Hoeveel bloed geven in 1 jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knuffelpoesz

Hoeveel bloed geven in 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 11:33

De vraag die ik heb:
Hoeveel bloed mag je maximaal in een jaar geven, hierbij bedoel ik met de bloedbank, en evt. bloedonderzoeken.
Ik weet dat een man vaker bloed mag geven in een jaar bij de bloedbank dan een vrouw, dit mede doordat vrouwen menstrueren.
Ook worden er bij mij nu erg veel bloed-testen gedaan en het is dat mijn Arbo-arts mij hierop aansprak, dat ik moet oppassen dat ik niet TE veel bloed "weggeef".
Maar wat is nou ongeveer het max?

(hopenlijk snapt iemand me?)

Zunzuncito

Re: Hoeveel bloed geven in 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:36

Volgens mij heb ik elke keer een 1/2 liter bloed gegeven, en dat maximaal 2 keer per jaar (voor een vrouw dus). Maar ik heb dan ook AB+ en er werd mij verteld dat ook al komt dat wat minder voor als bloedgroep, er ook minder bloed van nodig lijkt te zijn. Misschien is 3 of 4 keer per jaar wel normaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:41

Duivel Kwijl je mag max 4 keer in een jaar om de 3 maanden een halve liter Kwijl Duivel

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 11:58

Oke, en hoe zit het dan met van die buisjes bloed waarbij ze je bloed testen in het ziekenhuis? weten jullie dat ook?
En hoelang duurt het voordat je lichaam weer "hersteld" is van een halve liter bloed weghalen..
Of in ieder geval, hoelang duurt het voordat je die halve liter of die bv 7 buisjes bloed weer terug heb?
Alvast bedankt voor de tot nu toe gegeven antwoorden Lachen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:34

Citaat:
Wat is de hersteltijd na een bloeddonatie?
Direct na het bloed geven zijn er meestal geen complicaties en verlaten donors het donorcentrum na nog wat gedronken/gegeten te hebben.
De eerste twaalf uur na donatie is de kans op flauwvallen wel verhoogd. Daarom wordt afgeraden in deze periode activiteiten te ondernemen waarbij flauwvallen gevaarlijk kan zijn (sporten in het algemeen, beroepen als buschauffeur en kraanmachinist, werken op steigers).
Ongeveer twee maanden na de donatie zijn alle bloedbestanddelen weer aangemaakt.

http://www.sanquin.nl/sanquin-nl/sqn_do ... enDatabase

Overigens staat daar dat vrouwen 3x per jaar bloed mogen geven, en mannen 5x per jaar.