Help wat is dit? Tonsilstones

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diamante

Berichten: 1002
Geregistreerd: 02-07-07

Help wat is dit? Tonsilstones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 09:27

Het klinkt miss een beetje vies en heb ook lang getwijfeld of ik het wel wilde plaatsen...

Maar ik heb al een tijdje last van een heel vies wit 'bolletje' in mn mond.
Het zit ongeveer tussen mn voorste en achterste gehemelteplooi en altijd aan dezelfde kant
Afbeelding

Als ik mn voorste gehemeltje plooi naar achteren duw komt ht tevoorschijn (moet er bijna van kokhalzen omdat ht zo ver achter in mn mond is). Ik kan het er af en toe uithalen, maar dit keer zit het zo ver naar achter.
Het ruikt ook heel raar en ik vind ht gewoon echt VIES en wil weten wat ht is...
het komt steeds maar terug!

Kan iemand mij helpen?
Laatst bijgewerkt door Diamante op 11-08-07 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Help wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 09:29

Je huisarts misschien?

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Help wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 09:29

google eens op tonsilstones. Ik zou de nederlandse benaming niet direct weten...

000
Berichten: 1785
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Help wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 09:29

zo iets heb ik ook, alleen zitten deze op mijn amandelen, dit zijn onstekings'dingetjes'
ruiken idd erg raar.

als ik jou was zou ik even naar de huisarts gaan.

succes ermee Knipoog

Diamante

Berichten: 1002
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Help wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 09:33

delerium schreef:
google eens op tonsilstones. Ik zou de nederlandse benaming niet direct weten...


DAT is het inderdaad...
maar gatverdamme wat ik er allemaal over lees Rolleyes
http://www.allergieplein.nl/showpage.as ... eadID=6330

Heb ook heel vaak last van keelontsteking...
als ik mijn amandelen eruit laat halen, is dit dan ook weg?
en ruiken andere deze dingen trouwens Rolleyes Bloos

Diamante

Berichten: 1002
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Help wat is dit? Tonsilstones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 09:50

Weet iemand wat er aan te doen is?

brenpasbeau
Berichten: 3900
Geregistreerd: 24-04-05

Re: Help wat is dit? Tonsilstones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:12

ik zou gewoon naar de huisarts gaan als ik jou was voor het straks niet goed gaat. als het ontstekingen en die ontsteking slaat wel naar binnen dan zit het in je bloed baan en kan je bloed vergiftiging oplopen.
dus zou naar je huiarts gaan en dan zal je wel een antbioticakuur krijgen voor de ontstekkingen in je mond

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Help wat is dit? Tonsilstones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:14

ik heb het ook, en altijd in mn rachter amandel. Alsik op mn amandel duw komen er allemaal wit/gele bolletje suit die iss ergstinken
ik heb vroeger veel last gehad van keel ontsteking, maar ze wilden mn amandelen nooit eruit halen. Nu weet ik dat ik dit heb en kijk er elke dag naar en haal het weg, Idd ook vaker kokhals neigingen omdat zo ver weg in mn keel is
kan je niks aan doen, volgens mijn huisarts

Diamante

Berichten: 1002
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Help wat is dit? Tonsilstones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 10:30

brenpasbeau schreef:
ik zou gewoon naar de huisarts gaan als ik jou was voor het straks niet goed gaat. als het ontstekingen en die ontsteking slaat wel naar binnen dan zit het in je bloed baan en kan je bloed vergiftiging oplopen.
dus zou naar je huiarts gaan en dan zal je wel een antbioticakuur krijgen voor de ontstekkingen in je mond


Snap niet zo goed wat je bedoelt....
Is die 'prop' een ontsteking?

Diamante

Berichten: 1002
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Help wat is dit? Tonsilstones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 11:04

Ik zit me zooo druk te maken nu..
Zit er de heletijd naar te kijken, maar krijg het niet weg omdat het zo ver in de 'holte' zit.
Krijg echt braakneigingen van het vieze idee en ben bang dat mijn vriend last heeft van mijn adem enzo ..

grrr... moet ik weer hebben hoor zoiets Rolleyes

brenpasbeau
Berichten: 3900
Geregistreerd: 24-04-05

Re: Help wat is dit? Tonsilstones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:06

Diamante schreef:
Ik zit me zooo druk te maken nu..
Zit er de heletijd naar te kijken, maar krijg het niet weg omdat het zo ver in de 'holte' zit.
Krijg echt braakneigingen van het vieze idee en ben bang dat mijn vriend last heeft van mijn adem enzo ..

grrr... moet ik weer hebben hoor zoiets Rolleyes

het lijkt me ook niet handig om nu tongtezoenen je weet niet wat het is en straks heb hij het ook

kers
Berichten: 267
Geregistreerd: 12-04-07

Re: Help wat is dit? Tonsilstones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:09

Mijn broer had dit ook en de dokter zei dat zijn amandelen rot waren hij heeft ze er uit moeten laten halen.

Diamante

Berichten: 1002
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Help wat is dit? Tonsilstones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 11:13

brenpasbeau schreef:
Diamante schreef:
Ik zit me zooo druk te maken nu..
Zit er de heletijd naar te kijken, maar krijg het niet weg omdat het zo ver in de 'holte' zit.
Krijg echt braakneigingen van het vieze idee en ben bang dat mijn vriend last heeft van mijn adem enzo ..

grrr... moet ik weer hebben hoor zoiets Rolleyes

het lijkt me ook niet handig om nu tongtezoenen je weet niet wat het is en straks heb hij het ook


hahahah wat moet ik dan zeggen...
schat je mag me vanaf nu niet meer zoenen Clown
Het gaat me niet zozeer om ht zoenen .. maar men ruikt het dan toch ook als je praat ofzo?

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Help wat is dit? Tonsilstones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 13:49

Het gele geheel is geen pus, het zijn eerder versteende etensresten. Stel je je amandeloppervlak eens voor als een maanlandschap, je kunt je voorstellen dat er echt wel eens iets eten in achterblijft. Hoe goed je ook poetst; te voorkomen is het nooit. Als dat kleine beetje voedsel blijft zitten in zo'n kratertje komen er enzymen bij die het een harde, gele massa maken. Net een steentje.
Sommige mensen kunnen ze verwijderen door in de achterkant van hun mond- keelholte een vacuum te maken met hun tong en ze er zo uit te ploppen.
Als je er echt last van hebt is een bezoekje aan de huisarts altijd een goed idee.

dwaallicht

Berichten: 3552
Geregistreerd: 27-12-04

Re: Help wat is dit? Tonsilstones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:27

Die dingen had ik ook voordat mijn amandelen eruit gehaald waren!
Vaak ook rond de tijd dat mijn keel ontstoken was (had ik enorm vaak, hoefde maar ff koud te zijn of moe en hoppa) ik vond dat echt smerig Misselijk

Nu mijn amandelen weg zijn heb ik veel meer ruimte in mijn keel, en alles is lekker fris en schoon, nooit meer van die vieze dingetjes erin. Ik kan dus iedereen die vaak keel ontsteking heeft aanraden: laat je tonsillen verwijderen, je weerstand gaat enorm omhoog!

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Re: Help wat is dit? Tonsilstones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:54

Dat heb ik ook, heb ook een paar keer keelontsteking gehad. Ik kreeg het advies om weinig zuivelproducten en ei te eten/drinken. Dat maakt het slijm achter in je keel erg dik en ontstaat er sneller van dat vieze spul.
Bij mij zijn mn amandelen er (nog) niet uit, loop nu wel bij de KNO-arts, omdat ik constant verkouden ben en ben inmiddels aan mn neus geopereerd, maar heeft niet het gewenste resultaat ondanks dat het erg goed is gegaan allemaal.

Diamante

Berichten: 1002
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Help wat is dit? Tonsilstones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 08:45

Ik eet wel veel yoghert en yoghertdrank..
wat is daar zo slecht aan dan?

mm trouwens.. ze kunnen je niet verzekeren als je amandelen eruit zijn dat het over is he?

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Help wat is dit? Tonsilstones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:51

Ik heb dat ook wel eens gehad. Als ik angina(keelontsteking) had (heb ik nu bijna nooit meer) dan voelde ik die dingen altijd zitten. Dat is pus dat uit je amandelen komt. Niet echt fijn idd. Nu heb ik er weinig last meer van en mijn amandelen zitten er nog steeds is.

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Help wat is dit? Tonsilstones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:37

pus uit je amandelen en tonsilstones zijn 2 verschillende dingen.

Bij het "knippen" van je amandelen halen ze niet je amandelen weg, maar pellen ze ze als het ware. Het weefsel kan in principe weer terug aangroeien, dus geen garantie dat het over is inderdaad.

Bij mij zijn mijn amandelen gedaan toen ik 5 was, heb er dus nooit last van gehad.

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Re: Help wat is dit? Tonsilstones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:01

Diamante schreef:
Ik eet wel veel yoghert en yoghertdrank..
wat is daar zo slecht aan dan?


Wat heet slecht. Door zuivelproducten wordt het slijm dikker en blijft het makkelijker 'plakken' in je keel.