Scoliose&Brace.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

evanescence

Scoliose&Brace.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 19:39

Heej,,
Ik had vorig jaar een topic gemaakt over mijn scoliose toen nog 35 grade.
Mijn scoliose is nu 36.5 graden gedraait (waarscheinlijk nog wel meer.)
ik kreeg begin de 1ste klas tehoren dat ik een brace (corset) aan moest , en ik die tot mijn 18 moest dragen. Ik ben nu 14 jaar, dus nog maar 4 jaar tegaan. Toen ik mijn corset net had, had ik het er soms best moeilijk mee. Nu na bijna 2 jaar. gaat het steets makkelijker.Aleen omdat mijn scoliose progresief (weet niet hoe je dat schrijft Bloos) is. Kan het zo zijn dat mijn corset geen fuctie kan hebben. Voor mijn gevoel de ene week wel en dan de andere week weer niet.
In Feb. moet ik pas weer op de foto. De laatste tijd heb ik steets meer last van mijn rug. Als ik mijn corset 5 min uit heb. is me rug al moe en gaat zeer doen. Ik moet me corset minstens 23 uur perdag aan. het liefste draag ik hem 24 uur perdag. wegens de pijn in mijn rug. Ik werk zaterdag ochtent eerst 4 uur in een kas en dan ga ik door naar de boederij. De ezels en Zaza verzorgen. (zie profiel Knipoog). In de kas ga ik meestal hele maal stuk van de pijn. 4 uur zitten achter elkaar zonder corset. Dan nog van 12 tot 5 met de ezels bezig zijn. Door het lopen zakt de pijn wel voor een groot deel. (gelukkig). Tijdens het wandelen heb ik er hele maal geen last van. dan wandel je lekker op een vlot tempo. als ik ga sjokken, stort ik bijna in. De spieren in me rug stoppen dan met het dragen enzo. De laatste tijd is mijn rechter schouderblad niet uittehouden. De pijn is gewoon zo erg, dat als ik mijn duim beweeg dat hij pijn doet in me rug. De seneuw in me rug. is ook uitgerekt aan de bovenkant.
als ik geopereert zou worden, zou ik 5 cm groter zijn en zou de seneuuw in me rug ook weinig meer doen. tenzij hij gewoon aan me werfel kolom vast blijft zitten.

Naja sorry maar na een tijdje moet ik gewoon even dit van me afschrijfen.
Zijn er meer mensen met een scoliose en een brace. maar die ook last hebben van deze klachten.
Als dit vekeert staat verplaats het maar. En sorry voor somige type fouten of als de zin verkeert is ingedeelt. maar ik heb ook nog last van Dyslexie.

Groetjes marleen. Doei, doei

Fenrir

Re: Scoliose&Brace.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:43

Marleen Ach gut
Wat vervelend altijd, knap dat je het uithoud Ja
Dus als ik het goed begrepen heb moeten we maar héél hard gaan rennen met Zaza en de ezels, dan voel je het niet Haha!
Enne, geen operatie, dan ben je straks nog langer dan ik Huilen van het lachen
Nee Leen, ik hoop dat alles snel weer beter gaat, ookal heb je er een operatie voor nodig Ach gut .
Dan ga ik je héél veel lollie's brengen in het ziekenhuis Haha!

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:43

Ik heb hier totaal geen ervaring mee maar het klinkt echt helemaal niet fijn..
Ik vroeg me alleen af of dat werken in de kas niet veel te zwaar voor je is. Je hebt dan dus geen corset aan? Maar de kas is toch altijd geen bukwerk en zwaar voor je rug? (wat ik van vriendinnen hoor)
Ik denk dat je daar het beste niet mee door kunt gaan als je juist daarmee zoveel pijn krijgt..
Je hebt het er ook over dat de spieren in je rug je niet meer 'dragen' als je heel rustig wandelt, worden je rugspieren slapper van dat corset?
Misschien kun je vragen of er eerder een foto van je rug gemaakt kan worden als je dat zelf prettiger vind? Of niet?
Sorry als je hier helemaal niets aan hebt, maar ik vind het echt heel rot voor je dat je zoveel pijn hebt.
Heel veel sterkte!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 19:47

Nee, In de kas zit ik 4 uur achter elkaar. dat is niet zwaar voor me rug. maar de spier in me rug wordt er moe van. normaal wordt ik 23 uur perdag gedragen door een corset. en dan op zaterdag moet me rug het hele maal zelf doen.
als ik me corset op me 18 niet meer om hoef. zal ik 2 á 3 maanden nodig hebben voor die pijn weg is.

En ja bente. wij moeten veel wandelen... Huilen van het lachen en ja die lollie's daar hou ik je aan hoor als er een operatie komt. (maar ik ga er voor zorgen van niet!)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:49

Waarom kan je eigenlijk in de kas je corset niet aan? Zou dat niet veel beter zijn?
Het is vast niet goed, maar anders kan je hem op vrijdag wat minder aan doen zodat je afbouwt.
Nee , dat is een slechte oplossing.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 19:51

Ik ga na de vakantie ook proberen omdat met corset tewerken. en dan op elsenhove ook.
morge ga ik hem aandoen naar elsenhove. kijken hoe dat gaat. aleen ik zou dan niet zo hard achter zaza aan kunnen rennen.. Tong uitsteken of misschien ook wel.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:54

Haha, nouja, een nieuw experiment dan. Even zien hoe het lukt. Ik hoop van wel!
Belooft van de lollie's Haha!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 19:56

Oke ik hou je er aan.

Ik ken eigenlijk zelf niemand anders met een scoliose dan me tante. me tante was 72 grade gedraait. nu geopereert en staat nog steets 25 grade scheef.

Heeft er nog iemand de zelfde probleemen als ik. of draagt je ook een corset?

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 10:57

Voor mensen die niet weten hoe een corset er uit ziet. heb ik tog nog even ergens een foto gevonden.
Dit zijn die van mij. Het zijn er 2 omdat ik even met foto's het verschil ging laten zien. hoe de andere tog is verandert.

Deze draag ik nu:
Afbeelding

De rechter is de nieuwste:
Afbeelding

Hier ook weer de rechter. die ik nu draag:
Afbeelding

Ik was uit de linker gegroeit. hij zat niet meer goed en ging pijn doen. vandaar dat het er 2 zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:02

Geen ervaring met scoliose, wel met een brace vanwege mijn spondylolisthesis (zoek maar even op google Knipoog )

Mijn ervaring is dat je gewoon moet doorbijten die periode en hopen dat het helpt. Ik begrijp trouwens niet zo goed waarom je hem met werken niet aanhebt? Juist doordat je die 4 uur alleen maar in dezelfde houding zit krijg je erg last van je rug. Juist met dat soort dingen droeg ik mijn brace. Ik hoefde die van mij dan ook alleen te dragen als ik iets anders deed dan liggen. Dus juist ook met zitten was het belangrijk hem te dragen, gezien dat erg zwaar is voor je rug. (hoe gek het ook klinkt)

Ik heb 2 jaar met mijn brace gelopen en het heeft niets geholpen. Maar zolang je hem hebt, probeer hem zoveel mogelijk te dragen. Het zou zonde zijn dat hij niet werkt, omdat je hem simpelweg te weinig draagt. Terwijl hij wel zou werken als je hem netjes 23 uur zou dragen. Een operatie is helemaal geen pretje.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 18:33

Nou ik draag hem niet met werken. omdat ik niet stil kan zitten met me brace om. als ik hem aan heb. moet ik lopen. (weet niet hoe dat komt).

Ik draag hem ook gewoon 23 uur perdag. Behalfe op zaterdag.
op school ook. moet gewoon om het kwartier lopen..
maar bedankt!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:20

Kan je dat kwartier niet rekken of het melden bij je instrumentmaker/arts? Ik heb namelijk zelf ook in het begin veel problemen gehad met zitten, dan rust je namelijk heel erg 'in' je brace (daarom is het ook zo belangrijk dat je hem dan om hebt). Ik heb mijn brace een keer laten aanpassen, waardoor het zitten beter ging. Het was even doorbijten, maar zolang ik een harde stoel had (bank was verschrikkelijk) ging het na verloop van tijd goed. Kwestie van gewenning.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:22

Deze brace is al 4X aangepast. ook voor het zitten.
als hij er nog wat meer aan zoudoen zou hij geen druk meer geven en niks meer doen. en dat zou dan niet moeten natuurlijk. er mag gewoon niet meer vanaf omdat mijn heupen ook scheef staan.
Omdat ik over een half jaar weer een nieuwe krijg, gaan ze daar wat dingen aan doen voor het zitten.
En ja het is echt wennen. maar als je boven benen steets open zijn. (soms tot bloeden toe) is dat ook niet goed.
Er wordt nu hard aan gewerkt om de onderkant beter temaken.
voor het zitten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:36

Ja dat had ik ook inderdaad.
Als je op een krukje (of puntje van je stoel) gaat zitten, gaat het dan niet beter? Dan kan je de hoek tussen je bovenbenen en buik wat groter maken.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:41

Ja dat doe ik ook altijd. maar 4 uur lang hou ik niet vol. ga ik teveel hange in me corset. ik wordt soms echt gek van dat ding..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 23:51

En als je onderaan het korset, daar waar je benen zitten een beetje schuimrubber doet oid? Dat het wat zachter is?
Lijkt me wel balen zeg, vind dat je er goed mee om gaat als ik het zo hoor

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:00

Vervelend steeds Marleen Ach gut Hopen dat er snel een oplossing komt Lachen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:00

Vriendin van mij heeft ook een tijd een corset gedragen, ik weet niet hoeveel graden haar scoliose was.
Met paardrijden had ze het corset uit, want ze kon haar benen niet ver genoeg uitelkaar doen om op een paard te kunnen zitten als ze haar corset aan had. Verder droeg ze hem bij mijn weten altijd, behalve in bed. Dus geen 23 uur per dag in elk geval.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 18:29

Met sporten heb ik hem ook uit.
Ik draag hem wel 23 uur perdag. dus ook slapen. en dan heeft je vriendin mazel gehad dat ze daar niet mee hoefte teslapen!

BrittKitt : Ik kan er wel wat onder doen. maar dat blijft niet zitten. en als ik dan ga zitten dan duwt dat nog meer in me benen. Ziek

bedankt!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:30

Volgens mij moest ze hem juist tijdens slapen uit, omdat haar spieren anders té slap zouden worden, maar dat weet ik ook niet helemaal zeker.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 19:52

Nee ik moet hem wel snachts aan. voor me spierne in me rug moet ik naar mensendieck enzo. krijg ik oefeningen en al dat soort dingen,

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:22

Je kunt Marrke @ bokt even pm-en. Die heeft ook scoliose en precies dezelfde brace.

Sterkte ermee, het lijkt mij verschrikkelijk! Maar ik zou toch echt met je werk stoppen, want dat kan zo niet.. Ach gut

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 20:26

Ja ik kan wel stoppen.
maar dan zit ik zonder geld.
en dit is tog echt even iets dat ik blijf doen. ik ga na de vakantie met me corset aan proberen enzo.
als dat niet gaat. ja dan ga ik waarscheinlijk wel stoppen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:34

Nou je gezondheid is toch velen malen belangrijker dan geld? Kun je je niet laten opereren, misschien makkelijk praten maar liever een operatie en van al het gezeur af, dan een brace die vóórkomt dat je rug nog meer graden maakt.. volgens mij blijf je dan altijd pijn houden.. Nagelbijten / Gniffelen

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 20:38

Ja dat geld maakt ook eigenlijk niet zo veel uit.
maar ik vind dat gewoon handig als ik me eigen geld heb Tong uitsteken

Ja me tante is geopereert. en die heeft er echt altijd last van. dus ik wil er zelf eigenlijk alles aan doen om dat tevoorkomen.