Kosten slotjesbeugel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Kosten slotjesbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 14:12

Ik heb in de puberteit een slotjesbeugel gehad (bijna 2 jaar) en na die tijd had ik prima rechte tanden. Toen mijn beugel eruit mocht kreeg ik een spalkje. Deze is jaren geleden los komen te zitten, wat volgens mijn tandarts niet waar was... Gevolg -> voortanden weer op de plek waar ze zaten voordat ik een beugel kreeg. Na een half jaar zei hij dat m'n spalkje inderaad los zat (hij zag zelf ook dat de boel weer aan het verschuiven was). Hij zei doodleuk: 'je moet er maar over denken of je opnieuw een beugel wilt, maar het wordt niet vergoed door het ziekenfonds'.

Ik begin me steeds meer te irriteren, vind m'n tanden echt foeilelijk en zit er dus wel over te denken om een beugel te nemen en maar uit eigen zak betalen...

Nu ben ik benieuwd of iemand bekend is met de kosten die erbij komen kijken. Het zou alleen gaan om m'n boventanden.

Lissyx

Re: Kosten slotjesbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:16

Een beugel kost ongeveer 800 euro als het alleen om je boven tanden gaat. Maar dan komt er nog 1x in de 2/3 maanden een afspraak van 50 euro en dat is alleen nog de controle, draad verwisselen etc. kost ook nog veel kwijt, ik denk dat je in totaal zo'n 1500 euro kwijt bent.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:46

Ik wil ook graag een beugel want mijn tanden staan ook vreselijk scheef, maar ik word over een maand 20...daarnaast ga ik over 8 maanden naar het buitenland voor een hele lange tijd, dus ik denk dat ik rond mijn 22ste aan een beugel kan beginnen..Ik had een schatting gemaak van 2000 euro, dus dat word nog ff sparen..

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:01

Ik had ook het probleem dat alles weer terug aan het gaan is..
Maar bij mij wordt het gedeeltelijk vergoed door het ziekenfonds. Nu weet ik niet bij welk ziekenfonds je zit, maar ik heb zit bij het VGZ. En het ligt er ook nog aan welk pakket je hebt. Knipoog
Nu weet ik even niet uit mn hoofd wat het mij zou gaan kosten, want ik moet nog terug naar de tandarts voor een prijsopave.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 16:06

Ik zit ook bij VGZ! Dus wel nuttig om even met hun contact op te nemen?

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:44

Quellian schreef:
Ik zit ook bij VGZ! Dus wel nuttig om even met hun contact op te nemen?

Zou het wel even doen, ligt er wel aan wat voor pakket je hebt natuurlijk. Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:54

Rare ortho heb jij.. Ik heb ook slotjes gehad, en daarna vond mijn ortho het niet nodig om een draadje erachter te plakken terwijl ik dat wel vroeg. Volgens hem was dat niet nodig en zouden we wel zien wat mijn tanden gingen doen.

Het gevolg was dat ik een half jaar later terug kwam met scheve tanden. Ik heb toen opnieuw een slotjesbeugel gekregen op kosten van de orthodontist zelf! Inclusief controles etc!

Als ik jou was even verzekering bellen en misschien je ouders laten praten met de Orthodontist?

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:58

Het verhaal van Lissyx klopt helemaal. Het 'ding' kost zelf de eerste keer zo'n 800 euro. Bij mij in ieder geval. Toen moest ik om de 6 weken terugkomen, die controles kosten zo'n €50 per keer. De beugel heb ik in totaal 10 maanden gehad, dat zijn 40 weken. 40:6 = 6 á 7 dus uitgaande van 7 komt er 350 euro overheen, dan zit je al op een prijs van 800+350= 1150. En tussendoor gaat er gegarandeerd wel een keer een slotje extra los e.d. Ik zou van zo'n €1300,- uitgaan.

Ontzettend klote voor je trouwens, lekkere tandarts/orthodontist heb je dan. Scheve mond

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 17:01

patsur schreef:
Als ik jou was even verzekering bellen en misschien je ouders laten praten met de Orthodontist?

Hihi, moet lachen om deze zin, wat lief Haha! (ben 25)

Ik ga vrijdag even bellen met VGZ... Hoe zit het met die aanschaf van de beugel? Moet dat in één keer voldaan worden?

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:05

word een beugelijk eigelijk vergoed door een verzekering? Bloos!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:35

Volgens mij wordt je beugel (gedeeltelijk) vergoed tot je 18e.
Ik wil ook heel graag weer een beugel, mijn tanden staan teveel nog naar voren vind ik.
Ben ook wel benieuwd hoeveel het ongeveer kost, gelukkig willen mijn paps en mams het nog betalen.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:40

patsur schreef:
Rare ortho heb jij.. Ik heb ook slotjes gehad, en daarna vond mijn ortho het niet nodig om een draadje erachter te plakken terwijl ik dat wel vroeg. Volgens hem was dat niet nodig en zouden we wel zien wat mijn tanden gingen doen.

Het gevolg was dat ik een half jaar later terug kwam met scheve tanden. Ik heb toen opnieuw een slotjesbeugel gekregen op kosten van de orthodontist zelf! Inclusief controles etc!

Ben ik toch blij dat mijn ortho niet zo was als jullie beide.. Mijn ortho handelde namelijk namens een (IMO) veel betere methode, waardoor er geen spalkje of wat dan ook nodig was. Na de slotjes zo'n half jaar een plaatjes beugel gehad, zodat alles goed vast groeide in de juiste houding! Hij is er nu 2,5 jaar uit en alles staat nog helemaal perfect. Mijn ortho wílde mij niet eens een spalkje geven Clown

Wel vervelend, denk je toch van je beugel af te zijn en dan moet je er na een paar jaar alsnog weer 1. Ik hoop dat je het kunt regelen met je verzekering en veel succes Ach gut

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 03:05

Dit wilde de mijne ook niet, ondanks ik toch een aardige tijd met een plaatje rondgelopen heb na mijn eerste keer slotjes..

@ TS; excuses, dacht dat ik op YR forum zat Haha!

pianka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 09:07

Ik heb het zelfde meegemaakt. Was met mijn 14e klaar bij de ortho, en zat er op mijn 18e weer Haha! Bij mij hebben ze het gewoon als een vervolg consult opgeschreven, dus ik heb die eerste 800 niet hoeven betalen. Verder betaal ik 34 euro per consult.
Ik heb de VGZ jongeren polis en krijg tot 300 euro vergoed.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:39

Ik was ook klaar op mijn 14e en toen ik bijna 19 werd mocht ik weer terug. Door een verstandkies die ik als 12 jarige nog heb aangewezen van groeit die niet scheef maarnee, die had ruimte zat Ik kreeg tot 500 euro vergoed maar heb alleen een rekening van het eerste gesprek gehad. Misschien omdat hij zijn eigen fout in zag of een administratieve fout.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:58

pff als ik het geld had zou ik zo weer een beugel nemen. als je kijkt op http://www.orthocenter.nl/pagina.asp?page=1 kun je zien wat je ongeveer kwijt zult zijn, zo'n 2000 a 2500 euro. Ik zit ook bij VGZ en krijg maar 300 euro vergoed. belachelijk maar ok. Mijn tante (jaar of 47) heeft van mijn tandarts een beugel gekregen die doorzichtig is. Volgens mijn tandarts hoef ik geen beugel meer (5 jaar lang een gehad)..