Kanker en erfelijkheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Kanker en erfelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 16:18

Mijn oma (moeder van vader) is een aantal weken geleden opgenomen in het ziekenhuis. Ze blijkt een zeer agressieve vorm van borstkanker te hebben, die erfelijk zou kunnen zijn.
Mijn tantes gaan hier op getest worden, omdat dit een directe lijn in de familie is.
Kleinkinderen in principe niet. Ze is de 1e in de familie van wie dit bekend is.

Van de andere kant van de familie heeft mijn oma (moeder van moeder) eierstokkanker en baarmoederhalskanker gehad, waarbij zoveel mogelijk uit haar buik is weggehaald. Mijn moeder is vorig jaar geopereerd omdat ze een goedaardig gezwel aan haar eierstok had. Als kind zijnde heb ik een klein goedaardig gezwel in mijn borst gehad, wat is weggehaald.

Nu vraag ik me af of het toch verstandig is om te laten testen. Maar ik zit nogal met vragen.
Hoeveel risico is er dat het inderdaad erfelijk blijkt te zijn? Wie heeft er ervaring met een soortgelijke situatie? Wat was voor jou de reden om je wel of niet te laten testen? Ben je preventief behandeld ja of nee?

Ik hoor graag ervaringen van mensen, mag ook via pb. Lachen
Momenteel weet ik er even geen raad mee, behalve dat ik deze week een afspraak met mijn huisarts ga maken om haar dit verhaal voor te leggen.

nelleke22

Re: Kanker en erfelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:20

Geen ervaring maar zou het wel even testen als ik jou was, hoe eerder erbij hoe beter en als de artsen al weten dat je er veel kans op kan hebben, zijn ze er vast nog sneller bij Knipoog

succes

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:24

Als ik het dus goed begrijp heb jij aan je vaders kant de agressieve borstkanker zitten en aan je moeders kant komt baarmoederhals kanker en eierstok kanker voor.

Die twee staan volledig los van elkaar, dus je hoeft in elk geval niet bang te zijn dat ze elkaars risico gaan versterken ofzo.

Baarmoedershals kanker wordt door een virus veroorzaakt. Eierstok kanker kan verschillende oorzaken hebben en hiervan is de erfelijkheid niet echt duidelijk.

Wat betrefd die borstkanker aan je vaders kant: De genen waarvan nu bekend is dat die voor de erfelijke component zorgen zijn BRCA1 en BRCA2. De laatste komt een stuk minder vaak voor maar is wel agressiever en kan ook bij mannen voor borstkanker zorgen.

Ik denk dat het belangrijk is dat je voordat je naar je huisarts gaat, weet over welk gen het bij je oma (en eventueel bij je tantes gaat) zodat je hiermee bij je huisarts terecht kunt en hij daar ook niet om heen kan.
Verder als bij je oma en je tantes een gen aangetoond wordt (en dan bedoel ik één van de BRCA) denk ik dat je als jij je daar zekerder door voelt, alle recht hebt om bij je huisarts aan te vragen of jij ook getest kunt worden. Mocht jij dan ook dat gen hebben, is het heel verstandig namelijk om je vaker te laten controleren.

Succes met je beslissing

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 16:41

Het 1e wat je zegt klopt inderdaad.
Fijn om te horen dat het niets met elkaar te maken heeft verder.

De borstkanker betreft BRCA2. Verder wist de arts in het ziekenhuis weinig te zeggen met betrekking tot de erfelijkheid. Mijn tantes worden getest. Ze doen dit normaal pas wanneer er 2x dezelfde vorm van borstkanker in de familie voorkomt. En er is verder geen 2e familielid bekend. Maar voor de zekerheid willen ze toch mijn tantes en ook zussen van oma, die niet te vergeten, testen.
Ik als kleinkind heb eigenlijk geen recht op een test. Maar de eerdere goedaardige tumor zette hem wel aan het denken.
Hij heeft hier verder geen uitspraak over gedaan en omdat het gesprek over mijn oma ging hebben mijn ouders niet verder doorgevraagd.

De afspraak bij mijn huisarts maak ik deze week. Gewoon om even te bespreken wat wijsheid is.

Bedankt voor je uitgebreide bericht Lachen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:58

Graag gedaan hoor.
Aangezien het om BRCA2 gaat, zou je vader eventueel ook getest kunnen worden. Hij heeft er denk ik net zo veel recht op als je tantes en die worden ook getest.
Als je vader dan drager van dat gen blijkt te zijn, heb jij grote kans dat ook te hebben. Maar als je vader geen drager blijkt te zijn, is de kans dat jij wel drager bent net zo groot als dat elk willekeurig ander persoon in Nederland drager zou zijn. En dan zou je dus eigenlijk niet getest hoeven te worden...

Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het wel. Gezien mijn studie zou ik er wel wat over moeten weten en anders heb ik zowiezo een paar diepgaande oncologie boeken staan...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 17:01

Ja, daar hebben ze het ook over gehad. Maar ik weet eigenlijk niet wat hij nou van plan is.
Ik zal het hem in ieder geval wel voorleggen.
Bedankt Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:03

Ik weet bijna wel zeker dat het erfelijk is. Of in ieder geval dat je er dmv. erfelijkheid gevoelig voor kan zijn. Mijn opa (moeders kant) heeft huidkanker, hij heeft 3 dochters. Waarvan 2 mijn tantes zijn en 1 mijn moeder. Mijn oudste tante is overleden aan borstkanker, mijn andere tante heeft baarmoederhalskanker overleeft en mijn moeder heeft momenteel een ernstige vorm van borstkanker en zit midden in de chemokuren. Toeval? Lijkt me sterk. Knipoog Als ik er de leeftijd voor heb laat ik me dus mooi testen, ben die ellende met me moeder helemaal zat en ik wil absoluut niet dat het mezelf ook overkomt omdat ik te lui ben om me te laten onderzoeken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 00:13

Aan mijn moeders kant is veel borstkanker, maar ik ga me niet laten testen op erfelijke aanleg.

Want ook al zou uit die test blijken dat ik het niet erf, wil het nog niet zeggen dat ik nooit kanker zal krijgen.

Goed op jezelf passen, zelf checken en op tijd naar de dokter gaan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 00:21

Even een niet medische opmerking. Hou er wel rekening mee dat als je getest wordt, en er komt uit dat je erfelijk belast bent. Dat je dat dan MOET aangeven bij het verkrijgen van een hypotheek / levensverzekering enz. enz. Het kan dan invloed hebben op hoogte van premies.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 01:06

Er wordt wel gezegd dat bepaalde soorten van kanker erfelijk kunnen zijn....

Wij hebben ook veel sterfgevallen door kanker in de familie maar allemaal andere soorten...

Opa (vader van vader) is overleden aan kanker
Oma (moeder van vader) is overleden aan kanker
Oom (broer van vader) is overleden aan kanker
Nicht( dochter van bovenstaande oom) overleden aan kanker

Ze hadden allemaal verschillende soorten kanker....

Ik denk zelf dat het niet helemaal te peilen is...

De naaste familie van mijn oom en nicht worden wel extra in de gaten gehouden.....

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:32

Ik heb zelf het SBLA of Li-Fraumeni syndroom.
Dat houdt in dat er een gendefect is wat ervoor zorgt dat je extreem gevoelig bent voor kanker.
Mijn opa van vaderskant heeft acute leukemie gehad, mijn vader heeft botkanker, tumor in overgang slokdarm/maag en asbestkanker gehad, oma van moeders kant heeft borstkanker gehad, opa van moederskant heeft nierkanker gehad, ikzelf heb een bijniercarcinoom gehad.
Mij en mijn ouders hebben ze getest, waaruit de Li-Fraumeni als diagnose kwam.
Ik zal mijn hele leven onder controle staan en mag eigenlijk geen kinderen krijgen, tenzij ik het via de medische molen ga proberen.
De kans op een kind met kanker is 60%, mits mijn vriend geen kanker in de familie heeft.
Helaas zijn zijn beide ouders aan kanker overleden, waardoor het risico nog veel groter wordt.

Amanda, als ik jou was, zou ik mezelf laten testen, ook ivm evt kinderen. Knipoog

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:48

Die borstkanker die je oma heeft kan je niet erfelijk van belast zijn want je vader kan geen borstkanker overdragen aan jouw.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:56

NadjaThaBest schreef:
Die borstkanker die je oma heeft kan je niet erfelijk van belast zijn want je vader kan geen borstkanker overdragen aan jouw.

Tuurlijk wel, als het erfelijk is, zit het in de genen.
Een man kan ook het gen voor borstkanker meedragen en het op die manier overdragen op zijn dochters.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:24

lor1_1984 schreef:
NadjaThaBest schreef:

Tuurlijk wel, als het erfelijk is, zit het in de genen.
Een man kan ook het gen voor borstkanker meedragen en het op die manier overdragen op zijn dochters.

Sterker nog, met het BRCA2 gen (waar het bij TS ook om gaat) is er een best wel vergrootte kans dat haar vader als man borstkanker zou kunnen krijgen.
MOet ik wel heel eerlijk zeggen dat het in de onbelaste samenleving een minimaal kleine kans is, en met dat gen dus nog steeds een erg kleine kans, maar de kans is er wel degelijk!

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:57

eum het is soms wel erfelijk ja.

mijn boma heeft eerst borstkanker gehad en daarna gestorven van een ander soort kanker.
ik ga vanaf nu beginne om zeker ene keer per jaar men borsten laten controleren.
een nicht van men mama (familie) is ook gestorven aan kanker.

het komt zovaak voor hé.
ik wil later ook bij de huisdokter gaan kijken hoeveel kans ik heb.maar ik durf het niet denk ik.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:02

Ik heb inderdaad ook gehoord dat het erfelijk is.
Bij mij in de familie hebben 2 tantes en 1 nicht (allen van mijn vaders kant) borstkanker gehad, vandaar dat ik het wel eens met mijn moeder over de erfelijkheid daarvan heb gehad, omdat ik natuurlijk ná mijn tantes kom en op dezelfde lijn lig met mijn nicht. De tantes zijn ook directe zussen van mijn vader, dus geen aangetrouwde tantes.
Ik weet zelf niet zo goed of ik me moet laten testen, of dat ik me wíl laten testen. Ik denk dat ik er best bang voor ben, maar er niet aan wil geloven. Zoals hier al gezegd werd moet je jezelf sowieso goed in de gaten houden.