Soa's...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wallie
Berichten: 808
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: De Kwakel

Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 21:27

ik had even gezocht maar vrij weinig gevonden op bokt hierover..
ik denk ook dat vrij weinig mensen over zoiets praten.. toch is het iets heel belangrijks.. (vind ik zelf)
en vrij persoonlijk.. toch zou ik welleens willen weten wat het nou precies inhoud, dus moet je je echt laten onderzoeken, hoe gaat dat dan, wat gebeurt er als je er niets aan laat doen, of als je het niet merkt.. dat soort vraagjes.. ik hoop dat er mensen zijn die er wat over kwijt willen.. want ik zit er aan te denken om zelf voor alle zekerheid een testje te doen.. maar ik durf niet.. en moet ik dat tegen me ouders dan zeggen?? ik weet het allemaal niet.. alles staat ook zo vaag uitgelegd op internet.. misschien als nou mensen met ervaring willen praten er wel meerdere meisjes/jongens gaan overwegen om toch voor alle zekerheid is een testje te laten doen...

liefs wendy

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:55

http://www.soa.nl.nu/ Hier een site met informatie over soa's.
Ik heb wel eens laten onderzoeken of ik iets had, maar gleukkig had ik niks. Ik vind dat wel belangrijk zo af en toe want je weet het maar nooit! Ik vond het bestwel vervelend, moest mijn broek en ondergoed uitdoen, en dan op zo een doktersbedje liggen. Dan pakt ze een eendenbek, dat is om je vagina open te houden. Dan gaat ze met een wattenstaafje langs de baarmoeder (geloof ik) en dat is een heel raar gevoel onderin je buik. Ik vond het geen pijn doen. Voor een paar andere soa's (waaronder aids) moet je bloed laten prikken.
Ik denk dat het je ouders wel gewoon kan vertellen, ik weet niet hoe oud je bent en of ze weten dat je sexueel actief bent, maar het is iets wat de meeste mensen toch wel belangrijk vinden. Ik denk niet dat ze dat verder een probleem vinden dan!

Eleionomae

Berichten: 19612
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:14

Je hoeft nooit persee je ouders te melden dat je onderzoek wilt laten doen. Je huisarts heeft zwijgplicht en anders kun je naar de GGD gaan! die doen ook soa onderzoeken

Wallie
Berichten: 808
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: De Kwakel

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 15:28

hey tnx.. ik denk dat ik toch maar ga.. ik las even wat sympthomen van die ene site.. en het komt verdacht veel voor... ik wil het graag tegen me moeder vertellen en dat ga ik ook zeker doen.. maarehmm wij hebben een mannelijke huisarts.. en ik vind dat niet zo prettig.. wat dan??

ellepel

Berichten: 47559
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:29

je kunt dan ook vragen of de doktersassistente helpen kan Knipoog

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:30

Naar een andere arts gaan?

Eleionomae

Berichten: 19612
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:43

zit je bij een dokterspraktijk of bij een enkele dokter? bij praktijken hebben ze vaak zowel mannen als vrouwelijke artsen rondlopen en die willen voor een keer nog wel eens wisselen Lachen
(zit zelf bij een praktijk met meerdere artsen en heb 2 huisartsen, mannelijk en vrouwelijk, erg prettig bij bepaalde zaken Vork )

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:02

Ja, ik heb ook een mannelijke arts, en ik heb gevraagt of ik het door een vrouw mocht laten doen. Dat is geen probleem hoor, begrijpen ze wel Knipoog

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:48

Ik heb gewoon het UMC gebeld en een afspraak gemaakt. Het gaat zó anoniem dat ze alleen maar je verzekeringsnummer en voornaam hoeven Clown

Maar goed, het is genant, maar je ligt er meestal niet voor niets. Ik had wel het 'eigen schuld' idee.

Gewoon doen!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:49

gewoon doen, bespaart je een hoop gepieker Knipoog

Eleionomae

Berichten: 19612
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:50

ja quellian is ook zeker eigen schuld uiteindelijk! Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen lijf Lachen en als je geen soa's wilt zul je zelf voor bescherming moeten zorgen Lachen

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:52

Frouk schreef:
ja quellian is ook zeker eigen schuld uiteindelijk! Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen lijf Lachen en als je geen soa's wilt zul je zelf voor bescherming moeten zorgen Lachen

En mijn moeder zou eraan toevoegen: 'en anders moet je ook zo'n grote meid zijn en zelf de consequenties dragen'.

@ TS: gewoon doen idd, is gewoon fijn om te weten waar je aan toe bent Lachen

Eleionomae

Berichten: 19612
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:53

Quellian schreef:
Frouk schreef:
ja quellian is ook zeker eigen schuld uiteindelijk! Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen lijf Lachen en als je geen soa's wilt zul je zelf voor bescherming moeten zorgen Lachen

En mijn moeder zou eraan toevoegen: 'en anders moet je ook zo'n grote meid zijn en zelf de consequenties dragen'.

@ TS: gewoon doen idd, is gewoon fijn om te weten waar je aan toe bent Lachen



haha ja mijn moeder ook, nadat ze even hysterisch door de kamer heeft gelopen Clown

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:58

Je kunt voor aids ook van die doe-het-zelf setjes kopen Knipoog
Hebben mijn vriend en is destijds gedaan voordat we besloten om aan onveilige sex te doen; we hadden beide eerder een relatie gehad en wilden met name dit grote risico uitsluiten.
Het hoe of wat weet ik niet dat had mijn vriend geregeld maar je prikt jezelf en na een half uur ofzo kun je de uitslag zien.
TS wil je het doen uit voorzorg of vermoeden?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:03

anniee
die doe het zelf tests lijken mij niet afdoende als ik hele eerlijk ben.

als ik een vaste relatie krijg en zonder concooms wil gaan vrijen, dan wil ik samen een volledige test laten doen bij de arts of ggd

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:34

het is ook niet voldoende, is alleen voor aids en dan ook alleen binnen een bepaalde periode dat het aantoonbaar is, dat klopt.

Wallie
Berichten: 808
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: De Kwakel

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 20:28

ik vermoed dat ik wat heb.. zoveel tekens.. maar goed voor morgen heb ik een afspraak.. ik dacht vanmiddag ik heb er zelf voor gezorgd dat ik zo'n een last heb nu moet ik ook even op me tanden bijten en gewoon gaan.. me moeder gaat mee.. ze vond dat ik het moest doen ze reageerde wel normaal... ik ben bang voor pijn of ik weet niet precies wat ik moet verwachten :S

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:54

Die zelftesten zijn dus absoluut niet veilig te noemen.

Een Soa test is zo gedaan en stelt niet veel voor Knipoog
Een huisarts/assistente kijkt niet vreemd op als je voor een soa test komt. Het kan je een hele hoop ellende besparen! Overigens is mijn ervaring dat je beter een man kunt hebben die zijn net even wat voorzichtiger en roepen niet zo snel dat je je niet aan moet stellen. Mijn ervaring is dat de vrouwen toch iets hardhandiger zijn Haha! Over het algemeen doen de assistentes ook uitstrijkjes dus als je je beter voelt bij een vrouw kun je altijd de assistente of de praktijkondersteuner vragen. wacht alleen niet te lang met testen hoe eerder je erbij bent hoe beter Knipoog

Wallie
Berichten: 808
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: De Kwakel

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 21:02

maar doet het ook pijn.. of maar het is toch stom als ik als 17 jarige daar aan kome en dan ff een soa test te laten doen.. Geld, geld! ik vind het zo gek dat een oude vent in me doos moet gaan zitte graaien.. hoelang duurt het eigenlijk??

Wallie
Berichten: 808
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: De Kwakel

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 21:21

belangrijkere vraag: krijg ik gelijk de uitslag of moet ik daar weer eens 3 a 4 dagen op wachten??

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:26

Nee, meestal moet je ong een week wachten.

Neem van een -helaas- ervaringsdeskundige aan, LAAT JEZELF TESTEN! Ik heb me ooit alleen op aids laten testen (stom, stom niet op de andere soa's!). Ik kreeg buikpijn, pijn bij het vrijen en uiteindelijk na een x aantal onderzoeken bleek er een abses ter grootte van een sinasappel op mijn linker eierstok te zitten. Gevolg --> eierstok eruit. Bleek chlamydia te zijn. Achteraf bleek toen ook nog mijn ex te kunnen vertellen dat er idd een roddel rond ging dat zijn ex chlamydia had, maar hij had haar nooit zonder condoom.... nee nee...

Gelukkig heb ik een schat van een dochter en 2 "stiefzonen" en geen verdere kinderwens, maar als je jonger bent en je verliest zo 1 of allebei je eierstokken.... Huilen

Wallie
Berichten: 808
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: De Kwakel

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 21:28

wow... *slik* heftig zeg... Boos! ben benieuwd wat er bij mij uitkomt

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 23:49

ik vind het helemaal niet raar maar juist heel erg verstandig wanneer je jezelf laat testen!

kan je nog zo voorzichtig zijn je weet maar nooit! heb me 2 keer laten testen mijn ouders wisten dat gewoon, en vonden het verstandig, gaan me er echt niet raar door aankijken..

tot nu toe nog nooit iets opgelopen, maar blijft een eng iets.. je hoort het zoveel, en het kan zijn dat je zelf niets in de gaten hebt...

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 00:40

Wallie schreef:
maar doet het ook pijn.. of maar het is toch stom als ik als 17 jarige daar aan kome en dan ff een soa test te laten doen.. Geld, geld! ik vind het zo gek dat een oude vent in me doos moet gaan zitte graaien.. hoelang duurt het eigenlijk??



Die oude vent boeit het totaal niet kan ik je vertellen Clown Voor een huisarts is het zo gewoon die heeft al zoveel vrouwen gezien die wordt niet warm en koud van nog een muts *LOL* En nee het is absoluut niet dom het is juist verstandig om te laten testen. Het onderzoek stelt niets voor je bent vaak langer bezig met aan en uitkleden dan dat het onderzoek duurt Knipoog Reken 1 week op het lab werken ze ook niet altijd even hard is mijn ervaring

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Soa's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 00:57

Nou... Ik had een knappe dokter hee! Was echt het 'shiiiiiit'-gevoel *LOL*

Maar goed, het is wel genant, maar het duurt hooguit 5 minuten. Ik kreeg daarna ook nog een gesprek van 20 minuten met een maatschappelijk werker ofzo Nors opkijken Of ik me ervan bewust was dat ik roekeloos leefde Nors opkijken En ik was er altijd welkom Nors opkijken

Maar goed, óók dat was te overleven.

Ik denk dat ik het bloedprikken voor HIV het ergst vond, ben een angsthaas met naalden in combinatie met bloed uit mij halen. Kreeg achteraf een mooie sticker met een beertje en 'klasse' erop Bloos