Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Ik heb jaren geleden wel pfeifer gehad maar weet niet meer hoe dat voelde?
Citaat:Klopt het dat als je de ziekte van Pfeiffer eenmaal gehad hebt, dat je 't dan niet nog een keer kan krijgen?Hierover verschillen de meningen nogal. Als je dit aan een arts vraagt, zal hij of zij waarschijnlijk zeggen dat je Pfeiffer inderdaad maar één keer kan krijgen. Maar sommige mensen hebben er andere ervaringen mee en bij hen is twee keer in hun bloed het virus aangetoond. Maar ga er over het algemeen maar vanuit dat als je één keer Pfeiffer hebt gehad, dat je het dan nooit meer krijgt.
Als je denkt dat je voor een tweede keer Pfeiffer hebt, zou het ook kunnen zijn dat je een 'broertje' of 'zusje' van de ziekte hebt gekregen. Dat was bij mij ook het geval. Ik had Pfeiffer en na een paar maanden was ik nog steeds erg moe. Toen ben ik getest op cytomegalie en dat had ik inderdaad ook.
Citaat:Symptomen
De volgende symptomen komen bijna altijd voor:
gezwollen lymfeklieren
keelpijn
koorts
vermoeidheid
Volgende symptomen kunnen gepaard gaan met de ziekte, maar dit is niet altijd het geval:
gezwollen milt
vergrote lever
huiduitslag
geelzucht
oedeem, vaak rond de ogen
hoest
Mogelijke erectiestoornissen
Citaat:Hoe gaat het verder?
De ziekte kan meestal geen kwaad en gaat vanzelf over. Hoelang de ziekte duurt is niet te voorspellen. Meestal blijft het bij een keelontsteking. Bij sommigen kan de moeheid zich weken tot maanden voortslepen.
Als eenmaal is aangetoond dat u Pfeiffer heeft, is verdere controle niet noodzakelijk. Controle van het bloed heeft geen zin. Iemand kan zich nog steeds ziek voelen terwijl het bloed geen afwijkingen laat zien.
Iemand die de ziekte heeft doorgemaakt kan het daarna niet nog eens krijgen.