(a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

(a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 15:21

Ik ben momenteel 9 wk en 4 dgn zwanger. Volgende week heb ik een echo.
Bij de verloskundige is mij uitgelegd dat ik kon kiezen om wel of niet een nekplooimeting wil laten doen tijdens deze echo. Dit samen met een bloedtest van mij en mijn leeftijd wordt een berekening gemaakt met een X aantal % kans op een kindje met het syndroom van down. Deze test kost ongeveer € 160,00.
Mijn man riep gelijk dat het in zijn ogen niet hoefde. Ik twijfel nog.
Mijn schoonvader maakte eigenlijk duidelijk dat, als de keuze bij hem lag, hij het wel zou laten doen.
Welke a.s mama's hebben het wel laten doen of juist niet?
Welke gaan het wel laten doen of juist niet?
Wat waren jullie reden(en)...?

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:28

ik heb het wel laten doen. Ook ik zat niet in de risicogroep, maar aangezien de verloskundige mij verzekerde dat dit geen enkel gevaar voor de baby opleverde, en we, mocht er wél wat zijn, genoeg tijd hadden om dingen te regelen, hebben wij het wel gedaan.

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:29

ik heb er trouwens geen 160,- voor hoeven betalen?? Aan wie moest je dat betalen dan>?

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:30

Ik zou het waarschijnlijk niet doen, als ik het bekijk vanuit jouw positie. Heb het zelf ook niet gedaan bij de 1e, maar ik was toen 23. Jij bent ook nog jong, je hebt al een gezond kind op de wereld gebracht en de kans op een kind met down is, uitgaande van jouw leeftijd, 1 op 1350.

Tenzij je zeker weet dat je het kind zou aborteren als het wel downsyndroom blijkt te hebben. Dan is het wel een must om te weten denk ik.

Ik zou de test misschien wel doen, als ik nu zwanger zou raken. Maar ik ben dan ook ietsje ouder (32).

Sim0ne

Berichten: 3454
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Zuidplas. Paarden op de Veluwe

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:31

Ik zou het zeker wel doen. Anders ga je achteraqf misschien zitten twijfelen en baal je dat je het niet hebt gedaan. Volgens mij doen ze trouwens altijd een nekplooimeting, maar ik weet niet bij welke echo dat is...

Debsey
Berichten: 2180
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Ijmuiden

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:36

Ylana schreef:
Ik ben momenteel 9 wk en 4 dgn zwanger. Volgende week heb ik een echo.
Bij de verloskundige is mij uitgelegd dat ik kon kiezen om wel of niet een nekplooimeting wil laten doen tijdens deze echo. Dit samen met een bloedtest van mij en mijn leeftijd wordt een berekening gemaakt met een X aantal % kans op een kindje met het syndroom van down. Deze test kost ongeveer € 160,00.
Mijn man riep gelijk dat het in zijn ogen niet hoefde. Ik twijfel nog.
Mijn schoonvader maakte eigenlijk duidelijk dat, als de keuze bij hem lag, hij het wel zou laten doen.
Welke a.s mama's hebben het wel laten doen of juist niet?
Welke gaan het wel laten doen of juist niet?
Wat waren jullie reden(en)...?


Ik heb besloten om het niet te doen, mijn vriend stond er wel anders tegen over.

de reden waarom ik het niet gedaan is is vrij simpel.
de uitslag bepaald namelijk niet 100% dat er een kans is op een kindje met downsyndroom..
Wat nu als er uit komt dat je 70% kans hebt?
Wat ga je dan doen?

Heb er ook met de verloskundige over gehad.. ik stelde haar de vraag of ik het zou doen en of het veel nut zou hebben,
Ze zei duidelijk dat ze daar geen mening over mocht uiten maar aan haar manier waarop ze dit zei wist ik al genoeg en dat maakte mijn beslissing definitief

Ik ben zelf nog jong(24) dus de berekening van mijn kansen liggen al erg laag.
Ik ben gegaan voor zo weinig mogelijk spanning, wat je toch hebt als je zit te wachten op de uitslag van de test.

Het kost idd rond de 160 euro, maar als je het doet gewoon declareren bij het ziekenfonds.
grote kans dat je het namelijk WEL terug krijgt.
Laatst bijgewerkt door Debsey op 13-07-07 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Debsey
Berichten: 2180
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Ijmuiden

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:38

Sim0ne schreef:
Ik zou het zeker wel doen. Anders ga je achteraqf misschien zitten twijfelen en baal je dat je het niet hebt gedaan. Volgens mij doen ze trouwens altijd een nekplooimeting, maar ik weet niet bij welke echo dat is...


Nekplooi meting is nieuw... word nu gedaan samen met een bloedtest.

Achteraf twijfelen... tjsa. waaraan?
Zelf zou ik zo'n test alleen maar doen als ik dan ook 100% wist dat ik abortus zou plegen mocht het downsyndroom hebben.
Maar de uitslag van de test is niet 100%.. dus als je uitslag hoogt ligt... ga je dan geen 'gevaarlijke'stappen ondernemen terwijl het mischien ook niet eens nodig is geweest?

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:39

..ik heb t niet gedaan..mij werd het ook voorgesteld...maar het geeft alleen aan of je een kind met het down syndroom heeft..en als ik dat had geweten had ik het niet laten weghalen, want wie vertel mij hoe erg het is???..of dat het juist wel meevalt???(en daar zullen het er een hoop niet met me eens zijn).. andere "ergere"afwijkingen zien ze ook op een gewone echo en aangezien ik een tweeling heb gekregen, kregen wij om de 2 weken een echo....

dus hier een bewuste nee....raar maar waar

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:43

Ik heb het ook niet gedaan.Ben nog jong en het zit niet in de familie dus de kans word al stuk kleiner

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:45

Wat zou je doen als de test niet goed uitvalt?
Ga je voor abortus of laat je het kindje wel komen?
Kun je kiezen voor een abortus en kun je dat aan?

Ik zou het niet weten wat ik zou doen. Bij beide kinderen hebben we niet eens over een test nagedacht (ik was 33 toen de 2e werd geboren)

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:45

Ibalia schreef:
Wat zou je doen als de test niet goed uitvalt?
Ga je voor abortus of laat je het kindje wel komen?
Kun je kiezen voor een abortus en kun je dat aan?


Wanneer de test niet goed zou uitvallen zou ik sowieso verder laten testen.
En ik zou inderdaad abortus overwegen...
Of ik het aan zou kunnen? Dat kan ik nu niet weten.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:47

Debsey schreef:
Nekplooi meting is nieuw...


De nekplooimeting is zelf niet nieuw. Dat werd vroeger standaard met de 1e echo bekeken.
De nekplooimeting in combinatie met een bloedtest is wel nieuw.

Meys

Berichten: 1377
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:18

Ik heb het niet laten doen, bij beide zwangerschappen niet.
Bij de 1e hebben ze het trouwens niet eens gevraag en bij de 2e wel, ik was toen 33 jaar.
Ik moest het zo snel beslissen, had amper 2 dagen bedenktijd en ik kreeg al de kriebels bij de gedachte als de uitslag iets anders was dan normaal dat ik dan door zou gaan voor een vruchtwaterpunctie.

Bovendien is het maar een berekening, hoe vaak heb ik niet gehoord van mensen dat er geen goede uitslag was en was het kindje uiteindelijk toch gewoon gezond....en andersom helaas ook.

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:50

Ik kreeg ook de "aanbieding"om deze test te gaan doen. De redenen dat ik deze niet heb gedaan is dat ik nog jong ben, geen syndrome van down in de familie's heb en dus ook geen aanleg. Mocht het toch met down geboren worden dan was het kindje net zo welkom.

Mijn verloskundige vertelde (oktober 2005) dat ze sinds kort verplicht waren iedereen deze testen aan te bieden, maar dat veel vrouwen daar niet op in gingen. Bij mijn eerste zwangerschap waren ze het nog niet verplicht aan te bieden.

Ik ken iemand die wel de risicofactor had. Ze was 42 toen ze zwanger werdt en heeft de test gedaan. Helaas is het niet goed afgelopen. Door de prik die ze plaatsen voor de vruchtwaterpunctie heeft de naald per abuis de kleine geraakt en is daardoor 'vermoeddelij'aan overleden.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:57

Ik heb het niet gedaan, als ik een kindje met het syndroom van down zou krijgen is dat net zo welkom als ieder ander kindje.
Wel heb ik een extra echo laten maken om te kijken of het hartje in orde was(dit ivm hartafwijkingen in de familie), op die echo bleek dat het kind zo gezond is als maar kan!
Als was gebleken dat dat niet zo was dan zou dat geen reden zijn geweest voor abortus. Wel om voorzichtiger te zijn en voorbereid te zijn zodat het kindje bij de geboorte ook meteen de zorg krijgt die het nodig heeft(zoals bv in het ziekenhuis bevallen ipv thuis).
Daarbij ben ik tegen abortus, ik ben ongewenst zwanger geraakt maar heb zelfs niet eens gedacht aan abortus.

daantjuhhh

Berichten: 26993
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:53

Ik ben niet zwanger, maar mocht ik dat wel worden zou ik zeker een test laten doen.
heb al veel meegemaakt met mijn broertje en het zusje van mijn beste vriendinnetje.
(mijn broertje heeft het Charge syndrrom en het zusje van een vriendinnetje heeft het Down syndroom!)
Ondanks dat het echt 2 super grote schatten van kinderen zijn weet ik wel wat de zorg inhoud!
Ik weet dus dat als de kans groot is dat ik een kindje met downsyndroom zou krijgen ik het weg zou willen halen!

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:59

anneliesdj schreef:
Ik heb het niet gedaan, als ik een kindje met het syndroom van down zou krijgen is dat net zo welkom als ieder ander kindje.
Wel heb ik een extra echo laten maken om te kijken of het hartje in orde was(dit ivm hartafwijkingen in de familie), op die echo bleek dat het kind zo gezond is als maar kan!
Als was gebleken dat dat niet zo was dan zou dat geen reden zijn geweest voor abortus. Wel om voorzichtiger te zijn en voorbereid te zijn zodat het kindje bij de geboorte ook meteen de zorg krijgt die het nodig heeft(zoals bv in het ziekenhuis bevallen ipv thuis).
Daarbij ben ik tegen abortus, ik ben ongewenst zwanger geraakt maar heb zelfs niet eens gedacht aan abortus.


moet dit niet 'onverwacht' of 'ongepland' zijn? als het 'ongewenst' zou zijn, zou je nu niet 24 weken zwanger zijn toch?

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:02

[LZP] > [MW]

Anoniem

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:05

Als je het echt zeker wil weten moet je gewoon een punctie laten doen.

TanteSabien
Berichten: 2507
Geregistreerd: 30-01-07

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:10

ik heb die keus helemaal niet gehad!!!

dit is dus ook echt nooit gebeurd!(de test)

mijn dochtertje wordt in augustus 2 dus het is ook nog niet zo dat ik "vroeger" zwanger was Clown

als ik die keus mocht maken deed ik het zeker!!!!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:22

benangelique schreef:
moet dit niet 'onverwacht' of 'ongepland' zijn? als het 'ongewenst' zou zijn, zou je nu niet 24 weken zwanger zijn toch?

Hoe je het noemen wilt, het was niet gepland, niet verwacht en in eerste instantie ook niet echt gewenst aangezien ik nog maar 20 ben. Maar nu is het van harte welkom, ondanks dat het niet de bedoeling was.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:25

Ik heb het wel laten doen. In Belgie wordt het geloof ik standaard gedaan tenzij je aangeeft bezwaar te hebben oid. In elk geval is het niet gevraagd en gewoon gedaan Clown

Reden was dat wij niet bewust een kindje met een handicap op de wereld wilden zetten, hier hadden we voor de zwangerschap al over gesproken.

Eventueel hadden we nav de nekplooimeting verder onderzoek laten doen dus, maar dit was niet nodig bij ons.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:38

En waarom wil je niet bewust een kindje met een handicap op de wereld zetten? En watvoor handicap is aanvaardbaar en wat niet?

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 22:45

@Urielle

Dat hebben wij ook.
Ik heb besloten om de test wel te laten doen.
Na aanleiding van de uitslag handelen we wel weer verder...

Britt

Berichten: 18906
Geregistreerd: 18-04-04

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:52

Ik kan me heel goed voorstellen dat Urielle niet bewust een kindje met handicap op de wereld zou zetten. Dat wil namelijk absoluut niet zeggen dat het niet alsnog gewenst was en een hoop verdriet met zich meebrengt mocht je dan toch besluiten tot abortus over te gaan.
Het is niet egoistisch om zo'n kind geboren te laten worden, je neemt jezelf idd een hoop zorgen uit handen, maar een kind dat later niet voor zichzelf kan zorgen; dat kost hem/haar ook een hoop moeite. Aan wie laat jij je kind dan over wanneer jij komt te overlijden oid?

Ik weet niet of ik de test zou doen. Aan de ene kant is het natuurlijk erg fijn om te weten dat de kleine gezond is, aan de andere kant wil je helemaal niet weten of hij misschien wel ziek is, want wat dan?