiden zodat je rustig begint en eventueel kunt uitbouwen, ik rijd wel gewoon paard zelf maar ga ook drie keer per week naar de sportschool, zwemmen heb ik ook een tijdje gedaan maar toen was ik continu verkouden dus daarmee gestopt, je neemt zo van alles van anderen over met astma helaas.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:11

Ook ik heb astma.. Ik ben sinds dit jaar begonnen met een opleiding waarbij je 4 uur in de week sport krijgt.. Ik moet dus best veel hardlopen voor school en dat vergt heel veel van mijn lichaam.. Maar eind van het schooljaar moet ik 5km kunnen hardlopen. Ik wordt dan ook heel goed in de gaten gehouden door mijn leraar en mag mijn medicatie niet gebruiken zodat ze me beter kunnen peilen.. Heb je wel eens contact met je hisarts gehad over evt verandering van medicatie?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:13

Sinds ik de griepprik haal ben ik nooit meer ziek of verkouden (laat ik het afkloppen) Dus dat is wel heel erg fijn.

Zwemmen vind ik heel erg leuk, maar hou het echt niet lang vol

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:19

Watersporten zoals roeien en zeilen zijn een optie. Mijn man deed vroeger aan fitness/bodybuilding, dat ging ook prima.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:43

mijn zoon heeft ook astma. Ik weet niet of jij medicijnen gebruikt? Maar hij gebruikt 2x per dag flixotide ( in goede tijden 1 x per dag) En hij heeft wanneer hij het ineens benauwt heeft ventolin. Hij doet overings aan schoonspringen, dus ja in eht zwembad is het altijd wel warm. Soms wanneer ze net het water hebben ververst of als het te warm is krijgt hij het spontaan benauwt. Vooral met dit weer heeft hij vaker last. Temp. verschillen en luchtvochtigheid hebben veel invloed

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:46

In principe zijn alle sporten doenbaar met astma hoor. Misschien diepzeeduiken niet, maargoed. Zolang je maar rustig opbouwt, jezelf niet overvraagt en naar je lichaam luisterd. Mijn halfzus bv had/heeft zware astma, waar ze vroeger echt veel problemen mee had. Sinds ze is beginnen lopen heeft ze er steeds minder last van gekregen, en ondertussen heeft ze er zelfs geen last meer van. Ze loopt ondertussen elke dag een half uur/45minuten en voetbalt twee/drie keer in de week. Maar dat is wel opgebouwd over een heel aantal jaren. Juist door duursporten verbeter je conditie, leer je je longen beter te gebruiken en vergroot je je longinhoud.
Het is waarschijnlijk wel best om buitensporten te doen, en warme/benauwde/stoffige sporten wat te vermijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:15

Buitensporten is niet altijd ideaal als je ook nog allergische astma hebt. Ik zou zeggen: 2 keer in de week fitnissen naast lekker buiten sporten Knipoog

chientje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 16:11

@ Esmeralda : ja ik gebruik medicijnen. Op het moment is dat Symbicort...

Zwemmen is hier niet echt optie. Zwembad is niet echt goed ehm hoe zeg je dat... het is daar echt altijd benauwd enzo. Best wel oud enzo.

Rest allemaal bedankt voor de tips Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:33

Symbicort zit ik ook aan Clown

Zwemmen is inderdaad niet aan te raden, bahvle als het om een zoutwaterzwembad gaat Lachen

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:26

Oh, ik dacht dat zwemmen een goede optie zou zijn, maar blijkbaar niet. Blijkbaar moet je al naar een zee gaan dan omwille van het zout water. Sja een echt goede sport is er denk ik niet van zodra je intensief zal gaan.
Omwille van al het stof en pollen in de atmosfeer zou ik eerder voor een goed verluchte binnensport kijken.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:38

klopt het verschilt wel per zwembad hoor, dat moet ik wel zeggen. In het ene zwembad heeft Dennis nergens last van en bij het andere heeft hij de ventolin hard nodig. En als hij daarvan 1 puf heeft genomen gaat het prima. Als hij een wedstrijd heeft in een onbekent zwembad dan belt zijn trainer naar het zwembad om te vragen naar bepaalde waarde. En dan op advies van de trainer gaan we dan wel of niet. Maar dat is slechts 2x voorgekomen ( in de 5 jaar)

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 23:28

Een meisje in mijn buurt (helaas al overleden) had op ten duur (minder dan 50 procent lucht in haar longen) veel baat bij zwemmen.. Ik weet niet of het bij jouw helpt enzo, het is een tip.. ze zei dat haar de warmte enzo goed deed. Ze ging meestal zitten in het bubbelbad, maar voor jouw kan misschien baantjes trekken goed zijn?

*Edit* zie dat de tip al is gegeven en niet werkt.. jammer! Ik hoop dat je gauw iets vind wat wel bij je past.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 23:35

Kowloon1 schreef:
Oh, ik dacht dat zwemmen een goede optie zou zijn, maar blijkbaar niet. Blijkbaar moet je al naar een zee gaan dan omwille van het zout water. Sja een echt goede sport is er denk ik niet van zodra je intensief zal gaan.
Omwille van al het stof en pollen in de atmosfeer zou ik eerder voor een goed verluchte binnensport kijken.

je moet het ook rustig opbouwen, uiteindelijk zal je conditie en je longinhoud dus verbeteren en dat scheelt echt enorm in het dagelijks leven

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 23:41

En als je niet wil sporten: dwarsfluit spelen vergroot ook je longinhoud Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:43

Zangles of een blaasinstrument spelen is trouwens zowiezo goed voor je ademhaling. Je leert om je ademhaling zo efficient mogelijk te gebruiken.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:44

pilates ^^ ik zweer bij pilates ... denk dat t ook wel voor astma zal werken ....

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:23

Tja, ik denk dat dat heel persoonlijk is! Ik vind zwemmen en sporten in de buitenlucht (fietsen, paardrijden) het prettigst. Maar ik lees hier dat dat niet voor iedereen is. Gewoon uitproberen dus, wat voor jou werkt.