Wie moet er nog meer zelf prikken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xMarieke

Wie moet er nog meer zelf prikken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 22:10

Omdat ik mn been in het gips zit moet ik elke dag een anti-trombose middel gebruiken.
Afgelopen dagen heeft mn moeder het ingespoten (ze is verpleegster geweest).
Nu moet ik het dus zelf doen en volgende week gaat mn moeder op vakantie dus dan moet ik het zeker zelf doen.

Maar ik vind het echt 10 x niks, naalden. Ik ben natuurlijk wel eens ingeënt enzo, maar die prikken deden geen pijn. Deze doen wel een beetje pijn en ik moet ze dus zelf prikken. Nu ben ik al een uur moed aan het verzamelen, maar k durf t gewoon niet :S

Iemand hier ervaring mee of andere tips?

Meys

Re: Wie moet er nog meer zelf prikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:52

Och meisje ik snap je helemaal.
Ik heb in het verleden ook moeten spuiten voor mijn reuma en ik kon het heel goed maar ineens lukte het niet meer, heel stom want pijn deed het niet.
Toen heeft mijn moeder het overgenomen en prikte ze me elke week.
Begin dit jaar heb ik mijn been en arm gebroken en heb ik dus ook fragmin moeten spuiten maar ook dit lukte me niet meer dus deed mijn man het elke dag.
En nu...nu moet ik om de 2 weken een spuit, tot nu toe is er gespoten door een verpleegkundige maar de volgende keer (24 juli) ga ik m zelf zetten.

Echte tips heb ik eigenlijk niet voor je, is er niemand in de buurt die je even kan helpen? of kan je niet iemand aan de telefoon hebben die je er als het ware door heen sleept?
Sterkte met het prik zetten al denk ik dat je hem al wel zelf gezet hebt nu.....

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 22:57

Mn moeder kwam iets eerder thuis dus die heeft het nog een keertje voor me gedaan Bloos
Morgen wil ik het wel zelf proberen, ik ga even aan mn arts vragen of het ook in mn been mag. Het moet namelijk in een vetlaag, maar ik denk dat mn been wat minder gevoelig is dan mn buik.

Het doet ook niet heel erg pijn, maar het is meer het idee ofzo. Ik heb wel een keer wratten zelf weggebrand, en dat deed ook een beetje pijn, maar dat durfde ik wel zelf.

Fragmin, is dat ook een antitrombose middel? Ik gebruik Lovenox, dat heb ik in Frankrijk voorgeschreven gekregen, en mn ortopeed zei dat ik t inderdaad moest gebruiken.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 23:14

Marieke_ schreef:
Mn moeder kwam iets eerder thuis dus die heeft het nog een keertje voor me gedaan Bloos
Morgen wil ik het wel zelf proberen, ik ga even aan mn arts vragen of het ook in mn been mag. Het moet namelijk in een vetlaag, maar ik denk dat mn been wat minder gevoelig is dan mn buik.

Je mag als het goed idd in je buik prikken, maar ook in je (boven)benen! Zoek een zacht plekje uit, wrijf even lekker over je huid, pak eventueel een huidplooi vast, en prik er dan in, met de naald rechtop.
In je buik is het het beste om ong 5 cm om je navel heen te prikken, maar dat zal je wel uitgelegd hebben gekregen Lachen

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:35

Je gebruikt fraxiparine (niet geheel zoals het hoort geschreven)?
Ik werk in de zorg en heb geleerd dat je die niet in de bovenbeen mag geven.
Rede zou ik even moeten opzoeken.

probeer iig zoveel mogelijk te ontspannen, als je je teveel spant doet het wsl wel zeer en gaat het ook een stuk minder makkelijk.
Haal een paar keer diep adem voor je gaat prikken Ja
Succes!!

Ik heb zelf ook 9 keer een fraxiparine spuit gehad ivm een longembolie en zodra ik me druk maakte/gespannen was voor die spuit deed het heel veel zeer (en ik ben echt niet kleinzerig) dus echt gewoon ontspannen, dan voel je het veel minder Ja

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:30

Marieke_ schreef:

Het doet ook niet heel erg pijn, maar het is meer het idee ofzo. Ik heb wel een keer wratten zelf weggebrand, en dat deed ook een beetje pijn, maar dat durfde ik wel zelf.

Fragmin, is dat ook een antitrombose middel? Ik gebruik Lovenox, dat heb ik in Frankrijk voorgeschreven gekregen, en mn ortopeed zei dat ik t inderdaad moest gebruiken.

Fragmin is idd ook een antitrombosemiddel.
In je been mag je ook spuiten, ik heb dit niet gedaan omdat ik al meerdere spuiten in mijn been heb gehad en daar voelt het bij mij erg gevoelig, dus bij mij ging de spuit in mijn buik.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:56

Ik spuit ook twee keer in de week medicijnen tegen de reuma en heb er eigenlijk geen moeite mee.
De ene moet ik in mijn been spuiten en de andere in mijn buik, mijn voorkeur gaat uit naar de buik want daar zit bij mij meer vet en minder spieren want als je in een spier spuit doet dat zeerder dan in vet.
Gewoon even een dikke vetrol pakken( als je die hebt) en het naaldje als een dartpijltje erin gooien en als je het eng vindt .......gewoon niet kijken.
Succes.

Buggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:33

Ik zit ook met mn been in het gips en kreeg klachten van hele erge kramp in mijn kuit dus moest van het ziekenhuis ook spuiten tegen trombose... wat heb ik daar tegen opgekeken... dus moest de middags eerst nog naar de huisarts zodat die mij kon leren hoe het moest, maar hij vond het overbodig aangezien ik toch wel beweeg en niet de hele dag in bed ofzo lig... dus van hem hoefde het gelukkig niet maar moest proberen nog iets meer te bewegen en tegen de kramp een pijnstiller nemen. Nu zijn we een week verder en beweeg meer en heb geen kramp meer, gelukkig..
Wat was ik blij datik dat niet hoefde (ben atlijd al bang geweest voor spuiten Clown )

Nou succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:24

Ik weet niet welke anti stolling je gebruikt, maar fraxiparine mag je ook gewoon in je bovenbeen spuiten. Wij gaven in het ziekenhuis fraxiparine gewoon in het bovenbeen of in de buik (Ligt eraan wat de patient prettiger vind)

Je kunt dus zelf uiproberen wat je prettiger vind!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:35

Het is verstandig om contact met je arts op te nemen voordat je in je been spuit Knipoog

Verder heb ik niet echt tips, heb zelf injecteerfobie Haha!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 22:51

Ik gebruik dus een Frans middel. Straks mag ik weer. Dat van het dartpijltje vind ik wel een goede tip Knipoog

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:56

Als je hem toch als dartpijltje gaat gebruiken kun je van je buik wel een dartbord maken *LOL* ROFL

Nu even serieus,
Heel veel succes ermee Knipoog

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 22:59

Ja hahah hoeveel punten zal ik scoren vanavond Knipoog

Mn buik gaat er sowieso interessant uit zien, want ik heb al veel moedervlekken en elke prik wordt een klein rood puntje Ja

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 23:13

Pfff oke gelukt.... nog geen pretje, maar het is iig gelukt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:17

Voor anti-trombose bestaan toch ook pilletjes?
Anders is er toch wel een wijkverpleegkundige die langs komt om te prikken? Volgens mij mag je dit niet zelf doen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:21

Marieke_ schreef:
Pfff oke gelukt.... nog geen pretje, maar het is iig gelukt

Goedzo OK dan!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 23:23

russel schreef:
Voor anti-trombose bestaan toch ook pilletjes?
Anders is er toch wel een wijkverpleegkundige die langs komt om te prikken? Volgens mij mag je dit niet zelf doen.

Mn ortopeed zei dat ik een stoere meid ben en dat ik het best zelf kan hihi.
Hij was onze buurman, dus hij kent me.
Ik weet niet of er pilletjes zijn. Maar ik heb nu aardig wat van die spuiten liggen en ze waren € 7 (!) per stuk. Dus ik gebruik ze wel gewoon.