Bètablokkers & vocht vasthouden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Bètablokkers & vocht vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 16:58

's Zomers hou ik altijd vocht vast, de laatste jaren wat meer dan eerder. Sinds begin dit jaar slik ik bètablokkers (Sotalol) en zou ook dit euvel over moeten zijn. Mijn HA zegt: 'het is vreemd, maar gaat vast wel over'. Zo niet, dan toch? Scheve mond

Zijn er meer mensen die aan de bètablokkers zitten en zo erg vocht vasthouden? We hebben nu een paar dagen wat mooier weer gehad en ik ben 3kg aangekomen en heb weer kussentjes op m'n voeten, slapende handen & voeten etc.

Begin augustus heb ik weer een afspraak met de Cardioloog, omdat er meer dingen zijn die me irriteren alszijnde 'bijwerking'.

Henzz

Re: Bètablokkers & vocht vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:56

Ik slik ook een bètablokker maar ik houd geen vocht vast. Heb er ook nog nooit van gehoord. Misschien kun je een andere gaan slikken?

Ik heb wel last van andere bijwerkingen. Wat heb jij zoal?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:02

Ik denk niet dat het aan de betablokkers ligt, maar aan je hart
Bij mensen met hartproblemen word bloed niet goed rond gepompt waardoor het stil blijft staan bij de ingang van de lymfevaten. Hier stijgt de druk en ontstaat oedeem. Even uit de cursus fysiologie gepikt Lachen
Dus ik denk andere medicatie vragen met een a ritmische werking als het niet werkt Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 10:04

Zo, goedemorgen, haha! Clown

Dat het aan m'n hart ligt weet ik, maar ook dit zou over moeten gaan door het slikken van betablokkers, maar dat doet het dus niet. Ik heb dus bij de HA verteld dat ik het vreemd vind dat ik vocht blijf vasthouden ondanks de medicijnen, hij ook, meer niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:05

Quellian schreef:
Zo, goedemorgen, haha! Clown

Dat het aan m'n hart ligt weet ik, maar ook dit zou over moeten gaan door het slikken van betablokkers, maar dat doet het dus niet. Ik heb dus bij de HA verteld dat ik het vreemd vind dat ik vocht blijf vasthouden ondanks de medicijnen, hij ook, meer niet.

Verkeerd begrepen sorry Bloos
Wel raar, hopelijk heeft je cardioloog andere medicijnen die wel beter gaan, klinkt wel erg irritant Ach gut

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:06

Heb je al eens een echo gehad van je hart? Zo ja, was er toen sprake van een verminderde linkerkamerfunctie of kleplijden? Dit kan namelijk een oorzaak zijn van het vocht vasthouden. Betablokkers hebben naar mijn idee niet als bijwerking dat je vocht gaat vast houden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 10:10

Hmm, volgens mij heb ik het niet helemaal duidelijk geformuleerd Clown

Ik heb altijd al last gehad van vocht vasthouden, dus het is niet dat het nu een bijwerking is van de betablokkers. Alleen heeft het vocht idd te maken met mijn hart en zou het vochtprobleem dus ook over moeten zijn met het slikken van de betablokkers, wat dus niet gebeurt...

Toen ik net begon met de medicijnen ben ik dagen vreselijk aan het plassen geweest Clown Maar daar is nu geen sprake meer van.

Edit: hart-echo heb ik ook al gehad, weet eigenlijk niet wat ze daarop zagen, was een vreselijk chagrijnig mens. Vraag het de 8e wel even aan de cardioloog...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:11

Mijn moeder slikt betablokkers en zij heeft er geen last van. Is stukken ouder dan jij, dus dan is het al niet gek als ze vocht zou vasthouden en dat heeft ze gelukkig niet.

Idd naar je arts en vragen om een andere tablet. Ik hoop niet dat je plastabletten gaat krijgen. Denk toch dat je medicijn niet het gewenste effect bereikt. Probeer zoveel mogelijk zout te vermijden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 01:20

Zout eten doe ik sowieso al niet *rilt*.

Ik hoop ook dat ze andere medicijnen hebben i.p.v. plastabletten erbij, zie het niet zo zitten om levenslang met een Dixi onder m'n arm te lopen (of pamper om in het ergste geval).

Maar goed, inmiddels ben ik helemaal opgepompt en kan ik niet eens meer m'n benen optrekken (in 90 graden-hoek), want dan krijg ik slaapvoeten en m'n vel trekt.

In elk geval bedankt voor de reacties en ik denk dat ik even temperament ga showen de 8e Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:43

Moet je nog zo lang wachten voor je afspraak? Gewoon die arts gaan bellen. Leg uit je probleem, al die tijd zo opgepompt zitten is niet fijn. Misschien moet hij het wel weten en wacht je te lang af.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:00

hou ook vocht vast met warm weer, ik gebruik "vochtevenwicht" van Bional. Dit is het enige wat voor mij tot nu toe echt werkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:03

Werkt dat echt? Waar koop je dat?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:23

russel schreef:
Werkt dat echt? Waar koop je dat?

gewoon, farma, kruitvat ect

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:32

Oke, maar werkt dat echt? Mijn ervaring is dat dergelijke thee's niet werken, dus wat is dit voor iets?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:12

russel schreef:
Oke, maar werkt dat echt? Mijn ervaring is dat dergelijke thee's niet werken, dus wat is dit voor iets?

is geen thee, maar een capsule op jeneverbes basis. Je neemt er 2 a 3 per dag.
maar net wat ik al schreef, bij mij werkt dit wel, houdt niet in dat het bij jou ook zal werken Haha!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:41

Slik je alleen beta-blokkers? Betablokkers verlagen de bloeddruk en verlagen de Hart frequentie. Een beta-blokker verlaagt vaak de cardiac output (hoeveelheid bloed die je hart per minuut rondpompt) Is de cardiac output te laag kun je last van oedeem krijgen (dit is bijv het geval bij hartfalen) Wel heeft de beta-blokker een gunstig effect op het beloop van bijv hartfalen het helpt niet om te ontwateren en zou naar mijn inzien niet het medicijn zijn dat je moet geven bij vocht vasthouden(wel bij een hoop hartproblemen). Er worden vaak diuretica gegeven om het vocht dat je vasthoudt kwijt te raken. Verder een water&zoutbeperkt dieet. Wat voor probleem heb je precies met je hart dat je vocht vasthoudt?

(Ik heb trouwens pas 1 jaar geneeskunde gestudeerd, dus ik ben natuurlijk niet echt goed op de hoogte...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:17

Esmeralda schreef:
russel schreef:

is geen thee, maar een capsule op jeneverbes basis. Je neemt er 2 a 3 per dag.
maar net wat ik al schreef, bij mij werkt dit wel, houdt niet in dat het bij jou ook zal werken Haha!

Ik ga het proberen, bedankt voor de tip Vork

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:21

Ik slik ook betablokkers en houd geen vocht vast. Lijkt me niet echt normaal eigenlijk, toch maar weer contact opnemen met de huisarts denk ik.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 09:31

Het vocht komt niet door de bètablokkers, maar is wel 1 van de dingen die opgelost zou moeten worden door de bètablokkers.

Maar goed, mag de 8e terug naar het ziekenhuis.