gebroken knieschijf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fielychi

gebroken knieschijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 09:24

hi allemaal!

Vorige week maandag heb ik een tik gehad van een paard (domme pech, geen onvoorzichtigheid Knipoog ) en zit nu met een gebroken knieschijf.
Het is geopereerd, losse botfragmentjes zijn verwijderd en zit nu voor 2 weken in een spalk en het moet onbelast blijven.
Hierna krijg ik een scharnier-brace die steeds meer beweging gaat toelaten. In combinatie met fysio therapie is me voorspeld dat ik 6 weken na de operatie weer zelfstandig kan lopen. Natuurlijk hangt dit van allerlei factoren af hoe het daadwerkelijk gaat lopen.
Nou vraag ik me af of er bokkers zijn die ervaring hebben met de revalidatie ervan? Ook een beetje pijntechnisch gezien?
Lachen

Barco

Re: gebroken knieschijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:42

ik heb het als fysiotherapeut nog niet in mijn praktijk mee gemaakt. hou er rekening mee dat het flink oefenen wordt.
Over pijn moet je niet inzitten. Ja het zal wel eens pijnlijk zijn en je zal soms door moeten zetten.
Maar pijn is iets subjectiefs en als je je daar nu al druk om maakt zal het alleen maar erger worden. Dus laat het gewoon over je heen komen en ga aan de slag.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 10:00

de pijn is zeker niet het ergste, het is meer de combinatie van:
pijn + krampen + jeuk + machteloosheid = af en toe een ontploffende jankbui. Knipoog
Ben al begonnen met de fysiotherapie terwijl ik nog in de spalk zit: tenen zover mogelijk naar me toe en zo ver mogelijk van me af duwen. En het spannen en ontspannen van mijn bovenbeenspieren. Heel kleine oefeningetjes dus.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:37

Er is altijd licht aan het einde van de tunnel Knipoog
Het komt wel goed hoor!!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:40

Fielychi schreef:
de pijn is zeker niet het ergste, het is meer de combinatie van:
pijn + krampen + jeuk + machteloosheid = af en toe een ontploffende jankbui. Knipoog
Ben al begonnen met de fysiotherapie terwijl ik nog in de spalk zit: tenen zover mogelijk naar me toe en zo ver mogelijk van me af duwen. En het spannen en ontspannen van mijn bovenbeenspieren. Heel kleine oefeningetjes dus.

Ik snap wel 'n beetje hoe je, je voelt.
Ik zit nu al ruim 5 weken in het gips. In een gips corset, mijn hele bovenlichaam + hele linkerarm zit in het gips.
Dus de jeuk/afhankelijkheid etc. is voor mij heel herkenbaar.
Ik ben trouwens aan mijn schouder geopereerd na val van paard.

Ik weet natuurlijk niet hoe of wat verder bij jouw knie.

IIG sterkte!!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:10

voor de jeuk, ga je even ( of je laat iemand gaan) naar de apotheek en haal je een spray voor de jeuk. Daar zit een slangetje aan dat je ver onder je gips kan kan komen. Het gaat niet smette ofzo. Het is een soort van talkpoeder. Leuk als je gips eraf gaat, dan zit je in zo,n talkwolk haha
Mijn zoon had vorig jaar zijn knie gebroken en heeft ruim 6 weken gisp gehad en daarna 15x fisio.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 11:49

he, bedankt voor je tip!
Ik heb een chinees eetstokje waar ik mee kan porren onder mijn spalk, dat verlicht al een hoop jeuk. Haha!
Volgende week woensdag mag die spalk er al af en krijg ik die brace. Dus dan begint het echte revalideren.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:56

hoi ik zit met me pols en enkel in het gips vanwegen me reuma peesonsteking me pezen worden kort ik zit nu al 3 maanden met pols in het gips en een pas een week met me been die moet nog 3 maanden me enkel word steeds anders gezet hier voor heb ik met me rechter pols ook al in het gips gehad dus ik ben het nu goed zat Huilen Huilen

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:46

Uitkijken met een stokje hoor, voor je het weet heb je je vel kapot gestoken en ben je verder van huis.

Heb zelf in augustus 2005 mijn knieschijf gebroken 2x 6 weken gips en daarna een spalk.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:05

ik weet weer hoe het heet
COMFORT SPRAY kosten iets van 8 euro, werkt super hoor

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:42

Meys schreef:
Uitkijken met een stokje hoor, voor je het weet heb je je vel kapot gestoken en ben je verder van huis.

Heb zelf in augustus 2005 mijn knieschijf gebroken 2x 6 weken gips en daarna een spalk.

dank je voor de waarschuwing!
Mijn vel kapot prikken wordt lastig, want heb dikke steunkous om, daar kan ik niet onder komen. Dus die moet dan eerst kapot.
Maar hoezo 2x 6 weken in gips? En hoe ging bij jou de revalidatie?

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:53

weet je wat ook banketstaaf is douchezak lek .... heb ik gehad heel me gips zeik nat in de gipskamer moesten ze wel lachen Clown Haha!

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:49

Fielychi schreef:
dank je voor de waarschuwing!
Mijn vel kapot prikken wordt lastig, want heb dikke steunkous om, daar kan ik niet onder komen. Dus die moet dan eerst kapot.
Maar hoezo 2x 6 weken in gips? En hoe ging bij jou de revalidatie?

Mijn knieschijf schoot ook nog elke keer uit de kom dus daarom moest ik langer in het gips zitten.
Ik had trouwens maar een klein stukje van mijn knieschijf gebroken maar mijn knie is door de reuma al helemaal versleten dus revalidatie was ook moeilijker...bedoel..het is nooit goed gekomen met mijn knie (begin dit jaar ook nog een keer net boven de knie en net onder de knie gebroken)