amandelen knippen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annetm

amandelen knippen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 22:13

Hee!

Volgende week dinsdag word ik geoppereerd, mijn amandelen worden geknipt. Boos!
Ik vind het best wel spannend, want ik ben nog nooit eerder geoppereerd of what ever.
Ook vind ik de narcose eng.. stel dat ik nou opeens wakker word, wat dan?
Naja mensen, hebben jullie hier ervaring mee?
Ik hoor het graag!

groetjes Haha!

oh ja, kom asjeblieft niet met enge, viese verhalen, want dan word ik alleen maar banger Clown

pascale

Re: amandelen knippen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:37

nou ik zit momenteel met giga keelpijn en voor de zoveelste keer nu dit jaar dus ik zit eerdaags ook aan amandelen knippen dus even een stipje dan lees ik mee!!

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:03

Hier nog eentje, ben net bij KNO-arts geweest, vindt het echt doodeng, jammer dat dit topic niet zo loopt...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:51

Ik heb het vroeger gehad. Viel reuze mee, ik mocht kiezen of ik een kapje of spuit wilde als verdoving. Volgens mij kan dat vanaf een bepaald gewicht niet meer en spuiten ze gewoon wat verdovingsvloeistof in. Er is een speciale arts die oplet of je nog wel genoeg slaapt, de anesthesioloog. Je hoeft dus heus niet bang te zijn dat je te vroeg wakker wordt. Amandelen knippen zelf duurt ook niet zo lang, een paar minuten maar. Daarna kun je wel wat last hebben van je keel en de verdoving (slaperig, etc.) Gewoon een pijnstiller nemen als je keel zeer doet en voor de rest veel ijsjes eten! Echt waar! Daarvan gaat het wondje (want dat is het in je keel) sneller dicht. Zacht eten is in het begin ook fijn, broodkorsten deden bij mij de eerste dagen pijn bij het doorslikken. Nouja, dat was dus mijn ervaring, valt echt allemaal reuze mee hoor! Veel succes alledrie!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:13

Rond mei dit jaar ook gehad (ben 17). Ze hadden voorspelt dat ik heel veel pijn zou hebben etc.. Nou, niets van gemerkt Haha!
Narcose zou ik prikje doen. Van kapje word je snel misselijk, prikje gaat via infuus wat ze van tevoren inbrengen. Daar voel je dus niets van. Je wordt ook niet zomaar wakker ineens, al lijkt het of je maar 1 minuutje geslapen hebt Knipoog Meestal ben je na de narcose nog heel suf en val je zo weer in slaap.
Eum, verder.. Als je wakker wordt, op je zij gaan liggen en vooral NIET slikken. Dan slik je het bloed door en kan je gigantisch misselijk worden en gaan kotsen (heb ik gehoord. Ik lag dus gewoon op mijn zij, lekker kwijlend Haha! )
De eerste nacht word je elk uur wakker gemaakt om wat te drinken. Is niet leuk! Maar even doorbijten en je bent er deste sneller vanaf.
Als ze pijnstillers aanbieden, NEMEN!! Maar dan wel in zetpil vorm. Je kan bijna geen pilletjes slikken (I tried. Dat ding bleef steken in die wond..)
Ik weet niet hoe lang je in het ziekenhuis moet blijven, maar ik bleef 3 dagen. Daar kreeg ik dan aangepast voedsel (puree, vette bouillon, brood zonder korstje), wat erg fijn was. Zodra ik maar moest kauwen, deed het zeer. Dus steeds hele kleine hapjes genomen en daarop gesabbeld. Deed wel een kwartier over 1 plakje kaas Haha! Niet gekruid eten! Uitgesproken zout, zoet, zuur of bitter doen je ook geen goed. Zuivelproducten zijn ook geen aanrader. En heel veel waterijs nemen natuurlijk.
Omdat je amper kan praten, kan je beter in het begin een paar blaadjes en een pen bij je hebben.

In ieder geval was ik met een week weer redelijk opgeknapt. Kon toen weer normaal praten en doen, maar heb nog wel een extra week rust gehad, om nog beter te herstellen. Hoe jonger je bent, hoe sneller je geneest (in het algemeen natuurlijk Knipoog )
Heel veel succes!

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:07

Ik ben ook 17, zal aan de narcose via infuus denken haha, wil echt niet kotsen met zo'n wond in mijn keel, dus ook maar niet slikken Haha!.

Als het niet bloed naderhand mag ik diezelfde dag nog naar huis dat is wel fijn.. Maar aangezien hier altijd alles raar gaat zal ik wel moeten blijven haha Tong uitsteken.

En idd pen en notitieblokje, die wil ik echt naast me hebben liggen als ik wakker wordt, als ik niet kan praten en mezelf duidelijk maken raak ik helemaal overstuur, dus dat zal ik maar tegen de doktertjes en zustertjes zeggen voordat ze me platspuiten Tong uitsteken.

Gelukkig is er 2 a 3 maanden wachtlijst dus ik hoef nog niet zenuwachtig te worden Haha!.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:25

Ik heb het ook laten doen, 10jaar geleden ongeveer. Maar op de oudewetse manier, dus eruit snijden. Nu bevriezen ze geloof ik en dan komt er bijna geen bloeding en valt het heel erg mee.
En ik moet zeggen, ik heb bijna nooit meer keelpijn of pijn in mijn oren, echt ideaal!!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:44

Hoi ik heb het een paar jaar geleden laten doen. En zag het eigenlijk niet zo zitten, maar het viel mij mee!

Ben achteraf echt blij dat ik het laten doen, ff doorzetten en dan ben je (in mijn geval) af van die vervelende onstoken amandelen/keel. Ik was daarvoor heel vaak moe en lusteloos en was het gewoon zat. En nu nergens last meer van.

De operatie valt erg mee, het duurt maar iets van 15 minuutjes. Voor de narcose (die narcose is heel licht, dus de naweeen zijn ook veel lichter) krijg je een rustgevend pilletje.

Het enige wat echt heel erg belangrijk is na de operatie is dat je heel veel drinkt en waterijsjes eet. Des te minder last hebt je van de pijn. Hoe langer je het drinken uitstelt hoe vervelender het wordt, maar als je het soepel houdt, is het beter te doen.

De eerste paar dagen zijn niet superprettig (zal het ook niet te rooskleurig voordoen Knipoog ) maar ik vond het minder erg dan ik dacht.

Suc6!!!!

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:19

Ik heb een aantal jaren terug laten doen. Deed geen pijn, want was onder narcose.

Daarna wel véél drinken en (water)ijs eten.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:45

Heb een een jaartje geleden laten doen,mijn amandelen waren erg misvormd door de vele ontstekingen.
Van de operatie voel je niets.
Mijn keel viel goed mee,mar ik had helse pijn aan mijn oren.
Ze hadden ver moeten lepelen,en vandaar de oor^pijn.
na 4 dagen onder de pijn stillers ben ik me goed gaan voelen,en en heel jaar geen enkele keelontsteking mer gehad!!!
Ben echt blij dat ik er toen voor gegan ben.

Tegen de pijnen zijn genoeg medicatie,je moet gewoon even doorbijten,achteraf ben je verlost van die terugkerende angines.

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 13:50

Jaa ik ben 3 weken geleden geopereerd, nou ik zal je vertelen...
het is hardstikke mee gevallen. 2 dagen na de operatie heb ik alweer gegeten en al.. Haha!
en ik kon ook gewoon praten en al .. dus het viel allemaal mee!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:16

Het heeft naar het schijnt veel met de leeftijd te maken wanneer je wel of geen pijn hebt.
Ik heb het vorig jaar laten doen en ben van 1973,dus reken maar uit.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:58

3 januari is mijn grote dag... Brrrrr

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:33

Succes volgende week dan maar!
Ik heb ook mn amandelen laten verwijderen maar dan toen ik 4 was en mn neusamandelen. Ik kan me niet herinneren dat ik veel pijn had gehad maar goed dit is natuurlijk niet te vergelijken want ik was veel jonger.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:36

Ik heb mijn keelamandelen een half jaartje geleden eruit laten halen..
De twee weken erna waren even eh... ' slikken' maar heb er zeker geen spijt van gehad!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:13

ik heb mijn héél lang geleden laten trekken,
denk dat ik gewoon diezelfde dag weer naar huis mocht Knipoog was toen ook meteen geopereerd aan mijn polippen (ofoiets Nagelbijten / Gniffelen) ik ging met een mondkapje in slaap en heb er geen last van gehad denk ik

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:20

Ik ben al een hele tijd geleden eraan geopereerd... Ik was geloof ik zeven, en ik mocht dezelfde dag nog naar huis. Wat ik wel weet was dat ik er abnormaal veel pijn aan had... Ik kon niet praten en ik wou ook echt NIETS eten of drinken... Uiteindelijk moest dat dus wel maar het deed zo'n zeer bij mij!! Idd wat de anderen al zeggen notitieblokje met pen bij de hand Knipoog Ik ben met capje onder narcose gegaan en dan ben je binnen een paar seconden weg en ik werd ook pas weer heel laat wakker (was in de ontwaakruimte (ofzo Tong uitsteken ) nog steeds niet wakker Clown )

Sterkte Knipoog

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 09:43

Dankjullie Haha!.

Ik krijg een infuus toegedient, ben als de dood voor naalden Vork.

Lekker begin van het nieuwe jaar maak ik weer Haha!.
Heb nu al besloten dat ik met oud&nieuw niet ga drinken want ik ben bang dat de 3e mijn bloed dan nog dun is Nagelbijten / Gniffelen, ben ook bang voor bloed.

Hoelang zijn jullie allemaal thuis gebleven? (en vooral, wát deden jullie dan de hele dag?!) En wanneer klommen jullie het paard weer op?

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:17

Ik heb laatst ook heel erg veel keelpijn gehad. Ben naar de dokter geweest een tijdje 2 keer per week naar het ziekenhuis. En bloedgetest. Een long filmpje gehad. Eerst dachten ze dat het aan mijn amandeln lagen, omdat die rood en dik waren. Even later waren die weer gewoon normaal. En toen kreeg ik een beschermlaagje in mijn keel omdat ik zoveel gehoest had. En dat veroorzaakte wondjes in mijn keel, vandaar dat beschermlaagje. Ze weten nogsteeds niet wat ik heb en ik heb iet meer zo'n last van mijn keel. Maar ik hoest nog wel veel.

Maar goed. Gelukkig hoef ik mijn amandelen niet te knippen. Sterkte in iedergeval, en je zal heus niet wakker worden hoor. Clown Ze zijn tegewoordig zo profesioneel bezig enz.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:01

Nou ik zal je even lekker bang gaan maken Knipoog

In Oktober zijn mijn amandelen ook verwijderd en bij ouderen worden ze gepeld!!
Ik natuurlijk ook helemaal zenuwachtig en vooral de narcose leek me eng!!

Ik moest om 10 uur in het ziekenhuis zijn en kreeg gelijk een valium en paracetamol omdat ik rond half 12 geopereerd zou worden. Me ouders gingen kwart over 10 weg en om half 11 werd ik al na de "wachtkamer" gebracht. Wel grappig want je lig in je bed en word door het ziekenhuis geduwd. Ik was best in paniek want me valium werkte nog niet!!!
Om kwart voor 11 werd ik de operatiekamer in gereden en de artsen gingen een heel gesprek met me aan en ondertussen kreeg ik overal plakkers en een infuus in me hand. Ik had het eigelijk allemaal niet door (valiuum werkte ?!) en toen zei de man die mij de narcose inbracht zo Danielle nu ga je lekker slapen dus heb me ogen dicht gedaan en voelde zo de vloeistof draaien in me buik en voelde zo dat alles uit geschakeld werd (Gaaf gevoel hoor;) ) De operatie duurde nog geen half uur, ik werd wakker op de "uitslaapkamer", der lagen mensen te kreunen enzo dus ik dacht zo me eigen niet zo aanstellen het zijn je amandelen maar!!! Ze kwamen meteen met een glaasje ijswater en dat is niet fijn hoor met een rauwe keel. De pijn vielt trouwens reuze mee hoor! Ik kreeg een infuus zodat ik voldoende vocht binnen zou houden. Ook kreeg ik morfine want ik persoonlijk niet vond helpen want ik had de pijn een 6 gegeven en hun vonde dat dus rede om morfine te geven.

Toen mocht ik eindelijk weer na me kamer en heb daar de hele dag liggen slapen, wakker blijven lukte ook niet! Rond 5 uur kregen mij kamergenoten eten en ik moest het doen met een raket Bloos Je maag stoot bloed af en door dat ijsje kwam het vuile bloed omhoog (echt ranzig want die andere mensen zaten te eten haha snel het gordijn dicht gedaan!) De hele nacht is me bloeddruk op gemeten en me infuus vernieuwd maar mocht gewoon lekker door slapen!
Volgende dag om 8 uur mocht ik alweer na huis...kreeg geen pijnstillers trouwens.

De pijn vielt er reuze mee hoor! Keelpijn doet zeerder!!

Nu het enge verhaal!!

Ik mocht dus op een donderdag weer na huis dus heb 3 dagen op de bank vertoefd en veel ijsjes gegeten.. na een dag kwam het wel me neus uit dus ging over op ijswater! Zaterdag had ik zelfs alweer paard gereden!
Zondag voelde ik me kip lekker en dacht zo lekker na de stad toe en me eigen verwennen met kleding! Ging allemaal prima terasje gepik en een glaasje cola genomen.. We gingen terug na huis en had best wel trek in een Broodje Mario (italiaanse bol) ow ow wat smaakte die me goed zeg haha
S avonds wil ik na me paard gaan, sta op en voelde me keel vol lopen? ik denk nou zal wel speeksel zijn ofzo Dus loop na buiten maar het gevoel bleef en ik spuugde het uit...het was puur bloed.
Een horror film was er niks bij!! 2 handdoeken vol met bloed wij snel na het ziekenhuis en de KNO arts nou jij komt zo de nacht niet door dus moest met spoed geopereerd worden. Maar toen ging ik lopend (in me paardrijkleding) na de operatiekamer haha wel stom hoor maar ondertusse liep ik leeg voor me gevoel! Je word dan echt misselijk. Gelukkig hing der een relaxte sfeer dus qua gevoel viel het mee! Dus toen mocht ik weer op die operatietafel liggen en weer die plakkers infuus kon niet meer in me hand dus die ging in me arm (dat is trouwens verrot) En ik kreeg een kapje want het moest snel snel gebeuren! Dus ik mocht weer een nachtje slapen in het ziekenhuis!
Ik had dus een nabloeding gekregen (slagaderlijke bloeding)

Nou is dit niet om je bang te maken maar kijk AUB uit met wat je eet!! Ik heb het op internet opgezocht en het gebeurt nooit eigelijk, het is zeldzaam!!
Vraag dus goed na wat je wel en niet mag eten! Ik heb na die nabloeding alleen maar pap en baby voeding vanaf of onder de 6 maanden (zonder stukjes) zitte eten haha was echt bang geworden!

Nou meid heel veel sterkte!! En zal vanavond maar niet gaan drinken nee, anders loop je echt leeg Knipoog

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:25

Brr dat verhaal, haha, ik ben hier bij het gesprek al voor gewaarschuwd, dat het kan gebeuren maar dat het zelden gebeurt.

Ik heb al een mooie roze pyama gekocht Haha!.
Ik zal zeker weten uitkijken met wat ik eet ja! Ja Ik had al bedacht dat ik op de babyvoeding ging, vind ik toevallig nog heel lekker ook, die fruithapjes Haha!.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:31

Hahah Ze zijn zeker lekker ja!!

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:54

En... Hoe hebben jullie de pil geslikt? Zo'n pilletje blijft natuurlijk in de wond hangen, kan je die pletten ofzo?

Kan er eventueel best even mee stoppen, was voorlopig toch niet van plan sex te hebben.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:08

Nou ik leef nog...

Operatie is goed gegaan, mocht zelfs mijn amandelen daarna nog zien, bah.
Om half 5 werd ik geopereerd half 6 was ik weer helemaal bij, heb na de operatie helemaal niet meer geslapen, in de uitslaapruimte zat ik meteen rechtop, en kwekken met het mannetje die daar rondliep.

De eerste nacht heb ik amper geslapen, de tweede nacht ging iets beter. Donderdag ben ik geopereerd en heb er nu nog meer last van dan in het begin, drinken en ijsjes doen ontzettend veel pijn (krijg dan een pijnsteek in mijn oren en hoofd) en ik kan ook niks eten.. Gister brood geprobeert maar ging voor geen meter.

Ik heb extra pijnstillers gekregen en de dokter gokt dat ik over 5 dagen ongeveer zonder pijnstillers kan, let's hope so.

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:06

Hoi,

Over amandelen knippen kan ik je helaas niets vertellen maar wel over de narcose...

Afgelopen week ben ik zelf geopereerd en daarmee ook voor het eerst onder narcose gegaan. Ik was er heel zenuwachtig voor terwijl dat absoluut helemaal niet nodig is. Je krijgt eerst gewoon een infuus, daar zit nog niks in. Op de operatie tafel werd ik onder narcose gebracht, op je infuus zit een balletje (bij mij roze) dit is een soort kapje wat open kan. Daarin spoten ze een vloeistof die ervoor zorgt dat je gaat slapen. Voordat je het weet ben je in slaap en nog veel sneller ben je weer bij. Je moet daarbij ook absoluut niet bang zijn dat je wakker word tussendoor, je word onwijs goed in de gaten gehouden door de anesthesist. Mocht je tekenen van bijkomen gaan vertonen krijg je er gelijk weer een beetje "narcose" bij.

Mocht je het niet via een infuus krijgen weet ik t niet. Ik hoop je een beetje gerustgesteld te hebben met deze informatie.