Chronische Hyperventilatie...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luv_Sil

Chronische Hyperventilatie...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 11:33

Ik loop al sinds vorig jaar september ong. al met verschillende klachten..
-duizelig
-misselijk
-het gevoel dat ik moet overgeven
- het gevoel dat ik flauw ga vallen
- erg moe
- benauwd

Ik heb al heel wat doktersbezoekjes achter de rug.. elke keer was het weer wat anders.. bloedarmoede, pfeiffer, iets met me ogen..
Heb al vaak bloed moeten prikken en ben bij de oogarts geweest..
Daar kwam dus elke keer weer wat anders uit..
De dokter en ik zijn niet echt de beste vriende, dus hij raffelt alles eigenlijk maar een beetje af.. elke week had ik weer wat anders volgens hem..

Dus nou ja, ik ging maar niet meer naar de dokter.. de klachten bleven en werden erger.. niemand geloofde me meer dat ik me niet goed voelde, zelfs me ouders niet. Die zeggen dat ik me aanstel en gewoon door moet zetten.. Kan ik me dat ergens wel indenken want er is nooit echt iets duidelijk uit me bloed e.d gekomen..

Dus ik ga (voor zover het lukt) gewoon naar school, stage, werk etc.. Maar erg op me gemakt voel ik me niet..

een tijdje terug had ik een paar weken ernorme hoofdpijn en nekpijn.. weer naar de dokter.. Bleek het te zijn dat de spier in me nek was overbelast.. Weer bloedprikken, bleek dat ik ook bloedarmoede er bij had.. Dus over 4 weken (inmiddels volgende week al) moest ik weer bloedprikken om te kijken hoe het er voor stond..)

Maar nu heb ik er naast de 1e klachte nogmeer klachten erbij gekregen..

- erg prikkelbaar
- ben erg bang (vooral om over te geven en flauw te vallen waar andere mensen bij zijn)
- het ene moment huil ik en dan lach ik weer..
- depressief (maar dat ben ik al een paar jaar)
- pijn op me borst
- het gevoel dat alles in een roes gebeurd (zijn van die momente dat ik wel alles hoor en zie, maar alles heel wazig en verweg_)
- had laatst dat me hart ineens heel hard ging kloppen en had ik het gevoel dat hij er elk moment uit kon kloppen :S
- hoofdpijn
- suis in me oor
- tinteling op me tong
- vaak erge spierpijn, terwijl ik niets anders heb gedaan dan normaal
- ik hoest heel vaak zonder reden
- ik heb steken in me keel of bij me ribben
- vaak diaree
- moeite met slikken
- opgeblazen gevoel

Een aardig lijstje dus..
Dus ik had het er met een vriend over, en die zei dat het misschien Chronische Hyperventilatie kon zijn..
dus ik googlen, en idd.. een hoop sypmtomen komen over..

heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand dezelfde symptomen (gehad) en weet wat dit anders kan zijn?

Ik hoop echt snel dat het over gaat.. Ik voel me nergens op me gemak.. doe nooit meer leuke dinge.. niet eens met me vriend.. ik ga niet meer uit niets.. ik kan nergens meer echt van genieten..

Dus ik hoop dat iemand me kan helpen..

(sorry voor het lange verhaal)

Luv_Sil

Re: Chronische Hyperventilatie...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 14:53

niemand..?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:55

Ik heb er last van (gehad). Ik was opeens onvoorstelbaar moe, had een raar duizelig gevoel in m'n hoofd (alles was heel onwerkelijk) en ik had heel erg 'slappe' spieren, die voelden ook de hele dag door moe.
Klachten die ik erbij had maar minder erg waren: benauwdheid (steeds gapen maar niet genoeg lucht krijgen), hartoverslagen, tintellende voeten, stemmingwisselingen.
Ik kon me verder ook totaal niet concentreren op dingen, studie ging in die periode ook niet.
Ik ben ervoor naar de mensendieck geweest en nu gaat het prima. Ik ben alleen nog vrij snel moe als ik teveel aan het 'stressen' ben.

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 16:53

wat is een mensendieck..?:P

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:57

Soort cesartherapie, voor houding, ademhaling ed.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:22

ik zou een andere huisarts zoeken die wel de tijd neemt om uit te zoeken wat er met je aan de hand is.
Zelfdiagnose is bijna nooit accuraat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:25

Ik zou naar een natuur arts gaan daat wordt je in geval meer wijzer denk ik.

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 17:50

ja maar je kan toch niet zomaar van arts wisselen?
En wat is een natuur arts precies?

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:43

Bij mij is laatst ook chronische hyperventilatie geconstateerd en tegelijkertijd werd ook duidelijk dat mijn bloedsuikerspiegel te laag is.
Ik heb erg veel last van duizelingen, als ik niet optijd 'ingrijp' zie ik niks meer en val ik gewoon weg. De duizelingen gaan altijd samen met tintelende vingers en/of voeten. Ook herken ik het gevoel dat alles van heel ver lijkt te komen. Het komt ook regelmatig voor dat ik naar adem zit te snakken, tijdens inspanning maar ook gewoon als ik op de bank zit.
En verder, maar ik weet niet of dat een kenmerk van chronische hyperventilatie is, ben ik soms plotseling heel erg moe (slap gevoel ook) en kan ik me nergens meer op concentreren.

Het gaat met ups and downs. De afgelopen 2/3 dagen heb ik nauwelijks last gehad, maar vrienden hebben me vorige week nog op moeten rapen toen ik te laat was met 'ingrijpen'. Waarschijnlijk ga ik binnekort zo'n therapie doen om beter te leren ademhalen enzo.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:03

Ymke schreef:
En verder, maar ik weet niet of dat een kenmerk van chronische hyperventilatie is, ben ik soms plotseling heel erg moe (slap gevoel ook) en kan ik me nergens meer op concentreren.

Dat moeie, slappe gevoel is ook een kenmerk. bij chronische hyperventilatie heeft je lichaam eigenlijk continu het idee dat er wat ergs staat te gebeuren. dus je lichaam reageerd alsof je bijv. ergens van geschrokken bent of dat je bijv. een zware inspanning als hardlopen gedaan hebt. (sneller ademhalen, hartkloppingen, adrealine giert door je lijf). daar wordt je lichaam doodmoe van.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:30

Tieme schreef:
Ymke schreef:

Dat moeie, slappe gevoel is ook een kenmerk. bij chronische hyperventilatie heeft je lichaam eigenlijk continu het idee dat er wat ergs staat te gebeuren. dus je lichaam reageerd alsof je bijv. ergens van geschrokken bent of dat je bijv. een zware inspanning als hardlopen gedaan hebt. (sneller ademhalen, hartkloppingen, adrealine giert door je lijf). daar wordt je lichaam doodmoe van.

Hmm, dat verklaart veel! Ik ben begin dit jaar begonnen met hardlopen en daarbij kwamen de klachten ook steeds meer naar voren. Ik heb na de constatering niet meer gelopen (maar dat vanwege een blessure), maar de eerstvolgende keer ga ik meteen even kijken hoeveel dat verschil maakt met 'normaal'.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:17

Je zit duidelijk niet goed in je vel.

Je omschrijft zelf al dat je je depressief voelt en vaak heel angstig bent en steeds minder leuke dingen gaat doen. Daar horen heel veel lichamelijke klachten bij (eigenlijk alle klachten die jij omschrijft).

Ik zou de basis aanpakken en dat is dat je emotioneel niet stabiel bent. Zoek uit waarom en waardoor je je beter kunt voelen. Als je weer stabieler bent en je depressie en angstklachten aanpakt zullen de lichamelijke symptonen ook langzaam verdwijnen.

Ik zou je een psycholoog aanraden, je hoeft niet bang te zijn dat je daar ellenlange gesprekken op de diva over je jeugd hebt. Vaak ben je in 5 of 10 sessies een stuk verder. Door middel van huiswerk en opdrachten leer je zelf uitvinden waarom je niet goed in je vel zit.

Daarnaast is het ook heel belangrijk om gezond te leven en aan je lichaam te werken. Heel veel sporten en gezond eten en normaal slapen. Een goede psycholoog besteedt daar ook aandacht aan.

Lichaam en geest zijn een (en dat merk jij dus). Als je je nu alleen op je lichamelijke symptomen richt los je het niet op, maar alleen maar met je gevoel bezig zijn is ook niet genoeg.

Je kunt hier trouwen ook waanzinnig veel goede boeken over vinden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 07:22

Een natuurarts kijkt naar het totaal beeld.

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 11:23

hiltje1973 schreef:
Je zit duidelijk niet goed in je vel.

Je omschrijft zelf al dat je je depressief voelt en vaak heel angstig bent en steeds minder leuke dingen gaat doen. Daar horen heel veel lichamelijke klachten bij (eigenlijk alle klachten die jij omschrijft).

Ik zou de basis aanpakken en dat is dat je emotioneel niet stabiel bent. Zoek uit waarom en waardoor je je beter kunt voelen. Als je weer stabieler bent en je depressie en angstklachten aanpakt zullen de lichamelijke symptonen ook langzaam verdwijnen.

Ik zou je een psycholoog aanraden, je hoeft niet bang te zijn dat je daar ellenlange gesprekken op de diva over je jeugd hebt. Vaak ben je in 5 of 10 sessies een stuk verder. Door middel van huiswerk en opdrachten leer je zelf uitvinden waarom je niet goed in je vel zit.

Daarnaast is het ook heel belangrijk om gezond te leven en aan je lichaam te werken. Heel veel sporten en gezond eten en normaal slapen. Een goede psycholoog besteedt daar ook aandacht aan.

Lichaam en geest zijn een (en dat merk jij dus). Als je je nu alleen op je lichamelijke symptomen richt los je het niet op, maar alleen maar met je gevoel bezig zijn is ook niet genoeg.

Je kunt hier trouwen ook waanzinnig veel goede boeken over vinden.

Ja ik denk zelf dat het door dingen komt die ik nog niet heb verwerkt (het depressieve) me beste vriend is maandag 2 jaar geleden overleden.. hij was onder een trein gekomen met zn scooter..
Verder zorg ik wel goed voor mn lichaam.
Ik eet goed en gezond, ik fiets overal naar toe (school 3x per week 5km en stage 2x per week 14km) ik rij 2x in de week paard, ik laat elke dag me eigen hond en de hond van me oma uit en ik heb 2 baantjes. Dus ik beweeg genoeg vind ik wel Tong uitsteken
Het slapen gaat me overigens vaak minder goed af.. Het is niet dat ik super laat naar bed ga, maar ik wordt 's nachts vaak wakker een paar keer. Hoe dat komt weet ik ook niet :S
Maar misschien is een psygiater idd wel een goed idee.. Misschien helpt het met vervelende gebeurtenissen van vroeger te accepteren ofzo..
Bedankt voor je berichtje Lachen

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:32

Ik heb hier ook al een jaar of drie last van, benauwd, precies flauwvallen, pijn in mijn borst, moeilijk ademen. in het begin (toen ging ik nog naar school) soms zo erg dat ik bijna mijn bed niet uitkon of enkel maar wou liggen. Ik ben toen naar een kinesist geweest om te leren ademhalen en eigenlijk gaat het sindsdien beter. ik weet dat als ik weer eens een aanval krijg, ik gewoon rustig moet blijven ademen en dat er niets gebeurt. ik probeer in feite het gewoon te negeren en dan gaat het over.
meestal krijg ik dit als ik 's avonds alleen in bed lig of in periodes van veel stress of oververmoeidheid.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:27

ik heb een acute hyperventilatie aanval gehad zo uit het niets zelfde symptonen als jou

het gevoel alsof iemand op de achtergrond praat dat alles steeds vager om je heen wordt inderdaad heel erg bang om flauw te vallen had ook erge buikpijn etc..

Je kan in therapie om je ademhaling onder controle te houden, ik volg het wele eens bij mijn fysio therapeute en het werkt echt..
de oorzaak kan stress zijn, maar ook vooral de angst die je hebt vaak wanneer je dus goed slaapt en om je ademhaling denkt..

je hoofd meer leegmaakt, tijd voor jezelf gaat nemen! dat het beter gaat.
wat ook erg kan helpen is wanneer je in paniek bent hardop te lezen, of een zakje bij de hand..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:33

Ik heb meer dan 15 jaar chronische hyperventilatie gehad.

Bij de stichting vind je heel veel informatie.
Kennis maakt macht. Doordat je leert begrijpen waar je klachten vandaan komen, wordt je veel rustiger.

Ik zou zeggen lees de site eens door en word donateur. Dan krijg je het hyperbulletin met veel verhalen van lotgenoten. Dat heeft mij altijd erg veel steun gegeven. OP site worden veel van je vragen beantwoord en bij de stichting kan je ook je vragen kwijt.

http://www.hyperventilatie.org/

succes

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 01:48

Ook 's nachts wakker worden duidt erop dat je veel last hebt van spanning en stress. En dus niet goed in je vel zit.

Ik heb dat zelf ook allemaal meegemaakt. Voor mij geldt dat al die lichamelijke symptonen (hyperventileren, duizelig, misselijk, slecht slapen) alleen maar een symptoom zijn en niet de oorzaak.

Met andere woorden: doordat je emotioneel niet goed in je vel zit, krijg je die klachten en dus heeft het minder nut om met je lichamelijke klachten bezig te zijn, als je niet tegelijkertijd ook aan je emotionele problemen werkt.

Bij mij werkt het nu (na jaren) zelfs positief: zodra ik bepaalde klachten krijg (licht hyperventileren en dus licht in mijn hoofd, zenuwachtig voelen en slechter slapen) weet ik dat ik op het verkeerde pad zit. Het is voor mij een waarschuwing dat ik mezelf niet voorbij moet lopen en mijn gevoel serieus moet nemen.
Zodra ik dat doe, zijn mijn lichamelijke klachten weer voorbij.

Maar....... dat gaat niet van het een op het andere moment. Ik heb best moeten knokken en hard moeten werken voor ik zover was (en val nog steeds wel eens - tijdelijk- in de valkuil).........

En het is prima om op die hyperventilatie site te kijken en andere maatregelen te nemen die zich richten op je lichamelijke klachten (ontspanningsoefeningen, massage, ademhaling etc etc). Maar ik geloof niet dat dat De oplossing is, het is enkel ondersteuning bij je proces om emotioneel weer stabiel te worden......................

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 13:52

bedankt voor jullie berichtjes Lachen
en Janouk, hartstikke bedankt voor de site!
@ hiltje1973 - nee daar heb je ook echt gelijk in, en ik weet ook nog niet eens zeker of het echt zo is, maar proberen kan altijd Lachen echt slecht zal het iig niet zijn Knipoog

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:11

Hiltje ben het met je eens.. je moet de oorzaak van de stress aangaan pakken.

maar op een moment dat je in paniek raakt, helpen die lichamelijke trucjes je om te ontspannen..

ben het dus helemaal eens met je.. alleen is omjezelf denken moeilijker dan om een ander vind ik zelf vaak..

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:13

Ik heb ook chronische hyperventilatie..

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:16

misschien kan je er wat meer over vertellen je eigen ervaring?oplossingen..

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 07:43

Misschien kan het ook een angststoornis zijn. Dat heb ik namelijk ook. De symptomen zijn hetzelfde als bij mij.

Hyperventielatie en een paniekaanval lijken heel veel op elkaar.Ik dacht dat hyperventilatie vaak bij sporters voorkomt.

Bij een paniekaanval komt ook veel adrenaline vrij, ik heb het gevoel dat ik ergens ontzettend zenuwachtig/bang voor ben. Of het gevoel dat je schrikt, maar dat duurt dan heel lang.

Ik heb het vaak 's nachts, ik wordt wakker en ben doodsbang, hartkloppingen, het gevoel dat iemand je keel dichtknijpt (dus steeds slikken), zweten, trillen, misselijk.

Ik heb dit nu al twee jaar. Van de dokter heb ik antidepressiva gekregen, dat helpt ook goed bij angstaanvallen en kalmeringstabletten. Als ik een aanval heb, dan neem ik zo'n pilletje en dan voel ik mezelf na 20 minuten helemaal ontspannen en dan is het weg.

Het is belangrijk dat je gewoon de dingen blijft doen die je doet. Ik ging op een gegeven moment dingen ontwijken, omdat ik bang was om een aanval te krijgen (naar de stad, uitgaan etc.) Dan wordt het alleen maar erger en durf je straks je huis niet meer uit.

Gelukkig gaat het nu steeds beter, ik weet er steeds beter mee omgaan en ik herken het nu ook (eerst dacht ik echt dat ik doodging).

Ook reageer ik goed op Reikie, maar dat is voor iedereen anders.

Op http://www.paniekaanval.nl staat ook veel informatie. Er zijn veel mensen die hier last van hebben, vooral jonge vrouwen.

Veel sterkte!

Edit: van de site www.paniekaanval.nl

Wat voel je?

Een paniekaanval gaat gepaard met diverse lichamelijke symptomen. Mensen die voor het eerst een paniekaanval krijgen denken daadwerkelijk dat ze doodgaan. De lichamelijke symptomen bestaan o.a. uit:

Hartkloppingen
Misselijkheid
Duizeligheid en het gevoel flauw te vallen
De dringende neiging om te vluchten
Pijn in de borst
Tintelingen in handen en/of benen
Benauwdheid en het gevoel te gaan stikken

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:38

Ik zelf heb er jaren erg veel last gehad van chronische hyperventilatie, meer en deel toch ook stress.
Ik had allerlij vage klachten waar steeds niks bleek te zijn was inmiddels bijna binnenste na buitenste gekeerd, maar bleek verder gezond te zijn.

Juist als je er ook meer op gaat letten word het ook erger nu heb ik zo af en toe nog een aanval wat erg vervelend is. Je kunt bij hyperventilatie snel in een visuele circel komen. Uit ervaring weet ik dat niemand je kunt helpen het is juist het ademhalingsprobleem die al die gekke dingen in je lichaam veroorzaken. En juist als je van die amemhalingoefeningen gaat doen lijkt het allemaal erger te worden.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:32

Het komt op mij meer over als een angststoornis (eventueel in combinatie met lichamelijke klachten). Ik herken veel punten van mijzelf in jouw punten en ik heb last van paniekaanvallen en hevige voorangsten. De hartkloppingen, tintelingen, duizeligheid, misselijkheid en vooral de angst is heel herkenbaar bij vormen van 'straatvrees'.