Schizofrenie?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tessacheyenne
Berichten: 627
Geregistreerd: 02-07-02

Schizofrenie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 00:19

Hallo! Ik heb een stiefbroer met paranoide schizofrenie in vrij ernstige vorm. Zijn er meer bokkers met familieleden of vrienden met deze ziekte? Mijn broer heeft t al een jaar of 12 (gediagnosticeerd).

Wat een ellendige rotziekte is dit.... mijn ouders hebben een dossier over hem....
De psychiatrie in Nederland is echt om te janken. Fout op fout! Met als resultaat dat mijn broer vorig jaar op 18 augustus uit het raam sprong van 5 hoog.....

Helaas niet hoog genoeg! Met twee gebroken enkels, een onderbeenfractuur, gebroken lendewervel, open bovenarmbreuk, schedelbasisfractuur, drie breuken in het bekken en tot slot nog twee klaplongen in het ziekenhuis opgenomen op de ic. Artsen zijn uren bezig geweest om 'm op te lappen.

Ben na enkele uren van onzekerheid (niemand hield ons op de hoogte) de ic opgerend en gevraagd of ze alsjeblieft de "stekker" eruit wilden trekken. Daar hadden de artsen in eerste instantie geen boodschap aan...ach het is toch een jonge vent van 35 met een heel leven voorzich? Na uitleg van onze kant zouden ze niet meer alles uit de kast halen...maar de weekend artsen hadden daar geen boodschap aan. (Hij sprong op een vrijdagmiddag) Uiteindelijk heeft hij een week in coma gelegen. Vervolgens hebben ze zijn onderbeen met knie moeten amputeren wegens een levensgevaarlijke infectie. Zijn bovenarm kan hij nog steeds niet volledig gebruiken.

Momenteel is hij aan een rolstoel gekluisterd en is na een opname van een paar maanden in een psychiatrische kliniek opgenomen in een verpleeghuis waar hij de rest van zijn leven mag blijven...

Regelmatig vraagt hij aan me of ik hem niet kan helpen om er een eind aan te maken. Ik heb t daar reuze moeilijk mee... en ben dan ook erg benieuwd of er meer bokkers zijn met dit soort problemen?

Het gaat de laatste tijd wel iets beter met hem en hij is zowaar ook wel vrolijk, maar die ondertoon van dat ie niet meer wil blijft.

Hij krijgt nu weer elke week een depot (medicijnen rechtstreeks in een spier gespoten met een langzame afgifte) waardoor hij redelijk stabiel blijft. Hij heeft sinds een maand of drie geen psychosen meer gehad.

Hij heeft t nu weer regelmatig over zelfstandig wonen wat ik verschrikkelijk vindt...stel dat t weer mis gaat?

Groetjes, Tessa

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Schizofrenie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:40

Wat een vreselijk verhaal... Ik kan alleen maar denken 'had die jongen laten gaan...', maar goed, artsen moeten alles doen om iemand te redden.

Ik heb er godzijdank geen ervaring mee, dus kan je er verder niet mee helpen Ach gut

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Schizofrenie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:43

Hallo,

Verschrikkelijk voor je! Misschien kan hij zelf vragen om euthanasie? Maar ik denk niet dat jij dat voor ogen had. Zolang het goed gaat, genieten van de tijd die je met hem hebt. Mag hij geen uitstapjes maken uit de instelling?

madeliefw

Berichten: 2670
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Schizofrenie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:50

Voor dit soort dingen wordt er geen euthanasie gedaan. Ik werk in de psychiatrie en kom vaker tegen dat mensen euthanasie willen vanwege hun psychiatrische ziekte.
Sterkte met je broer, ik vind het heel erg.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Re: Schizofrenie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:05

Eowyn3003 schreef:
Hallo,

Verschrikkelijk voor je! Misschien kan hij zelf vragen om euthanasie?


Daarn kan hij om vragen maar ik weet zeker dat hij die niet krijgt, hij is tenslotte 'ziek', en voor het ondertekenen van een euthanasie verklaring moet je 'bij je volle verstand' zijn. Omdat de TS haar broer psychotische is krijgt hij dus geen euthanasie oid.
TS: vreselijk, maar het gaat nu iig wel beter nu hij medicijnen krijgt, voelt hij zich zelf ook beter door deze medicijnen?
Op zich zelf wonen is idd een grote stap, maar het is wel een vooruitgang. Gaat hij begeleid wonen oid?
Sterkte Lachen.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Schizofrenie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:54

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik heb wel een boek gelezen over schizofrenie, misschien is het voor jou fijn om het te lezen.

'Al mijn vrienden zijn gek' van Sera Anstadt. (het is een waargebeurd verhaal, Sera Anstadt vertelt over haar schizofrene zoon. )

tessacheyenne
Berichten: 627
Geregistreerd: 02-07-02

Re: Schizofrenie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 17:57

Bedankt voor jullie reacties.... euthanasie is idd niet aan de orde. Hij mag deze beslissingen niet (meer) zelf nemen. Zijn moeder is mentrix maar ook zij is niet bevoegd voor zoiets. Daarbij komt dat je een psychiatrische ziekte niet kunt "meten of staven" als ie nou ongeneeslijke kanker of ms had gehad was t een heel ander verhaal geweest.

Hij heeft de afgelopen jaren wel op zichzelf gewoond maar dat is tot diverse malen fout gegaan. Een aantal jaar geleden is ie ook net voor t randje van de dood weggesleept.... door zijn medicatie werd ie diabeticus. De artsen vonden t waarschijnlijk nooit nodig om eens een glucose te bepalen terwijl toch duidelijk in de bijsluiter stond dat je er diabetisch van kon worden!! Dit heeft er toe geleid dat hij vier(!) dagen op de vloer in een diabetisch coma van zijn appartementje heeft gelegen. Hij is toen bij toeval ondekt omdat hij een kraan open had laten staan en het ging lekken bij de onderburen....

Daarbij is mijn broer een typische zorgmijder. Hij leefde toen echt als kluizenaar. Telefoon werd niet beantwoord en de deur deed ie niet open..

Sleutels van zijn flat hadden we wel maar we durfden het niet te gebruiken want immers als er niets aan de hand zou zijn dan konden we die natuurlijk ook direct bij hem inleveren!

We zijn als de dood dat als hij weer opzichzelf, hetzij onder begeleiding, gaat wonen hij toch weer een kluizenaar wordt met alle gevolgen van dien... zelf tot de conclusie komen dat ie toch geen medicatie nodig heeft e.d.

Probeer hem toch steeds uit te leggen dat ie nu op een goede plek zit, rustig voor zowel voor hem als voor ons als familie.

Hij leeft bij de dag en is altijd dolblij met mijn wekelijkse bezoekjes. Hij heeft geen vrienden meer over en op vier familieleden na eigenlijk helemaal "alleen" op de wereld.

MoonChloe, ik ga zeker achter dit boek aan!

Groetjes, Tessa

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Re: Schizofrenie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:41

Ik denk dat als hij (goede) begeleiding krijgt bij het op zich zelf wonen het wel een positieve stap voor hem is. Hij kan ook niet altijd in een instelling blijven.

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Re: Schizofrenie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:30

oh jeetje wat erg....

in mijn familie zijn er verschillende mensen die in de psychiatrie werken, dus ik herken zulke verhalen wel...

sterkte, ik hoop dat je broer "stabiel" blijft voor je...