Astma en roken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miemserik

Astma en roken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 15:40

Ik hoor de laatste tijd steeds vaker dat mensen astma hebben maar wel gewoon roken.
Ik zelf heb ook astma en tuurlijk heb ik ook wel eens een sigaret geprobeert maar ik kreeg helemaal geen lucht meer, dus dat was mijn eerste en laatste keer...
Mijn dokter heeft het altijd afgeraden om te gaan roken en ben het ook niet van plan.
Maar als ik aan die mensen met astma vraag waarom ze roken zeggen ze ''je leeft maar een keer''.
Wat zijn jullie redenen om te roken terwijl je astma hebt?
Brand los Clown

RelarDevi

Re: Astma en roken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:41

Een kennis van mij rookt ook terwijl hij astma heeft, heb eigenlijk nooit gevraagd waarom hij rookte. Wel altijd zoiets van UH waarom rook je als je astma hebt?
(misschien dat ik het nooit heb gevraagd omdat ik zelf ook rook)

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:42

Waarom roken mensen zobiezo?
Ik denk dat astma mensen dezelfde reden ervoor hebben (wat die dan mag zijn..)

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:43

Mijn moeder en broer hebben allebei astma en hebben ook allebei gerookt. Ze hadden minder benauwdheidsklachten terwijl ze rookten als dat ze hebben/ hadden als ze niet roken. Heel vreemd maar het is echt zo.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:44

Miemserik schreef:
Ik hoor de laatste tijd steeds vaker dat mensen astma hebben maar wel gewoon roken.
Ik zelf heb ook astma en tuurlijk heb ik ook wel eens een sigaret geprobeert maar ik kreeg helemaal geen lucht meer, dus dat was mijn eerste en laatste keer...
Mijn dokter heeft het altijd afgeraden om te gaan roken en ben het ook niet van plan.
Maar als ik aan die mensen met astma vraag waarom ze roken zeggen ze ''je leeft maar een keer''.
Brand los Clown

Ik ken iemand die afentoe rookt met astma, zelfde motto. ("Je leeft maar een keer".)
Krijg ik ook van mensen te horen die geen astma hebben en steeds vaker beginnen te roken. (die het eerst diep triest vonden van andere mensen als ze gingen roken.)
Ik zelf rook niet, kan er absoluut niet tegen. Heb alleen al door het mee roken een luchtweg ontsteking gehad en stembandontstekingen. Krijg het er heel erg benauwd door.
Heb overigens geen astma. Mensen moeten ook niet in mijn gezicht roken zegmaar, dan krijg ik het echt benauwd en moet ik hoesten enzo.

ikke20

ik heb jarenlag last gehad van mn longen. arts zei dat ik astma had had medicijnen enz. had hoestbuien daar was ik de hele dag moe van liep erin te stikken. rookte 6 jaar. ben nu paar jaar getopt geen hoest aanvallen meer geen astma meer geen medicijnen meer. bij mij is het verergert toen ik rookte.

Tatiane

Ik ga het zelfs niet proberen , zelfs gewoon in iemands buurt staan die aan het roken is en ik begin al hoestaanvallen te krijgen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:46

Ik vind het echt dom, en snap het niet Verward
Ben zelf ook zwaar asmatisch, heb nog nooit een sigaret geprobeert, en dat wil ik ook niet
van een avondje kroeg moet ik een week bijkomen, omdat ik zo'n last van de rook heb..
Ik ken ook andere mensen met astma die gewoon doorpaffen, en snap dat niet
ik word bij wijze van spreken al benauwd als ik een sigaret zie Nagelbijten / Gniffelen

edit: typfoutjes

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 15:48

Ik heb er trouwens geen last van als mensen om me heen roken, behalve met uitgaan moet ik regelmatig een frisse neus halen anders trek ik het niet

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:48

Oh ja, denk ook niet dat mijn longarts vrolijk wordt als ik begin met roken Clown

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:49

Ik denk ook dat asma patienten om dezelfde redenen gaan roken als mensen die geen astma hebben. Misschien dat het bij astma patiënten vaker voorkomt dat ze het een keer proberen en er dan verder maar vanaf zien omdat ze geen lucht kunnen krijgen, maar ik vermoed dat de beweegredenen hetzelfde zijn. En wat die beweegredenen zijn weet zelfs ik als roker niet Clown

Ik heb trouwens maar één keer iemand gehoord die echt een reden aan kon geven waarom hij was begonnne met roken. Die man was suikerpatient, type 2. Hij kon het nog net met pillen onder controle houden, maar liep tegen het spuiten aan. Zijn dokter adviseerde hem toen af te vallen omdat type 2 nogal eens door overgewicht veroorzaakt kan worden. Hij is toen gaan roken om af te vallen en was uiteindelijk suikerpatien af.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:50

tantjeuh schreef:
Ik ga het zelfs niet proberen , zelfs gewoon in iemands buurt staan die aan het roken is en ik begin al hoestaanvallen te krijgen.

Dat heb ik ook inderdaad.

Mijn hele familie rookt en elke keer als ze bij ons zijn rookten ze natuurlijk. En ik aan 1 stuk door hoesten. Uiteindelijk heb ikmaar even gevraagt of ze toevallig buiten wilden gaan roken omdat ik het zo niet vol hield. En tegewoordig roken ze gelukkig buiten Lachen.

Mijn moeder heeft ook astma en rookt ook. Zover ik weet heeft ze er niet meer last van. Denk dat het per persoon verschilt of het erger wordt of niet. Maar sowieso wil ik nooit gaan roken!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:04

Falona schreef:
Ik heb trouwens maar één keer iemand gehoord die echt een reden aan kon geven waarom hij was begonnne met roken. Die man was suikerpatient, type 2. Hij kon het nog net met pillen onder controle houden, maar liep tegen het spuiten aan. Zijn dokter adviseerde hem toen af te vallen omdat type 2 nogal eens door overgewicht veroorzaakt kan worden. Hij is toen gaan roken om af te vallen en was uiteindelijk suikerpatien af.

Tss, neem een ander eetpatroon aan!!
Ik rook al jaren maar ik word alleen maar zwaarder Clown

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:07

ik rook en ik heb astma en een helehoop spijt :S het lukt me gewoon niet te stoppen (ja ik weet het ik heb geen ruggengraat doorzettingsvermogen ik weet ik weet)

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:10

Mijn moeder heeft asmatische bronchitus.Vroeger heeft ze ook gerookt totdat ze het zo vreselijk benauwt kreeg.Ze is toen acuut gestopt dit zonder enige moeite trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:48

En er staan alleenmaar reacties van antirokers, volgens mij was dat niet de vraag van Miemserik...

Miemserik schreef:

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:57

Miemserik schreef:

Ik rook niet maar de meeste doen het om
-stoer doen
-ze vinden het lekker
en ik vind het super goor!
ga niet vragen heb je het wel eens geprobeert ja tuurlijk we hadden geen lontjes en wou vuurwerk afsteken
1 keer en nooit meer wat wa dat vies zeg

"je leeft maar 1 keer" ookal hebben ze astma ddat maakt hun dan ook niet uit Knipoog

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:39

-> MW

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:20

Lennox schreef:
Mijn moeder en broer hebben allebei astma en hebben ook allebei gerookt. Ze hadden minder benauwdheidsklachten terwijl ze rookten als dat ze hebben/ hadden als ze niet roken. Heel vreemd maar het is echt zo.

Dat kan best kloppen!
In sigaretten zitten namelijk ook stofjes die je luchtwegen verwijden (ze lijken op de medicijnen die je tegen astma gebruikt) Je kunt je dus kortdurend wat minder benauwd voelen, maar op de lange termijn is het natuurlijk hartstikke slecht!

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:35

Ik heb lichte astma, en toch rook ik.
Toen ik begon met roken, geen problemen.
Totdat ik 2 jaar terug het toch wel erg benauwd had, en ook meteen naar de dokter kon.
Ik had een luchtwegeninfectie en ook lichte astma volgens mijn dokter.
Begin ook steeds vaker te merken dat ik lig te piepen in bed.
Als ik terug ben uit Spanje gaan mijn sigaretten aan de kant!!!

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:39

Ik heb ook astma en rook ook. Waarom? Geen idee eigenlijk...
Ik krijg het ook nooit benauwd als ik rook, in tegendeel! Als ik het benauwd heb en ik heb mijn medicijnen niet bij me, dan rook ik een sigaretje en wordt het minder...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:40

Het zijn niet alleen de sigaretten... Per jaar sterven meer dan 18.000 mensen aan direct aan luchtvervuiling gerelateerde ziekten. Nederland is van Europa het land met de slechtste luchtkwaliteit. Mensen met astma zullen dat het eerste merken. Dat we hier wonen, kunnen we niet veranderen (of je moet emigreren). De sigaret kunnen we wel laten liggen. Zal ik maar doen ook.