wie weet veel over voeding??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eva2

wie weet veel over voeding??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 09:32

Even een lang verhaal kort gemaakt: mijn peuterdochter (3 jaar) is de laatste tijd extreem dwars en extreem gevoelig. Om niets raakt ze totaal buiten zinnen, echt krijsen en gillen en niet meer willen stoppen.
Natuurlijk dachten we eerst aan de "peuterpuberteit", maar alle normale trucs helpen niets. Ook op het KDV hebben ze grote moeite met haar, soms zit ze een uur te huilen om ogenschijnlijk niets. Vaak is ze ook hangerig en slaperig, terwijl ze 's avonds dan weer moeilijk slaapt.
Als baby verdroeg ze geen koemelk (als ik het had gedronken kreeg ze hevige kramp en huilbuien van de bv). Nu heb ik gemerkt dat ze vooral in het weekeinde, waarin er onregelmatiger en ongezonder gegeten wordt hier thuis, last heeft van haar huilbuien.

Zelf denk ik nu dat het hiermee vernabd houdt (suikers, onregelmatig eten, vetter eten etc.)
Heeft iemand hier ervaring mee en tips voor???????

Ik ben heel benieuwd!

missnynke

Re: wie weet veel over voeding??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:41

Ik ben zelf niet moeder maar werk als leidster op een kdv, en moet zeggen dat er meer kinderen zijn die reageren op suiker. Ook merken wij dat kinderen op maandag vaak anders zijn, de stoelgang is anders, vaak omdat er in het weekend onregelmatiger, vetter en gekruider gegeten wordt.
Misschien is het een goed idee een tijdje te stoppen met suikers. diksap en roosvicee als drinken, geen koekjes en andere zoetigheid), even weer stoppen met melk, en gezond en regelmatig eten, brood met smeerworst of smeerkaas, fruit tussendoor en savonds groente, aardappels, rijst of pasta en vlees.
Veranderd ze hierdoor, ik denk dat dit binnen een week merkbaar is, dan kun je proberen langszaam, eén voor één de "boosdoeners" uit te proberen, en merk je waar ze op reageert.
is ze ook verkouden, krijgt ze kiezen door oid?

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 09:47

Nee, ze heeft zo voor het oog verder niets. Tussendoor is ze ook vrolijk en gezellig. Ik ben nu idd al druk bezig met gezonde voeding en regelmaat, maar ik vroeg me af of dat krijsen en gefrustreerd reageren echt door voeding kan komen!?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:51

Ik zou koemelk veranderen door rijstmelk of iets anders, in tegenstelling tot melk is goed voor elk is dat al lang achterhaalt.
En daarom zijn er ook zoveel die er niet tegenkunnen, telt voor alle mamas die dit lezen Haha!

En om je vraag terug te komen Lachen
Probeer in het weekend ook goed te eten, dat is belangrijk voor een kind in groei. Maar dat ben je al aan het doen dus toppie, voeding kan inderdaad gedrag veranderen, en zelfs zo ver gaan dat de mentale stimulanst en prestatie veranderd.
Zoals bij kinderen die veel vis eten, minder geneigd zijn om in depressie te gaan, en beter presteren

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:54

hoi,

dat kan zeker door veding komen. kleurstoffen en snelle suikers hebben grote invloed op kinderen die er gevoelig voor zijn.
ik ga mee met missnynke. even geen suikers en kleurstoffen en dat een tijdje aankijken. Verder regelmaat en ook in de opvoeding consequent zijn.
succes, het zal soms best moeilijk zijn!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:56

Een hele hoop van die 'drukke en vervelende' kinderen van tegenwoordig krijgen veel te veel suiker waardoor ze zich zo gaan gedragen, die van jou kan daar dus ook heel goed op reageren Ja
Ik zou het advies van missnynke opvolgen, wie weet ben je er wel heel snel achter wat de oorzaak is!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:03

oh ja, er schoot me net nog iets te binnen,
mijn zusje had 17 jaar geleden hetzelfde, tot mijn moeder er achterkwam dat haar keelamandelen chronisch ontstoken waren. Kijk zo nu en dan eens of ze ook rode, dikke keelamandelen heeft.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 12:05

Nou, ze heeft idd wel vaak een slechte adem!!!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:32

anders toch eens naar de huisarts! dat het stinkt wijst toch op een ontsteking.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:48

Vaak wel, maar sommige kinderen hebben ook een stinkende adem door snelle metabolisme (mijn broer heeft dat). Maar ik zou ook eens een doktersbezoekje brengen, veel beter een keer teveel gaan dan te weinig.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:58

Hoe zit het met haar groei? Als je in de richting van glutenallergie/lactose-intollerantie denkt is gewichtsverlies vaak het belangrijkste kenmerk bij jonge kinderen. Wat betreft de voeding: die zou ik de komende tijd gewoon zo constant en gezond mogelijk houden. Zo min mogelijk kleur, smaak en zoetstoffen, weinig suiker en normaal vet. Als je goed oplet kun je vaak zelf al wel zien welke voedingsmiddelen voor problemen zorgen.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 17:38

Ze groeit gewoon goed, en ziet er kerngezond uit! Dat is het gekke......

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 12:06

Het gaat wel iets beter nu. We letten goed op wat we haar geven (en vooral wat we haar NIET geven....) Ja, ik zie toch wel verbetering!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:49

goed zo!
maar langervolhouden is een must, dan kun je goed vooruitgang zien!
houd je ook een boekje bij?

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 13:38

Ja, we houden idd bij wat ze eet en hoe het dan gaat! Ik denk dat we wat voeding betreft inderdaad wel een paar jaar vast zitten!

waterloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:14

Hoi
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt als jij. Ik ben toen door gestuurd naar het allergiecentrum in Utrecht. Ik heb daar veel aan gehad. Ze waren snel en deskundig en ik ben goed begeleid.
Het gaat een stuk beter met mijn zoon, al blijft het een driftkikker!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:21

Mijn dochter is 6 jaar ziek geweest, ze was al een paar keer getest bij de huisarts op verschillende allergieèn.Ze liep al die tijd ook bij een kinderarts,toen ze op een gegeven moment zo ziek was, heb ik actie onder nomen.Ze is getest in een allergie centrum, en daar kwam binnen 3 minuten uit dat ze een koemelk eiwit allergie had en een schimmel in haar darmen.Ze kreeg een dieet en verschillende therapieèn,na maanden was ze eindelijk fit en redelijk op gewicht.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:22

Je groeid pas over een koemelk eiwit allergie heen als je een jaar of 8 bent, dus je dochter heeft daar nog steeds last van.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:27

Mijn neefje kon niet tegen kleurstoffen en was ook erg gevoelig voor suikers het leek een ADHD kind, maar dit bleek dus allemaal door eten te komen Ja

Zonder kleurstoffen en matig met suiker en ook geen drop of chocolade en het was een heel ander kind Ja --> dus idd kan best door voeding komen Knipoog

Succes met uitzoeken waar het nu uiteindelijk door komt --> evt mbv een diëtiste Ja die weten namelijk ook goed welke "dieten" je kunt gebruiken om te testen waardoor het komt enzo Knipoog

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 15:41

waterloo schreef:
Hoi
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt als jij. Ik ben toen door gestuurd naar het allergiecentrum in Utrecht. Ik heb daar veel aan gehad. Ze waren snel en deskundig en ik ben goed begeleid.
Het gaat een stuk beter met mijn zoon, al blijft het een driftkikker!

Heee, zit dat bij het ziekenhuis?????

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 15:43

En ja, ik zit ook vaak te denken om toch maar eens naar een dietiste te gaan.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 15:43

marleen_usar schreef:
Je groeid pas over een koemelk eiwit allergie heen als je een jaar of 8 bent, dus je dochter heeft daar nog steeds last van.

Ja, dat merk ik ook als ze per ongeluk toch iets binnenkrijgt. Trouwens, ik kan er zelf ook niet tegen!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:50

Ik zou haar echt geen melk producten meer geven hoor,mijn dochter raakte er verstopt van.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:32

Ik zou als ik jou was even langs de huisarts gaan..
Die kan je doorsturen naar bijvoorbeeld zo'n allergiëncentrum of naar een Dieëtist...
Succes!!