Wie heeft er ook "meerdere ziektes" en hoe ga je hiermee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Wie heeft er ook "meerdere ziektes" en hoe ga je hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 10:18

Ik heb astma sinds mn geboorte, ben hypermobiel (enorm flexibel, tot in het extreme, waardoor gewrichten spontaan uit de kom gaan bijvoorbeeld), heb een jaar of 5 hoge bloeddruk waarvoor ik behandeld word, en heb in februari een hersenbloeding gehad met als gevolg dat ik nu epilepsie heb.

Kortom, een aardig leuke waslijst Haha!

Buiten het feit dat ik het natuurlijk niet leuk vind om zoveel te mankeren, moet ik behoorlijk wat medicijnen slikken (ik ontbijt, lunch en dineer er bijna mee). Ik vind dat niet zo fijn, maar besef ook wel dat het nodig is. Liever zonder natuurlijk, maar ja, wat is dat is nu eenmaal zo.

Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn met meerdere ziektes en medicamenten. hoe ga je er mee om? heb je last van veel bijwerkingen door je medicijnen? Tast het je dagelijkse leven aan, of juist niet? Hoe reageren mensen in je omgeving er op?

Ik ben bijvoorbeeld altijd veel ziek geweest, ook vanwege mn astma. Op een gegeven moment zeggen mensen dan " het zal Bar weer eens niet zijn" alsof je je geloofwaardigheid verliest zeg maar....
Als je veel mankeert, vinden mensen je zielig, of juist niet, denken ze dat je veel verzint bijvoorbeeld, dat je liegt over bepaalde dingen.

Daar ben ik dus weleens benieuwd naar Lachen

SannevdM

Re: Wie heeft er ook "meerdere ziektes" en hoe ga je hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:30

Ik heb sinds de geboorte CARA vastgesteld gekregen, nu heb ik hier niet zo heel veel meer last van.
HMS heb ik ook, waardoor ik nu al slijtage heb ik 'n duim. Clown Verder schiet alles vaak/ snel uit de kom.
Hierdoor als ik hard val, bijv. van m'n paard is het gelijk foute boel.*KLIK*
Sinds een klein half jaar heb ik epilepsie.

We lijken op elkaar. Clown

Edit: Bij mij hebben mensen gauw medelijden, ahh zielig etc.
Dit komt ook doordat ik heel vaak wat breek, ik er meestal aan geopereerd moet worden.
Dus dan krijg je al gauw, ahh heb je nu weer wat, blabla.
Soms heb ik ook het gevoel, dat mensen denken dat ik me aanstel ofzo.
Laatst bijgewerkt door SannevdM op 21-08-07 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:32

ik heb geen echte ziektes,maar wel heel veel pech, telt dat ook

ik heb een spastische darm, chronische hyperventilatie,
slijtage in rug, slijtage in schouders

heerlijk even klagen he Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 10:49

Crossmonster: heerlijk ja, en ga gerust je gang Haha!

Sannuh: we lijken idd op elkaar, ik heb op 17 augustus vorig jaar precies dezelfde operatie als jij gehad Tong uitsteken

Ik weet niet hoe het nu met je is, maar ik kan eigenlijk nu pas, na een jaar, zeggen dat het goed gaat met mn schouder. Hij gaat niet meer uit de kom, en ik kan hem toch goed bewegen.

Mijn astma wordt steeds beter trouwens...

Heee, zijn we misschien familie???? Knipoog

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:02

Haha, niet best.
Dit is de 2e operatie in anderhalf jaar aan mijn schouder, allebei de keren na val van paard.
Op het moment heb ik erg veel pijn, dat is wel balen.
Vorige keer na de operatie ging er een klein jaar overheen, voordat ik (bijna) alles weer kon en ook zonder pijn.
Deze keer, hebben ze het nog grootser aangepakt. Ik zit nu al 9 weken in het gips.

Hoe gaat het met jouw epilepsie, wat voor aanvallen heb jij?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:40

Ik heb:
Astma
heel veel allergien (oa bosallergie, kleurstofallergie en natuurlijk hooikoorts).
patello femuraal pijnsyndroom (knieschijf loopt niet goed in de groeve van mijn bovenbeen, aan beide kanten dus: AU! )

Ik slik 4 verschillende medicatie om normaal de dag door te komen. Voor patello femuraal pijnsyndroom is helaas nog niets... de pijngrens moet bij de fysio verhoogd worden. Het is een behoorlijke beperking: ik mag niet rennen, te lang staan of lopen doet extreem veel pijn en soms zelfs tijdens ontspanning heb ik helse pijnen).
Aan de buitenkant zie ik er gezond uit, daarom snappen mensen het vaak niet en doen ze l*llig ('jij hebt ook altijd wat!'). Maar het gros is begripvol als ik even moet zitten of tijdens een kamp naar huis moet omdat ik ziek ben door astma Lachen

Waar ik het vaakst tegenaan loop? Roken. Er zijn mensen die rustig doorpaffen naast je ondanks dat je hebt gevraagd om niet te roken vanwege astma.
Ik heb een tijdelijk rookverbod in ons scoutinggebouw aangevraagd tijdens het kamp dit weekend en dat is gelukt. Maar ik ben benieuwd hoeveel mensen er ook echt rekening mee willen houden...

Bijwerkingen: moe, heel snel moe. Soms chagerijnig door de medicatie Clown

Ik sta ook op en ga slapen met medicatie, anders heb ik binnen 3 dagen bronchitis. (2 dagen in een bos kamperen en ik heb al brochitis Clown).

Dagelijks leven word gelukkig niet enorm aangetast, behalve dan dat ik snel moe ben. Hobby is wat ellendiger Tong uitsteken: scouting vind ik heerlijk, maar ik mag het bos niet in Clown

(tevens zit hart en vaat ziekten in de familie, daar moet ik mij nog op laten testen)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:43

Oh, mag ik ook mee klagen? Clown

Ik heb ook flink allergisch astma, altijd al gehad, heb dus ook ontelbare allergien Nagelbijten / Gniffelen
Ook veel voedselallergien, da's echt niet fijn

Ook heb ik PDS (spastische darm)
waardoor ik nog minder kan eten Clown

en sindskort heb ik Fibromyalgie..
Dus gaat lekker Ja

Kom de dag door met 8 verschillende medicijnen, ben blij dta ik die heb Lachen

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:46

Jeetje, ik heb gelukkig niets bijzonders, (behalve rugklachten al van kleins af aan nog altijd onder behandeling) maar jullie allemaal sterkte!

En jaa, geniet gewoon lekker zoveel je kan ja toch! Ik zou je niet druk proberen te maken over wat andere denken, als de mensen die voor jou echt belangrijk zijn maar begrijpen hoe het zit toch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:50

Wat andere denken is nooit zo erg, maar het is zooo vermoeiend dat je je elke keer weer moet verantwoorden (vooral bij mensen die dondersgoed weten wat je mankeerd). Maar er zijn ook mensen die je gaan tegenwerken, door door te roken ondanks verzoek tot niet roken.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:52

Ik heb astmatische bronchitis, chronische onderrugklachten, psoriasis, PMS, prikkelbare darmen en mijn neus-bijholten die bijna chronisch ontstoken zijn en waarvoor ik de afgelopen tijd 3 keer ben geopereerd en waardoor ik heel vaak hoofdpijn heb (bijna dagelijs, ik kan ook niet bukken, doet enorm pijn).

Ik slik nergens medicatie voor, heb alleen altijd mijn pufje bij de hand mocht dat nodig zijn (een paar jaar terug op vakantie niks bij me, en ja hoor, flinke astma-aanval gehad, dus altijd pufjes bij me). En eigenlijk moet ik voor mijn neus neusspray gebruiken (dagelijks), maar ik heb het idee dat die spray niet echt veel doet...

En verder gewoon een kwestie van stress vermijden, want een klein beetje stress en ik krijg direct last van mijn psoriasis.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 17:52

sannuhh schreef:
Haha, niet best.
Dit is de 2e operatie in anderhalf jaar aan mijn schouder, allebei de keren na val van paard.
Op het moment heb ik erg veel pijn, dat is wel balen.
Vorige keer na de operatie ging er een klein jaar overheen, voordat ik (bijna) alles weer kon en ook zonder pijn.
Deze keer, hebben ze het nog grootser aangepakt. Ik zit nu al 9 weken in het gips.

Hoe gaat het met jouw epilepsie, wat voor aanvallen heb jij?

Ik zeg altijd:mij hadden ze moeten overbakken *LOL*

Waren die operaties allebei de keren aan dezelfde schouder? Lijkt me naar Ja
ik kan nu (na een jaar) redelijk alles doen zonder al te veel pijn. Het litteken is ondanks zorgvuldig smeren, toch lelijk en grooot - 24 cm in totaal en loopt van mn oksel tot bovenaan. Het gebied rondom blijft gevoellloos en dat is wel raar...

Bij mij kwam het ook door een val van een paard, daarna is het alleen maar slechter gegaan met als hoogtepunt een ruk van mn paard aan mn arm.

Mijn epilepsie is net ontdekt: precies een week geleden om juist te zijn, dus ik ben nog in de beginfase. Ik heb het (vooralsnog) in milde vorm, gelukkig maar.

Een aanval begint bij mij vanuit mn middenrif, net alsof er iets brandt.. dan gaat er een golf van hitte over mijn hele lichaam, tintelt alles en heb ik een bewustzijnsverandering, gelukkig geen bewustzijnsverlies. Ik hoor mezelf schreeuwen en dan verkramp ik helemaal, word zo stijf als een plank. Dat duurt gelukkig maar even (max 10 minuten) en dan heb ik het zoooo koud, begin te bibberen en ben ik heel moe... echt naar dus.

Ik ben nog in de fase dat ik er lichtelijk van in paniek raak, hoop dat dit verandert Ja

En jij?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 17:55

Welshcobfan - erg is dat he, je steeds maar moeten verantwoorden... en dan dat onbegrip, alsof je je aanstelt....

Heb ooit iemand meegemaakt die gewoon zei: jij kunt nooit last hebben van mijn rook dus ik ga me echt niet aanpassen... die behoort dus niet meer tot mn vriendenkring

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:57

Schoonfamilie van mij stak een paar extra sigaretten op toen ik vroeg of ze niet wilden roken ivm zware bronchitis die ik toen had. Ik ben direct weggegaan met mijn vriend (tot verdriet van opa en oma, die nu gelijk hun verjaardag ergens anders houden waar niet gerookt mag worden Haha! )

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 18:00

MissToseland: dat klinkt ook niet best nee Ach gut

PDS heb ik trouwens ook in milde mate,(ik heb het er niet eens bij gezet, ha ha) maar is goed mee te leven. Ik heb het vooral bij vet eten en vlees. Daarom ben ik heel wat jaren vegetarier geweest, maar omdat ik voor de rest bijna niks lust, kwam ik al snel vitamines tekort en ben ik heel matig weer een heel klein beetje vlees gaan eten.. Ik eet nu nog steeds het liefste vegetarisch, vind ik gewoon lekkerder en heb ik veel minder last van opgeblazen gevoel en diarree (tja, ik zeg het maar even zoals het is ha ha)

Al die middeltjes zoals Yakult, vivit enzo helpen bij mij niet, ook Activia niet

Die Fibromyalgie lijkt me nog het meest naar van allemaal, hoe beinvloed dit je leven?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 18:03

Welshcobfan schreef:
Schoonfamilie van mij stak een paar extra sigaretten op toen ik vroeg of ze niet wilden roken ivm zware bronchitis die ik toen had. Ik ben direct weggegaan met mijn vriend (tot verdriet van opa en oma, die nu gelijk hun verjaardag ergens anders houden waar niet gerookt mag worden Haha! )

WAT een stelletje.... Boos! grrrrrrr

Hier (in Duitsland) is sinds 1 augustus een totaal rookverbod voor de horeca ingesteld Ja
Mijn vriend en ik hebben het gelijk gevierd met een zeer uitgebreid etentje Haha!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:04

@ Barmat:

Idd, allebei de keren aan de zelfde schouder. Was/ is zeker geen pretje.
Litteken bij mij ziet er ook nog niet uit, dik en rood.

Bij mij begonnen de aanvallen heel klein, later werd ze heel groot.
Ik klap in één keer om, stuipen, schuimen, m'n ogen draaien, maak aparte geluiden en soms incontinent. Bloos Bloos
Die aanval met al die gekke dingen duurt meestal min. of 5, dan ben ik meestal nog een kwartier bewusteloos en dan kom ik weer rustig bij en moet ik vaak overgeven. Meestal kan ik waar ik op dat moment mee bezig ben, niet hervatten. Dus best vervelend.
Op het toppunt had ik bijna dagelijks zo'n aanval, dat was echt slopend, ik kon die tijd helemaal niets.
Nu gaat het, met medicijnen een eel stuk beter!
Afgelopen vrijdag nog aanval gehad, maar daarvoor al ruim 9 weken niet.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:13

echt ziektes heb ik niet, meer afwijkingen waar ik hoop last van heb.
Mijn hormoonhuishouding heeft nog nooit van mn leven goed gewerkt waardoor mijn hormonen vaak van slag zijn. Altijd een lage weerstand heb waardoor ik snel iets mankeer, mijn stofwisseling werkt erg slecht een normaal mens gaat 1 keer per dag naar de wc ik zonder pillen 1 x per week/2 weken niet erg gezond dus. Ik heb altijd snel bloedarmoede, heb altijd een lage bloeddruk en het het daardoor ook altijd snel koud en ben vaak moe.

Ik heb een afwijking aan mn oog waar ze pas op mijn 12e achter zijn gekomen. sindsdien loop ik regelmatig met klachten in het ziekenhuis maar niemand weet wat ze er aan kunnen doen.
Ik ben 2 keer geopereerd aan beide ogen. 1e keer mn afwijkende oog met resultaat van ong 3 jaar.
Daarna mn goede oog omdat het ander oog te corigeren. Zonder enige merkbaar resultaat.
Doordat ik mijn leven lang zelf mijn oog heb moeten sturen (mijn ogen kijken afzonderlijk van elkaar en kunnen niet samen naar 1 punt kijken waardoor mijn linkeroog naar binnen trekt en ik scheel ga zien. Deze heb ik mijn leven lang weer moeten corrigeren naar het midden met gevold dat ik mijn ogen niet meer kan ontspannen. Een bril of iets werkt niet omdat mijn ogen het zelf blijven doen en ik daardoor nog waziger zie als ik al zie. Laatste poging waren lenzen maar ook die waren geen succes. Er is nog 1 operatie mogelijk maar dan is de kans groot dat mn oog te ver gaat afwijken naar buiten. Nog erger dus.

Ik heb mijn rechter been een stukje langer als links waardoor ik vaak last van mn heupen/rug heb.

Mijn broer van 27 heeft een paar maanden geleden 2 hartinfarcten gehad 1 lichte en een zware.
Door te hoge cholestrol. Zijn dochter van 10 maanden moet op haar 10e laten prikken.
Ik heb ook moeten prikken en is gezegt dat als ik het niet in de gate houd ik het zelfde kan krijgen rond die leeftijd (ben 21)

Eigenlijk heb ik mn leven lang wel wat gemankeerd. Was vroeger altijd veel ziek dus thuis van school.
Ben nu minder vaak echt ziek maar mankeer wel vaak wat.
Zoals nu heb ik weer blaasontsteking Boos!

tja en hoe ga ik er mee om, ik heb er mee leren leven omdat ik het meeste eigenlijk altijd al gehad heb.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:18

Ik heb mn bekken scheeft staan, mn rug is scheef en heb russenwervels versleten en een vergroeieing die dr iet hoort te zitten.
ook heb ik erg lage bloeddruk, viel vroeger vaak om, nu gelukkig minder
met 18e jaar ziektewet en half jaar wao gehad

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:29

Lynn_Nikita ik had idd ook dat ik vaak van mn stokkie ging. Tegenwoordig ook niet meer behalve als ik veel bloed verloren heb door bijv erge ongesteldheid.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 18:42

Sannuhh: Dat zijn dus hele erge aanvallen.... lijkt me verschrikkelijk maar als ik het goed begrijp merk je er verder zelf weinig van? Dan valt dat van mij nog reuze mee, hoop ook dat het hierbij blijft want ik vind dit al erg genoeg moet ik bekennen Ja
Jij mag dus ook geen autorijden neem ik aan? Ik heb een ontzegging van de rijbevoegdheid van 3 maanden gekregen,omdat ik een mild geval ben gelukkig en omdat ik het bewustzijn niet verlies, maar ze nemen geen risico. Tuurlijk is het balen maar ik zou het mezelf nooooit vergeven als ik een ongeluk maak en een ander daarbij schade toebreng... de gedachte alleen al!

Breitling: Dat noem ik geen afwijkingen meer Haha! Dat is best een hele hoop zeg, en allemaal van die nare dingen, vooral van je ogen lijkt me verschrikkelijk Ja Heb je dan ook niet vaak hoofdpijn als je ze niet meer kan ontspannen? Een vriendin van mij en haar broer hadden dit ook maar die zijn beiden geopereerd toen ze nog heel klein waren - ik moet zeggen dat het resultaat er naar is, maar ze kijken beiden toch nog wat scheel, zij het neit zo erg als voorheen. Maar het zal best uitmaken of je nog jong bent of dat men er net zoals bij jou later pas achter zijn gekomen.

En houd je cholestorol maar goed in de gaten ja, zoiets is vaak familair aanwezig. Mijn hoge bloeddruk komt ook voort uit de familie, daar loopt iedereen met tabletten.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 18:46

Lynn_Nikita: Dat klinkt pijnlijk, kun je wel normaal functioneren, omdat je aangeeft een half jaar WAO gehad te hebben?

Dit zeg ik eigenlijk omdat ik weet dat er tegenwoordig nauwelijks WAO meer gegeven wordt, dan moet je echt goed ziek zijn...

Ik ben overigens blij te lezen dat ik niet de enige ben... als je alleen maar omgaat met mensen waarbij de ergste "ziekte" 1x per twee jaar een dag griep is, en je schoonouders van vet in de 70 je er nog uitlopen tijdens het wandelen, denk je al snel dat er iets goed mis met je is Haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:48

Ik heb rechts geen trommelvlies,ben altijd moe en heb spierreuma en vaak hoofdpijn.Ook weet ik sinds kort dat ik ADD heb, mijn 2 kids hebben ook van alles gemankeerd.Ik ben kan er goed mee omgaan gelukkig, alleen de ADD is erg lastig.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:50

Ik ben ook met haken aan elkaar gezet, scheve rug en scheve bekken, maar daar heb ik geen last van. Wel eens pijn maar niet om te klagen. heb een cm en half verschil zien doe je het niet.

Chronische sinusitus wel wat last van, maar mits pillen wel goed onder controle. Alleen die slijmen in je keel grrrr

En chronische darmziekte dewelke is niet gekend, soms denken ze chrone soms niet Lachen ze zijn er zelf nog niet uit.
Doet veel zeer en heb ik veel last van, maar er zijn ergere dingen dus ik kan niet klagen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:50

ja, kan nu weer werken en veel doen
moet alleen uitkijken, ook met rijden, is me nl afgeraden, maar knappe doker die mij weg krijgt bij de paardjes
Ik heb omscholing gekregen voor zittend werk, maar hier kreeg ik juist meer last van. werk nu in verkoop, afwisselens lopen, zitten en stilstaan en dat gaat prima
moet alleen met tillen uitkijken
teveel gedaan betekend hele dag last van mn rug hebben
Moet ook regelmatig naar chiropracticor, weer laten kraken en rechtzetten

@marleen, werkt ritalin niet bij jou??

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:53

Vroeger had ik wel altijd hoofpijn. Nu alleen als ik mijn ogen erg moet inspannen (dus veel lezen achter elkaar of naar kleine dingen kijken) ik kijk niet scheel, mijn oog draait alleen naar binnen als hij het niet meer aan kan zeg maar. Mijn ogen kunnen niet naar 1 punt kijken mijn rechter oog wijkt een cm af van het midden en mn linker oog maarliefst 3 cm.
Zodra ik even een stuk tekst lees zeker bij kleine letters, of als ik moe ben (wat ik vrij vaak ben) of geconcentreerd naar iets kleins moet kijken (inspanning voor mn ogen) dan draait mn slechte oog naar binnen en dan pas ga ik scheel zien.
Het probleem is ook dat er maar weinig mensen zijn met het probleem wat ik heb. Daarom weten artsen ook niet echt wat ze er mee aan moeten. Ik ben in harderwijk geopereerd door een oog arts die hebben ook regelmatig overleg gehad met ziekenhuis in adam beide kwamen tot de conclusie dat het na de operatie weg had moeten zijn maarja dat is het niet helaas