Kaakoperatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

D_nies

Kaakoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 22:30

Hallo,

Ik moet 28 augustus een kaakoperatie ondergaan. De 22e gaan ze bekijken welke operaties het precies gaan worden. Ik heb een overbeet en ik schijn er later problemen door te krijgen. Het is nog onduidelijk welke operatie ik precies moet ondergaan. Misschien enkel onder, enkel boven of beide. Volgens de chirurg ga je bij mij echt bijna geen verschil zien, maar toch ben ik doodsbang voor het resultaat...

Zijn er meerdere mensen die een kaakoperatie hebben ondergaan? Wat zijn de tips die je me kunt geven en hoe was je ervaring? Ik ben ook erg benieuwd naar foto's....

Groetjes

Strondvlieg

Re: Kaakoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:50

Ik volg dit even, ik heb nu een beugel en die orthodontist wil maar wat te graag mij opereren Koe
Edit: ik zal mijn verhaal wel even vertellen
Mijn kiezen staan niet op elkaar, waardoor ik slecht dingen kan verteren. Ik heb er zelf nooit wat van gemerkt maar goed Clown Hij zei dat die beugel niks zou helpen en dat ik het beste gelijk een operatie kon doen. Nou, no way! Ik heb nu die beugel sinds 5-12-2006 (zou em eerst op me verjaardag krijgen Nagelbijten / Gniffelen ) en het is al een stuk beter, zegt de tandarts. De orthodontist wil nog steeds opereren Slapen Hij wil mijn kaken van elkaar breken (als ik het goed heb) en er iets tussen zetten, zodat het weer goed groeit. Maar hier zit natuurlijk ook een risico aan. Hierbij heb ik ook aanleg voor een tandvleesziekte, paradontitus, en onze hele familie heeft problemen met tanden. Ik durf het risico nu niet aan te nemen, ben benieuwd wat andere mensen ervan vinden Lachen

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:37

Ik heb op mijn 18e een kaakoperatie gehad. Mijn onderkaak stond te ver naar voren en dat kon alleen door een operatie verbeterd worden. Als ik de operatie niet liet doen, dan was de kans groot dat ik er later problemen mee zou kunnen krijgen, dus dan maar een operatie Knipoog

Vantevoren heb ik veel verhalen gehoord over pijn en dat je er lang last van houdt. Uiteindelijk viel het me heel erg mee. Bij mij hebben ze mijn onderkaak rechtgezet door die aan de rechterkant compleet los te halen en anders weer vast te zetten en mijn bovenkaak is naar voren gehaald. Na de operatie had ik een megadik gezicht. Dat is ook wel een tijdje zo gebleven. Ik mocht na een paar dagen alweer naar huis en kon redelijk snel van die vieze shakes af die ik moest eten/drinken omdat ik niet normaal kon kauwen. Ik heb de eerste dagen morfine gehad en daarna eigenlijk geen pijnstillers meer. Ik had ook helemaal geen pijn eigenlijk. Natuurlijk moet je niet je mond open doen, maar als ik rustig aan deed had ik helemaal geen last. Na 3 weken heb ik daarom ook aan de kaakchirurg gevraagd of ik weer mocht rijden. Dat mocht, maar dan moest ik er niet afvallen. Natuurlijk gezegd dat ik er nooit afviel en 's middags zat ik er weer op Haha!

Mijn gezicht is veel mooier geworden door de operatie. Mijn onderkaak stak altijd iets naar voren en dat is nu niet meer zo. Het enige wat ik er aan over heb gehouden is een wipneus omdat mijn bovenkaak naar voren gezet is, maar dat vind ik niet zo erg. Ik ben dan ook erg tevreden en zou het zeker weer doen als dat nodig was.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:57

Ik wordt maandag geopereerd Verdrietig
Mijn onderkaak gaan ze "breken" en deze gaan ze een stukje naar voren brengen, dit omdat mijn onderkaak dus te kort is.

En ik vind het super eng als ik eerlijk mag zijn.....

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:04

sunshine schreef:
Ik wordt maandag geopereerd Verdrietig
Mijn onderkaak gaan ze "breken" en deze gaan ze een stukje naar voren brengen, dit omdat mijn onderkaak dus te kort is.

En ik vind het super eng als ik eerlijk mag zijn.....

Dat willen ze ook bij mij doen! Bloos! Ik ben echt een schijterd, ik durf dat echt niet Scheve mond Diep respect Afgod

Edit; Dat willen ze bij mij doen

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:16

Ik vind het ook eng...
Maar ik heb er erg veel last van, dus ja ik heb 2 keuzes, of:
* ik blijf ermee doorlopen en krijg er straks alleen maar meer last van
* Ik laat een operatie doen en heb er geen last meer van.

Vandaar dus dat ik voor het laatste gekozen heb Ja
Ik ga trouwens ook een weblog bij houden, dan kunnen mensen het nalezen die ook nog een operatie krijgen of het willen laten doen.

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:18

Bij mij ligt het iets anders.. Zoals in mijn andere bericht ook staat, wij hebben altijd problemen met tanden. Ik heb dus ook aanleg voor die ziekte.. Hele erge zelfs. Ik probeer (lukt meestal ook wel) 2x per dag 5 minuten te poetsen. Soms 3 keer per dag. Operaties zijn altijd mislukt (we zijn erge pechvogels) en het is alleen maar erger geworden. Mijn moeder heeft namelijk ook die ziekte, en het is gewoon altijd misgegaan met de operaties.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:27

Ik ben zo'n 4 jaar geleden ook een kaakoperatie gehad, iets anders dan jij.
Mijn onderkaak stond te ver naar achter (1,5 cm te ver) en daar zou ik last van gaan krijgen
Ze hebben toen mijn onderkaak losgezaagd van mijn bovenkaak aan beide kanten en toen zijn en plaatjes tussen gezet en schroeven in gedaan.
Deze schroeven kwamen er aan de zijkant van mn kaak in mn mond weer uit en eindigden aan de voorkant.
Ze moesten 2x per dag aangedraaid worden zodat mn kaak iedere keer een stukje naar voren verschoof.
De operatie duurde 7 uur, en is me heel erg meegevallen.
Ik mocht 2 dagen later alweer het ziekenhuis uit en ik at toen ook al weer brood (zonder korstjes).
Veel pijn heb ik niet gehad, alleen een ongelooflijk opgezet hoofd had ik.
Maar dat komt denk ik ook door de pijnstillers.
Het meeste last had ik van de hechtingen in mn mond.
Ik heb toen in totaal 1 week thuis gezeten en een maand rustig aan moeten doen.
Een jaar later moest ik weer 2 uur onder het mes om de schroeven eruit te laten halen.
Ik moet zeggen dat deze operatie erg tegenviel, het deed meer pijn en ik had er veel last van.

Er zit nu alleen nog een plaatje in mn kaak als het goed is.
Mijn tanden staan redelijk goed nu, heb nog steeds een beetje een overbeet, maar die is te verwaarlozen met wat het was.

Ik wens je erg veel succes en sterkte maandag!

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 16:05

Bedankt voor jullie reacties..

@Marilyn: wat vervelend zeg van jouw toestand met je tanden. Ik kan me heel goed voorstellen dat je er erg waakzaam voor bent dat de operatie bij jou ook niet goed afloopt. Ik hoop dat je de goede beslissing hebt genomen.

Nou mijn zenuwen worden met de dag erger. Gelukkig ga ik voor de 22e nog even een weekje weg. Dan zal ik mijn gedachtes even opzij kunnen zetten. Ik ben vooral erg bang in welk opzicht mijn uiterlijk veranderd, zoals mijn neus. Ook vind ik het idee niet prettig hoe ze het precies gaan doen, maar hier kun je denk beter niet aan denken.

@ Sunshine: heel veel sterkte maandag.

@ Winna: heb je misschien ook voor- en nafoto's

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 11:46

Nou er is 90% kans dat ik aanstaande dinsdag geopereerd wordt. Ik vind het nu toch wel heel erg spannend worden. Het komt wel erg dichtbij!

En Sunshine: hoe is het bij jou gegaan maandag?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 11:53

Hoi,
ik heb 13 jaar geleden een kaakoperatie gehad, ik had ook een flinke overbeet. Mijn onderkaak is aan beide kanten doorgezaagd (gebroken) en een stukje naar voren geschoven (er zitten nu dus schroefjes in mijn kaak).
De chirurg heeft mijn kin gelaten zoals hij was, maar hij zei dat hij in sommige gevallen de kin ook iets naar voren plaatste omdat dat er anders vreemd uit zou zien.
De operatie is mij toen enorm meegevallen. Ik voelde me (en zag er ook uit als) Marlon Brando in "The Godfather", ik had echt van die enorme hangwangen. Maar ik mocht gelukkig sneller naar huis dan gepland omdat ik me zo goed voelde.
Het is zeker de moeite waard geweest.
Succes, en maak je geen zorgen!

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 11:59

Ik ben nu 15 en heb ook een grote overbeet (Ik heb wel slotjes)
Mijn orto wil me ook laten opereren, maar hij zegt dat hij dat nog niet gaat doen.
Als ik dan 18 ben kan ik het zelf beslissen of ik het wel wil, of dat ik tevreden ben met mijn mondje Lachen
Dan breken of zagen ze je kaak door dus,,Nou daar heb ik nu nog niet zo'n zin in Tong uitsteken
Brrr het idee, maar misschien wil ik het 'later' wel laten doen Lachen
Het is waarschijnlijk toch wel mooier Lachen

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 21:28

Oh bedankt voor jiehaaa voor je berichtje. Die heeft me wel gerust gesteld. Nu wil ik de slechte verhalen ook eigenlijk niet meer horen. Wil alleen nog maar geruststellende berichten haha Knipoog

En Blesje_Love jij hebt nog genoeg tijd om je beslissing te nemen. Veel succes ermee...

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:07

Laat je horen hoe het gegaan is?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:13

De zus van een vriendin heeft afgelopen maandag haar eerste operatie gehad ook omdat zij een overbeet heeft.
Ze hebben maandag haar gehemelte doormidden gebroken en ze heeft nu zo´n ijzere spin (beugel) in haar gehemelte die dus haar tanden uit elkaar duwt. Over 3 weken heeft ze als het goed is een spleet van 1 cm tussen haar voortanden en dan krijgt ze slotjes om die weer naar elkaar te krijgen (ondertussen groeit dat kraakbeen in haar gehemelte zodat dat weer aan elkaar zit).
En over een jaar wordt haar onderkaak geopereerd, gebroken en stukjes tussen gezet zodat haar onderkaak naar voor komt.

Ik vind het echt knap dat ze dat allemaal aan durft, ik weet niet of ik het zou durven. Heb haar deze week nog een paar keer gezien en dan schrok je echt, was dik, ze kon moeilijk praten en deed de 2e en 3e dag erg pijn. Maar ja ze heeft straks wel een mooi gebit en de pijn was nu al minder.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:45

Ik moet dit ook laten doen,bij het trekken van mijn verstandskiezen zijn ze erachter gekomen dat mijn kaakgewrichten versleten waren,
Ik moet over 6 weken terug voor de andere 2 verstandkiezen,
daarna naar tandarts om behandelplan uit te stippelen van mijn kaakoperatie,
Klinkt gek,maar ik heb er wel zin in,ik heb een overbeet van 1,5 cm en mijn kaak staat te ver naar achteren..
Spannend dus!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:16

Zoiets willen ze bij mij ook.
Maar nu ik zo die verhalen lees is mijn vraag:
HEBBEN JULLIE FOTO'S VAN VÒÒR DE OPERATIE,EN NÀ DE OPERATIE?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:26

Bij mij is het al zolang geleden... Maar het was echt een overbeet van een dikke cm, ik zette zelf altijd mijn onderkaak wat naar voren dan viel het niet zo op. Maar het is echt een heel verschil! Vooral aan mijn profiel kan je het zien. Maar de voor-foto's heb ik niet digitaal en ik heb ook geen scanner.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:58

Hoe is je operatie gegaan ?

Ik zit nu alweer in de 3de week gelukkig !!

rocketlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:44

ik heb in mei dit jaar ook een kaakoperatie gehad, bij mij hebben ze m'n bovenkaak,onderkaak en kin gedaan en het is zo mooi geworden! ben heel blij dat ik het gedaan heb Lachen
je zal waarchijnlijk wel pijn hebben na de operatie maar dat trekt vrij snel weer weg Knipoog
hoop dat alles goed is gegaan bij je en dat je tevreden bent met het resultaat!

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 02:47

Nou hier even een reactie van mij. Ik ben nu inmiddels een week en 2 dagen verder. Ze hebben mijn boven- en onderkaak gedaan. De operatie zelf schijnt erg moeilijk en lang geweest te zijn, maar hier heb ik niks van gemerkt. Ik moest eigenlijk de hele dag na de operatie op de intensive care blijven, maar ik was zo wakker dat ik meteen naar mijn kamer mocht. De rest is erg meegevallen, heb tot nu toe (vrijwel) geen pijn gehad. Morgen moet ik weer naar de kaakchirirg en ik ben erg benieuwd hoe hij het vindt gaan. Wat ik wel heel vervelend vind is dat ik mijn tanden niet kan poetsen (heb jij dit ook sunshine ?).

...Maar ik heb wel een andere vervelende bijkomstigheid, namelijk uitslag! En dan echt over mijn hele lichaam. Waarschijnlijk ben ik dus allergisch van de antibiotica. Dit is de reden van heel veel jeuk en heel weinig slapen..

@ sunshine: hoe is het bij jou gegaan?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:40

Hey wat toevallig, morgen moet ik ook naar de kaakchirurg ( alleen ik ga niet voor een normale controle ).

Ik kan nu weer gewoon mijn tanden poetsen, maar ik kon het de eerste 2 weken ook echt niet poetsen hoor.
Wat ik wel deed, was mijn voortanden wel poetsen.
Daar kun je gewoon bij, en dat poetste ik dan.
Dat gaf mij toch wel een fris gevoel!

Ik neem aan dat je ook een mondspoeling hebt ?

Wel fijn dat het allemaal achter de rug is !!
Bij mij is het ook goed gegaan, ik zit inmiddels in week 4 !
Nog 2 weken te gaan dus.

Maar lees mijn topic maar eens die ik net geplaatst heb:
viewtopic.php?f=136&t=829096