Kunstgewricht voet, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Kunstgewricht voet, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 16:12

Heeft er hier iemand ervaringen met kunstgewrichten in de voet? En dan met name het grote teen gewricht.
Ik vraag hier naar omdat bij mijn moeder volgens haar orthopeed haar grote teen vastgezet dient te worden met een metalen pin, maar in ons onderwijs (geneeskunde) is wel eens gesproken over kunstgewrichten in de voet.
Hier wordt helaas niet erg diep op ingegaan, dus ik ga straks de boeken in en op internet zoeken.
Maar ervaringen van patienten zijn altijd nuttig, vandaar hier mijn vraag.
Alvast bedankt voor de reacties!

luuntje

Re: Kunstgewricht voet, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 08:51

Voor zover ik weet wordt er bij mensen onder de 60 jaar niet snel een kunstgewricht geplaatst. Dit omdat zo'n kunstgewricht na 15 jaar vervangen moet worden. En het kan maar 1 keer vervangen worden.

Ook hoor ik wisselende verhalen over het vastzetten van gewrichten.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:24

luuntje schreef:
Voor zover ik weet wordt er bij mensen onder de 60 jaar niet snel een kunstgewricht geplaatst. Dit omdat zo'n kunstgewricht na 15 jaar vervangen moet worden. En het kan maar 1 keer vervangen worden.

Ook hoor ik wisselende verhalen over het vastzetten van gewrichten.

Oh ja wel hoor als het echt nodig is dan plaatsen ze ook onder de 60 jaar een kunstgewricht!
En het is achterhaald dat het maar 15 jaar meegaat, het ligt er aan wat je er allemaal mee doet, als je er flink gek mee gaat doen dan kan het wel zo zijn dat ze korter meegaan ja.

Nickeltje, sorry kan je niet helpen met kunstgewrichten in de voet!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 12:39

Dat ze 15 jaar mee gaan is inderdaad inmiddels wel weer verbeterd, maar ik kan dus gewoon niks vinden over het vervangen van het gewricht van de grote teen.
Wel van enkelgewrichten, maar daar zit nu het probleem niet.

En juist omdat we zo verschillende berichten horen over het vastzetten van gewrichten, ben ik op zoek naar alternatieven.
Bednakt voor jullie reacties.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:54

Wat hoor je dan voor berichten over vastzetten?
Mijn enkel is versleten en vastzetten is een optie maar heb me er nog niet in verdiept moet ik zeggen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 12:57

Dat sommige mensen er ech super blij mee zijn, misschien moeten wennen aan de mindere beweeglijkheid, maar wel van alle pijn af zijn, terwijl anderen juist alleen maar meer pijn er bij gekregen hebben...
Maar dan is er ook nog weer verschil in hoe het gewricht vast gezet is. Dat kan door beide kanten van het gewricht het bot te beschadigen en daarmee zorgen dat het aan elkaar groeit of door er een metalen pin doorheen te zetten. Maar dan hoor ik weer verhalen dat bij een aantal mensen na een aantal jaren die pin er weer uit komt en het dus opnieuw vastgezet moet worden...