Het is een onderhuids klein, rond en glad knobbeltje, wel hard, doet geen pijn, een soort 'knikker' onder de huid, die je dus in een gedeelte van de borst kunt rond bewegen (bij druk van bijv. een vinger verplaatst hij zich dus..).
Om een lang verhaal kort te maken: volgens mijn huisarts was het zeker niets kwaardaardigs (en gelukkig ook maar), dit knobbeltje zit los van de huid en van de spieren, voelt mooi rond en glad aan, kwaardaardige gezwellen zijn vaak meer 'vertakt' zeg maar en voelen heel anders.
Het bleek een Fybro-adenoom te zijn, een goedaardig 'gezwel' dus. Het is ook niet groot, hoogstens 2 a 3 mm (ja, het meetlint werd zorgvuldig over mijn borst heen gelegd om het knobbeltje te 'meten'

Na een maand terug geweest voor controle, alles prima, niets gegroeid e.d.
Nu sta ik dus voor een keuze; volgens mijn huisarts is het dus vrij normaal voor mijn leeftijdsgroep dat er soms deze goedaardige knobbeltjes in de borst voor komen, en is het in deze vorm zeker niet schadelijk. Er is echter altijd bij dit soort dingen wel zo'n grove 1% kans dat het ooit kwaadaardig kán worden.
Ik kán er voor kiezen om bij de chirurg het knobbeltje te laten verwijderen.
Borstkanker zit niet specifiek in mijn familie, 'kanker' echter wel. Ik zelf heb op zich niet zo'n heel groot probleem met deze 'fybro-adenoom', maar ik voel het wel vaak, het ligt vrij oppervlakkig (je kunt er aan de buitenkant niets van zien hoor) en het 'hoort' er naar mijn mening eigenlijk niet, zo'n knobbeltje. En ja, 1% is misschien weinig, maar ik denk zelf, áls het ooit kwaardaardig zál worden, tsja, dan ben je een stuk verder van huis, lijkt me zo... Ook zal ik dus regelmatig moeten terugkomen voor controle indien ik het niet operatief zou laten verwijderen.
Nu was mijn vraag; zijn er hier nog meer mensen op bokt met zo'n 'fybro-adenoom' of een cyste in hun borst, en zijn er mensen die er voor hebben gekozen het operatief weg te laten halen?
En voor de rest van de bokkers: wat zouden jullie in zo'n geval doen? weg laten halen, toch voor het geval dát, of lekker laten zitten omdat het toch goedaardig is, en je er verder geen last van hebt?