Familiaire Hypercholesterolemie (FH)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Familiaire Hypercholesterolemie (FH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 09:07

Zijn er nog meer bokkers met deze stofwisselingsziekte?

Voor de mensen die het niet kennen:
Je hebt een erfelijk verhoogd cholesterol gehalte, omdat je maar de helft van de receptoren op je lever hebt dan een gezond iemand, die er dusvoor zorgen dat het cholesterol verwerkt wordt. En omdat je er dus maar de helft van hebt, blijft het cholesterol langer in je bloed, met gevolgen dat het in je aders kan gaan zitten, en uiteindelijk dicht kunnen gaan zitten wat kan leiden tot hart & vaatziekten.

Bij mij is het een paar jaar geleden ontdekt dmv een DNA-onderzoek.
Mijn vader heeft het, ik heb het, en mijn nichtje en neefje. De rest van de familie heeft het niet willen onderzoeken.

Ben veel naar het ziekenhuis geweest, vooral het AMC in Amsterdam moest ik iedere maand heen, ook wel eens naar het UMC. Wij hebben meegedaan aan een soort onderzoek naar nieuwe medicijnen.

Ik slik elke dag 40mg simvastatine.

Wie nog meer?

Zwelgje

Re: Familiaire Hypercholesterolemie (FH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:50

Mijn vader heeft het ook. Hij heeft onlangs een TIA gehad en toen zijn ze erachter gekomen.
Ze zijn nu AMC Amsterdam allemaal tests aan het doen om te kijken of het erfelijk bepaald kan zijn.
Gelukkig heb ik mijn bloed nog wel vorig jaar laten testen en dat was op een ijzertekort na helemaal goed.
Maar ja, wat niet is kan nog komen natuurlijk.
Als het erfelijk bepaald is en ik de kans krijg uiteindelijk ook FH te krijgen (of misschien al hebben) dan wil ik dat wel weten om alvast preventief te kunnen handelen.

mams

Re: Familiaire Hypercholesterolemie (FH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:03

Hoi Doei!

Mijn dochter heeft dus ook een verhoogd cholesterol en mijn vechtgenoot ook.
Vechtgenoot heeft al jaren een verhoogd cholesterol, hoogtepunt was 13. Hij slikt nu atorvastatine 40 mg en heeft sinds een half jaar een medicijn erbij Ezetrol genaamd.
Ezetrol is om te zorgen dat de verhoudingen tussen het goede en slechte cholesterol in evenwicht komen. Sinds kort is hij wekelijks aan het fietsen en de laatste keer was tijdens de controle zijn cholesterol prima Go jij! Go jij!

We wachten nog op de uitslag van het DNA onderzoek van mijn dochter en vechtgenoot, maar de arts denkt zeker aan FH. Ze heeft ook Ezetrol gekregen en moet dit slikken totdat we de uitslag van het onderzoek weten.