Terug vinden familie ..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nightlover

Terug vinden familie ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:57

Misschien een beetje een rare titel ..
Ik bedoel hier niet mee vermiste personen of familieleden die je lang niet gezien hebt ,
maar is er de mogelijkheid via internet je "stamboom" [hoe heet dat ook alweer Bloos ]
op te zoeken ?

Ben daar namelijk erg benieuwd naar Lachen

Zesiram

Re: Terug vinden familie ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:59

Hoe ver wil je gaan? Voor echt goed stamboekonderzoek zal je toch het archief in moeten duiken, en dat is meestal niet op internet te vinden.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:02

erleyne schreef:
Hoe ver wil je gaan? Voor echt goed stamboekonderzoek zal je toch het archief in moeten duiken, en dat is meestal niet op internet te vinden.

Hoeft niet heel ver te zijn ...
Maakt niet zoveel uit als ik maar "wat" kan terugvinden ..

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:17

Ik heb juist wel op internet heel veel informatie over onze stamboom kunnen vinden, er worden namelijk steeds meer archieven gedigitaliseerd.
Alleen zijn er regels wanneer gegevens openbaar mogen worden. Geboorteakte na 100 jaar, trouwakte na 75 jaar en overlijdensakte na 50 jaar. Je moet dus wel een beginnetje hebben dat oud genoeg is. En daarnaast is het zo dat het vooral de trouwaktes zijn die openbaar zijn, geboorte en overlijdensaktes minder. Trouwaktes geven het meeste informatie, omdat er naast de bruid en bruidegom ook van hun beide de ouders er op staan. Daarna kan je dus weer de akte van die ouders opzoeken.
Dit is wel de meest simpele manier, maar ik heb er toch erg veel plezier aan gehad. Het wisselt alleen soms wel van gemeente tot gemeente wat er beschikbaar is. Dus soms tref je het niet als je voorouders in de verkeerde gemeente wonen.
Ik heb helaas alle interessante links op de computer van mijn ouders staan, omdat ik het samen met mijn vader uitzoek.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:43

Begin eens te zoeken op www.genlias.nl
Daar staan al heel veel aktes ingevoerd. de kans dat je daar familie tegenkomt is vrij groot.
Dit is een site met heel veel links op het gebied van stamboomonderzoek en wordt vrijwel dagelijks ge-update. http://geneaknowhow.net/digi/bronnen.html

Succes met je zoektocht, ik ben er zelf ook al een aantal jaren mee bezig en het is heel leuk om te doen. Via internet kun je tegenwoordig heel veel vinden.