Scoliose op 20 jarige leeftijd ontdekt..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandje

Scoliose op 20 jarige leeftijd ontdekt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 09:34

Hallo iedereen,

Ik heb al jarenlang rugklachten (en nog wel meer klachten, maar die laat ik ff buiten beschouwing) en ben daar ook al vaak voor bij de huisarts geweest. Deze negeerde mijn klachten of schoof het af op mijn spastische darm. Nu heb ik gisteren in een privékliniek op eigen kosten een scan laten maken, omdat ik echt gek werd van de rugpijn en nu wel eens wilde weten waar dat vandaan kan komen. Ik kreeg dezelfde dag de uitslag nog, dus dat was wel fijn. Maar nu blijkt dus dat ik scoliose heb in mijn rug. En omdat ik nu 20 ben is dat niet erg fijn om te horen, want het blijkt dat je dat alleen kan corrigeren als je nog in de groei bent. De arts daar zei dat ik met veel en hard werken bij de fysiotherapeut de pijn wel wat kan verminderen, maar dat de pijn waarschijnlijk nooit meer helemaal weggaat. De scheefstand zal sowieso wel blijven denkt hij, omdat ik al uitgegroeid ben.
Ook heb ik een behoorlijk verhoogde kans op versleten ruggewervels op vroegere leeftijd.
Ik baal daar dus best wel van. Ik ga dit ook zeker aankaarten bij mijn huisarts, als hij op mijn 15e (toen de klachten begonnen) gewoon serieus onderzoek had laten doen dan was er misschien nog wat aan te doen geweest. Ik ga in elk geval alles op alles zetten om de klachten te verminderen, voor zover dat nog kan. Maar nu is mijn vraag aan jullie eigenlijk of er iemand tips of ervaring heeft?
Zijn er hier nog meer mensen die scoliose hebben en dat pas te horen kregen toen ze al uitgegroeid waren en wat is er aan gedaan?
Ik ben echt benieuwd, want vreselijke rugpijn voor de rest van mijn leven zie ik niet echt zitten uiteraard.

doom

Re: Scoliose op 20 jarige leeftijd ontdekt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:36

kijk eens op http://www.gezondheidscentrumplato.nl
of stuur of eens een mail misschien dat wij wel wat voor je kunnen doen Knipoog
Wij hebben een chiropractor en fysiotherapeuten.
Kom ook vaak scoliose hier tegen.
Alleen het hangt er van af hoe erg de klacht is of het wat te verlichten/behandelen is.
IK zou zeggen neem een contact op met ons voor je vragen.
beste zou je kunnen bellen of mailen van maandag tot donderdag
succes Ach gut

edit hier de link van onze site met info over scoliose
http://www.gezondheidscentrumplato.nl/index.php?id=7429

Amandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 12:59

Bedankt voor de tip! Het centrum is wat ver van mijn woonplaats vandaan, maar ik zal zeker eens informeren. Wie weet kunnen ze daar inderdaad wel wat voor me doen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:02

Amandje schreef:
Bedankt voor de tip! Het centrum is wat ver van mijn woonplaats vandaan, maar ik zal zeker eens informeren. Wie weet kunnen ze daar inderdaad wel wat voor me doen.

je heb meerdere chiropractoren door het land heen !
we hebben toch vaak wel positieve reacties over de behandeling! hangt gewoon helemaal er van hoe erg de klacht is Knipoog

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:06

ik weet neit waar je woont maar er zit er ook 1 in scheveningen!

Amandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 20:56

Daar woon ik ook niet echt in de buurt, maar dat geeft niet. Een chiropractor moet ik op zich bij mij in de buurt best wel kunnen vinden denk ik.

Is er verder nog iemand die ook pas te horen heeft gekregen dat je scoliose hebt als je al uitgegroeid bent? Ben namelijk benieuwd naar ervaringen daarmee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:06

roermond zit er ook 1, ga dr ook regelmatig naartoe
en idd echt *** als je al jaren aangeeft last te hebben en niet serieus op ingegaan word.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:36

het klinkt misschien allemaal ook wel heftiger dan het allemaal is.
scoliose komt vaak voor.
in meer en mindere mate natuurlijk.
in de pubertijd heeft iedereen scoliose,bij mensen groeien namelijk om en om,(linker en rechterkant)
met wat mazzel trekt dit van zelf bij,of anders word het gecorrigeerd met en corset.
maar daar heb jij nu niks meer aan,dat is te laat.
ikzelf heb er ook last van,zorgen dat je rugspieren sterk worden/blijven,dat scheelt veel.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:18

Mijn scoliose is ontdekt op mn 10e. Toen was er nog weinig aan de hand. Ik had een bocht van 20 graden, en na een jaar fysio is de behandeling stopgezet. Op mijn 15e kreeg ik weer veel last, toen bleek de bocht verergerd tot 40 graden. Na weer een jaar fysio was de bocht stabiel, en had ik weinig klachten. Tot mijn 21e ben ik ook niet meer onder controle geweest en had ik weinig last. Daarna kreeg ik weer veel klachten, en begin dit jaar (ben nu 23) bleek dat de grootste bocht was toegenomen tot 50 graden. Deze is 2 weken geleden gecorrigeerd. Hierbij zijn 4 wervels aan elkaar gezet, waardoor de bocht gecorrigeerd is en mijn rug weer bijna helemaal recht is. Dit is een mogelijkheid, die de artsen echt wel zullen doen als je slijtage krijgt. Dat was bij mij ook het geval. Is het nog niet zover, dan kan je met fysio en veel sporten je spieren trainen. Dat helpt enorm tegen de pijn!! Verder zou ik je aanraden onder controle te blijven, zodat ingegrepen kan worden als dat nodig is. Ik kan je vertellen dat een correctie geen pretje is, en ook geen garantie dat je helemaal van de pijn afkomt. Je kan beter met fysio en sport zorgen dat het niet zo ver komt, voor zover je dat zelf in de hand hebt Knipoog

Hoeveel graden is je grootste bocht eigenlijk, en waar zit deze? Bij mij was de onderbocht het grootst. Ik ben nu vastgezet van de 12e borstwervel tot en met de 3e lendenwervel.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:44

Bij mij is het ook dit jaar ontdekt en ik ben ook 20.
Ik heb cesartherapie om mn spieren in mn rug sterk te krijgen en te houden.

Amandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 21:20

Ik weet eigenlijk niet precies hoeveel graden mijn bocht is Bloos
Het is vastgesteld in Duitsland, het schriftelijke verslag daarvan is nog naar mij onderweg, ik ga er vanuit dat het daar in zal staan. Het is in elk geval zo dat er in het bovendeel van mijn rug (stukje onder de halswervels een bocht zit die er dus niet hoort en dat het onderste deel van mijn rug dat een beetje in een kromming naar boven hoort te lopen vanaf je stuitje bij mij bijna geheel recht is.
Van de bocht in mijn bovenrug heb ik voor zover ik voel geen klachten. In mijn onderrug heb ik wel heel veel pijn, omdat mijn ruggegraat daar te recht is staat er teveel spanning op.
Ik ga nu starten met fysio of oefentherapie (even kijken wat mijn arts aanraadt) en ik ga even informeren wat voor sport ik zelf kan gaan doen om het te verbeteren. Ook ga ik misschien binnenkort wel naar een chiropractor maar daar moet ik nog wel over nadenken, het lijkt me wel eng.
Ik heb dan echt een beeld van iemand die je vreselijk hardhandig gaat kraken Bloos
Maargoed, als het helpt dan moet het maar toch?
In elk geval bedankt voor de reacties tot nu toe!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:08

Citaat:
Ook ga ik misschien binnenkort wel naar een chiropractor maar daar moet ik nog wel over nadenken, het lijkt me wel eng.
Ik heb dan echt een beeld van iemand die je vreselijk hardhandig gaat kraken Bloos
Maargoed, als het helpt dan moet het maar toch?
In elk geval bedankt voor de reacties tot nu toe!

dit is dus absoluut niet waar ! Knipoog
Maar dat geeft niet een hoop mensen denken zo Omdat een chiropractor de naam *kraker* heeft gekregen.
zelf zijn ze ook niet blij met deze benaming omdat je hierdoor idd wat angstige mensen die echt behandeld moeten worden op kan lopen, en hierdoor dus ook gewoon niet komen.
het gene wat je hoort kraken is het lucht wat tussen je wervels uit schiet als de chiropractor je in een bepaalde stand plaatst.
Ik kan je voor 100% zweren dat de behandeling zelf geen zeer doet.
zelf vind ik het alleen niet lekker omdat ik echt niet van masseren houd en een chiropractor grof moet masseren! Knipoog

Het enige wat je wel kan krijgen is de dagen er na het gevoel hebben alsof je een blauwe plek heb. die zit er niet alleen omdat je lichaam moet wennen aan een andere stand krijg je dit idee dit kan je verhelpen door te met ijs te gaan werken Knipoog
Hoe meer behandelingen je heb gehad hoe meer je lichaam er aan went en hoe minder je dus dat blauwe plek idee krijgt Knipoog

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:34

Ik heb een scoliose sinds mijn 15/16de meen ik me te herinneren. Bij mij is dat nooit gecorrigeerd en de pijn wordt met de dag erger (Daarnaast nog vele andere dingen, maar de scoliose veroorzaakt sowieso al pijn).

Mij hebben ze in iedergeval nooit echt kunnen helpen van uit het ziekenhuis. Jaren lang diverse soorten therapie en behandelingen gehad, maar niets hielp.
Uiteindelijk kreeg mijn vader van een collega te horen dat hij enorm baat had bij een medisch orthomanueel centrum. Dus wij de website opzoeken, gebeld en meteen een afspraak gemaakt.

Wat die meneer doet is eigenlijk heel simpel. Hij laat je één keer in de paar weken komen voor een behandeling. Als je daar bent tekent hij eerst je rug af, zo kan hij precies zien waar je niet recht bent. Vervolgens mag je in allerlei maffe houdingen gaan liggen en duwt hij met de hand (of anders met een klein hamertje) de wervels per streek weer recht. De ene keer nam hij bij mij de onderrug en bekken. De andere keer tussen de schouders. En weer een andere keer de nek.
Na een aantal behandelingen stond ik recht voor zo ver hij mij kon helpen en ik heb ook een periode beduidend minder pijn gehad.

Wellicht is dit voor jou dan ook een optie?
Proberen kan in iedergeval geen kwaad.

http://www.mocm.nl/ ik ben behandeld door dhr. de Bot.
Ik weet niet of dit voor jou in de omgeving ligt, maar anders is er vast bij jou in de regio een praktijk. Lachen

Succes hoor!

[edit] Mag er trouwens ook bij vermelden dat mijn oma, die ook al jaren op diverse plekken pijn heeft (oa hernia gehad) ook behandeld wordt nu en er ook erg tevreden mee is. Lachen

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:13

Raar dat die scoliose hier in NL er nooit uitgehaald is. Deze kan je namelijk met een beetje redelijk onderzoeken er zo uit pikken, hiervoor heb je geen scan nodig.
Mijn advies, zoek een goede fysio die je kan helpen bij het versterken van je rugspieren en het aanleren van een juiste houding. En evt wat hierboven genoemd is, een medisch orthomanueel centrum.