Diagnose vaginale schimmelinfectie/blaasontsteking?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Diagnose vaginale schimmelinfectie/blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 13:29

Momenteel ben ik ruim 15 weken zwanger.
Ik vermoed dat ik misschien een blaasontsteking heb, waar ik morgen ochtendurine voor moet inleveren.
Maar ik denk dat het ook eventueel een vaginale schimmel infectie kan zijn.
Hoe wordt díe diagnose gesteld?
Ook met ochtendurine of moet ik daarvoor echt met de benen wijd?

benangelique

Re: Diagnose vaginale schimmelinfectie/blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:33

voor een vaginale schimmelinfectie moet je inderdaad met de benen wijd en kan er eventueel een uitstrijkje gemaakt worden. dit is niet zo heel vervelend vond ik zelf, mijn arts deed het voorzichtig en legde goed uit wat hij ging doen (al blijft het genant om met je benen wijd te liggen voor een arts).
bij een blaasontsteking is je ochtendurine genoeg, daar hangen ze een staafje in en met 5 minuten weet je de uitslag.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 13:36

Het is niet zo zeer dat ik het genant vind...
Tijdens mijn eerste bevalling hebben zo'n 10 verschillende mensen in mijn doos gewroet Clown
Maar dan weet ik dat ik daar een extra afspraak voor moet maken. Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:38

voor een schimmelinfectie moet je idd met de benen wijd Haha! er wordt dan met een wattenstaafje wat slijm weggehaald en dat zetten ze op een kweekje.
Candida is trouwens goed te herkennen door de HA, waarschijnlijk weet hij het al wel als hij het ziet en kan hij meteen een creme voorschrijven (of vaginale capsules)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 13:40

Dan ga ik voor morgen toch maar even een afspraak maken.

*EDIT*

Ik heb zo juist gebeld.
Ik lever gewoon morgenochtend mijn urine in, zodat ze dat in ieder geval kunnen uitsluiten.
Daarna kan ik altijd nog getest worden voor de vaginale schimmelinfectie.
Laatst bijgewerkt door Ylana op 22-08-07 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:43

Nou bij ons op het werk niet hoor. Elke vrouw heeft weleens candida (vaginale schimmel).

Bij blaasontsteking horen de volgende dingen :
Vaak en/of kleine beetjes plassen, buikpijn, rugpijn, pijn in de flanken, soms verhoging, drukkend gevoel op de blaas, branderig gevoel bij plassen.
In dat geval is het handig je huisarts even te bellen hoe ze daarvoor testen. Vaak is het ochtendurine maar het kan ook zijn dat ze het zo ook doen. Ochtendurine is vaak het best omdat die het langst in de blaas zit. Maar een goeie blaasontsteking haal je even makkelijk uit middagurine.

Voor een candida moet je kijken of je last hebt van :
Vaginale afscheiding. Daarbij of deze anders van kleur is dan ander, meer is dan anders en/of meer ruikt dan normaal.
Vaginale jeuk.

Jij twijfelt misschien omdat je meer afscheiding hebt, maar dat kan ook normaal zijn voor een zwangere vrouw. Overigens geven veel huisartsen obv de symptomen van een Candida al medicatie en hoef je niet direct met de benen wijd Knipoog Als hij blijft terugkeren of de medicatie niet werkt, zal het wel nodig zijn.

Bel gewoon je huisarts en vraag. Je hoeft je echt niet te schamen! Mocht je een AB kuur krijgen vergeet niet te vermelden dat je zwanger bent!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 13:53

Bedankt voor je uitleg.
De assistentie vroeg ook waar ik last van heb.
Nu kan het vaak plassen, meer afscheiding en buikpijn ook bij de zwangerschap horen, maar ook dus bij een eventuele blaasontsteking.
Nu heb ik sinds een dag of wat een beetje een gezwollen gevoel beneden.
Ach, ik wacht de test even af...

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:37

Ik heb ook wel eens zo'n schimmel infectie gehad, maar ik hoefde het niet te laten zien... De symptomen schenen vrij duidelijk te zijn, ik kreeg gewoon 1 pil en daarmee was het over.

Nu las ik pas in een tijdschrift dat dit wel slecht is, omdat hierdoor regelmatig een verkeerde diagnose wordt gesteld. De kans dat je het wel moet laten zien is dus wel groot. Iig was het bij mij wel de goede diagnose, ik was er meteen vanaf. Ik had trouwens supererge last van jeuk.. lees dat jij dat niet hebt, maar dit is geloof ik wel een van de bekendste symptomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:48

_Diesel schreef:
Ik heb ook wel eens zo'n schimmel infectie gehad, maar ik hoefde het niet te laten zien...

Same here....Als een arts een beetje knap is en goed naar je klachten luisterd kan hij heel goed
het verschil tussen een blaasontsteking en een candida zien...Je kan ook beide hebben.
Ik heb jaren lang dit chronisch gehad en kan zelf ook het verschil voelen/vertellen...
En ik ben geen arts.

Als je schimmel heb heb je namelijk afscheiding, bij blaasontsteking niet. En ga maar met je vent naar bed dan weet je het snel genoeg Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:22

ik heb op dit moment blaasontsteking en krijg morge ab ik heb ontzetten veel pijn aan het einde van het plassen. En loop een keer of 100 per dag naar de wc (pijn lijden) ook al is mijn blaas bijna leeg toch heb ik steeds het gevoel dat ik naar de wc moet en steeds doet het ook pijn. Mijn eerste keer en hopelijk laatste keer!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:11

An_J schreef:
Nou bij ons op het werk niet hoor. Elke vrouw heeft weleens candida (vaginale schimmel).

Bij blaasontsteking horen de volgende dingen :
Vaak en/of kleine beetjes plassen, buikpijn, rugpijn, pijn in de flanken, soms verhoging, drukkend gevoel op de blaas, branderig gevoel bij plassen.
In dat geval is het handig je huisarts even te bellen hoe ze daarvoor testen. Vaak is het ochtendurine maar het kan ook zijn dat ze het zo ook doen. Ochtendurine is vaak het best omdat die het langst in de blaas zit. Maar een goeie blaasontsteking haal je even makkelijk uit middagurine.

Voor een candida moet je kijken of je last hebt van :
Vaginale afscheiding. Daarbij of deze anders van kleur is dan ander, meer is dan anders en/of meer ruikt dan normaal.
Vaginale jeuk.

Jij twijfelt misschien omdat je meer afscheiding hebt, maar dat kan ook normaal zijn voor een zwangere vrouw. Overigens geven veel huisartsen obv de symptomen van een Candida al medicatie en hoef je niet direct met de benen wijd Knipoog Als hij blijft terugkeren of de medicatie niet werkt, zal het wel nodig zijn.

Bel gewoon je huisarts en vraag. Je hoeft je echt niet te schamen! Mocht je een AB kuur krijgen vergeet niet te vermelden dat je zwanger bent!

Precies zo gaat het bij ons ook!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:50

vind ik toch vreemd dat je klachten hebt en niks hoeft te laten zien, zoals de 2 doktersassistentes hier vertellen.
Op alleen klachten kan er toch geen diagnose worden gesteld, daar hoort in mijn ogen onderzoek bij.
Zelfs op de dierenartsenpraktijk mogen en niet zomaar antibiotica's ed. meegegeven worden, de patient moet gezien worden, onderzoek moet worden gedaan.
Ik zou het een slechte zaak vinden als het zomaar meegegeven wordt in ieder geval, tenzij je een geschiedenis hebt waarbij dit herhaaldelijk is teruggekomen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:54

voor vaginale schimmelionfectie hoef je niet meteen met benen wijd, kan ook zo receptje krijgen, klachten zijn vrij duidelijk dan, en als bij jou blaasontsteking word uitgesloten al helemaal. ik merk zelf echt wel duidleijk verschil tussen blaasontsteking en schimmelinfectie,
schimmelinfectie is alles rood, branderig en jeukend daar, bij blaasontsteking moet ik alleen vaker naar toilet en doet bij plassen branderig aanvoelen

beterschap en gefeliciteerd met je zwangerschap

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:05

ik was in spanje, en had dus ook vaginale schimmelinfectie.
Ik was als de dood om daar naar een arts te gaan.
Toch maar wel gedaan, heb niet met mn benen wijd gehoeven, ik kreeg gewoon vaginale pillen en een vaginale zalf.
Met een week was het helemaal weg.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 14:05

Heb vanmiddag de uitslag van de urinetest gehad.
Ik heb in ieder geval géén blaasontsteking. Go jij! Go jij!
Ik heb voor maandagmiddag een vervolg onderzoek staan.
Sowieso neem ik niet zonder duidelijke diagnose middeltjes tegen vaginale schimmelinfectie.
Dit met de gedachte aan mijn ongeboren kind.
Dus maandag weet ik meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:40

Ylana schreef:
Ik heb in ieder geval géén blaasontsteking. Go jij! Go jij! .

Nou om heel eerlijk te zijn heb ik liever een blaasontsteking dan een schimmel hoor Scheve mond
Dus weet niet of je nu blij moet zijn...

Fielychi schreef:
vind ik toch vreemd dat je klachten hebt en niks hoeft te laten zien,

Als je klachten duidelijk zijn hoef je een vrouw toch niet nodeloos te belasten?
Ben blij dat ik niet bij jou praktijk loop!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:48

Chiqa schreef:
Ylana schreef:
Ik heb in ieder geval géén blaasontsteking. Go jij! Go jij! .

Nou om heel eerlijk te zijn heb ik liever een blaasontsteking dan een schimmel hoor Scheve mond
Dus weet niet of je nu blij moet zijn...

Ik vermoed dat het geen schimmel is.
Maar dat mijn verschijnselen gewoon bij mijn zwangerschap horen.
Ik ga maandag dan ook vol goede moet met de benen wijd Haha!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:11

nodeloos belasten?
Noodzakelijk onderzoek vind ik dat. Hoe kan je zonder onderzoek in vredesnaam een diagnose stellen en een juiste behandeling instellen? Vooral als je met een zwangere vrouw te maken hebt, lijkt me dit zeker geen overbodige luxe.
En ik ben overigens erg tevreden met mijn praktijk. Lachen

Gelukkig is het geen blaasontsteking!