Borstvoeding? wat heb jij gedaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marshaha

Borstvoeding? wat heb jij gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 13:28

Graag hoor ik meningen en ervaringen

Heb jij borstvoeding gegeven?
zo niet, waarom niet? (niet verelend bedoeld uiteraard, ik wil gewoon verschillende ervaringen horen)

zoja: hoe lang?

Zesiram

Re: Borstvoeding? wat heb jij gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:31

Ik haak even aan. Ik ben zwanger van mijn eerste, en wel van plan borstvoeding te geven. Ivm de gezondheid van de baby ( weerstand, allergie etc.) en ook omdat het me heel intiem lijkt. Ik lees dus even mee, met de ervaringen van anderen.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 13:33

haha, zelfde als ik dus Knipoog

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:34

Ik ben dan geen moeder, maar ik weet wel dat ik en mijn zusje geen borstvoeding hebben gehad. Mijn moeder wilde het heel graag, maar ik bleek allergisch te zijn voor haar melk en werd heel ziek. Daarom heeft ze besloten mijn zusje uit voorzorg geen borstvoeding meer te geven.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:35

ja, zo lang mogelijk gegeven.
ongeveer na 10 maand geeft kindje wel aan andere interesses te hebben, eet brood etc, en hoeft steeds minder bij je te drinken of houd gedachten er niet meer bij (afgeleid), en dan houd het vanzelf op.
ik vond het echt super makkelijk, moet er niet aan denken me aan tijd schema's gehouden te moeten hebben, en het opwarmen en klaarmaken van hoeveelheden melk..
gewoon op afroep gevoed, kindje huilt=kindje aan de borst.
ging prima!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:35

Ooooooooh nog zo een mindbreaker, mega interessant!
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 01-08-07 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:37

ik heb bij mijn beide kinderen borstvoeding gegeven. het eerste kind 9 maanden , de tweede een jaar.
Er zit astma en diverse allergieën in onze familie, dat was een van de redenen om borstvoeding te geven. En ik moet zeggen we hebben bepaald niet te klagen over de gezondheid van onze jongens!

Superuitvinding Haha! , ook geen gesleep met melk en flesjes.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:38

@Marigold: hoe deed jij dat toen je ging werken? Of was je kind altijd bij je? Dat is nogal een dilemma voor mij namelijk. Lijkt me erg lastig ( en dat kolven staat me ook niet bepaald aan Bloos ).

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:39

Volgens mij kan je aftappen en het in een flesje doen Lachen

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 13:40

idd, kolven lijkt me niet ideaal, al zou ik het thuis niet zo'n probleem vinden, maar op mijn werk Bloos ik ben enige vrouw daar
dat zie ik niet zo zitten
wel wil ik heel graag borstvoeding geven!
ik weet dat mijn moeder het slechts enkele maanden heeft gedaan

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:41

Ik wil het ook wel doen, gelukkig kan de kleine mee naar de zaak dus dat is geen probleem.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:41

Ik stond er open voor,heb info gelezen en heb het uiteindelijk 3 weken volgehouden Knipoog
Dat ik uiteindelijk ben gestopt was een combinatie van redenen:
-Ik had ontzettende last van stuwing (auw)
-Daardoor dus grote, haast harde borsten die Ivar moeilijk kon aanhappen
-Door dat moeilijke aanhappen en steeds weer loslaten uiteraard ontzettend zere tepels (nog meer auw)
-Kind met een zeer buikje omdat hij teveel lucht binnenkreeg door het steeds weer loslaten van tepel
-Mama frusti en pijn, kind frusti en pijn
Heb dus toen besloten dat ik fles ging geven en meeeeeeeeeennnnn....wat was ik opgelucht..... Ja

Er zijn veel moeders die zich na zo'n geval of om andere redenen stoppen en zicht ontzettend schuldig voelen. Ik heb daar geen last van gehad, ik was opgelucht dat we niet meer zo hoefden te worstelen, dat mijn kind geen buikpijn meer had, dat ik geen pijn maar had. MIJN mening is dat het leuk moet zijn kind EN moeder.

Bij andere vrouwen daarentegen gaat het gewoon van een leiendakje hoor Knipoog Als ik kijk naar mijn dinnetje; dat ging vanaf dag 1 prima en ze heeft nauwelijks een zere tepel of wat dan ook gehad!!

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 13:41

ik ben btw dit topic gestart omdat in mijn omgeving veel mensen net een kind hebben, en 9 vd 10 fles geven.
ik vroeg me af wat dan de beweegreden ervan zou zijn?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:42

Oh jee, ze doen nu al zo een pijn! terwijl ik jouw ervaringen lees beginnen ze al te proteseteren Nagelbijten / Gniffelen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:42

@Charlotte: Ja, dat snap ik Knipoog Maar als je kind op het kinderdagverblijf is, krijgt hij/zij dus uit de fles je gekolfde melk. Liggen ze daarna nog wel aan de borst? Ik schijn iets gelezen te hebben dat als ze flessen gewend zijn, ze niet meer aan de borst kunnen liggen. En sowieso lijkt het me erg irritant om elke keer te moeten kolven ( vooral op mijn werk ).

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:43

ben ik ook benieuwd naar

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:44

Als je BV geeft en de tijd dat je weer moet gaan werken komt er weer aan, dan moet je wel op tijd gaan fles-oefenen idd Ja
Sommige kinderen kunnen daar heel koppig in zijn en dan zit je mooi met je handen in je haar als je echt aan het werk moet en je kind wil geen fles.
edit:
het is NIET zo dat een BV kind dat later gedeeltelijk door fles gevoed wordt, dan ineens niet meer weet hoe het met de borst moet hoor Knipoog
Wat vaak WEL wordt gezegd, is dat je -geloof ik- de eerste 3 weken nog niet moet gaan flesvoeden, omdat ze dan nog zo jong zijn dat er verwarring kan ontstaan. Daarna is het geen probleem hoor als je af en toe fles geeft Knipoog
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 01-08-07 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

marloes-joy

Ik wilde ook kost wat kost BV geven, en heb het uiteindelijk 7 maanden kunnen geven, maar met vooral heel voor downs.
Toch waren de ups mooi genoeg om door te zetten.
Na 7 maanden wilde mijn zoontje echt, echt, echt niet meer..helaas...
Bij een volgend kindje ga ik er absoluut weer helemaal voor!

Mickey

Ik heb bij mijn dochtertje ook (.)(.) gegeven. Ik heb het 8 weken gegeven. Daarna moest ik stoppen omdat ik te heftige pijnstillers moest slikken ivm niersteenkolieken.
Bij de baby die nu op komst is begin ook weer gewoon met BV.
Maar ik ben wel van plan om te zorgen dat de voedingen die het kindje krijgt als ik weer moet werken dat het die tegen de tijd dat ik weer werk vervangen zijn door FV. Omdat ik geen fijn gevoel heb bij Kolven op het werk.
Ik ging er vroeger altijd van uit dat ik FV zou geven. Halverwege de zwagerschap heeft o.a. mijn man mij zover gekregen om het gewoon eens te proberen en ik ben blij dat ik dat gedaan heb.

Je moet doen waar je je zelf het fijnste bij voelt.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:45

MamaMiesje schreef:
Als je BV geeft en de tijd dat je weer moet gaan werken komt er weer aan, dan moet je wel op tijd gaan fles-oefenen idd Ja
Sommige kinderen kunnen daar heel koppig in zijn en dan zit je mooi met je handen in je haar als je echt aan het werk moet en je kind wil geen fles.

Maar andersom: je kind krijgt overdag de fles, wil hij dan 's avonds wel de borst ( en kan dat nog).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:46

ik was thuis met de kinderen,
maar heb wel ervaring met kolfen wegens medische omstandigheden van kind.
ik denk echt dat het loont om wel te kolfen op je werk, je krijgt er snel handigheid in, en het scheelt zó veel, als je 's nachts je baby gewoon aan de borst kan leggen, ipv opstaan, fles maken (dus wachten voor het kind, wat vaak huilen betekend), zittend voeden, en fles weer schoonmaken,
kan je dan je baby aanleggen bij je in bed, ene kant, andere kant, en als baby's buikje vol is slaapt het meestal alweer, even schone luier en een boertje, en kindje weer op bed, en jij ook.
ik vond dat altijd heel relaxed!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:47

Zie mijn edit Erleyne Knipoog

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:47

Ik ben momenteel 18 weken zwanger en wil ook borstvoeding gaan geven, om dezelfde redenen die Skessa noemt. Mijn vk raadde me dit ook heel erg aan omdat ik zelf ook astma heb, en verschillende allergiën. Ik zit zelf ook nog in dilema hoe ik het wil gaan doen als ik weer aan het werk ga. Ik hou dit topic maar even in de gaten. Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:48

Enige nadeel is dus dat mamma altijd degene is die er uit moet Haha! Dat vind de as pa vast niet erg om te horen Knipoog

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:49

erleyne schreef:
Enige nadeel is dus dat mamma altijd degene is die er uit moet Haha! Dat vind de as pa vast niet erg om te horen Knipoog

Dan kan papa na het voeden mooi de luier verschonen. Haha! Knipoog