Klaplong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NewGirl_BQ

Klaplong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 10:00

Hai,

Een paar weken geleden heeft mijn broer een klaplong gehad aan de rechterkant.
Ze hadden dus een buisje in die long moeten steken om het vocht eruit te pompen met een speciaal machine. M'n ouders vroegen toen aan de dokters hoe dat komt dat je dat ineens kan krijgen.
Hij had niets gedaan , geen inspanning ofzo. Hij kwam nog maar uit z'n bed en had gegeten en ging voor de pc gaan zitten..Geen inspanning toch?
Wel , de dokters zeiden dat iedereen dat ineens zomaar kan krijgen maar meestal als ze een inspanning hebben gedaan.Ze zeiden ook dat hij er aanleg voor had omdat hij groot en mager is..
De dokters zeiden ook dat hij dat wel eens meer kon krijgen.

Nu daarnet , ik zat boven in de douche en m'n moeder was ook boven aan het kuisen en ik hoor ineens m'n broer naar boven komen en zeggen tegen m'n moedr: ja ik denk dat ik het weer heb want kheb weer pijn waar ik vorige keer pijn heb gehad en hij had dus net hetzelfde zoals vorige keer.

Hij had weer niets gedaan. Gewoon gegeten , voor de rest niets.
Mijn moeder is nu met hem naar de kliniek waar hij vorige keer heeft gelegen.

Ja oké , dat ieder mens dat kan krijgen door een inspanning.Maar der moet daar toch iets meer achter zitten? Je kan dat toch niet zo ineens krijgen door niets te doen...

Hebben jullie daar ervaring mee met een klaplong en wat denken jullie? Volgens mij moet daar toch iets meer achter zitten als je zo opeens uit het niets een klaplong krijgt en 3/4weken erna nog eens... Nors opkijken

Groetjes Alison

wizewo

Re: Klaplong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:09

Kan zijn dat niet verkleefd was en dat ze hem nu vast gaan zetten. Bij sommige mensen gebeurt het een keer, maar bij andere mensen blijft het terugkomen en zetten ze het dus vast.

Maar wat de dokters zeggen klopt. In principe kan iedereen het spontaan krijgen. Lange dunne mensen hebben ook nog eens een verhoogd risico.

succes in ieder geval

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:13

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 10:28

Dankje!

Ik had die site al eens bekeken maar wou eens ervaringen horen van bokkers.. Knipoog maar bedankt.

Heb net een smsje van m'n moeder en ze zegt dat hij er terug moet blijven en dat ze terug een buisje gaan steken in die long.
Heb smsje terug gezonden om te vragen wat ze nu zeggen als reden. Ze zeggen terug dat hij aanleg heeft omdat hij groot en mager is en ze gaan dat vlies lijmen maar eerst moet die lucht eruit gezogen worden..

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:33

kan goed kloppen. Is wel pech hebben voor je broer!

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 10:38

Ja inderdaad!
Hij ging net volgende week een feestje voor zijn verjaardag geven...Denk dat hij dat feestje zal mogen uitstellen. En binnen een paar maanden gaat hij voor een maand naar Mexico.Stel je voor dat hij het daar krijgt.Ga dan maar eens gaan uitleggen dat je een klaplong hebt Clown Hij kan al op voorhand vanbuiten leren hoe je in het spaans uitlegt dat je een klaplong hebt Tong uitsteken

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 14:25

Lange magere mensen hebben idd een grotere kans op klaplongen(ofwel pneumothorax).
Ik werk in het ziekenhuis op de rontgen. En heb afgelopen maand 4 jongeren gehad die ook allemaal klaplongen hadden.
Waarvan er 2 of 3 in de examenperiode zaten.
Het is dus ook wel een beetje afhankelijk wat betreft spanning en stress. Dan is de kans ook wat groter.

@Venetia: Vastzetten,doen ze pas als het in een korte tijd meerdere malen(lees 4x of meer) gebeurd.
Dus niet meteen al na 1 of 2 keer! Knipoog

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 15:34

Hai .
Mijn ouders zijn terug van het ziekenhuis en het is erger dan ik dacht.
Hij ligt nu op intensieve omdat het dus echt erg was.
Hij kreeg geen lucht , werd paniekerig . Ze hebben hem dan aan de zuurstof gelegt maar ook met dat werd het niet beter.Ook omdat hij het al eens gehad heeft wist hij hoeveel pijn het deed en daardoor werd hij nog paniekeriger. Na een tijdje , werd hij terug rustig en ze hebben hem dan nog een spuit gegeven om rustig te blijven en één tegen de pijn. Tis de 2x in ietsje meer dan een maand dat hij het heeft.De dokters zeggen dat er nog ergens iets moet zijn aan de long want er is blijkbaar telksen een luchtbel die terug komt in die long. Nu houden ze hem voorlopig goed met die pomp die de long leegpomt en maandag willen ze oppereren. De dokters zelf zeggen niets over stress ofzo, maar het zou wel eens goed kunnen.Als er iets is , dan kropt hij het nog liever op dan iets te zeggen tegen ons.
Ik zelf denk ook dat het te maken heeft met stress en zenuwen want zoiets kan je toch niet zomaar krijgen als je geen inspanning hebt gedaan?M'n ouders vroegen ook of hij daar er iets ging aan over houden of als hij iets niet meer mocht doen.En de dokters zeiden dat hij zeker niet mag roken, maar dat doet hij zoiezo al niet,en dat als hij terug gaat werken , niets mag heffen. Nou probleem is dat z'n werk in AVEVE tuincentrum is dus of hij z'n werk nog verder zal kunnen doen weet ik niet.

Ik vind het allesinds iets raar zo'n klaplong ...

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:58

Een meisje bij mij vroeger op het MBO heeft ook een klaplong gehad, terwijl ze sliep, dus inspanning en stress is natuurlijk een factor, maar het kan dus ook zo ineens gebeuren..

heel veel beterschap voor je broer

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:55

Ik wens je ook heel veel beterschap voor je broer, en voor julie allen eigenlijk. Hoop maar, dat hij er snel van af kan komen, en hij het niet meer krijgt.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 12:11

Dankje *LOL*