Pijn in mijn rug

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Pijn in mijn rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 22:05

Ik doe sinds 4 weken vakantiewerk bij de M&S (Voor degene die het niet weten, een kledingzaak). Ik heb werkdagen van half 10 tot 6 uur en het is continu lopen en staan. Als ik thuis kom ga ik snel eten en dan paardrijden. Behalve als ik echt te moe ben of dat mijn voeten te erg pijn doen. Als ik dan 's avonds in bed lig heb ik altijd pijn in mijn onderrug. Ik begin altijd op mijn rug en ga daarna over op mijn buik en ik voel het eigenlijk het meeste als ik op mijn rug lig. Meestal heb ik dan zo'n warme pittenzak erop en dat helpt wel maar eigenlijk vind ik het toch niet echt normaal...
Komt dit omdat ik best veel doe op een dag? Ga ik dan over mijn eigen grens heen?

Lise81

Re: Pijn in mijn rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:19

Je belast jezelf te veel op een verkeerde manier. Met name door het lange staan in de winkel kan je last krijgen van je rug.
Wanneer je spieren wat vermoeid worden krijg je waarschijnlijk de neiging om wat te gaan hangen, waardoor je je de wervelkolom verkeerd gaat belasten. Daardoor krijg je o.a. pijnlijke spieren en wil je je rug weer gaan ontlasten.

Waarschijnlijk slaap je op dit moment er ook slecht door, je lichaam krijgt niet echt rust en niet de tijd om zich te herstellen als je gelijk de volgende dag weer aan het werk moet.

Tijdens het werk:
- goede schoenen dragen
- op je houding blijven letten, eventueel een beetje in beweging blijven. Moet je blijven staan verplaats dan je gewicht van links naar recht, van voor naar achter of maak bekken kantelingen.
- ook als je gaat zitten niet gelijk in elkaar zakken, onder uit gehangen zitten schijnt wel weer te mogen. (Ga evt. op het puntje van je stoel zitten)
- til met het idee dat je vanuit je knieën lift

Je belastbaarheid kan lager zijn dan normaal door:
- weinig slaap
- stress (misschien wil je 't erg graag goed doen?/ tijd te kort?)
- ongetraindheid

Daarnaast kan je:
- een andere sport voor 1 x per week zoeken waarbij je aan je houding traint. Je kan kiezen voor fitness maar iets in de trant van Pilates of BodyBalance o.i.d. kan je ook veel aan hebben. Train m.n. buikspieren, rugspieren en bovenbeenspieren.

- neem pijnstillers, bijvoorbeeld voor het slapen gaan, dan heb je iig nachtrust

- evt. langs de fysiotherapeut (ik weet niet hoe lang je er al mee loopt?) die kan je evt. behandelen en zeker meer advies en oefeningen meegeven!

Ik heb veel gehad aan de methode van McKenzie, hij heeft een boekje "treat your own back".

Sterkte ermee!

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 01:33

Ik werk zelf in de horeca en ik maak dagen van 10 uur en ik sta de hele tijd. Toen ik net begon met werken daar had ik ook vaak last van me rug. Bij mij is het steeds wat minder geworden door gewenning van het werk. Maar ook goede schoenen dragen daar heel wat aan mee.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:23

En let bij het staan dat je op 2 benen met hetzelfde gewicht staat. Als je daarbij dan iets je bekken achterover kantelt, voorkom je zo een holle onderrug (vaak de oorzaak van pijn in je onderrug). Ga vooral gewoon op je rug liggen op bed. Je kan je indenken dat als je de hele dag met een holle rug hebt gelopen en je op je rug gaat liggen (en de holling dus afzwakt..) dat je spieren daar weer aan moeten wennen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 19:48

Lise81 schreef:
Je belast jezelf te veel op een verkeerde manier. Met name door het lange staan in de winkel kan je last krijgen van je rug.
Wanneer je spieren wat vermoeid worden krijg je waarschijnlijk de neiging om wat te gaan hangen, waardoor je je de wervelkolom verkeerd gaat belasten. Daardoor krijg je o.a. pijnlijke spieren en wil je je rug weer gaan ontlasten.

Waarschijnlijk slaap je op dit moment er ook slecht door, je lichaam krijgt niet echt rust en niet de tijd om zich te herstellen als je gelijk de volgende dag weer aan het werk moet.

Tijdens het werk:
- goede schoenen dragen
- op je houding blijven letten, eventueel een beetje in beweging blijven. Moet je blijven staan verplaats dan je gewicht van links naar recht, van voor naar achter of maak bekken kantelingen.
- ook als je gaat zitten niet gelijk in elkaar zakken, onder uit gehangen zitten schijnt wel weer te mogen. (Ga evt. op het puntje van je stoel zitten)
- til met het idee dat je vanuit je knieën lift

Je belastbaarheid kan lager zijn dan normaal door:
- weinig slaap
- stress (misschien wil je 't erg graag goed doen?/ tijd te kort?)
- ongetraindheid

Daarnaast kan je:
- een andere sport voor 1 x per week zoeken waarbij je aan je houding traint. Je kan kiezen voor fitness maar iets in de trant van Pilates of BodyBalance o.i.d. kan je ook veel aan hebben. Train m.n. buikspieren, rugspieren en bovenbeenspieren.

- neem pijnstillers, bijvoorbeeld voor het slapen gaan, dan heb je iig nachtrust

- evt. langs de fysiotherapeut (ik weet niet hoe lang je er al mee loopt?) die kan je evt. behandelen en zeker meer advies en oefeningen meegeven!

Ik heb veel gehad aan de methode van McKenzie, hij heeft een boekje "treat your own back".

Sterkte ermee!

Ik draag sowieso al goede schoenen. De eerste 2 weken had ik steeds pijn in mijn voeten maar daar ben ik nu al aan gewend.
Inderdaad als ik moe ben dan ga ik ergens op hangen. Ik zal erop letten!
Als ik pauze heb ga ik altijd onderuit gezakt zitten met mijn rug tegen de muur aan.
Ik ga telkens laat naar bed en moet wel gewoon om 7 uur op maar ik heb altijd wel het idee dat ik goed heb geslapen. Maarja vaak dus te kort. Vanavond ga ik vroeg!
Stress tijdens het werk heb ik zeker niet. We staan met 3 mensen in de winkel dus je kan alles op je gemakje doen.
De pijn in mijn rug heb ik nu ongeveer 1 week. Voor een andere sport heb ik geen tijd. Ik ga zo vaak als ik kan naar mijn paard en ik wil ook weleens een ochtend ofzo vrij dus dan ga ik zeker geen andere sport in plannen. (Kan ik beter uitslapen Knipoog )
Ik heb eigenlijk het idee dat het komt omdat ik het niet gewend ben.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:37

Denk dat je zeker wel gelijk hebt, dat bedoel ik met "ongetraindheid". Je spieren zijn 't niet gewend, dit soort lange dagen en veel staan. Zou zelf ook niet echt tijd hebben voor een sport erbij. Langer slapen (zeker op de manier Nicole10 zegt) is natuurlijk erg lekker. Kan wel zijn dat je je 's ochtends een beetje stijf voelt. Soms werkt het dan eerst even liggend in bed wat te bewegen voordat je opstaat.
Hopelijk gaat het wel snel over!