Dit heb ik van mijn moeder (dokter) geleerd: Je slaapt in 'blokken' van 4 uur. Het kan dus zijn dat als je te laat gaat slapen je eerste blok afbreekt en dus lang moet wachten tot het 2e blok aanbreekt (en je in slaap valt). Lijkt misschien onzin, maar ik heb gemerkt dat het toch wel klopt
.
Het kan ook altijd zijn dat je niet zo veel slaap nodig hebt en dus best wat later gaat slapen. Of misschien kruip je vanachter de computer direct in bed? Is ook niet echt aan te raden
. TV kijken is naar het schijnt ook niet altijd goed, maar ik lees dat het bij sommige mensen wel helpt. Probeer je te ontspannen voor je gaat slapen: bv een lekker relax, warm bad nemen of douche, boek lezen, een warme kop melk drinken. Zoals al gezegd oppassen dat je geen cola of koffie drinkt voor het slapen. Maar ook in thee zitten oppeppende stoffen (minder, maar toch)! Let erop dat je een regelmaat aanhoudt: sta elke dag rond hetzelfde uur op en ga rond hetzelfde uur slapen. Het klinkt gek maar ook je voeding kan iets te maken hebben met slaapproblemen! Let er dus op dat je gezond eet.
Slaappillen zijn inderdaad niet aan te raden omdat je er vrij snel verslaafd aan raakt (+ erg gezond is het niet voor je lichaam). Je ouders hebben gelijk, begin er niet aan
.