vraagje over enkelband

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

vraagje over enkelband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 22:02

Ik heb hem 3 weken geleden gescheurd. Heb 1 week op krukken gelopen en 2 weken in de tape gezeten. Nou is dat eraf en heb ik nog zn steunding voor als ik veel ga lopen. Pijn heb ik niet meer...maar wel een "vies"gevoel als ik mijn tenen / wreef naar beneden doe. Voel ik die spier langs mijn bot schieten zeg maar alsof het moeite heeft alles op zn plek te houden..Het voelt echt heel raar. Moet ik terug gaan naar de dokter of is dit puur omdat mijn spier zo lang niets heeft gedaan?

Nickeltje

Re: vraagje over enkelband

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:50

Welke enkelband heb je gescheurd? Aan welke kan van je enkel? En welke spier bedoel je die je voelt schieten?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 10:16

aan mijn linkervoet die spier die onder mijn enkel begint en over mijn enkel loopt. Ik ben met mijn voet naar binnen gezwikt toen het gebeurde.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:44

Over de bovenkant van je voet lopen alleen maar pezen. Dit zijn pezen van spieren die in je onderbeen lopen.
Aan de onderkant van je voet lopen wel een aantal spieren tussen de botten die je voorvoet vormen.
Maar als ik je zo begrijp het je je mediale enkelbanden gescheurd als je naar binnen gezwikt bent.
Onder de knobbel van je enkel, dat naar binnen stekende bot (dat heet officieel je mediale malleolus) onder die knobbel langs lopen 2 pezen. Het kan heel goed zijn dat bij het scheuren van je enkel band ook de peesband die die pesen op hun plaats houden ook uitgerekt is en dat daardoor die pezen over de knobbel op je enkel heen kunnen schuiven. Dit kan een soort knappend effect geven.
Als je hier echt last van hebt, kun je het beste naar je huisarts gaan en vragen om een verwijzing naar een fysiotherapeut (al mag je daar tegenwoordig ook heen zonder verwijzing) en die geeft je dan ald het goed is speciale oefeningen om die peesband en ook je enkelbanden te versterken.
Mocht dit na een tijd goed oefenen nog niet helpen en je gaat nog steeds vaak door je enkel. dan kan ook nog operatief de enkelbanden en dat peesblad korter gemaakt worden...

Ik hoop hiermee je vragen te beantwoorden?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 21:18

Citaat:
die pesen op hun plaats houden ook uitgerekt is en dat daardoor die pezen over de knobbel op je enkel heen kunnen schuiven.

zo voelt het ja! Ik ben inderdaad nu naar een fysio gegaan. En die gaat nu mij door middel van therapie en oefeningen helpen. Als het goed is moet het nu binnen 3 weken een heel eind beter zijn.
Als ik zit met mijn benen recht vooruit met mijn voeten ontspannen dan zakt de rechtse gewoon naar beneden en die andere niet, ik moet daar veel moeite voor doen met het bijkomende "vieze"gevoel.. En dat was dus niet goed.

In ieder geval bedankt!

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:20

Ja de fysio kan heel goed helpen. ik was eigenwijs en bleef eerst zelf maar doorlopen, tot ik er echt last van kreeg ook met paardrijden. Dus ik zou zeker mn oefeningen trouw blijven doen dan wordt alles in je enkel sterker en heb je er het minste last van. Moet overigens zeggen dat t volgens mij nooit helemaal weg gaat dat enge gevoel. Ik heb t nog wel eens als ik heel lang gelopen heb en dan 's avonds op bed lig, dan kan t nog steeds vervelend voelen als ik m'n voet strek. Maar pijn doet t niet meer.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 17:07

Echt heel pijn doet het bij mij ook niet alleen als ik onverwachte bewegingen maak. Of mijn paard een schop geef als hij niet aan mijn been is Bloos . Alleenop mijn buik slapen gaat bijna niet want mijn voet buigt niet Vork het is een beetje onhandig en onprettig. De pijn is wel te houden moet ik zeggen. In tegen stelling toen het net gebeurd was en ik er een coolpack op kreeg. Ik ging bijna tegen de vlakte van de pijn Ach gut. Terwijl ik echt een hoge pijngrens heb Haha!