Tiener met problemen met moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Tiener met problemen met moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 22:21

De dochter van mijn vriend woont bij haar moeder, de ex van mijn vriend dus.
Zijn dochter is 14, wordt in september 15.
Nou denken we dus dat mijn vriend zijn ex een persoonlijkheidsstoornis heeft. De twee (volwassen) zoons lijken er niet al te erg onder te hebben geleden. Echter tussen de dochter en haar moeder gaat het nu erg slecht. De dochter van mijn vriend wil niet bij ons komen wonen, omdat haar school, haar vrienden/vriendinnen, haar hobby's, haar huisdieren etc. allemaal daar zijn waar ze nu is.
Mijn vriend communiceert al geruime tijd niet meer met zijn ex, omdat zijn ex alleen maar met verwijten/aanvallen komt of zelfmedelijdend doet. Een constructief gesprek is vrijwel onmogelijk en escaleert veelal alleen maar tot een woede-uitbarsting van de ex. Het is een hele nare situatie, want we willen natuurlijk niet dat het meisje teveel lijdt, maar voelen ons machteloos. Iemand enig idee wat we kunnen doen om te helpen?

Himyar

Re: Tiener met problemen met moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 13:35

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:02

Misschien kan je vriend contact opnemen met de mentor van zijn dochter en de situatie voorleggen, vaak zijn er op scholen wel zorgcoordinatoren die weten waar je terecht kan voor hulp.

Anders kan je altid nog contact opnemen met jeugdzorg, misschien dat zij kunnen helpen. http://www.bureaujeugdzorg.info/Informatie/

Succes ermee.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 17:08

Hartelijk bedankt voor de tip.
Het toeval wil dat ik daar ook al een e-mail naartoe heb gestuurd en daar ook al antwoord op heb gehad. Ze hebben me een telefoonnummer gegeven zodat e.e.a. meer in detail kan worden besproken.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:15

Succes ermee, ik hoop dat jullie het meisje kunnen helpen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 17:20

Op haar leeftijd besef je vaak niet ten volle wat zo'n situatie met je doet, hoe schadelijk het is. Ook in je latere leven vaak nog, omdat het lang door werkt. De puberteit is al zo'n moeilijk tijd voor een kind.
Nu maar hopen dus dat zij zich wil laten helpen en dat haar moeder enige inmenging accepteert. Haar moeder dreigt namelijk steeds maar met dat ze bij ons moet gaan wonen. Daar zijn we niet op tegen, maar of het ook de beste oplossing is?

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:52

Klopt, op die leeftijd zijn ze veel meer bezig met vrienden en hun uiterlijk dan wat anders Knipoog
Is het niet een mogelijkheid dat ze bij jullie komt dan, of wonen jullie ver weg van haar "thuis"?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 13:31

We wonen niet heel dichtbij, het zou wel te doen zijn, maar niet heel makkelijk. Plus dat ze het zelf niet wil, ze is toch erg loyaal aan haar moeder die ze waarschijnlijk zielig vindt of iets dergelijks. En de moeder dreigt wel steeds dat de dochter maar bij ons moet komen, maar juist omdat ze zo labiel is, is ze op een ander moment juist weer heel "bezitterig" en vasthoudend ten opzichte van het meisje. Heel moeilijk te volgen allemaal. Mijn vriend zijn dochter komt straks, hij is haar nu aan het halen, hopelijk kan haar vader een goed, open gesprek met haar hebben.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:08

Kinderen zijn vaak heel loyaal aanhun verzorgers, dat merk ik ook bij mijn leerlingen. Soms maken ze de ergste dingen mee, maar ze blijven wel vaak trouw inderdaad omdat ze het zielig vinden of omdat het vertrouwd is.
Voor jou is het ook niet niks, in een relatie tegen deze dingen aanlopen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 17:30

Ik zag in je profiel dat je juf bent ja. Leer je als juf ook over psychologie? Daar ben ik me op het moment in aan het verdiepen en ook ik wat kinderen nodig hebben tijdens de opvoeding. Heel erg interessant en af en toe een flinke eye-opener. Je gaat heel anders tegen veel zaken aan kijken. Ik kan alleen proberen wat van deze dingen met mijn vriend te delen. Hij is de vader en ik sta toch langs de zijlijn, ik kan alleen maar proberen te zorgen dat zijn dochter hier zoveel mogelijk thuis voelt. Haar vader is alleen niet zo erg een prater en erg bang dat alles wat hij zegt over zal komen als zwartmakerij van de moeder.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:59

Ik ben geen echte lerares hoor, ik ben activiteitenbegeleidster maar ik werk op een school voor speciaalonderwijs met kinderen tussen de 12 en 20 jaar en zij noemen me altijd juf Haha!
Maar in mijn opleiding heb ik wel veel psychologie gehad en ik herken ook veel van mijn leerlingen.
Ik vind het heel knap dat je zoveel energie steekt in het proberen oplossen van de problemen, er zijn heel veel mensen die er gillend voor wegrennen.
Het meisje weet vast wel dat haar vader niet zo'n prater is en is vast wel gewend aan zijn manier van praten.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 11:03

Wat ik wel moeilijk vind is dat van de week mijn vriend eerst een wanhopige, huilende ex-vrouw aan de telefoon had, hij daarna zijn dochter belde, die ook huilde en vervolgens doet de dochter nu bij ons alsof er niets aan de hand is. Ik vroeg gisteren hoe het nu met haar gaat, omdat ze van de week zo moest huilen en ze keek alleen maar heel beschaamd en zei verder niets. Maar ik weet gewoon zeker dat ze het absoluut niet makkelijk heeft. Best heel zielig, maar in feite kan je er op deze manier heel weinig mee. Toen ze een aantal weken geleden bij ons was, zei ze wel dat ze met 18 jaar gelijk op zichzelf wil gaan wonen. Mijn vriend voelt zich volgens mij erg schuldig en machteloos, hij weet hoe zijn ex-vrouw is. Hij heeft het hier erg moeilijk mee, maar praat er niet zoveel over.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:13

Misschien kun je tegen haar zeggen dat ze altijd alles tegen je kan zeggen, dat dat niet erg is. Soms moet je dat gewoon een paar keer tegen ze zeggen voordat ze het veilig genoeg vinden om iets te zeggen. Ze is natuurlijk bang om haar moeder af te vallen en dat jullie boos worden om wat haar moeder doet.
Maar een gelukkig meisje zegt nooit dat ze gelijk uit huis gaat als ze 18 is, hiermee zegt ze wel dat het niet goed is alleen heel voorzichtig.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 08:32

Ze heeft ook meerdere malen gezegd dat als haar kleren in de was zijn, het heel lang duurt voordat ze gewassen zijn. En gisteren was ik bij ons thuis even snel wat aan het opruimen en toen zei ze dat ze het veel erger gewend is met rotzooi. Terwijl haar moeder parttime werkt. Dus zulke dingen zegt ze dan wel.
Maar ik zal tegen mijn vriend zeggen wat je hebt gezegd, dat hij een klein beetje meer aan moet dringen en moet zeggen dat ze dingen veilig kan zeggen. Wij zijn altijd bang om teveel druk op haar te leggen. Ik vind wel dat ze erg in zichzelf gekeerd is op het moment, ik weet dat veel pubers dat hebben. Maar zij heeft het wel erg sterk. Gisteren was er een volleybal wedstrijdje in ons dorp, haar vader deed mee, haar broer met zijn vriendin en zij kon ook mee doen. Ze deed niet mee en ging al vrij snel terug naar ons huis. Ik was naar mijn paard en toen ik thuis kwam, zat ze voor de t.v., toen ik onder de douche stond, ging ze al weer in haar kamer zitten voor de p.c. Later gingen we eten in een Grieks restaurant en daar was ze af en toe aan het SMS'en en bellen, maar verder was ze nogal stil en teruggetrokken. Ik vroeg een beetje over school en toen praatte ze wel wat, maar alleen om op mijn vragen te antwoorden, ze komt niet echt spontaan zelf met iets. Voorheen was ze altijd dol op haar broer, die nu in Athene woont en tijdelijk voor zes weken in Nederland is. Maar nu trok ze zich niet zoveel van hem aan. Toen wij met zijn allen beneden waren in de woonkamer, zat zij weer een tijd lang in haar kamer boven.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:55

Sneu is dat, als je weet dat je kan helpen maar je krijgt de kans er niet voor. Maar dat ze tegen jou af en toe dingen over thuis vertelt, al zijn het maar zulke kleine dingen; is toch een goed teken. Ze vindt het schijnbaar toch veilig genoeg om dat tegen jou te zeggen.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:11

Ik kan mij voorstellen dat jullie je zorgen om dat meisje maken. Maar probeer het met haar moeder zelf te regelen en niet met het meisje. Ik vind niets zo sneu dan kinderen van gescheiden ouders die het gevoel hebben tussen de ouders in te staan. Of wanneer ze ingezet worden als "middel" om boodschappen over te brengen. Om maar iets te noemen. Ook al is haar moeder nog zo labiel, zeg dat noooooit tegen dat meisje. Bespreek het met je vriend, zijn ex-vrouw zelf maar laat het meisje alsjeblieft niet merken dat jullie denken dat haar moeder een persoonlijkheidsstoornis heeft of iets. Het is namelijk vreselijk om het gevoel te hebben dat je tussen je ouders moet kiezen. Een onmogelijke keuze. En ik vind het verschrikkelijk dat er nog altijd mensen zijn die negatief over "de ex" praten waar een kind (van die ex) bij is. Zo wordt heel wat scheidingleed over de ruggen van kinderen gespeeld. En geloof me, hier kunnen kinderen veel meer last van hebben dan van een ouder met labiele acties. Ik weet helemaal niet hoe het in jullie situatie is natuurlijk. Maar ik las in een post van je dat je vriend met zijn dochter gaat praten. Ik hoop van harte dat hij dus niet op haar in gaat praten over de moeilijkheden van mams.
Ik ken het meisje zelf niet maar het is voor een kind altijd fijn om te weten dat er mensen zijn die voor je klaarstaan. Ze wilbij haar moeder wonen dus daar zal ik dan ook niks aan veranderen als ik jullie was. Maar je kunt wel zeggen dat ze bv. altijd welkom is. Of haar gewoon dat gevoel geven. Succes!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 14:17

Nee, we zeggen absoluut niets negatiefs over haar moeder en we zorgen ook dat zij nergens tussen komt te zitten. Alleen haar moeder doet dat dus wel, die zegt wel vaak negatieve dingen over haar vader. Zoals ik al zei, het enige wat haar moeder tegen mijn vriend doet is hem aanvallen of proberen zijn medelijden op te wekken over iets, verder komt er weinig zinnigs of constructiefs uit. Ik bijt liever mijn tong af dan ook maar iets negatiefs over haar moeder te zeggen. En ze doet en zegt genoeg idiote dingen om kwaad over te spreken, maar we spreken daar met geen woord over. Mijn vriend heeft van het weekend wel een beetje met zijn dochter gepraat, maar daar is niet zoveel uit voort gekomen. Ze vertelde alleen dat haar moeder een aantal regels had aangescherpt/in het leven geroepen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 14:49

Enig idee hoe het het beste kan worden aangekaart met haar moeder? En wat voor soort van helpende hand er zou kunnen worden geboden? Haar moeder heeft in het verleden al meerdere malen bij een psycholoog/psychiater gelopen (wanneer ze echt helemaal in een crisis zat), maar ze is nog altijd heel snel gestresst en/of depri en behoorlijk labiel. Daarbij liggen problemen nooit bij haar, maar altijd bij een ander en lijkt het alsof zij vindt dat zijzelf nooit wat fout doet en zij altijd gelijk heeft.
In feite dus eigenschappen die je van iemand met een persoonlijkheidsstoornis zou/kan verwachten.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:29

Misschien kun je contact opnemen met maatschappelijkwerk in haar gemeente en jullie probleem daar voor leggen?
Dan staat het in ieder geval geregistreerd ergens.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 08:17

Hartelijk bedankt, ik zal dit doorgeven aan mijn vriend.