Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:17

Laat ik eens een topic openen over dwangneurosen. Ik weet er niet veel vanaf, maar heb het idee dat iedereen dit wel heeft hetzij in mindere mate of juist heel ernstig.

Ik loop nu al een tijdje met het idee hierover een topic te openen. Ik heb namelijk pas vorige week aan mijn man een aantal dwangneuroses bekend gemaakt. Terwijl we al bijna 2 jaar getrouwd zijn, al bijna 5 jaar samenwonen en al ruim 8 jaar een relatie hebben. Toch heeft hij er weinig van gemerkt. Toen ik deze bekentenis deed, verklaarde hij me voor gek. Toch hebben we er samen om kunnen lachen en dat vond ik juist wel fijn.

Daarna kwam ik op dit onderwerp met een vriendin via msn (tja als je er eenmaal over gepraat hebt, blijft het hangen). En ook zij blijkt dwangneurosen te hebben. Ik was dus toch niet gek.

Wellicht leek het me wel aardig om hier ervaringen uit te wisselen. Heb jij er ook last van en zo ja, welke durf je met ons te delen?

Ik zal er een paar (niet dat ik er nu zoveel heb) van mezelf noemen:

- 's Avonds lees ik altijd nog een paar pagina's in een boek. Ik kan pas slapen als ik tot het einde van een bladzij heb gelezen en de laatst zin, lees ik drie maal.

- 's Ochtens leg ik eerst de kussens recht. En er mag helemaal niets op het bed liggen, behalve de dekens en de kussens (dus geen kleren ofzo).

- Schoenen die op de vloer staan, mogen elkaar niet raken.

En waarom zijn dit dwangneurosen? Omdat ik dit persé zo moet doen. Als ik het niet doe, roep ik onheil op mij of mijn gezin af ofzo. Tenminste dat gevoel heb ik daarbij.

Ik zet dit niet neer om uitgelachen te worden. De smiley ROFL kan ik hierzelf ook wel bij bedenken Knipoog. Ik zou dit ook niet neerzetten als ik er niet van overtuigd ben, dat we hier allemaal wel last van hebben. Maar er wordt zo weinig over gepraat, is mijn idee. En ik wil het topic ook vooral luchtig houden. Dus laten we niet te zwaar hierover worden. Ik vind het ook totaal geen probleem dat ik deze tics heb.

Dus, wie durft...

Cheveyo

Re: Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:21

Ik heb een collega die voordat hij naar huis gaat zijn prullenbakken in zijn kastje zet en het deurtje op slot doet.
Dat noem ik toch echt een vorm van aparte dwangneurose Haha! en ja hier op kantoor maken wij daar grapjes over.
Ook alles op zijn bureau heeft tot op de milimeter een eigen plek, verzet je dingen dan is hij even van de wijs. Nog zo'n voorbeeld van een (voor ons) soort dwangneurose, ook hier maken wij weer grapjes over. Misschien gemeen maar het is zo lachwekkend... Vriendjes zijn?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:23

Interessant topic! Ik heb even na zitten denken maar kan bij mijzelf geen dwangneurose ontdekken. Er is niets wat ik van mezelf 'moet' doen omdat iets anders niet goed gaat of dat er iets ergs gebeurd.

Toen ik wat jonger was had ik wel wat bijgeloof dingetjes: bepaalde kleren brachten naar mijn idee geluk. Daar ben ik later 'van af gestapt' omdat ik er achter kwam dat het toch niet werkte Haha!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:24

Ik heb dat ook een beetje.
-De papieren/boeken/schriften op mijn bureau móéten s'avonds op stapeltjes liggen recht op elkaar dus niet op een hoop gegooid, anders kan/durf ik niet te slapen.

- Ik controleer 2x of mijn slaapkamer deur wel echt met de deurkruk tegen de muur staat, anders slaap ik ook niet.

- Als er s'avonds schoenen in mijn kamer staan moeten die precies naast elkaar staan.

Verder heb ik nog wel wat dingen maar dit zijn degene die het meest voorkomen.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:25

Ik heb het met plassen. Voor dat ik wegga ook al ga ik maar een blokje om moet ik gewoon naar de wc, als ik niet doe, geheid dat ik ineens heel nodig moet. Ook precies voor het slapen.

_ilse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:26

Ik was mijn handen altijd voor het slapen gaan, doe ik dat niet, kan ik niet slapen.. O, en het moet heel koud water zijn, anders lukt het ook niet..

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:27

@Chev: dwangneurose... of juist supernetjes Haha!

@Kaat: niet eens ééntje!?

@Superlise: dat bedoel ik! Dus die schoenentic (bij mij ook naast elkaar, maar dus elkaar ook niet raken) is niet eens zo'n vreemde.

@Meissie: dat is ook apart. Nou, ik heb dat ook met slapengaan. Altijd eerst naar de wc. Ook al moet ik niet. Maar dat is ook aangeleerd door m'n moeder. Want dat moest vroeger altijd Bloos.

_ilse_: nog ééntje erbij.

Mijn vermoeden klopt dus tot nu toe wel aardig, gezien het aantal reacties in korte tijd.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:31

Ik verbaas me over de vele reacties idd!
Dat van mijn collega durf ik ook niet hardop dwangneurose te noemen maar volgens mij komt het aardig in de buurt.

Als hij niet op zijn plek is en je gooit iets in zijn prullebak omdat die het dichtstbij is dan vraagt hij van wie het was en haalt het er uit en gooit het in een andere....dat wordt toch wel heel apart haha.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:33

Jaaa ik heb er ook 1...
Elke avond voordat ik ga slapen moet ik perse 3 keer naar de wc!
Vraag me niet waarom, ik kan anders echt niet slapen!

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:34

Tja alss ik er zo over nadenk moet ik altijd voordat ik bij mijn paard weg ga even aan de boxdeur trekken om te zien of die wel echt goed dicht zit, doe ik dit niet dan vraag ik in de auto altijd aan mijn vriend of de box goed dicht zat, als hij ja zegt dan vraag ik er nog overheen of hij er zeker van is Haha!. Heb dit thuis met de hond als wij weg (of op bed)gaan dan gaat hij naar het bijhok, poes is dan in de woonkamer (alleen samen is niet heel erg slim) dan duw of trek ik ook nog altijd even aan de deur om er zeker van te zijn dat ie goed dicht zit, ben ik dan boven en dit vergeten ga ik naar beneden om alsnog te voelen.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:34

Uhm even denken hoor .. Bloos

Owjá mijn kussen moet altijd met de openkant naar rechts. (Owh hoe dom Tong uitsteken)

Zal er vast wel meer hebben, maar kan er nu even niet op komen Knipoog

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:35

ik moet altijd handcreme op mijn handen voordat ik ga slapen...neem het ook altijd mee, vergeet ik het dan is dat het eerste wat ik ga kopen...
voor het paardrijden doe ik mijn chaps aan, eerst links dan rechts...zal het nooit andersom doen

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:35

Ik Moet voor het slapengaan altijd plassen, is me aangeleerd dus kan ook niet anders.

Verder moet ik tijdens het douchen muziek, als ik geen muziek aan heb douche ik gewoon niet lekker......

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:38

Ik moet in de wachtkamer bij de dokter, chinees of waar dan ook alle boekjes op tafel schikken en de leesmappen op volgorde. Tja, zware tik. Bloos

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:38

ik moet altijd 10x controleren of ik bepaalde dingen bij me heb in mn tasje als ik wegga Tong uitsteken
Portemonnee, mobiel etc..
Ben er altijd van overtuigd dat ik iets ben vergeten!

En ik kan ook niet de deur uit zonder muziek op..
als mn Ipod ineens leeg is ofzo fiets ik met een naar gevoel Scheve mond

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:39

Ik heb er ook een paar: Als ik de paarden 's avonds het laatste voer heb gegeven, kijk ik altijd de waterbakken na of ze schoon zijn, voel meerdere keren aan de boxdeuren en als ik ga slapen kijk/voel ik eerst nog een keer aan de achterdeur om er zeker van te zijn dat deze op slot zit (terwijl ik hem zelf altijd op slot doe) ROFL

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:40

Ja, die tic met sloten heb ik ook. Ook al heb je zeker zeker zeker weten alles op dicht en op slot gedaan, ik moet er altijd nog minstens 2 keer aan rammelen. Ik loop ook altijd twee keer terug naar de deur als ik naar m'n werk ga.

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:41

In de ochtend moet ik al mn activiteiten in een bepaalde volgorde doen anders ben ik òf chagerijnig (voor de rest van de dag, dus dan staat niets me meer aan) of ik kom te laat.
Dus eerst:

opstaan
douchen
kleren aan + sieraden
ontbijten (eerst brood dan drinken)
tandenpoetsen + bril schoonmaken

*edit;
En ik moet regelmatig controleren waar mn mobiel, portemonee, Ipod en sleutels zijn anders begin ik als een idioot naar een van die dingen te zoeken. Die heb ik dus ook altijd bij me.
Laatst bijgewerkt door Myrtje_ op 23-08-07 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:42

Geen idee of het echt dwangneurose is maar toch..
- Ik 'moet' mijn tandenpoesten voor het slapen gaan.. Bloos . Het voelt ongeloofelijk 'vies' en daardoor kan ik weer niet slapen, krijg ik een droge mond ect Clown .
- Een kat die elke avond met me mee naar boven gaat (die ik dan over 5 min. weer naar onder doe) 'moet' binnen zijn voordat ik ga slapen. Maar dat is denk ik meer bezorgdheid..
- En het plassen.. Als ik niet ben geweest 's avonds dan moet ik in bed in 1x héél nodig.

Maargoed, ik zeg altijd: Ik móét niks, soms is het alleen wel beter om dingen te doen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:43

Nee sorry, ik kan echt niets bedenken. Ik check niets voordat ik ga slapen, soms denk ik wel eens: zit de deur op slot? Maar dan denk ik: dat doe ik altijd zodra ik binnenkom, dus vandaag zal ik dat ook wel gedaan hebben. Ga dan niet nog een keer extra kijken.

Ik check ook nooit iets voordat ik weg ga, ik let er ook nooit op hoe schoenen staan en in mijn huis hebben dingen wel enigszins een vaste plek, maar het is niet zo dat bepaalde dingen ergens MOETEN staan.

Ik vouw handdoeken en kleding wel op een bepaalde manier op, maar niet altijd. En als mijn vriend het op zijn manier opvouwt heb ik er ook geen problemen mee.

Ik blijf nog wel even nadenken Knipoog
Ik

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:44

Ojee ik heb er ook heel veel. Nagelbijten / Gniffelen
Ik zal er een paar noemen. Haha!

Schoenen moeten recht staan, precies naast elkaar.
Als ik s'morgens de deur uitga, kussens van het bed opgeschud, dekbed moet recht liggen, en de ab van de tv in de slaapkamer ligt recht onder het kussen.
Verder heb ik 2 matjes voor het bed liggen die moeten precies symmetrisch liggen.

Ik heb er nog veel meer hoor. Nagelbijten / Gniffelen

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:46

Nee Traan_B, dat is geen dwangneurose. Tandenpoetsen omdat je je anders vies voelt, heeft gewoon met reinheid te maken. Iets anders wordt het als het onder smetvrees gaat vallen, maar dan zou je je tanden ieder uur (willen) poetsen.

Ik zal eens een definitie van dwangneurose opgooglen.

Artikel van Elsevier

Dit is ook wel een goede site(deze is trouwens wel erg extreem. Zo erg is het bij ons niet volgens mij Scheve mond.
Laatst bijgewerkt door Duke op 23-08-07 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:47

Ik heb er een aantal maar langzaam krijg ik er minder last van. Soms "vergeet" ik ze of als het fout gaat kan ik er gewoon mee omgaan.

Op een zebrapad: iedere voet in een andere kleur streep en eindigen met rechtervoet.

Niet op de voegen tussen stenen staan op straat.

Een trap altijd afstappen met je rechterbeen.

Als ik M&M's of pinda's ofzo eet altijd 2 tegelijk en dan de ene aan de linkerkant in je mond en de andere in de rechter. En dan moet de pinda of M&M aan de rechterkant het grootst zijn...

Vroeger toen ik klein was had ik zelfs een soort patroon in mijn hoofd. Ik herhaalde dit patroon met alles maar het vervelendste was dat ik mijn kaken ook op elkaar drukte in de vorm van dat patroon. Dus dan vroeg iemand wat aan me en wilde ik wel antwoorden maar hield ik mijn kaken op elkaar tijdens het praten hahahaha Ik leek wel Dinand van Kane Knipoog

Maar vandaag de dag ben ik dus zo gek niet meer, heel soms begin ik weer op de tegels te letten enzo maar als ik verkeerd loop ofzo is er niks aan de hand.

Goh ik klink ook behoorlijk getikt geloof ik hihihi

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:49

Ik weet niet of het echt een dwangneurose is maar ik check altijd 3 keer of vaker of overal in huis de lichten uit zijn voordat ik naar mijn werk ga. Anders ben ik bang dat het huis in brand vliegt ofzo..... Hetzelfde geldt voor de achterdeur. Ik check wel 10 keer of die op slot zit voordat ik ergens heen ga...Eigenlijk bizar.... Lachen

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:49

Ik heb ook wel een aantal van die kleine dingetjes, zoals met de deur dichtdoen, die duw ik altijd nog even na, dan geeft die nog een soort van 'klik'.
Gewoon van dat soort kleine dingetjes, toch grappig dat bijna iedereen hier last van heeft!