Striae - rijbroek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hanmar

Striae - rijbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 11:05

Toch maar even vragen, misschien weet iemand hier op Bokt raad ermee Clown

Ik heb sinds een tijdje striae op m'n bovenbenen - een soort rood/paarse strepen die allemaal in één richting (m'n knie) lopen. Gezocht op het internet en het bleek dus striae: niet ernstig, maar wel blijvende schade aan de huid! Hier baal ik nogal van; het verbleekt wel op den duur dus je ziet het dan niet meer zo, maar het is niet iets waar je mee door moet lopen. Kennelijk ontstaan dit dus als de huid uitgerekt wordt in een bepaalde richting; mijn theorie is dat dit door het paardrijden komt.

Ik heb rijbroeken met zo'n lederen zitvlak, dat dus behoorlijk wat weerstand geeft tegen het zadel. Ik rij sinds kort een nieuw paard, met dus een nieuw zadel en sinds ongeveer die tijd begonnen die strepen dus. Nu mijn vraag aan jullie: Herkent iemand dit, en zo ja, wat heb jíj er aan gedaan?

LaDar

Re: Striae - rijbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:09

Bedoel je dat je denkt dat je straie hebt van je paardrijbroek? Dat lijkt me niet mogelijk. Je huid wordt volgens mij opgerekt van binnenuit (als je ineens groeit; groeispurt, aankomt) Verder kan je er idd weinig aan doen vrees ik.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:11

LaDar schreef:
Bedoel je dat je denkt dat je straie hebt van je paardrijbroek? Dat lijkt me niet mogelijk. Je huid wordt volgens mij opgerekt van binnenuit (als je ineens groeit; groeispurt, aankomt) Verder kan je er idd weinig aan doen vrees ik.

Klopt als een bus, niets verder aan toe te voegen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 11:19

LaDar schreef:

Nee, da's eigenlijk niet direct wat ik bedoel. Mijn rijbroek geeft op dit zadel nogal weerstand; ik denk dus dat mijn huid dáárdoor wordt uitgerekt, dus dat mijn been 'gedraaid' wordt, prikkeldraad-effect zeg maar.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:21

Je krijgt het echt niet door je rijbroek. Het komt van binnenuit. Je groeit eigenlijk harder dan dat je huid aankan, waardoor het scheurt.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:25

Striae oftewel zwangerschaps strepen komt inderdaad van binnen uit. Het komt niet door weerstand van broeken, of te strakke broeken fo wat dan ook. Ik heb het ook, ben niet zwanger of wat dan ook, Alleen benik in een korte tijd heel snel veel aangekomen, waardoor dus mijn huid uitgerekt is. Dat zijn Striae dus. Als dit geen Striae zijn op jou been, zou ik maar eens een andere rijbroek kope, messchien zit hij te strak.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 16:38

Wat ik dus dacht; dat m'n rijbroek en het zadel samen zo'n weerstand bieden dat mijn vel verdraaid wordt; waardoor het dus de verkeerde kant om ''getrokken'' wordt, en dat daardoor -van binnenuit- de huid 'scheurt'. Maar goed, ik ga inderdaad eens op zoek naar een andere rijbroek!

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:52

Daar heb ik ook last van... Precies hetzelde. Van paardrijden lijkt me beetje onlogis...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:34

Het komt echt niet van je rijbroek hoor. Mijn huid is gescheurd toen ik zwanger was en geloof me, dat voel je Vork

Ik zie dat je 14 bent, is ook een beetje de leeftijd om iets voller en breder te worden, de befaamde vrouwelijke vormen. Het lijkt me meer in zoiets te zitten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:36

Damn, moet ik toch een beetje op mn lijn gaan letten Schijnheilig
Heb het namelijk op mn kont soms Huilen van het lachen
Maar ook na paardrijden en anders meestal niet Verward

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 18:54

x_Marr schreef:
Damn, moet ik toch een beetje op mn lijn gaan letten Schijnheilig
Heb het namelijk op mn kont soms Huilen van het lachen
Maar ook na paardrijden en anders meestal niet Verward

Nou, het probleem is; Striae gaat niet meer weg, is 'blijvende' schade hoewel het wel verbleekt. Maar waarom mijn theorie is dat het door het rijden komt; de strepen zijn erger, roder ná het rijden en als ik een paar dagen niet rij verbleken ze...?
@ Urielle; Ik was vrij vroeg met die ontwikkelingen, dus dáár ligt het niet aan Clown

In ieder geval, heeft iemand ándere ideeën wat het zou kunnen zijn?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:59

Als het geen striae is dan weet ik het ook niet.
En voor de anderen: troost je, jullie zijn zeker niet de enigen die het hebben.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:58

Striae wordt dus niet veroorzaakt door je rijbroek. Overigens kun je (los van dit) wel beter een andere rijbroek zoeken als je afgekneld wordt door deze rijbroek.

De rijbroek belemmert waarschijnlijk je bloedcirculatie, kan zijn dat hierdoor bepaalde aders duidelijker zichtbaar worden.