medicijnverslaving?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

medicijnverslaving?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 14:45

toen ik 5 jaar geleden voor t eerst opgenomen werd in het ggz schreven ze me allerlei medicijnen voor. (o.a benzo's) als nel hielp de dosis niet meer en moest ik meer er van krijgen. nu, 5 jaar later slik ik echt heel veel medicijnen en nog kan ik bijv niet slapen of word ik niet meer rustig van 50 mg oxasepam. ik slik dus voor ik ga slapen nu 4 mg loramezapam 50 mg oxasepam en 2,5 mg lorazepam. dat is enorm veel. ik wil er graag vanaf maar weet niet hoe. de artsen vinden alles wel best en schrijven het gewoon voor, dus daar hoef ik geen hulp van te verwachten. wie kan mij helpen?

Mireille

Re: medicijnverslaving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:57

Eens contact opnemen met je huisarts/behandelend arts en gewoon aangeven dat je liever wilt minderen/stoppen. Dan kunnen jullie naar mijn idee prima samen bekijken welke je eventueel nog nodig hebt, en welke je kunt laten vallen.
Ik neem aan dat ze je niet zo maar iets laten slikken. Er zal heus een reden bij horen. Lachen

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 15:03

nou, dat is juist het punt, ze laten het me wel gewoon slikken. sommige medicijnen niet, maar die slaaptabletten hadden ze nooit zo lang mogen voorschrijven kreeg ik pas te horen. daar kun je al na 2 weken verslaafd aan raken zei een verpleegkundige tegen me. maar als ik nu iets minder, lig ik gelijk de halve nacht wakker. het moet echt mijn lichaam uit. maar als ik weer te veel wakker lig is dat niet goed voor me en ga ik me psygisch weer minder voelen. dus het is echt een dilemma.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:06

Als je er dus echt achter zou staan dan haalde je niet steeds nieuwe, maar zou je het zelf afbouwen.
Want je sloopt je lichaam en geest.
En de middeltjes ken ik goed, heb er een periode zelf gebruik van gemaakt, alleen had ik aan 9 oxasepam per dag nog niet genoeg.
En met de juiste uitleg bleek dat vermeerderen van dosis ook niet zou helpen omdat de reden dat ik het gebruikte niet opgelost was.
Na 3 maanden heb ik de knoop doorgehakt, huisarts prees me de wereld in omdat ik inzag dat het op die manier niet goed ging.
Dus per dag haalde ik een miniscuul stukje per tablet er af, steeds opnieuw.
In 1 maand tijd stond ik op een half tablet per dag, pakte de sport (hardlopen ) weer op en voelde me steeds beter in mijn vel zitten.
Die halve per dag bleef ik gebruiken tot mijn moeder was overleden, tot die tijd had ik het idee dat het me nog op de been hield.
Daarna heb ik nooit meer iets geslikt, ik sport het er namelijk wel uit ( stress/spanning/verdriet ) en tot het uiterste gaan maakt ook de geest leeg.
( sport ) Wordt namelijk steeds vaker als hulpmiddel gebruikt bij psychische patienten, blijken daardoor sneller op het goede spoor te komen en hun leven weer op de rails te krijgen.

Dat je het gebruikt of er ooit mee bent begonnen zal zijn reden hebben, maar oplossen doe je er niets mee.
Daarvoor moet je een doel stellen, wat wil je en hoe zie je je toekomst.
Hulp is er echt wel en als je een dom figuur als huisarts hebt dan is het tijd een andere te zoeken die om zijn medemens geeft.

Wens je succes en sterkte
http://www.parnassia.nl/verslavingsproblemen/medicijnen
http://www.stopnu.be/medicijnverslaving.htm

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 15:13

dank je voor je tip. ik wil er echt graag van af want ik vind dit echt te ver gaan. 1 tabletje kan nog wel maar ik slik echt heel veel. sporten kan ik helaas niet ivm gezondheidsproblemen. ik ga zeker eens met de arts praten hoe we dit gaan oplossen. ik ben nu nog opgenomen in het ggz maar over 2 weken ga ik naar huis. dan wil ik wel zon beetje de helft hebben geminderd.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:35

Ik heb een tijdje aan de paracetamol gezeten, omdat ik door stress en verdriet steeds hoofdpijn had. maar na een tijdje zag ik dat het fout ging en ben ik er 2 maanden plotsklaps mee gestopt. Nagelbijten / Gniffelen
Maar ik denk niet dat dat voor jou werkt. Knipoog

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:41

tja toen ik mijn arm gebroken had heb ik maanden diclofinak geslikt.. was er eigenlijk aan verslaafd.... ik ben ook in een keer gestopt.. kreeg echt afkick verschijnselen. Hoofdpijn die niet meer normaal was, misselijk, duizelig, zweten als een otter. was van pure ellende maar naar bed gegaan, met een koud washandje op mijn ogen!

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:29

Gezien je reactie heb ik even verder gelezen en vond het topic waar je vertelde over de situatie en ziekte.
Wil ik je toch even een compliment geven over je besluit je medicatie terug te brengen naar aanvaardbare hoeveelheden.
Maar wees voorzichtig om het op eigen houtje te doen, vraag advies aan artsen om je daar in te begeleiden zodat je geen terugval krijgt.
Want dit soort medicijnen zijn zo sterk dat een te snelle vermindering ook negatief kan uitpakken en dat is niet de bedoeling.
Het feit dat je dit topic opent laat al zien dat je op de goede weg zit, positief denken zal je op weg helpen om datgene te bereiken waar je naar streeft.
En mocht je nog steeds geen doel zien, ik wel en vele bokkers met mij denk ik.
Je hebt prachtige kinderen, volgens hetgeen ik las ook nu een eigen huisje en met dieren/paarden ben je ook een gelukkig mens.
Zoek daar dan je toekomst in, er zijn er genoeg die je waarderen om wie je bent, niet om wat je bent.
Vooruit denken heeft menigeen al geholpen, het verleden zal een plekje krijgen.
Veel succes en werk aan een nieuwe toekomst, de dingen komen nimmer naar je toe, je zult het zelf moeten pakken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:50

Ga proberen te praten met je behandelend arts, die zullen imo minderen altijd motiveren.

Ik heb 7 jaar aan de antidepressiva gezeten. Na een half jaar ben ik gestopt en moest ik weer beginnen, want het ging de verkeerde kant op. Bijna 2 jaar geleden was ik het zat en ben ik ermee gestopt. Ik moest het van de HA rustig afbouwen (om de dag slikken), maar daardoor voelde ik me om de dag beroerd. Heb toen twee weken vrij genomen van mijn werk en ben ineens gestopt, dan maar een paar dagen goed beroerd voelen. Het was een periode waarin ik constant dacht dat ik door zou draaien en het nooit meer goed zou komen, maar ik heb het overleefd Knipoog

Merk wel dat ik het na die tijd moeilijk vind om weer medicijnen te moeten slikken, maakt niet uit waarvoor.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 11:07

bedankt voor al jullie reacties. ik heb het gister met de verpleging besproken en die gaan het nu overleggen met de behandelend arts hoe we het aan gaan pakken. want na 5 jaar stop je niet zomaar even met de medicijnen, daar zal wel een tijdje overheen gaan.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:13

Gewoon zelf contact opnemen met je behandelend arts. Ik neem aan dat er wel sprake is van een psychiater en een psycholoog die je ook helpen met de problemen waar je mee zit? Zo niet, dan zou ik dat toch erg snel aankaarten, dit soort medicatie zonder goede begeleiding kan inderdaad tot behoorlijke problemen leiden.

Eigenlijk vind ik het nogal over komen alsof je alles maar over je heen laat komen en jezelf niet uit naar je arts toe. Als hij niet weet dat je je zo rot voelt onder het nemen van de medicatie, zal hij door blijven gaan natuurlijk. Ik praat het absoluut niet goed hoor, ze zouden zelf ook op moeten letten, maar je speelt er zelf ook een rol in.

Succes in ieder geval, ervanaf raken gaat inderdaad niet in een weekje.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 15:40

ik heb het met mijn arts overlegd maar hij wil niet dat ik op dit moment stop omdat ik nog niet stabiel ben en als ik dan mijn slaapmedicatie ga afbouwen en ik slaap te weinig kan dit ook slecht zijn voor mijn psygische toestand. dus ik moet wachten tot ik een tijdje stabiel ben.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:56

In dit geval is je arts je begeleider, volg zijn advies dan ook op.
Hij/zij weet tenslotte meer van je lichamelijke en psychische toestand op het moment en een terugval zou je toch niet graag willen.
Je bent in ieder geval positief en dat is in je voordeel voor de toekomst. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:13

Quellian schreef:
Ik heb 7 jaar aan de antidepressiva gezeten.

Je kan het stoppen met AD niet vergelijken met een benzo verslaving....
AD is namelijk niet verslavend....

Ik ga met de tips mee van Jeno, langzaam afbouwen en iedere keer wat minder.
Probeer een lijstje bij te houden wanneer je iets slikt.
Als je niet in slaap kan komen kan je altijd promtazine (phenergan) erbij vragen,
dat middel helpt om je slaperig te maken maar is niet verslavend, je kan dat rustig elke dag slikken.

Ik ben op die manier van mn benzo verslaving (met een opname ) afgekomen...

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:54

een vriendin van mij moest ook door middel van opname de benzos gaan afbouwen, en idd je kunt ad niet vergelijken met benzo,s.........
maargoed ik denk ook dat het aan je dignose ligt om af te bouwen,je slikt namelijk benzos niet omdat ze zo lekker zijn..,
daarbij vind ik persoonlijk je dosis qwa hoogte nog wel mee vallen,tuurlijk voor iemand die niks slikt, is het idd hoog,maar voor mensen die aan de benzos zitten valt het wel mee hoor,
daarbij heb je wel gelijk dat je sommige medicijnen niet langer dan twee weken mag slikken,bij mn vriendin is die fout ook gemaakt en daardoor heeft ze nu het korsakof syndroom,oftewel een soort van dementie..erg lastig...
het vervelende van dit soort medicijnen is oo,dat je steeds meer nodig hebt om hetzelfde resultaat te behouden...ik zit zelf mometeel niet aan de benzos,maar aan de seroquel /zyprexa/risperdal,
maargoed als je mij 50 mg oxasepam geeft val ik ook niet om hoor,
ik kan nergens terug lezen wat je diagnose is,maar is een injectie geen idee?

ps ik heb intussen ergens opgepikt wat je dignose is, en we kunne mekaar de hand schudden,

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:49

Je zou er in een keer mee kunnen stoppen met een iboga behandeling. Voor meer info over iboga kun je dit filmpje kijken, door nova gemaakt.

http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fu ... ge_id=4220

In het filmpje praten ze voornamelijk over drugs verslaving, maar medicijnen zijn in principe ook drugs. De vrouw in het filmpje die de behandelingen doet is mijn moeder, dus als je meer info wilt kan je me pben.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:41

Daphnezz schreef:
In het filmpje praten ze voornamelijk over drugs verslaving, maar medicijnen zijn in principe ook drugs. De vrouw in het filmpje die de behandelingen doet is mijn moeder, dus als je meer info wilt kan je me pben.

Medicijnen zijn idd net zo verslavend als drugs of drank........ Helaas heb ik het zelf ondervonden. Na jaren van hoofdpijnen en migraines ben ik vorig jaar onderzocht door een neuroloog van een hoofdpijnkliniek. Daar werden mij de schokkende feiten even verteld, ik was verslaafd aan diazepam, diclofenac, nitrazepam, paracetamol, naproxen en ibuprofen en daardoor hoeld ik mijn hoofdpijn in stand en werd het steeds erger.

Ik heb letterlijk 3 weken afgekickt van alle medicijnen, alsof ik aan het afkicken was van drugs. Inmiddels ben ik helemaal van alle medicijnen af, zelfs na mijn hernia operatie van 2 weken geleden heb ik vrijwel geen paracetamolletje aangeraakt.......

Lonneke, ik hoop dat je eerdaags kan gaan minderen met je medicijnen en dat er snel verbetering voor je in zit. In ieder geval is het wel heel fijn voor je dat je weer naar huis mag!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 00:15

Wat gebeurd er eigenlijk op geestelijk niveau met je als je daar allemaal aan verslaafd bent? word je dan een vrolijke zombie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:07

Daphnezz schreef:
Wat gebeurd er eigenlijk op geestelijk niveau met je als je daar allemaal aan verslaafd bent? word je dan een vrolijke zombie?

Valt wel mee....Aan mij was toentertijds niets te merken als ik clean was.
Wel als ik onder invloed was maar dan zat ik thuis dus dat zagen vrij weinig mensen.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 14:29

ik heb inmiddels besloten dat ik pas over een paar maanden stop. ik ga me nu eerst concentreren op het op mezelf wonen en als dat goed gaat ga ik zeker gelijk stoppen en zal ik dit topic ook nog eens doorlezen want er staan zeker bruikbare tips in.