wanneer zijn je eicellen op?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

wanneer zijn je eicellen op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 13:45

Mijn collega's en ik zaten ons gisteren af te vragen wanneer je eicellen 'op' zijn. Normaliter toch als je menstruatie stopt, dus wanneer je in de overgang zit.
Voor zover we weten wordt iedere vrouw geboren met een aantal eicellen, die dus gewoon 'op raken'.
Maar hoe zit het dan als je al jááren de pil slikt. Als het goed is, is er bij pilgebruik geen sprake van een eisprong en dus ook niet van een echte menstruatie. Waar blijven dan al die eicellen die in de eierstokken zitten (of worden die niet 'aangemaakt' als je de pil slikt?).
Wie weet hoe het zit?

Cassidy

Re: wanneer zijn je eicellen op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:48

Het zijn niet alleen de eicellen, maar de hele hormonele rompslomp er omheen die het mogelijk maken dat een vrouw vruchtbaar blijft. Daarom kunnen vrouwen tot ver in hun zestigste nog kinderen krijgen (met behulp van allerlei medisch kunst- en vliegwerk).
En hoeveel eicellen iemand heeft en tot hoe lang hij daarmee toe kan is heel verschillend.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:51

Vond het wel een interessante vraag en heb even gegoogled: Knipoog

"... Dag in- dag uit verliest de vrouw haar eicellen; gedurende het vruchtbare leven zijn dat er gemiddeld ongeveer 830 per maand, zo'n 30 per dag, dus iets meer dan een per uur. Uit die 830 eicellen die ze per maand verliest is er overigens maar één die tot volle ontwikkeling komt: dat is de beste uit het cohort dat toevallig op het juiste moment in de cyclus aankomt, en dus voor een open deur staat..."

Bron: http://www.ivf.nl/follikeldynamiek.htm

"... Op een gemiddelde leeftijd van 52 jaar is de totale voorraad eicellen op en komt ze in de overgang.
Maar ook als een vrouw langdurig, geen eisprongen heeft, bijvoorbeeld door de pil of zwangerschappen, zal zij met dezelfde snelheid haar eicellen verliezen en op dezelfde gemiddelde leeftijd van 52 jaar de overgang bereiken.
De medische term voor het eind van de overgang is Menopauze.

Naast de afname van de kwantiteit is er ook een afname van de kwaliteit van de resterende eicellen.
De laatste tijd denkt men vooral aan uitwendige factoren zoals beschadiging door zuurstof radicalen.

Deze vermindering van kwantiteit en kwaliteit van de eicellen zijn de oorzaak van de vermindering van de vruchtbaarheid bij het ouder worden..."

Bron: Rob Bots, gynaecoloog

Het aantal eicellen zal dus zowiezo afnemen, ondanks dat je per maand 1 eicel zal 'opsparen' door gebruik van de pil. Die ene eicel van de 830 die er per maand zowiezo doodgaan zal dus geen zoden aan de dijk zetten... Nagelbijten / Gniffelen
Daarbij vraag ik me af hoe lang deze ene eicel houdbaar is wanneer hij niet 'gebruikt' word. Mij lijkt dat hij afsterft en weer geresorbeerd wordt door het lichaam, maar dat weet ik niet zeker Nagelbijten / Gniffelen

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:53

Wauww, dat wist ik helemaal niet!
En woww, wat veel eicellen gaan er per dag doorheen! Poehh

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 20:43

Cyrilletje, hartstikke bedankt! OK dan!
Hahaha, toch best wel raar hè...dat we dat niet eens weten....
(de vrouwen onder ons dan)

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:31

wat raar, wat ik bij biologie heb geleerd vorig jaar (zat toen in 5 VWO, biologie 1 2) was dat je eitjes niet opgaan, want je hebt er miljoenen, maar dat ze als je in de overgang raakt gewoon een soort van 'over de datum' gaan Verward

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:44

Maar je verliest dus 30 eicellen per dag, maar waar gaan die dan heen, ik bedoel, het was me nooit eerder opgevallen Clown

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:02

Jij denkt dat een onrijpe follikel opvalt tussen je normale afscheiding?
Bij mijn weten verlaten ze dus gewoon weer het lichaam.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:05

CharlotteP schreef:
Maar je verliest dus 30 eicellen per dag, maar waar gaan die dan heen, ik bedoel, het was me nooit eerder opgevallen Clown

ja idd, waar blijven ze dan? Of gaan ze er allemaal tegelijk uit tijdens je menstruatie of wat

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:51

merel90 schreef:
wat raar, wat ik bij biologie heb geleerd vorig jaar (zat toen in 5 VWO, biologie 1 2) was dat je eitjes niet opgaan, want je hebt er miljoenen, maar dat ze als je in de overgang raakt gewoon een soort van 'over de datum' gaan Verward

Dat dacht ik ook, dat je er honderdduizenden hebt en dat ze het op een gegeven moment gewoon "niet meer doen" ofzo. Clown

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:54

CharlotteP schreef:

ROFL

WHAHahaha.. dat is mij inderdaad ook nog niet opgevallen..
Z'n 30 stuks.. daar kan je haast niet overheen kijken zul je denken!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:59

nouja, 30 stuks van nog geen 1 micrometer doorsnede ofzo Tong uitsteken daar kijk je makkelijk overheen hoor Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 00:27

Als je aan de pil bent doet dit er toch niet ter zake, dan blijven ze toch bewaard?

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 00:38

30 eieren per dag , daar kan een kip jaloers op worden Haha!

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:10

Ranja schreef:
Jij denkt dat een onrijpe follikel opvalt tussen je normale afscheiding?
Bij mijn weten verlaten ze dus gewoon weer het lichaam.

Dat is niet helemaal waar...
Ze verlaten je lichaam niet want ze zijn nooit zover gekomen dat ze via een eisprong naar je baarmoeder en via je vagina naar buiten kunnen komen.
Deze follikels worden aangemaakt in je ovaria, en gaan daar ook weer ten gronde. Ze worden als het ware weer door je eigen lichaam opgenomen.

Chiqa schreef:
Als je aan de pil bent doet dit er toch niet ter zake, dan blijven ze toch bewaard?

De pil bestaat uit 2 componenten: een oestrogene en een progestagene.
Deze remmen onder andere de afgifte van het FSH (Follikel Stimulerend Hormoon) uit de hypofyse (= klier onder onze hersenen).
Dit FSH stimuleerd de ontwikkeling van de follikels in de ovaria.

Alleen die follikels die op precies het juiste moment in je cyclus aankomen en beschikbaar zijn op het moment dat er voldoende FSH aanwezig is (wat dus niet het geval is tijdens het gebruik van de pil) kunnen doorgroeien, waaruit dan weer de dominante follikel ontstaat. Het eitje dat de eisprong maakt.
Wanneer je aan de pil bent word de ontwikkeling van 'dominante' follikel dus geremt.
Alle andere follikels die dus niet tot rijping komen, gaan weer ten gronde in je ovaria, en omdat ook dit 'maandelijkse eitje' niet tot volledige rijping komt zal deze, net als alle andere follikels, weer door je lichaam worden opgenomen.
Hij wordt dus niet bewaard.