Gescheurde kniebanden, wie heeft dat ook (gehad)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Gescheurde kniebanden, wie heeft dat ook (gehad)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 19:38

31 augustus dit jaar ben ik in Oostenrijk gevallen tijdens het mountainbiken en daarbij draaide mijn onderbeen om. Ik kon mijn onderbeen (van knie tot tenen) ook niet meer bewegen en we zijn dan ook meteen naar het ziekenhuis geweest. Daar zijn foto's gemaakt en heeft een dokter ook nog gevoeld, gedraaid en getrokken (auw!). Er zat zeer tot zeer veel speling in die knie, maar ik moest in Nederland maar voor verder 'onderzoek'. Ik kreeg wel een pijnstillende zalf opgesmeerd, een brace van lies tot enkel, krukken, een injectie tegen trombose en een waslijst van medicijnen (pijnstillend en nog meer injecties tegen trombose). Omdat ik erg veel pijn had, érg veel, zijn we eerder naar huis gegaan. Een paar uur na thuiskomst konden we meteen naar de huisarts die mij doorverwees naar het ziekenhuis voor een MRI scan. Maandag 6 augustus kon ik daar terecht, toen was het dus al bijna een week geleden gebeurd. Er hebben 3 dokters naar gekeken, even overlegd (die scan hoefde uiteindelijk niet meer) en hingen mij toen een heel verhaal over 'de knie' op. Uiteindelijk kwam het erop neer dat mijn binnenste kniebanden sowieso gescheurd zijn. Ik moest de brace af te laten, proberen mijn knie te gaan buigen en langzaam beginnen met fietsen. De klachten zouden binnen 8 weken voor 80% verdwenen moeten zijn en zoniet gaan ze alsnog een MRI doen om te kijken of ook de meniscus niet kapot is. Inmiddels is het alweer 4 weken geleden en ik heb nog net zoveel pijn als de eerste dagen. Buigen gaat moeilijk en fietsen is een hel (maar ik moet, anders kom ik niet op school). Hier in huis probeer ik af en toe wat stapjes zonder krukken te zetten, maar voor de lange afstanden (> 100m) gaat het echt niet zonder. Het is heel pijnlijk, bij iedere beweging voelt het alsof de hele knie aan gort is en nouja... ik móet er doorheen, maar fijn is het niet.

Nou vertel ik dit niet om interessant te doen, maar ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die ook zoiets hebben (gehad) en hoe jullie herstel is verlopen. In het ziekenhuis heb ik imo te weinig informatie gekregen over het herstel (ze hebben niks gezegd over eventuele therapie enzo?) en in mijn omgeving ken ik ook niemand die ik hierover kan raadplegen, vandaar mijn vraag. Knipoog

JulienSVU

Re: Gescheurde kniebanden, wie heeft dat ook (gehad)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:36

Ik, en heb het nog steeds Knipoog door een ski ongeluk. Ik zou in Oostenrijk worden geopereerd.. maar ik dacht doe dat maar in NL! Dus ik met de gipsvlucht naar NL.. kom ik aan bij het ziekenhuis.. opereren ze hier niet daarvoor! Maanden lang bij de fisio gelopen om mijn bovenbeen aan te sterken.. Ik heb eerste week nog wel een brees om gehad en ik liep met krukken.. maar echt lang heb ik er geen pijn aan gehad.. ik denk 1 week echt pijn en daarna werd het steeds beter..

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:41

Ik heb wel met een scooter ongeluk mijn voorstekruisband afgescheurd, (helemaal) Ik heb toen ook even met pijn gelopen (krukken lopen kon ik toen niet want had mijn vingger ook gebroken dus liep met gips) Daarna ging het beter en kon ik rustig zonder kruisband verderlopen. Ik kon allen de zeiwaartsebeweging niet meer maken
Ik heb een hele tijd bij de fysio gelopen, en ben 10 mei 2006 geopereerd. Daarbij heb ik een nieuwe voorstekruisband gekregen (i.v.m sporten moets ik een nieuwe hebben) Daarna heb k 4 weken op krukken moeten lopen en daaran 9 maand bij de fysio.

Verder heb k nu nog wel last van mijn knie maar dat is niet vna de kruisband die voel ik niet meer

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:54

Ik heb drie keer mijn binnenste kniebanden ingescheurd gehad Ene knie twee keer de andere 1 keer.
Alle drie de keren bij het trappen van een balletje ( is ook geen sport voor mij Vork ).
Ik neem aan dat jouw banden zijn ingescheurd en niet afgescheurd?
De eerste keer, was ook de ergste keer, kreeg ik 4 weken gips. Daarna ben ik op eigen initiatief naar een therapeut gegaan die mij oefeningen gaf en dat in de gaten hield. De tweede keer kreeg ik een paar weken tape, daarna weer hetzelfde verhaal. De laatste keer was het minst heftigst kreeg ik na eerste bezoek aan de EHBO een drukverband. een paar dagen later zou ik me moeten melden in het ziekenhuis voor tape. Heb dat niet gedaan maar ben in samewerking met diezelfde therapeut gelijk aan de gang gegaan. Heb wel de eerste week op krukken gelopen. Wat betreft het behandelen hiervan is er wel wat veranderd. De eerste keer zo'n 15 jaar terug was het nog strak in het gips. Daarna werd het al korter in het tape en zo snel mogelijk bewegen. Die laatste keer, vijf jaar terug, heb ik daar ook bewust voor gekozen omdat door fixatie je spieren zo verslappen dat het des te langer duurt daarna.

Als ik jouw was zou ik een goede therapeut zoeken. Als het een goede is kunnen die ook precies voelen wat en waar er trauma is in de knie en het behandelplan daar op aanpassen.

Ik wens je veel succes en sterkte. En ja dat fietsen deed bij mij in het begin ook verrekte pijn

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:26

Ik heb een voorste kruisband afgescheurt en met een paar dagen liep ik weer zonder krukken.
Bij mij viel de pijn reuze mee, ik heb er sowieso relatief weinig pijn aan gehad, ook de eerste dagen niet. Ik liep toen wel op krukken maar dat was om te voorkomen dat ik door mijn knie zou zwikken, niet omdat de pijn ondraaglijk was.

Ik heb wel een ander ongeluk gehad waarbij ik heel lang last heb gehad van een been dus kan mij goed voorstellen dat je het nu wel zat bent, toendertijd ging het bij mij na een week of 6 opeens heel hard vooruit. Met 2 maanden zat ik uiteindelijk ook weer te paard. Dat had ik na de eerste maand niet verwacht, gewoon moed houden dus!

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:27

ik heb het gehad toen ik 11 was , lang in het gips gelegen en het blijft voor altijd oppassen , ik krijg er snel last van

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:34

Ik heb een jaar of 12 geleden mijn kruisbanden gescheurd (helemaal door), heb toen meteen een kijkoperatie gekregen en een jaar daarna de echte operatie waarbij ze een stuk van je knieband er inzetten als kruisband.
Dat jaar zonder kruisband was een ramp, constant pijn en door de knie schieten.
Toen ik eenmaal geopereerd was was ik binnen 2 mnd weer goed opgeknapt en kon vrijwel alles weer.
Een scheurtje in de knieband zal ook wel een ruime tijd nodig hebben om te kunnen helen...mij lijkt wel dat deze knie dan altijd een zwakke plek blijft.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:32

Ik heb ook geen kruisbanden meer alleen bij mij hebben ze nooit een operatie o.i.d. uitgevoerd.. maandenlang bij de fisio gelopen.. maar nog steeds zou ik er niet mee kunnen skieen o.i.d. blijft een behoorlijk zwak punt..
Mijn banden waren als een soort elastiekjes in elkaar gekrompen en konden niet meer aan elkaar had de arts het over.. pff

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 14:22

Sorry voor de schup. Bedankt iig voor de reacties. Lachen

COSMIC77: Ze zijn inderdaad ingescheurd, maar ik heb geen idee tot hoever. Ik ben wel van plan om fysio te gaan doen. Dat is me bij mijn gescheurde enkelbanden eigenlijk heel goed bevallen. Lachen

Ik had nog een vraagje Haha! Na hoe lang zijn jullie weer gaan sporten (paardrijden, hardlopen..)?

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:30

Heb ook mijn kruisbanden en meniscus gescheurd gehad. Kon na een paar dagen weer lopen. Maar... mijn knie schoot daarna vaak op slot, gewoon als ik een kleine misstap maakte, oid. Heb daar een jaar mee gesukkeld en de laatste 2 maanden had ik het iedere dag wel een paar keer. Ze hebben het geopereerd en er zitten nu pezen ipv banden.
Heb er nu geen last meer van gelukkig.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:40

Ik heb al zo'n vijftien jaar nieuwe knie- en kruisbanden gekregen, nadat ik door mijn onstuimige verzorgpaard (was mijn tweede bezoek Haha! ) omver gesprongen werd.
Bij mij was ongeveer alles kapot in mijn knie en ik ben de volgende ochtend met spoed geopereerd.
Ik heb destijds zo'n twee weken in het ziekenhuis gelegen, een dikke drie maanden hele been en voet in het gips en daarna een lange tijd revalideren.
Ik moest eigenlijk nog een tweede operatie (dacht het niet: je laat me niet een jaar ongeveer niet laten lopen en niet rijden en vertelt dan dat je nog eens opnieuw gaat beginnen; had je het maar in één keer goed moeten doen Duivel ). Ik was destijds nog jong (16) en nog soepel en hard voor mezelf, moet er nu echt niet aan denken. Volgens de orthopeed zou hij me al snel alweer zien, maar het gaat al vijftien jaar "goed". Ik ben blij dat ik niet nog eens onder het mes ben gegaan.
Ik heb wel weinig gevoel in mijn knie (kapotte zenuwen) en ik kan sinds kort pas weer redelijk goed buigen e.d. (waarschijnlijk is één en ander uitgelebberd en aan vervanging toe Bloos ).
Ik kan er goed mee leven, al moet ik zeggen dat ik er wel voorzichtig mee ben, ik durf niet meer te skieën, trampolinespringen of iets dergelijks (dan is het niet of ik naast mijn knie spring Haha! ).

Heel veel sterkte met revalideren!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 18:18

Iehhh, wat een verhaal avaluna! Bloos!

Ik ben gisteren naar een andere huisarts geweest (mijn eigen huisarts is op vakantie), omdat ik in principe over 3 weken op controle zou moeten bij de orthopeed. Hij dacht toch wel aan meniscusletsel, omdat ik een draaitrauma heb ofzo. Clown Maar ik laat morgen even opnieuw rontgenfoto's maken en woensdagochtend kan ik al bij de ortopeet terecht en dan maar kijken wat ze er mee gaan doen (misschien toch een MRI-scan of kijkoperatie?).

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:48

@Ymke; vervelend. Ik kan me idd ook nog herinneren dat ze met je knie draaien (mijn onderbeen zat nogal los, toendertijd Haha! ) Ik hoop in ieder geval dat het meevalt voor je en dat ze er gauw wat aan kunnen doen. Succes alvast!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:12

Ik heb ook een gescheurde kruisband gehad. Ik heb vanuit mijn hamstring een nieuwe gekregen en het gaat goed. Ik kan alles weer, maar de revalidatie was geen pretje. Ik heb veel pijn gehad, omdat ik mijn knie niet kon buigen. Dit is door de fysio met een beetje kracht op gang geholpen.
De chirurg die mij behandelde had het niet zo op foto's en MRI. Hij was van mening dat je het beste in de knie kon kijken, dan zie wat de problemen zijn. Op foto's en MRI was het volgens hem altijd nog steeds moeilijk om een goed beeld te krijgen...

Veel beterschap...