pijn aan de heup> door paardrijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pietje20199

pijn aan de heup> door paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 18:55

Ik heb al meerdere jaren soms last van mijn heup. Als ik bijvoorbeeld op de bank lig voelt het soms net alsof mijn heupkop "eruit schiet". Doet ontzettend pijn!! Dan moet ik eerst rare bewegingen maken voordat die pijn weer over is. Dit gebeurd ook wel onder het rijden, ik heb een merrie die veel heeft gebokt en dan gebeurde hetzelfde met mijn heup. Absoluut niet grappig!
Maar de afgelopen 3 dagen en ik een continue zeurende pijn aan mijn heup en dit strekt dan ook door naar mijn knie. Ik ga komende maandag met deze pijn naar de doktor, maar ik had eerst nog even een vraag aan jullie. Kan deze pijn aan mijn heup ook komen door paardrijden???

groet,
Hannette

timokyana

Re: pijn aan de heup> door paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:56

Ik volg even mee, heb ongeveer last van hetzelfde.
Voel jij als je loopt en je hand op je heup legt deze ook 'ploppen '?

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 19:00

timokyana schreef:
Ik volg even mee, heb ongeveer last van hetzelfde.
Voel jij als je loopt en je hand op je heup legt deze ook 'ploppen '?

Ja klopt helemaal! Ik heb last van mijn rechterheup en deze voelt anders met lopen dan mijn linkerheup!

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 19:01

Heb jij ongelijke benen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:02

Clown weet ik niet. Ik heb er weleens aan gedacht, maar ja ga maar eens naar de huisarts om te vragen of hij even je benen op wilt meten.
Wat ik ook heb is dat ik voel dat ik meer op mijn rechterzitbeenknobbel rijd. het is dan ook mijn rechter heup die plopt zeg maar.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:05

ik heb een jaar of 8 geleden een ongeluk te paard gehad, sinds dat ongeluk heb ik dit ook.
het is zelfs zo dat ik me zelf dan in zwachtel van buik tot been/knie.
dokters hebben niks kunnen vinden :S

ik ga maar weer eens foto;s laten maken want het gevoel is niet normaal, het lijkt als of jullie het zelfde hebben.

hebben jullie dan ook het gevoel dat je je been niet voelt, op kan tillen oid??

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:05

het zou er mee te maken kunnen hebben
paardrijden brengt toch een belasting op bepaalde gewrichten mee,
dit kan in sommige gevallen ijn opleveren in bijvoorbeeld je heup ... omdat daar toch een zijwaartse druk op staat tijdens het rijden . dit kan te maken hebben met ongelijke benen
of omdat de gewrichtsbanden wat slapper zijn, of te lang ..

maar let wel ...dit kan...hoeft niet natuurlijk
soms kan het trouwens schelen(als het wel door rijden zou komen) om een zadel te hebben met een hele smalle zit ...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:08

ik had t zelfde ook... maar eigenlijk ook als ik niet paardreed.
Ik ben meerdere malen naar de HA geweest en ben uiteindelijk doorgestuurd naar een podotherapeut.
Ik heb nu steunzolen, mijn voetstand is niet goed en in combi met ongelijke benen was dat dus funest...
Ik heb er nu alleen last van als k erg moe ben of niet met de zolen gelopen heb

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:10

Ik heb het een aantal jaar terug gehad. Wij hebben echt een hele brede tinker en was eik bang daar het daardoor kwam.
Ik naar de Ha gegaan en gevraagd of ik geen liesbreuk had ofzo (durfde niet te zeggen dat ik paard had Bloos ) en die is gaan onderzoeken. Hij kwam met t volgende; of ik wel met mijn voeten bij de grond kwam als ik op een stoel zat...
Meestal niet dus omdat ik 160 ben. Ik heb zittend werk.
Stoel zo gezet dat ik niet bungelde en uiteindelijk een iets verlaagd buro gehad.. nu nooit geen last meer Lachen

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 19:14

Jellie schreef:
Ik heb het een aantal jaar terug gehad. Wij hebben echt een hele brede tinker en was eik bang daar het daardoor kwam.
Ik naar de Ha gegaan en gevraagd of ik geen liesbreuk had ofzo (durfde niet te zeggen dat ik paard had Bloos ) en die is gaan onderzoeken. Hij kwam met t volgende; of ik wel met mijn voeten bij de grond kwam als ik op een stoel zat...
Meestal niet dus omdat ik 160 ben. Ik heb zittend werk.
Stoel zo gezet dat ik niet bungelde en uiteindelijk een iets verlaagd buro gehad.. nu nooit geen last meer Lachen

Meen je niet! Ik ben bijna 1.60 en ik heb een lang lijf en korte benen. En echt overal kunnen mijn voeten niet op de grond.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:21

nou ik ben 178 en ik kan overal met me voeten op de grond dus dat kan het bij mij niet zijn:S
podotherapeut misschien een idee

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:30

Hannette schreef:
Meen je niet! Ik ben bijna 1.60 en ik heb een lang lijf en korte benen. En echt overal kunnen mijn voeten niet op de grond.

Bij mij was dat iig wel het geval.. wil niet zeggen dat t bij jou ook zo is maar toen ik je stukje last 'moest' ik t toch even kwijt, je weet maar nooit he Knipoog
T is iig te proberen om als t mogelijk is iig je burostoel lager te zetten of iets van een goed voetenbankje aan te schaffen..
Of deze mogelijkheid iig aan je Ha na te vragen. Stond er toen van te kijken dat de mijne er zelf mee kwam... Is niet iets waar je gelijk aan denkt natuurlijk. Succes!

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 19:45

Ja natuurlijk! Ik ga morgen ook langs de huisarts..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:28

En hoe was het bij de huisarts?

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:19

Ben idd ook benieuwd wat die gezegd heeft Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:42

Ik heb dit ook gehad, bij mij was het een slijmbeurs ontsteking....
Gaat vanzelf weer over, duurt wel erg lang.
Ik heb wel pillen gehaald op een gegeven moment (leek wel een oud wijf als ik de trap opstrompelde) maar die pillen hielpen niet veel...

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 23:50

ik ga zo even de andere reacties lezen..
ik heb ( denk ik) precies t zelfde gevoel, maar dan nadat ik paardgereden heb..
( alleen na t paardrijden, zo'n 1.5/2 uur erna, en zo hevig dat ik alleen kan zitten op een bepaalde manier..staan, lopen, en liggen doet zoveel pijn dat t niet uit te houden is. de volgende ochtend is er neits van de pijn meer te bekennen)

ik heb een keer ergens een reactie van iemand gelezen dat ze een soort gelijk probleem ook had..
maar toen hele speciale beugels heeft gekocht en dat toen haar klachten over waren..helaas weet ik niet meer het fijne ervan..

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 23:55

[quote="Helina0611"]ik heb een jaar of 8 geleden een ongeluk te paard gehad, sinds dat ongeluk heb ik dit ook.
het is zelfs zo dat ik me zelf dan in zwachtel van buik tot been/knie.
dokters hebben niks kunnen vinden :S

ik ga maar weer eens foto;s laten maken want het gevoel is niet normaal, het lijkt als of jullie het zelfde hebben.

hebben jullie dan ook het gevoel dat je je been niet voelt, op kan tillen oid??[/quote]

ik voel het wel ( heel erg pijnlijk namelijk) maar ik kan dan ook bepaalde bewegingen niet meer maken..

misschien worden bij mij mijn spieren ( of wat zit daar eigenlijk?) te ver opgerekt ofzo?
ik heb het overigens ook alleen aan de linker kant..
en het is pas sinds ik een vrij pijnlijke val van een paard heb gemaakt.

maar hoe leggen jullie zoiets uit aan een dokter?
als de pijn bij mij weg is kan ik ook echt niet meer uitleggen hoe het nou voelt..

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 23:59

Ik vraag het me toch af hoor of je van paardrijden geen last van je heupen krijg.Mijn zus heeft namelijk last van haar heupen en een vriendin en deze hebben beide paardgereden tot het niet meer ging door de pijn.

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 00:14

als je erg veel last heb, hup naar de huisarts. Mijn zoon had ook last 4 jaar geleden en nu blijkt dat zijn heup verkeerd is gegroeid wat de dokter dus niet had herkend.(epifysiolise) en moet volgend jaar een grote operatie ondergaan.
Dus als je het zelf niet vertrouwd ga naar de dokter!!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 00:21

Chiqa schreef:
Ik heb dit ook gehad, bij mij was het een slijmbeurs ontsteking....
Gaat vanzelf weer over, duurt wel erg lang.
Ik heb wel pillen gehaald op een gegeven moment (leek wel een oud wijf als ik de trap opstrompelde) maar die pillen hielpen niet veel...

Ik heb al jaaaaaren last van mijn heup.
Het is weleens zo erg geweest dat mijn stattebotje en mijn hele been totaan enkel zeer deed.
Vooral als ik lig heb ik veel last, of als ik heb gezeten en dan weer ga lopen.
Soms strompel ik weken en dan ineens gaat het weer een poosje goed.
En dan begint het weer van voor af aan.
Ben er 2 keer mee naar de HA geweest en word altijd naar huis gestuurd met simpele gymnastiek oefeningetjes..
Die man denkt denk ik dat het meer in mijn hoofd zit ofzo!
Zou je ook ergens anders terecht kunnen waar ze meer over mijn heup kunnen vertellen dan de HA!
Ik ga er echt namelijk niet graag heen.

Ik heb echt het gevoel alsof die man mij niet serieus neemd.

Ik heb bijvoorbeeld 2 jaar geleden hele zware griep gehad.
Ik heb vanaf maandag tot maandag kotsent op de bank gelegen.
Hield niks binnen.
Was 7 kilo afgevallen (terwijl ik al kilo's te kort kom)
En het enigste wat hij zegt, parasetamolletje!!!

Ik heb een periode gehad dat ik flauwviel, (vanaf mijn 12de tot mijn 17de regelmatig)
En nu nog een enkele keer als ik ziek ben bijvoorbeeld.)
Het enigste wat hij zegt, das een fase, daar moet je overheen groeien.

Vandaar mijn vraag.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 01:05

Dit komt mij heel bekend voor! Vooral van die spier en pezen die vanuit je heup richting je knie gaan (de Pectineus)

Heb een keer gehad dat ik waarschijnlijk te veel kneep met mijn bovenbenen tijdens het lichtrijden.... toen ergens in de rechter dijbeen (binnenkant) een spier zwaar gekneusd.. eerst viel het wel mee, maar 's avonds kon ik helemaal niet meer op dat been staan of lopen.... dat is door rust en voorzichtig paardrijden weer overgegaan...

Totdat het begin vorig jaar weer gebeurde (waarschijnlijk door het bredere zadel wat ik toen gekocht had), kon ook niet meer fatsoenlijk paardrijden omdat mijn benen niet ver genoeg uit elkaar konden. Ik dacht toen eerst ook aan een liesbreuk, zou naar de dokter, maar die kon niet als ik wel kon. Toen naar de fysiotherapeut gegaan en die constateerde dat het de 'pectineus' was die zwaar gekneusd was (of scheurtjes vertoonde). Door de kneuzing is de spier korter geworden (de pectineus loopt geloof ik vanaf je onderrug, langs je heup naar pezen die bij je knie vastzitten) Ik doe vanaf dat moment elke dag oefeningen voor het paardrijden om die spier op te rekken.. (er is ook nog ergens een topic van mij hierover over oefeningen voor het paardrijden). Ook heeft hij een botje in mijn onderrug 'gekraakt' omdat dat vast zat.

Tot voorkort ging het beter, maar heb nu weer last ergens in mijn rechterheup, als ik mijn heup kantel naar voren voel ik pijn aan de rechter kant. Waarschijnlijk zit er dus weer iets niet goed of is er wat anders aan de hand.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat de dokter bij je gevonden heeft en of hij een oplossing weet..

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 17:01

Ik ben er ook wel heel erg benieuwd naar, Ts laat je nog wat horen? Lachen

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:43

ik ben ook bij de dokter geweest, hij heeft mijn bene op gemeten, er zit geen verschil in Lachen
hij vind niet dat ik naar een podo therapeut hoef enzo.

wel heb ik zo als gewoonlijk een slijmbeus ontsteking en over gevoelige kapsels.
ach gaat wel weer over, medicatie hoef ik niet meer, wat heb je dr aan :S

gr Franca

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 23:28

tsjonge..ik wist helemaal niet dat zoveel mensen hier last van hadden.. die dingen die jullie beschrijven komen allemaal zo bekend voor..

ik vermoed dat het bij mij ook te maken heeft met de breedte van het zadel.. bij de bredere zadels heb ik er namelijk veel meer last van als bij de minder brede zadels..

@ royallady : heb je misschien een linkje naar jou topic? dan kan ik ( en misschien de anderen hier?) die oefeningen uitproberen , misschien dat het helpt...