Nieuwe School, Stress, Ziek, Geen eetlust......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ezmee

Nieuwe School, Stress, Ziek, Geen eetlust......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:31

Ik heb me ingeschreven op een nieuwe school. Ik moet daarvoor eers een half uur met de bus of met de fiets.
Dan moet ik nog 10 tot 15 minuten met de trein en dan 5 minuten lopen.

Het gedoe begon bij de introductie week. We hadden sportdag. Ik kende niemand, ik heb de hele morgen staan huilen. Ik heb geen hap eten op. Pas toen ik om 17.00 thuis was weer wel.
De dag erna 2 dagen op kamp, 1 nachtje over. Ik heb weer de hele morgen staan huilen. Wer geen hap door m'n keel. Alles kwam er gelijk weer uit. Ik dacht ik stop ermee. Ik wil niets meer, ik wil naar huis. Geen opleiding meer.

Ik heb vreselije last van Heimwee. Ik ben thuis niet weg te slaan. Ik schaam me daar heel erg voor. Dus ik sliep thuis die en nacht van kamp thuis. Ik was er kotsmisselijk van, echt ziek gewoon

Nu heb ik mijn 1e dag van m'n opleiding gehad, en vanmorgen heb ik wederom weer een hele morgen staan huilen. Als ik er eenmaal ben dan valt alles mee. De opstap om van huis weg te gaan is voor mij erg groot. Ik elk moment heel hard lachen en dan heel hard huilen.

Mensen waar heb ik last van. Ik durf niet eens op de fiets of met de bus naar het station. Dat is toch een regelrechte ramp.

Kan iemand mij helpen? Iemand waarbij ik mijn hart kan luchten. Een speciaal persoon die je kan helpen.

Heeft er iemand tips voor mij.

Tatiane

Re: Nieuwe School, Stress, Ziek, Geen eetlust......

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:57

En heb je zelf een idee waarom het zo moeilijk gaat? Ben je zenuwachtig omdat je er niemand kent? Of ben je bang voor iets? Of is het omdat je thuis niet weg wil?

Je moet echt bij jezelf eens gaan zoeken waarom het zo een probleem is, en dan eerst die reden gaan aanpakken. Je zegt dat je zo een last hebt van heimwee, dat je niet van huis weg wil, zoek eens uit waarom dat zo is. En wanneer steekt die heimwee de kop op, en wanneer niet? Net hetzelfde met het feit dat je er niemand kent... Zoek eens voor jezelf uit waarom dat voor jou zo een probleem is. Ben je bang dat je moeilijk contacten kan leggen? Dat je niet in de groep past? En waarom ben je daar bang voor? Alles kan veel duidelijker worden als je juist weet waar de problemen zitten, en je kan specifieke problemen ook gaan aanpakken.

Makkelijk gezegt (en héél moeilijk gedaan), stel jezelf open voor nieuwe dingen en ga erheen met de gedachte "oke, we gaan er gewoon het beste van maken". Neem rustig een mp3-speler met je favoriete vrolijke liedjes en een goed boek mee, en ontspan..

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:23

Waaroor ben je precies bang? Bang om er alleen voor te staan, bang om de vertrouwde omgeving te verlaten en niet makkelijk snel terug naar huis te kunnen of bijvoorbeeld bang om niet aardig gevonden te worden?

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:37

Als eerst hoe oud ben je? Als je jonger is een nieuwe school stuk enger dan als je bv nu naar heb hbo/mbo etc zou gaan.
Ik snap dat je de eerste dag wel in huilen uit kon barsten, zou ik ook zo kunnen doen. Door de stress kon je waarschijnlijk niet eten, altans dat heb ik ook altijd. Zo gauw er stress is eet ik niet meer, en wat er tegen doen? Helemaal niks
Wat ik uit je verhaal kan halen zijn veel oorzaken, heimwee is een geacepteerd probleem tegenwoordig en kan veel aan gedaan worden Ja je kan bijvoorbeeld eens langs je huisarts om daar naar te informeren. Ook groeien veel mensen erover heen.
Het niet eten en misselijk zijn wijst denk ik op de nieuwe siteutie die "eng" is waar je lichaamelijk op reageert. Daar kun je bijvoorbeeld rustgevende middelen voor nemen zoals homaptische producten of valiraan (? Clown schrijf je het zo?) die je kunnen helpen wat rustiger te worden.
Je moet zoals je schrijft eerst even de drempel over, begrijpelijk indien je eerste dagen niet z'on succes waren. Ik neem aan dat steeds minder erg wordt als je beetje de omgeving etc gaat leren kennen.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:44

Ezmee schreef:
De opstap om van huis weg te gaan is voor mij erg groot.

dit ken ik wel.. ik ben net nieuw begonnen op mijn (allereerste échte) baan... heb nu de eerste week gehad, ging ook prima... maar iedere morgen ga ik er met tegenzin heen. ben ik er, dan gaat het super, hartstikke leuk! maar iedere morgen.. zucht.. gelukkig is het bij mij niet zo erg als bij jou, ik probeer er niet te veel aan te denken, en ga in een halve slaaproes naar mijn werk.

ik denk dat het komt doordat alles nieuw is, en nog niet vertrouwd. en het enige wat je eraan kunt doen, lijkt mij, is proberen het gevoel te negeren, en denken aan de leuke dingen aan je nieuwe opleiding. denk aan wat de dag ervoor zo leuk was. probeer jezelf enthousiast te krijgen...

verder zou ik ook niets weten..
heel veel succes ermee! Ach gut

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:47

Ik heb je een pb gestuurd Lachen

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 01:03

Ik weet exact welk gevoel je bedoelt. Ik heb het een heel schooljaar lang gehad, elke morgen. Tussen mij en mijn klas klikt het niet echt meer, maar ik heb geen extreme problemen. Eens op school viel alles dus ook mee. Maar elke morgen dat verschrikkelijk misselijk, angstig en gestrest gevoel. Ik ben nu al bang voor de eerste schooldag. Heb kalmeerpilletjes op basis van kruiden gekocht... Misschien helpen die (Valeriaan dacht ik...)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 01:38

Ga je naar het GroenCollege?
Daar zitten nog wel meer bokkers, misschien dat je contact met hun kunt leggen?