Joggen---> verzuurde benen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denz

Joggen---> verzuurde benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 19:41

Weet niet of er al een topic over is, maar ik vind het zo lastig zoeken tegenwoordig!

Ben nu zo'n 2 en een halve week aan het joggen geslagen, maar heb vaak last van verzuurde kuiten, niet altijd, maar als ik het heb dan kan ik natuurlijk niet lekker doorjoggen. Heb sowieso al een heel slechte conditie, dus hierdoor hou ik het helemaal niet lang vol...
Soms heb ik het zelfs al als ik begin met wandelen.

Is er wat tegen te doen?
Van te voren doe ik even rekken en strekken, dan loop ik zo'n 5 minuutjes in en dan begin ik pas te joggen...

Keet

Re: Joggen---> verzuurde benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:34

korter joggen
vaker een stuk lopen tussendoor
blijkbaar zijn je spieren nog neit voldoende getraind
ook tussendoor rekken en strekken

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:20

het is wat angelstears hierboven zegt. drink je ook wel genoeg voordat je loopt?

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:25

inderdaad genoeg pauzes nemen. Niet elke dag gaan joggen en probeer het rustiger aan te doen als je erge spierpijn hebt, of doe er iets anders voor in de plaats: een stuk fietsen bijvoorbeeld.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:59

Rustiger opbouwen. He spieren moeten de tijd krijgen om er aan te wennen.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:17

Pauzes nemen, interval trainingen anders opbouwen en bovenal zorg dat je goede schoenen hebt om andere problemen te voorkomen! Snel verzuurde kuiten kunnen ook door een verkeerde looptechniek komen is mij verteld, ik had het ook regelmatig als ik te extreem af aan het rollen was..

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:18

er is ergens een topic over
Start to run heet dat...

Daar staan diverse programma`s in die je op je mp3 speler kan zetten en met die programma`s bouw je rustig alles op..
er wordt precies verteld wanneer wat te doen

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:19

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:42

verzuring heeft niet alleen met een slechte conditie te maken, maar vooral met het niet goed af kunnen voeren van de afvalstoffen die vrij komen in de spieren. dit is heel goed te ondervangen door een half uur voor het lopen 500 ml water te drinken en direct na de trainig weer 500 ml.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 17:51

Bedankt iedereen!
Die tip van het water drinken ga ik uitproberen.

Ik ben nu zo'n 3 weken bezig en heb de eerste week zelfs alleen maar gewandeld (half uur tot uur) dit ging goed.
Ben toen begonnen met 1.30 minuut en dan om en om wandelen, daarna ben ik het op eigen houtje gaan doen en gewoon zolang ik het volhield en dat omwisselen met wandelen. Ik kwam zelden verder dan 2 minuten, dus het lijkt mij niet echt dat ik te snel van stapel loop toch?

Ik ken dat start to run ja, ga ik niet aan beginnen omdat ik vaak ook met anderen loop en ik het irritant vind als ik niks om me heen hoor.
Gister heb ik voor de gein om en om gejogged en gewandeld en dan telkens 1 minuut, klinkt weinig, maar 1 minuut op adem komen is ook niet veel (normaal wandelde ik wel meerdere minuten om lekker op adem te komen) en na een half uurtje had ik het wel weer gehad Lachen Denk dat ik dit maar ga proberen, is beter vol te houden voor mij... (heb dus gewoon echt geen conditie)

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:35

Idd niet iedere dag lopen. Om de dag is het beste. Misschien kun je eens op www.myasics.nl kijken of je schema niet te zwaar is. Hier wordt gratis een persoonlijk schema voor je opgesteld. Heel leuk omdat je ook een logboek bij kunt houden enz.
Half uur van de voren een halve liter water drinken is idd goed. Wel een half uur van tevoren en misschien iets minder anders steek je steek.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 19:41

Luuz schreef:
Idd niet iedere dag lopen. Om de dag is het beste. Misschien kun je eens op http://www.myasics.nl kijken of je schema niet te zwaar is. Hier wordt gratis een persoonlijk schema voor je opgesteld. Heel leuk omdat je ook een logboek bij kunt houden enz.
Half uur van de voren een halve liter water drinken is idd goed. Wel een half uur van tevoren en misschien iets minder anders steek je steek.

Ja ik denk dat ik wel een beetje hard van stapel loop, ik ga namelijk bijna iedere dag en sla af en toe 1 dag over (kan het niet laten!)
De site die je aangeeft is leuk, alleen het begint bij 2 minuten joggen (1 minuut wandelen) en dat hou ik echt geen 4 keer vol, haha...

Ik ga proberen het wat rustiger aan te doen, desnoods een dagje tussendoor alleen wandelen..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:29

kijk anders eens op hardloopschema.nl via die site ben ik ook begonnen met hardlopen en zij beginnen gewoon met 1 minuut.
bouw rustdagen absoluut in! doe je dat niet, werk je blessures in de hand en ben je verder van huis. bovendien geef je je lijf geen kans om te herstellen als je iedere dag loopt en dat komt je conditie niet ten goede.

lovechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:59

misschien speciale jog schoenen?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:04

lovechip heeft daar een punt; heb je wel de juiste schoenen aan? op zich moeten schoenen niet uitmaken voor de directe verzuring, maar wel tegen blessures op de langere termijn.
veel mensen denken dat ze kunnen gaan joggen/hardlopen op tennisschoenen/gymschoenen/aerobicschoenen etc. de demping van deze schoenen is echter heel anders, waardoor je binnen no-time blessures krijgt.

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:11

Klinkt mischien raar maar smeer voordat je gaat joggen een beetje vicks (dat voor op je borst en rug als je verkouden bent) in je knieholten, dat werkt super. Mijn man is sportmasseur en dit is één van de truukjes die hij bij voetballers gebruikt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:25

Iets in je knieholten smeren... en dan kun je ineens afvalstoffen beter verwerken?? Ik weet niet waar die onzin vandaan komt, maar volgens mij gaat dat helemaal niet werken? Hoe zou het dan moeten werken?

Het komt idd doordat je lichaam nog niet gewend is afvalstoffen snel genoeg weg te werken. Idd véél water drinken, ook tussendoor! En zorg voor een goede warmingup, en een goede cooling down, niet te snel stil gaan zitten met opgewarmde spieren. Rekken van te voren kun je doen als je je daar goed bijvoelt, maar heeft verder geen invloed op blessures of verzuring.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 15:11

Ik heb nieuwe hardloopschoenen, dus die moeten het probleem niet zijn denk ik.