zwangerschapsGYM/YOGA/zwemmen haptonomie?? wat heb jij gedaa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marshaha

zwangerschapsGYM/YOGA/zwemmen haptonomie?? wat heb jij gedaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 15:37

Hallo!!!

Ik zie door de bomen het bos niet meer
Dus ik hoor graag ervaringen, wat heb je gedaan, heb je er iets aan gehad? (bevalling?) en wanneer ben je begonnen?

ik denk aan bv
-zwangerschapsgym
-yoga
-haptonomie
-zwemmen
-begeleiding
-etc

Twiggy2008

Re: zwangerschapsGYM/YOGA/zwemmen haptonomie?? wat heb jij gedaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:47

Hoi Marshaha, ik heb destijds yoga en haptonomie gedaan. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er niet zo gek veel aan gehad heb uiteindelijk Clown . Ik kreeg een gigantische weeenstorm urenlang en dat was geen pretje en niet tegenop te 'puffen' of wat dan ook. Alles wat we hadden geoefend, werkte niet of was te pijnlijk..... Scheve mond
Ik had bijvoorbeeld ook een skippybal thuis (want dat zou fijn zitten om de weeen op te vangen), nou, ik vervloekte dat ding toen het eenmaal zo ver was.... Het enige wat ik fijn vond was dat mijn vriend had leren masseren, maar ik kan me ook herinneren dat er momenten waren dat 'ie niet aan me mocht komen (hij mocht dan alleen mijn hand vasthouden Vork ). Terwijl ik normaal gesproken dol ben op zijn massages!

Van zwemmen in chloorwater hou ik persoonlijk niet zo en de andere mogelijkheden spraken mij niet zo aan. Die methodes hadden me ook echt niet geholpen, hoor, destijds. Het ging zoals het ging en ik heb er een schat van een dochter aan overgehouden.

Ik denk dat je gewoon moet gaan kijken wat jou het meeste aanspreekt. Ik weet niet meer precies wanneer ik begonnen ben. Ik geloof (maar ik weet het niet zeker) rond de 20 weken zwangerschap of zo....... Haptonomie was leuk omdat ik het samen met mijn vriend kon doen, al vonden we het hier en daar wel erg vaag. Yoga deed ik voornamelijk met een paar andere meiden en dat is iets wat ik sowieso wel leuk vindt om erbij te doen.
De gymnastiekclubjes zag ik niet zitten, dat is niets voor mij. Ik heb altijd heel fanatiek gesport en ik had altijd een 'mutsen' gevoel bij zwangerschapsgymnastiek, sorry. Haha!
Wil er niemand mee beledigen, hoor, als het voor iemand anders wel het einde was, prima! Ja

Succes met je zwangerschap en doe iets wat bij je past.....

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 15:52

dankje!
ik heb het hele 'mutserige'gevoel bij alle opties Clown erg hoor
heb momenteel een foldertje van yoga thuisliggen

toch wil ik wel iets gaan doen, want het lijkt me toch wel heerlijk er 1x per week helemaal mee bezig te zijn, tussen alle drukte door

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:27

Maar haptonomie doe je met je partner, he, dus niet in zo'n clubje (althans, zo ging het bij ons). Ik had geen zin om tussen tig zwangere vrouwen te mutsen, whahahaa..... Haha!
Wat ik er vooral fijn aan vond, is dat je voorbereid wordt op je bevalling. Je ademhaling is heel belangrijk om de weeen aan te kunnen. Ok, ik had waarschijnlijk pech met die weeenstorm, het gaat bij iedereen anders.

Zwanger zijn en mama zijn is wat mutserig in het begin, hihi Knipoog , maar het is ook erg leuk om er lekker aan toe te geven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:53

Ik heb zwangerschapszwemmen gedaan, was echt megasuf, ben zelf een redelijke zwemmer, met de 2e ben ik gewoon doorgegaan met het zwemclubje dat ik ervoor ook deed, baantjes trekken, duiken, reddend zwemmen, hartstikke leuk.

Zwangerschapsgym vond ik inhoudelijk niks aan, ik had mezelf al goed ingelezen en ze hebben me niks nieuws kunnen vertellen, oefenningen stellen niks voor. Waar het wel leuk voor kan zijn is de scociale contacten met andere mama’s, maar dan ben je er wel afhankelijk van dat je een leuke groep hebt. Ik ging er stiekum vaak met tegenzin heen, ik was gewoon moe s’avonds en had liever op de bank gebleven. Met de 2e heb ik het niet meer gedaan.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:57

Ik heb geen enkele cursus gedaan, heb wel een keer het cursusboek van een vriendin doorgebladerd en zag allerlei houdingen staan die praktisch zouden zijn tijdens de weeen etc.

Mijn ervaring is dat als alles eenmaal gebeurt je lichaam vanzelf wel aangeeft wat goed en fijn is. Heb dus ook totaal niet het gevoel dat ik iets gemist heb. Ik heb wel tot 8 dagen voor de bevalling paardgereden, dat was mijn zwangerschapsgym Knipoog

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:59

ik twijfel ook wat ik zal gaan doen
eigenlijk wil ik helemaal geen gym ofzo gaan doen
ja msichien voor het contact met de andere aanstaande mama`s
maar verder denk ik niet dat ik er heel veel aan ga hebben op de een of andere manier......

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:04

Ik hoorde laatst van iemand op bokt dat ze tijdens de zwangerschapsgym de opnames van een bevalling gingen kijken, ook niet heel erg motiverend Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:06

slaat ook nergens op, elke bevalling is weer anders, je kunt je er toch niet 100% op voorbereiden.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:11

ik ben helemaal voor de yoga !!!! Is me echt super bevallen en heeft me ook bij de weeen geholpen.
De verloskundige zei dat de mensen die yoga hadden gedaan over het algemeen een snellere bevalling hadden dan andere.. Ik denk omdat je rustiger bent en er op een andere manier mee bezig bent !

Zwemmen is altijd fijn als je voor je gevoel 100 kilo weegt Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:31

Tja, ik had dus niet veel aan mijn yoga met die weeenstorm. De bevalling ging relatief snel, maar ik heb uren pijn geleden. Ondanks al mijn sporten, yoga en noem maar op..... Het gaat gewoon bij iedereen anders, dat was me vrij snel duidelijk. Theoretisch kun je je voorbereiden door er veel over te lezen, maar in de praktijk moet je maar zien hoe het je vergaat..... Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:35

Ehm, niks. Clown Zag mezelf daar niet liggen puffen en had al helemaal geen behoefte aan van die "gezellige" meetings nadien.

Heb twee "spoed"kinderen op de wereld gezet in 20 en 4 minuten dus ook weinig tijd gehad om te puffen. Haha!

En de verloskundige geeft ook wel aanwijzingen hoor; als je daar behoefte aan hebt. Hetgeen bij mij werkte heb ik nog in geen enkel verhaal van pufclub gehoord dus volgens mij heb ik ook niks gemist.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 08:07

voor het contact met andere ouders zou ik het juist willen laten Clown
als ik zo om me heen kijk hier wat zwanger is Bloos
maar ik wil er graag een keer per week 'bewust' zelf mee bezig zijn.. mss dan yoga
als het niets is, of te 'koetjekoe' dan stop ik toch gewoon

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:08

odetteke schreef:
Ik heb geen enkele cursus gedaan, heb wel een keer het cursusboek van een vriendin doorgebladerd en zag allerlei houdingen staan die praktisch zouden zijn tijdens de weeen etc.

Mijn ervaring is dat als alles eenmaal gebeurt je lichaam vanzelf wel aangeeft wat goed en fijn is. Heb dus ook totaal niet het gevoel dat ik iets gemist heb. Ik heb wel tot 8 dagen voor de bevalling paardgereden, dat was mijn zwangerschapsgym Knipoog

zo dacht ik er ook over..
worden al duizenden jaren babay's geboren, en al duizenden jaren, ook zonder pufles.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:36

Mhh wordt ook niet echt blij van die cursussen ben er ook geen type voor.

In september houdt het Antionus Ziekenhuis 2 avonden een over bevallingen en een over borstvoedingen denk dat ik daar wel heenga.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:31

ik heb ook helemaal geen cursus oid gedaan. Bij beide bevallingen had ik een weeenstorm, de eerste omdat die opgewekt was, de 2e ging gewoon zo snel met de weeen. iig kon ik op die monenten niet anders dan liggen en zo goed mogelijk ademen, en dat wil nog wel eens tegen vallen als je met 4 cm ontsluiting al persween hebt Clown maar is ook goedgekomen Lachen dus aan bepaalde standjes om de ween op te vangen had ik toch niks gehad, bovendien probeer je zelf wel genoeg wat vaak het beste helpt.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:34

Ik ben blij om te lezen dat de noodzaak wel meevalt. Ik wilde eerst graag op zwangerschapszwemmen, maar als oud-waterpoloster denk ik dat die oefeningen echt te suf zijn. De meeste cursussen worden op tijden gegeven dat ik toch niet kan ( werk, studie ), dus ik denk dat ik het lekker laat doen. Ik lees wel wat boekjes in mijn eigen tijd.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:35

ik ben ook wel blij om te lezen dat de meeste hier ook geen noodzaak aan de cursus zien of iets er aanhebben gehad
Dat overtuigt me nog iets meer om gewoon lekker geen cursus te gaan doen Haha!

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:43

Ik ben nu 23 weken zwanger van de 2de maar ik doe ook geen gym of wat dan ook, ik heb het bij de eerste ook niet gedaan. Ben er ook geen type voor om het te doen vond het nogal een mutsengedoe. En de eerste bevalling is echt prima gegaan zo zonder gym Knipoog . Heb twee vriendinnen die het wel gedaan hebben en hun hebben allebij gezegt dat ze er weinig tot niks aan gehad hebben tijdens te bevalling!! En dat hoor ik van meer mensen.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:50

Tijdens de geboorte van onze 4 kinderen heb ik helemaal niets aan de zwangersschapsoefeningen gehad. Zijn allemaal binnen twee uur geboren (laatste met keizersnede hahaha). Was 1 grote wee tot aan de bevalling. Ademhalingsoefeningen gebruik ik nu bij de tandarts. Niet het puffen dan maar de rustige buikademhaling. Werkt perfect.
Wat wel leuk is aan de gym is dat je contacten op doet voor later. Wij wonen in een dorp en de meeste moeders kom je later weer tegen.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:33

Ik ben niet zwanger en ook nog niet zwanger geweest, maar ik heb op school haptonomie gehad en dat ik zou wel zwangerschapshaptonomie willen doen heb ik besloten Knipoog

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:02

ik zou zwangerschaps Yoga gaan doen, jammer genoeg liep het allemaal anders en heb ik de zwangersschaps Yoga niet kunnen doen en ben ik bevallen van mijn zoontje zonder enige voorbereiding, en zoals odet al zei, je lichaam verteld je echt wel wat fijn of beter is en daar reageer je (ik in ieder geval wel) instinctief op Knipoog

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:13

Ik heb zwemmen gedaan. Dat vond ik gewoon fijn omdat ik zo een keer per week lekker met mijn lichaam bezig was tussen andere zwangeren. Een pufcursus wilde ik niet, dat vond ik te mutserig. Uiteindelijk heb ik een keizersnee gehad (onverwacht), en de weeën opvangen daarvoor heeft eenverpleegkundige met uitgelegd. Dus ik vind niet dat ik het gemist heb.

Als je graag contact wilt met andre mama's, is een cursus babymassage heel leuk. Vond ik heel leuk om elke week samen ervaringen uit te wisselen met andere jonge moeders.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:17

ik heb eigenlijk helemaal niks gedaan, ja paardrijden tot een week voor de bevalling en de stal uitmesten op de avond ervoor, maar verder had ik ook totaal geen behoefte om tussen alle toekomstige mama's te zitten (mede omdat de zwangerschap niet echt gepland was zeg maar)
uit eindelijk is mijn knulletje totaal verrassend 10 dagen te vroeg en binnen 5 uur geboren dus of ik er anders iets aan gehad zou hebben? ik betwijfel het.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:37

Ik heb bij Sanne zwangerschapsyoga gevolgd.
Op zich heb ik er tijdens de bevalling niets aan gehad. maar goed die heeft in totaal ook maar 3 uurtjes geduurd inclusief
een flinke weeënstorm.
Wel heb ik er buiten de bevalling wat aan gehad, om je te totaal te leren ontspannen en door je pijn heen ademhalen. Maar dat heb ik dan meer bij andere dingen gebruikt.

Nu volg ik weer zwangerschapsyoga alleen niet bij dezelfde persoon als de vorige keer. Dat klikte namelijk niet zo.
Nu heb ik iemand die gewoon niet zo zweverig doet, maar wel hele goede oefeningen geeft waarvan ik meteen zoiets had van ja daar heb ik wat aan. Niet alleen tijdens de zwangerschap, maar ook met paardrijden Haha!

De andere cursussen leken mij niets voor mij, te zoetsappig of te zweverig Knipoog