Vaccinatie tegen baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fietspomp

Vaccinatie tegen baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 20:59

Wie o wie heeft hier ervaring mee?

Ik kreeg vandaag een brief met 2 folders. Hier stond in dat ik me kon laten vaccineren tegen baarmoederhalskanker. Mijn eerste gedachten was: "Doen!" Maar het wordt niet vergoed bij de meeste zorgverzekeraars. Je moet 3 prikken in een half jaar. En per spuit kost het 125 euro. Scheve mond

Dat van die vaccins is er pas net trouwens. Ik vroeg me af wie er nog meer zo'n brief hadden gehad en of er mensen zijn die het ook gaan/willen doen? Lachen

RelarDevi

Re: Vaccinatie tegen baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:01

Als ik goed heb begrepen mag je nog geen sex hebben gehad.
Nou dan kan ik al niet meer. Ik zou het zelf iig niet doen..
(en ik heb ook geen brief gehad Lachen )

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:01

Dat zou voor veel in nederland dan tegenvallen MoonClhoe.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:02

Volgens mij was er laatst ook al een topic over, deze spuit kan je toch alleen halen al je aanbepaalde voorwaarden voldoet?
Tussen bepaalde leeftijden( geloof 16 en 25??)
Je mag nog geen sex gehad hebben
en er was nog iets........

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:02

maartje_h schreef:
Volgens mij was er laatst ook al een topic over, deze spuit kan je toch alleen halen al je aanbepaalde voorwaarden voldoet?
Tussen bepaalde leeftijden( geloof 16 en 25??)
Je mag nog geen sex gehad hebben
en er was nog iets........

Ja al twee

De gevaren op lange termijn zijn niet bekend, het helpt niet tegen alle argentia
En dat is het zowat Lachen

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:03

De brief dacht ik niet gehad. Maar mijn moeder wil liever wel dat mijn zus en ik zo;n spuitje krijgen Lachen Maar ik heb er geen ervaring mee.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:04

Het is nog te kort om echt ervaring te hebben, of je moet een spuit zien als ervaring Lachen
Het kost zoveel omdat het te snel op de markt is gekomen, en zie met vorige post Lachen

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 21:06

Hm. Ik zou aan een kant wel zoiets willen. Maar stel dat het slecht is op langer termijn? Scheve mond

Ik heb die brief gekregen omdat mijn leeftijd geschikt was ofzo. Knipoog

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:08

Nou ik moet zeggen, dat ik het wle fijn had gevonden als ik dat had kunnen krijgen, het is wel 125 per spuit( dus 375 ) in totaal.. maar als je daaromee baarmoederhalskanker uitsluit , er zijn natuurlijk zoveelmeer kankers.. maar het is toch fijn om zoiets uit te sluiten, paar mensen in mijn omgevingen hebben/temaken gehad met kanker, en het is zo'n rotziekte.. op dit moment heeft de vader van mijn beste vriendin ook kanker,( 2e x al geloof ik.. ) en het gaat nu echt heel slecht, en ik weet zeker als dat verkomen had kunnen worden met 375 euro.... tsjaa waarom niet! ?
denk dat iedereen er dan wel voro zou tekenen, majaa ik heb er niets van gehoord en heb ook al seks gehad dus voor mij zal het sowiso niet doorgaan,

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:10

ik ga hem laten zetten , je krijgt 3 spuiten 1 , een maand later nog 1 en 2 maand later' nog 1

ik ben 16 en nog geen sex gehad

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:11

waarom mag je dan eigenlijk geen seks hebben gehad..

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:12

Mijn dochter heeft de entingen alle drie al achter de rug. Het wordt in een spier in de arm of het been ingespoten. De tweede enting 2 maanden na de eerste en de laatste 4 maanden later.

Kosten ongeveer 130 euro per spuit en dit wordt niet vergoed door de verzekering. Sluit inderdaad niet alle vormen van baarmoederhalskanker uit maar wel de vorm die wordt verorzaakt door het HPV virus (is een wrattenvirus)

Er is goed onderzoek naar gedaan vooral in het buitenland is er al meer ervaring mee.

lesilla

Het is zeventig procent maar, er zijn ook andere die dit veroorzaken. Je moet gewoon geluk hebben, hoe bizar dat het ook klinkt.

Kritische stemmen
Maar er zijn kritische stemmen. Eerder al stelde dokter Herman Moeremans van het Syndicaat Vlaamse Huisartsen (SVH) dat, puur wetenschappelijk bekeken, het plaatje niet helemaal klopt. "Van de beschikbare vaccins zijn onderzoeksgegevens bekend tot vijf à tien jaar na de toediening. Het is dus misschien voorbarig om nu al een verhaal te vertellen over levenslange bescherming

Dokter Peter Van Eyken van het Ziekenhuis Oost-Limburg begrijpt niet dat er zo weinig vragen worden gesteld bij de vaccinatieplannen. Als anatoom-patholoog houdt hij zich dagelijks bezig met het onderzoek van preventieve baarmoederhalsuitstrijkjes.

de HPV-vaccinatie deze kanker daadwerkelijk zal voorkomen, moet nog bewezen worden. Er gaan minstens tien jaar overheen tussen de HPV-infectie en het ontstaan van kanker. Tot nu toe is alleen bewezen dat het vaccin de vermoedelijke voorloperletsels zou voorkomen. Om zeker te zijn of vaccinatie het beoogde effect zal bereiken, is dus veel meer tijd nodig. Het is in elk geval misleidend om te spreken van een 'vaccin tegen baarmoederhalskanker'."
Volgens dokter Van Eyken is het ook economisch onverantwoord om zoveel gemeenschapsgeld te investeren in een campagne waarvan het effect twijfelachtig is. "Enerzijds gaat de overheid het uitstrijkje, dat 18,89 euro kost, nog maar om de twee of zelfs drie jaar terugbetalen. Anderzijds zou ze wel een vaccinatie willen financieren die 412 euro per stuk kost. Dat is de prijs van 20 uitstrijkjes! Men zou beter investeren in die groepen vrouwen, uit zwakkere sociale milieus, die zich nooit preventief laten onderzoeken en bij wie baarmoederhalskanker relatief het meest voorkomt. Bovendien sporen deze uitstrijkjes ook letsels op veroorzaakt door HPV-types waartegen het vaccin niet beschermt."

_pauline_

Volgens mij in verband met infecties, die je misschien al op had kunnen lopen? maar hang me er niet aan op
Laatst bijgewerkt door _pauline_ op 24-08-07 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:13

Omdat stoffen die baarmoederhalskanker veroorzaken in smegma zitten in de piemel.. Dus ja dan ben je al 'besmet'.
Dat is iig wat ik heb begrepen/onthouden Nagelbijten / Gniffelen

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 21:13

Ik heb zelf ook genoeg mensen om mij heen gehad met famillie/vrienden met kanker. En ben er zelf ook mensen aan verloren dus ik weet wel wat voor rot ziekte het is. Ik zou het zo doen. Maar ik wel weten of het in de toekomst niet weer gevaarlijk blijkt te zijn ofzo. (Aangezien Katiavl zij dat er nog niet veel over bekend was.. Knipoog)

Alhoewel ik niet denk dat het zo ernstig zou zijn. Maargoed je weet nooit.

Ik heb trouwens een leerares gehad met baarmoederhalskanker, bij haar hebben ze de baarmoeder weg gehaald.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:14

chinou schreef:
Mijn dochter heeft de entingen alle drie al achter de rug. Het wordt in een spier in de arm of het been ingespoten. De tweede enting 2 maanden na de eerste en de laatste 4 maanden later.

Kosten ongeveer 130 euro per spuit en dit wordt niet vergoed door de verzekering. Sluit inderdaad niet alle vormen van baarmoederhalskanker uit maar wel de vorm die wordt verorzaakt door het HPV virus (is een wrattenvirus)

Er is goed onderzoek naar gedaan vooral in het buitenland is er al meer ervaring mee.

Zelfs dat niet helemaal, en goed onderzoek ook niet hoor anders zouden er niet zoveel wetenschappers roepen Knipoog
Laat staan geen gegevens hebben Lachen

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:15

De reden dat je geen sex mag hebben gehad is dat bijna iedereen besmet is met een van de virussoorten. Alleen veroorzaakt het niet bij iedereen ok daadwerkelijk baarmoederhalskanker.
Het is ook ABSOLUUT geen vrijbrief om maar je gang te gaan en er wordt zelfs geadviseerd om evengoed vanaf dat iemand sexueel actief wordt 5 jaarlijks een uitstrijkje te laten maken.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:16

nou lekker is dat adn Tong uitsteken dus we moeten allemaal maar geen seks hebben, om geen baarmoederhalskanker te krijgen Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:16

DarkDreamer schreef:
Ik heb zelf ook genoeg mensen om mij heen gehad met famillie/vrienden met kanker. En ben er zelf ook mensen aan verloren dus ik weet wel wat voor rot ziekte het is. Ik zou het zo doen. Maar ik wel weten of het in de toekomst niet weer gevaarlijk blijkt te zijn ofzo. (Aangezien Katiavl zij dat er nog niet veel over bekend was.. Knipoog)

Alhoewel ik niet denk dat het zo ernstig zou zijn. Maargoed je weet nooit.

Ik heb trouwens een leerares gehad met baarmoederhalskanker, bij haar hebben ze de baarmoeder weg gehaald.

Dat kan je inderdaad niet weten, je moet gewoon doen wat je hartje zegt.
Maar toch vind ik persoonlijk dat de negatieve kant (zit trouwens in alles) ook buiten mag komen. Lachen
En dat gebeurt vaak niet, je moet er helemaal geen rekening mee houden he. Maar gewoon er van af wete kan nooit kwaad.
Dit betekent niet dat je het niet moet doen he Haha! is puur informatief!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 21:22

Hmm, ik vind het maar moeilijk.
Want als ik het goed begrijp, is het maar een heel klein deel waar je tegen beschermt wordt? En er is dus ook nog niet veel over bekent?

Is het dan eigenlijk wel veilig? Clown

(Dat is het enigste waar ik dan bang voor ben Bloos, stel dát het na zoveel jaar ineens niet goed blijkt te zijn.. Nagelbijten / Gniffelen)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:27

neen een groot deel Lachen maar als je een pech clowntje bent heb je het zitten, die kans is er altijd. Maar dan heb je gewoon minder kans om pech clowntje te zijn Lachen
En er zijn ook letsels die door dat virus veroorzaakt worden die niet door het vaccin gestopt worden.
Snap je eigelijk niet echt een super zorg.

En ze weten niet hoe lang het duurt, momenteel kan met zekerheid vijf tot tien jaar gezegd worden, daarom moet je ook haakjes zetten bij levenslang.
Maar is dat een groot probleem, ook niet eigelijk.

Veilig goh, kan je nooit weten maar denk dat het wel relatief veilig is Lachen

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:30

Je bent tegen een redelijk groot deel van de virussen beschermt maar hebt natuurlijk nooit een totale bescherming. Veilig vrijen helpt ook uiteraard.
Wij hebben samen met nze dochter heel bewust wel gekozen voor vaccinatie en met haar duidelijk de voors en tegens besproken en afgewogen.
Heb zelf de nare kant meegemaakt en wil dit mijn dochter zoveel mogelijk besparen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:34

Ik denk trouwens niet dat het ooit helemaal ''veilig'' zal zijn al zou de wetenschap zover komen, ik bedoel de mens verandert en er komen altijd wel weer varianten op virussen en de generatie mensen verandert ook, de natuur kan je niet compleet beinvloeden maar uit voorzorg iets voorkomen kun je natuurlijk altijd doen , en denk dat je dat ook zeker moet doen als de nadelen natuurlijk niet al te groot zijn, ik bedoel je praat niet over iets simpels maar over baarmoederkanker en als je t zou kunnen verkomen..