Bloeddonor vraagje

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maline
Berichten: 224
Geregistreerd: 10-09-05

Bloeddonor vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:17

Ik wil waarschijnlijk bloeddonor worden. Alleen las ik op internet (http://www.sanquin.nl) dat dat maar vanaf een lichaamsgewicht van 50 kg mag, anders is het een te zware belasting. Ze tappen namelijk standaard een halve liter bloed, ongeacht hoe zwaar je bent (en hoeveel bloed je dus totaal hebt). Nu weeg ik maar net boven de 50 kg. Zijn er hier mensen die ook niet zo zwaar zijn en bloeddonor zijn? En merk je veel effecten na de donatie?

Overigens, ik ga binnenkort gewoon even informeren bij sanquin, maar ik dacht vraag het hier vast even Knipoog

_Karolien

Berichten: 147
Geregistreerd: 15-11-05
Woonplaats: Oosteeklo (Belgiƫ)

Re: Bloeddonor vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:21

het is in Belgiƫ blijkbaar anders dan in Nederland want hier berekenen ze de "te tappen hoeveelheid" op basis van je gewicht hoor.
Ik mag zelfs niet zoveel geven als ik volgens gewicht zou kunnen omdat het altijd nogal moeizaam gaat (traag stromen etc...) dus daarom staat in mijn dossier van het rode kruis dat ze een kleiner volume moeten nemen en dat gaat meestal wel goed.

maline
Berichten: 224
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Bloeddonor vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:23

Dat is in Belgie beter geregeld dan!

Trouwens, ik heb wel een mooi dik vat Haha!

Anoniem

Re: Bloeddonor vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:36

Ik zit niet dicht bij de 50 kg grens, maar ben wel bloeddonor Lachen Over het algemeen zijn ze erg duidelijk en netjes bij Sanquin en ze beantwoorden vragen duidelijk. Je kunt je gewoon aanmelden, je moet dan toch eerst een keer voor een intake en dan nemen ze maar een klein beetje bloed af voor analyse, zodat ze kunnen bekijken of je geschikt bent om donor te worden. Als ik bloed heb gegeven ben ik achteraf een beetje flauw en slapjes, maar niet zo dat ik flauwval ofzo. Je kunt daar dan nog even rustig zitten en een beschuitje eten en wat drinken, heel prima geregeld allemaal!

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Bloeddonor vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:38

je bent sneller duizelig toch als je weinig weegt, valt sneller flauw enz. maar verder weet ik het ook echt niet Knipoog

joozz

Berichten: 1212
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Bloeddonor vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 00:46

Je merkt er niet veel van, hooguit een beetje flauwtjes iid. Maar na afloop krijg je drinken en iets te eten (koek, soepje Vingers aflikken ) zodat je snel weer helemaal goed bent. Maar dat valt erg mee hoor.

En als je sneller last hebt dan normaal van bijv. flauwvallen dan kan je vragen of je benen iets omhoog mogen liggen zodat je daar minder snel last van krijgt.

Ze testen ook iedere keer als je komt om te geven (is trouwens maar iets van 3 keer per jaar) je HB gehalte. Als dit te laag is om te geven, mag je ook niet geven.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Bloeddonor vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:45

Ik weeg al jaren 52 kilo en ben ook al jaren donor. Bij de keuring moet je boven de 50 kilo wegen en ze vragen ook altijd naar je gewicht als je komt doneren.

Ik heb zelf nooit last gehad van het doneren, ik laat er eigenlijk ook nooit dingen voor omdat ik duizelig of misselijk ben. Wel zorg ik er voor dat ik op de dag zelf (ik ga altijd s avonds bloed geven) goed en regelmatig eet en goed drink, dat verkleint ook de kans dat je flauw wordt en dat hebben wij ieniemienie mensjes nodig Knipoog

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Bloeddonor vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:49

Goed eten en drinken voor en na het bloed geven doe ik inderdaad ook, al ben ik geen lichtgewicht.

En ik plan geen heftige inspanning in die dag en de volgende dag. Dus ik sla de sportschool en het paardrijden een keertje over en mijn vriend vertroeteld me 's avonds (goede smoes toch?!)..

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Bloeddonor vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:52

Heftige inspanningen vermijd ik alleen de avond zelf, vooral ook omdat ze dat je afraden bij de bloedbank.

Verder moet je denk ik de eerste paar keer voorzichtig zijn met inspanning en even goed naar je lichaam luisteren. Ieder mens is anders en iedereen reageert ook anders op het 'verliezen' van een halve liter bloed.