Wat is nou echt goede shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes__

Wat is nou echt goede shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 17:57

Hoi Bokkers! Vork

Ik vroeg mij af welke shampoo jullie gebruiken, en wat nou écht goede shampoo is. Ik heb zelf vrij lang haar (tot mijn billen) en van de meeste shampoo's wordt mijn haar erg droog en onhandelbaar. Dus brand los met tips!! Pling

laura1987

Re: Wat is nou echt goede shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:00

John frieda............................... Vind het super lekkere shampoo maar helaas wel erg duur €8.99 een tube Geld, geld!

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:00

Ik gebruik de shampoo van John Frieda.
Brilliant Brunette vind de shampoo geweldig.
Kan mijn krullen zonder problemen aan met de borstel Lachen

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:37

John Frieda is idd echt goed! Ik heb zelf blond haar maar die voor bruin haar vind ik beter en ruikt lekkerder. En Herbal Essences is ook heel goed, word mijn haar heel zacht van.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 19:34

ik heb gliss kur Haha!
ik had eerst die roze, maar daar kreeg ik wel erg zacht haar van... maar te zacht, dus heel erg futloos

john friede vind ik persoonlijk net iets te duur

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 19:37

Ik heb altijd shampoo van Herbal, ze ruiken super lekker en mijn haar glanst er super mooi van Haha!
Er zijn veel verschillende soorten, voor ieder haartype wel 1! Ze zijn ook niet zo super duur, 3 euro per flesje ofzo, waar je best lang mee doet.

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 19:37

ik gebruik andrelon glad en stijl. of andrelon cair and repair. Vooral de créme spoeling van de cair and repair wordt mijn haar lekker zacht van en gaat het niet van pluizen.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 19:39

Op dit moment babyshampoo. Lachen

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 19:41

Het geheim van shampoo.

Een kijkje in het schap met shampoos kan interessant zijn.
Wat doen shampoos tegenwoordig.
Zullen ze ons haar oppeppen of energie geven?
Glans toevoegen of "build-up" verwijderen?
Het voeden of verjongen?
Wat is het nieuwste "wonder"ingrediënt?
Sperma-extract of quinine? Alpha hydroxy fruit complex of beta-caroteen?

Het is erg ingewikkeld. Soms is het moeilijk om te zeggen of je bij de drogist of bij de groenteman bent met zoveel fruitige ingrediënten in de shampoo, zoals mango, papaja, appel pectine, tarwekiemen of Zwitserse vanille wat dat ook mag wezen.

Deze kakofonie van ingrediënten komt door het basisdilemma van de shampoofabrikanten. Hoe verander je een noodzakelijk en eenvoudig product dat je haar schoonmaakt in iets dat je sex-appeal verhoogt? Het antwoord ligt in een beetje basiswetenschap en veel slimme verkooptechnieken.

Allereerst, shampoos voeden niet, brengen dood haar niet tot leven, verlevendigen of laten het haar niet herleven. Ze kunnen dat niet, omdat haar niet leeft. Het is een schacht van dode proteïnen met opgelegd een sterk vezel materiaal, keratine, dat we ook in onze nagels vinden.

Dus wat kunnen shampoos wel doen? Ze kunnen haar schoonmaken, niet zo'n moeilijke taak. De enige noodzaak is het verwijderen van een dun laagje olieachtig materiaal, bekend als talg.
Geproduceerd door de talgklieren in de huid legt het een laagje om de haren en beschermt het. Jammer genoeg trekt talg ook als een virtuele magneet vuil en restproducten van haarbehandelingen aan.

Zeepsop en oppervlakte actieve stoffen

De belangrijkste ingrediënten in alle shampoos zijn substanties die surfactanten genoemd worden. Een surfactant is een oppervlakte actieve stof. Ze zijn verantwoordelijk voor het schoonmaken en de schuimende eigenschappen. Ze bepalen voornamelijk de haarconditie na het wassen.
Er zijn veel verschillende soorten surfactanten en alle dienen ze hetzelfde doel.

Hun moleculen bestaan uit lange ketens van atomen die aan de ene kant hydrofiel zijn (aangetrokken tot water) en de andere kant hydrofobisch (door water afgestoten, maar tot olieachtige substanties aangetrokken).

Het schoonmaken werkt als volgt:
Het hydrofobe eind bindt zichzelf aan het olieachtige laagje talg, terwijl het hydrofiele deel in het water blijft verankerd. Als het haar wordt uitgespoeld wordt de vervuilde talg weggespoeld.

Verwijdering van de talg wordt mogelijk gemaakt door het vermogen van de surfactant-moleculen om zich samen te voegen tot micellen. Dit zijn bolvormige groepen van 40 tot 100 moleculen waarin het hydrofobische eind naar het midden wijst en alle hydrofiele einden in het omliggende water steken. Alle kleine oliedruppels die door de surfactanten van het haar zijn verwijderd worden aangetrokken tot het centrum van de micellen, ze voorkomen zo dat de oliedruppels zich verbinden aan elkaar of terugkeren naar de haren voordat ze weggespoeld worden.

Surfactanten dragen ook op een andere manier bij tot de reiniging, namelijk door de oppervlaktespanning van het water te verlagen. Watermoleculen hebben negatieve en positieve geladen polen.
De reden is dat de twee hydrogene atomen niet gelijkmatig over het zuurstofatoom zijn verdeeld, maar meer als de oren van Mickey Mouse aan dezelfde kant. Als gevolg hiervan wordt het negatieve deel van de ene molecuul aangetrokken tot het positieve deel van een aangrenzende molecuul.

Dit is waarom water druppels vormt op een oppervlak of in de lucht. Het oppervlaktegebied van het water in contact met de lucht is geminimaliseerd, omdat watermoleculen meer tot elkaar worden aangetrokken dan tot lucht. Daarom vormt schoon water ook geen schuim.

Om beter te reinigen heeft water een groter natmaakvermogen nodig. Surfactanten bereiken dit omdat hun moleculen zich tussen de watermoleculen dringen en zo de oppervlaktespanning van het water verlagen en het water de gelegenheid geven om in ieder hoekje te komen.

Het schuimen van een shampoo komt door de activiteit van surfactanten. Schuim is niets meer dan het ontsnappen van een gas, in dit geval lucht, in een vloeistof.
Als je shampooschuim van heel dicht bij bekijkt, dan zie dat het bestaat uit luchtbellen omgeven door een dun laagje water.

Om dit effect te bereiken moet de oppervlaktespanning zo verlaagd worden dat het niet langer meer nodig is om het contact met de lucht zo klein mogelijk te maken. Het water kan om de luchtbel heen.

Er is geen duidelijke link tussen dit vermogen van een surfactant en het vermogen om te reinigen. Zelfs zeer effectieve shampoos kunnen weinig schuimend gemaakt worden.
Maar die zullen niet zo goed verkocht worden. Ergens hebben wij het idee dat schoonmaken en schuimen samen gaan. En zo hebben de meeste shampoos schuim ingrediënten, terwijl die niet ideaal zijn op het gebied van voeden of zelfs irriterend kunnen zijn.

Schoonmaken.

De eerste algemeen gebruikte surfactant was zeep. Inderdaad de eerste shampoos waren oplossingen van zeep gemaakt van water, zeep en soda (sodiumcarbonaat) door de Britse kappers gedurende de hoogtijdagen van keizer Karel, rond de 16e eeuw.
Ze gebruikten het woord shampoo van "champo" een hindi-woord dat masseren of kneden betekent.
Deze producten maakten schoon zolang het water weinig mineralen bevatte. Maar wanneer het water een bepaalde hoeveelheid calcium (kalk) en magnesium bevatte dan vormde de zeep een onoplosbare substantie op het haar wat in een dof uiterlijk resulteerde.

Het voordeel van synthetische detergenten (reinigingsmiddelen) of "syndets" in het begin van de 19e eeuw loste het probleem van de aanslag op het haar op. Lauryl alcohol geïsoleerd uit kokosnootvet of palmolie werd gebruikt voor sodium lauryl sulfaat (SLS), welke een zeer effectieve reiniger is, zeer goed schuimt en geen onoplosbare bestanddelen met calcium of magnesium vormt. Het is een blijvertje in de industrie maar heeft ondersteuning van andere surfactanten nodig.

Sodium lauryl sulfaat is aangemerkt als een "anionische" surfactant omdat het hydrofiel eind negatief is geladen. Positieve ladingen worden "kationisch" genoemd. Het is een nogal hard reinigingsmiddel wat betekent dat het talg effectief verwijdert.

Omdat talg het haar tegen uitdroging beschermt en het oppervlak van de individuele haar conditioneert, krijg je droog, flossig haar als je SLS alleen als een surfactant gebruikt. SLS kan ook de ogen irriteren en in zeldzame gevallen de huid.

Daarbij, SLS is niet erg oplosbaar in koud water en kan daarom niet gebruikt worden in "doorzichtige" shampoos Het lost meteen op in watertemperaturen die je voor het shamponeren gebruikt, dus het probleem van onoplosbaar is meer cosmetisch dan praktisch.

Gerelateerde samenstellingen zoals ammonium lauryl sulfaat of triethanolamine lauryl sulfaat zijn beter oplosbaar en je hebt er dus minder van nodig in de shampoo, resulterend in een zachtere reiniging. Deze worden meestal gebruikt in shampoos voor droog of beschadigd haar.

Sodium laureth sulfaat (SLES) is chemisch verwant aan SLS en is ontwikkeld vanwege zijn hoge oplosbaarheid. Daarom kan het gebruikt worden in heldere doorzichtige shampoos. Het heeft erg goede reiniging en schuimvormende eigenschappen, maar is duurder in productie dan SLS.

Talrijke andere surfactanten zijn beschikbaar voor het gebruik in shampoos. Kationische, met een positieve lading op hun hydrofiele eind schuimen en reinigen erg goed, maar kunnen de ogen irriteren.

Ze kunnen echter gebruikt worden in lage concentraties als conditioners. Hun positieve eind wordt aangetrokken door beschadigde delen van het haar, welke de neiging hebben om negatief geladen te zijn. Neutralisatie van de ladingen vermindert de statische elektriciteit.

Een andere klasse surfactanten zijn de niet-ionische, omdat ze geen volledige elektrische ladingen hebben, die goed reinigen maar niet zo goed schuimen. Amphoterics, welke zich zowel kationisch als anionisch kunnen gedragen, afhankelijk van de pH van de oplossing, schuimen slecht maar zijn zacht voor de ogen en de huid.

De klassieke shampoo-ingrediënten zijn onderworpen aan verscheidene oogtesten (op konijnen o.a.) gedurende vele jaren. De producenten hebben zo uitgemaakt welke de minste problemen geeft. Amphoterics zijn in deze categorie vaak als "tranenvrije" shampoo, die niet in de oogjes prikt, omschreven.

Andere ingrediënten.

Shampoos bevatten meer ingrediënten dan surfactanten alleen. Zo zijn er verdikkers (xanthan gum), conserveringsmiddelen (parabens), emulsievormers (glycol distearaat), kleurmiddelen en schuimvermeerderaars (cocamide monoethanolamine)
Quaternary ammonium componenten, bekend als "quats", zijn toegevoegd aan shampoos om eenvoudig te ontklitten tijdens het kammen. Dit zijn dezelfde bestanddelen die ook in de wasverzachters gevonden worden en ze hechten zich aan het haaroppervlak om zo een glad resultaat te verkrijgen.

Sommige shampoos bevatten phantanol, een molecuul dat zich tussen de haarschubben verspreidt en zich aan proteïne bindt en zo hun structuur verstevigt. Verscheidene proteïnen zoals elastine en collageen of synthetische polymeren worden vaak toegevoegd in de hoop dat ze zich aan de haren binden om ze zo dikker te maken.

De resultaten zijn variabel omdat de meeste van deze ingrediënten worden weggespoeld met het detergent. In sommige gevallen blijft er een residu achter, in de wandelgangen bekend als "build-up". Dit heeft weer geresulteerd in de introductie van speciale shampoos die zeggen dat ze deze “sociale terreur” van slap, kleverig en dof haar verwijderen.

Eigenlijk zal elke shampoo zonder toegevoegde conditioner dit doen.

Alle shampoos hoe zacht ook hebben een gemeenschappelijk probleem. Wanneer de beschermende talg is verwijderd ligt de buitenste laag van het haar, de cuticula, bloot.

In gezond haar bestaat de cuticula uit elkaar overlappende cellen, zoals de pannen op een dak. In beschadigd haar zijn deze schubben meer open en beschadigd. Als deze ruwe aangrenzende haren tegen elkaar schuren kan de uitwisseling van elektronen een statische elektrische lading produceren. Het resultaat hiervan is statisch haar.

Ideaal zou het zijn als de shampoo de cuticula glad zou maken en het zou bedekken met een schone coating van talg-achtig materiaal. Het gladde effect is al bereikt door controle van de zuurgraad van de shampoo. Zolang de pH tussen de 5 en 8 is zullen de schubben zich sluiten. Dus alle shampoos, of ze ermee adverteren of niet, zijn pH gebalanceerd.

De juiste pH balans wordt bereikt door de toevoeging van "bufferingrediënten" zoals citroenzuur. Vochtinbrengers welke helpen uitdroging te voorkomen zijn ook toegevoegd. Voorbeelden zijn glycerol of propyleen glycol welke gerelateerd is aan de actieve ingrediënten in antivries. Deze vormen sterke bindingen met water en voorkomen zo dat het verdampt.

De vervanging van vervuilde talg door een schone beschermende laag is een formidabele taak. Per slot van rekening, hoe weet de shampoo dat het de ene oliesubstantie moet verwijderen en een andere achter moet laten?
Moderne "twee-in-een" formules hebben een lange weg afgelegd om dit probleem op te lossen.

Siliconen zoals dimethicone zijn een relatief niet-vet product dat op talg lijkt. Ze kunnen de haren bedekken met een laagje, glans toevoegen en van een glad oppervlak voorzien welke makkelijk te kammen is. Ze kunnen ook beschadigde plekken opvullen in de cuticula en de reflectie mogelijkheden veranderen, waardoor het meer glanst.

Frequent gebruik van het woord "balsem" op haarverzorginglabels duidt op een alternatief. Balsemolie van de boom met dezelfde naam is chemisch gelijk aan talg. Het idee is om de vuile talg te verwijderen en dit te vervangen door een schone balsemolie.

De zoektocht naar nieuwe ingrediënten die adverteerders kunnen gebruiken als een "hype" is nooit eindigend. Wat te denken van spermashampoo? Dit dure product is het antwoord op een "bad hair day" dankzij het hyaluronisch zuur erin.

Waarom? Omdat dit de stof is die de eicel doorboort. Daarom wordt aangenomen dat het ook in de haarschacht dringt. Hyaluronisch zuur wat ook van nature voorkomt als gewrichts-smeermiddel is een goede vochtinbrenger. De penetratie eigenschappen zijn niet bewezen.

De nieuwste ingrediënten in de shampoo race zijn de producten met alpha hydroxy acids (AHA’s). Deze bestanddelen, fruitzuren, maken de verbinding van de huidcellen los en zijn zo behulpzaam voor mensen met een schilferige droge hoofdhuid, ofwel mensen met roos, psoriasis of eczeem. Ze zijn ook goede humectants (bevochtigers) en behoeden het haar voor uitdroging.

Het feit dat AHA’s werkelijk wat doen in de shampoos, rechtvaardigt niet de excessieve promotie van producten die "natuurlijke" extracten van fruit zoals mango of papaja bevatten. In de meeste gevallen zit er niet genoeg in om daadwerkelijk iets anders dan een lekker luchtje toe te voegen. Vergelijkbaar zijn de toevoegingen van andere esoterische ingrediënten zoals tijm, jojobaolie, vitamine E of placenta-extracten beter voor de marketing dan voor het haar.

Dit is meer dan je absoluut moet weten over shampoos. Eigenlijk is het gewoon, ten koste van de hoeveelheid wetenschap hierachter, een kwestie van uitproberen wat je lekker vindt.

Bedenk maar dat al die mooie modellen, met hun rijke lokken op tv, uren bij de kapper hebben doorgebracht.

Vergeet de toevoegingen, jammer van de fruitsalade, bewaar de vitamine voor de pil, negeer de prijs en vind een product waar je van houdt. Ikzelf gebruik vaak een verdunde oplossing afwasmiddel (wat sodium lauryl sulfaat bevat) en vind het voldoen. Echter, ik bespeur wel een sterke behoefte om potten en pannen te schuren.........

Joe Schwarcz
in The Washington Post
http://www.washingtonpost.com/wp-srv/na ... hampoo.htm

vertaling Arlett van Dijk

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 19:41

Blond shampoo van DA (eigen merk) erg fijn dat zijn van die tubes Lachen Of van Kruidvat die Fruitshampoo bespaart nogal op Herbal Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 19:44

Briljant, geen ander woord voor dit stukje.

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:35

Ik heb de shampoo van andrelon, werkt bij mij prima Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:44

Elseve....Of het dat tegenwoordig Elvyve??

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:46

Haha, prachtig stuk moet ik zeggen!! Lachen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 23:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 23:56

Nivea Beautyshampoo met Lotus-extracten (de roze), werkt heerlijk. Maakt mijn haar zo zacht als het maar zijn kan, zonder een conditioner te gebruiken. Ik kan het dan in 1 keer fijn doorkammen zonder dat het pijn doet (=wonder, want heb een tere hoofdhuid en fijne haartjes), en mn haar pluist ook niet. Daarbij ruikt het nog lekker ook onder de douche Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 01:28

lush.....
sind sik shampoo en conditioner van de lush gebruik pluist mijn haar vrijwel niet meer, het glanst, ik kan er met een borstel doorheen komen
heb nu zelfs goede hoop dat het lang gaat worden zonder dta het onmogelijk gaat knpen en pluizen
heb ook veel minder dode puntjes etc ..
voor mij niets anders dna lush meer, ever

heb toevallig een week of vier geleden mijn haar met andere shampoo en conditioner gewassen , kwam er spontaan niet meer doorheen ...

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:17

Shampoo en conditioner van L'oreal Elvive Nutri Gloss (tjee wat een naam Knipoog )
Maar dat is die knalroze fles Lachen Hele fijne shampoo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:22

Die nutrigloss was mijn favoriet ook, tot ik die van Nivea probeerde. Nutrigloss maakte mn haar sneller vet, maar die van Nivea niet. (Oeps, voel me nu net een wandelende commercial Knipoog )

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:05

Ik heb nu een shampoo van de kapper, maar ik weet nog niet of ik 'm het geld waard vind...
Als ik eens in Amsterdam kom, wil ik ook Lush shampoo proberen.

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:14

Ik gebruik Andrélon, goed genoeg. ik hoef geen peperdure shampoo Haha!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:14

ik gebruik Palmolive shampoo en cremespoeling, vooral de cremespoeling vind ik erg lekker ruiken. Lachen

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:18

Ik hou het bij Zwitsal. Ruikt heerlijk en lekker zacht.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 16:04

Herbal (de paarse, voor droog en beschadigd haar) of die van John Frieda (Frizz Ease tegen pluizig haar)

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:28

De hele John Frieda lijn.
Ik gebruik zelf de lijn voor krullend haar, t werkt echt super! je haar gaat er mooi van glanzen en het wordt mooi zacht Lachen