Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ymke schreef:En verder, maar ik weet niet of dat een kenmerk van chronische hyperventilatie is, ben ik soms plotseling heel erg moe (slap gevoel ook) en kan ik me nergens meer op concentreren.
Tieme schreef:Ymke schreef:En verder, maar ik weet niet of dat een kenmerk van chronische hyperventilatie is, ben ik soms plotseling heel erg moe (slap gevoel ook) en kan ik me nergens meer op concentreren.
Dat moeie, slappe gevoel is ook een kenmerk. bij chronische hyperventilatie heeft je lichaam eigenlijk continu het idee dat er wat ergs staat te gebeuren. dus je lichaam reageerd alsof je bijv. ergens van geschrokken bent of dat je bijv. een zware inspanning als hardlopen gedaan hebt. (sneller ademhalen, hartkloppingen, adrealine giert door je lijf). daar wordt je lichaam doodmoe van.
hiltje1973 schreef:Je zit duidelijk niet goed in je vel.
Je omschrijft zelf al dat je je depressief voelt en vaak heel angstig bent en steeds minder leuke dingen gaat doen. Daar horen heel veel lichamelijke klachten bij (eigenlijk alle klachten die jij omschrijft).
Ik zou de basis aanpakken en dat is dat je emotioneel niet stabiel bent. Zoek uit waarom en waardoor je je beter kunt voelen. Als je weer stabieler bent en je depressie en angstklachten aanpakt zullen de lichamelijke symptonen ook langzaam verdwijnen.
Ik zou je een psycholoog aanraden, je hoeft niet bang te zijn dat je daar ellenlange gesprekken op de diva over je jeugd hebt. Vaak ben je in 5 of 10 sessies een stuk verder. Door middel van huiswerk en opdrachten leer je zelf uitvinden waarom je niet goed in je vel zit.
Daarnaast is het ook heel belangrijk om gezond te leven en aan je lichaam te werken. Heel veel sporten en gezond eten en normaal slapen. Een goede psycholoog besteedt daar ook aandacht aan.
Lichaam en geest zijn een (en dat merk jij dus). Als je je nu alleen op je lichamelijke symptomen richt los je het niet op, maar alleen maar met je gevoel bezig zijn is ook niet genoeg.
Je kunt hier trouwen ook waanzinnig veel goede boeken over vinden.